Oleśnica trasa parkowa.pdf

(57 KB) Pobierz
Trasa p arkowa
Oleśnica – Spalice – Boguszyce – Sokołowice – Ostrowina – Junoszyn –
Ligota Polska – Poniatowice – Stronia – Zarzysko – Wszechświęte – Wyszogród –
Bogusławice – Oleśnica.
Długość trasy 43,0 km.
Trasa wskazana raczej dla rowerów trekingowych, ze względu na niewielkie
odcinki prowadzące po drogach gruntowych, mimo to całą trasę przejechać można
dość swobodnie na rowerze szosowym.
Stopień trudności: Trasa w całości prowadzi po terenie płaskim, bez
znaczniejszych podjazdów
Cała trasa – z wyjątkiem około 5,0 kilometrowego odcinka, przebiegającego
ruchliwą drogą krajową w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego – przebiega drogami
lokalnymi o niewielkim ruchu, lub drogami leśnymi i polnymi.
Trasa przebiega w całości na obszarze Równiny Oleśnickiej, na wschód od
Oleśnicy. Jest bardzo atrakcyjna, ze względu na ciekawe zabytki w mijanych
miejscowościach i krajobraz. W dużej części prowadzi przez kompleksy leśne.
Ponadto w większości przebiega z dala od ruchliwych dróg, niejako „na uboczu
cywilizacji”.
0,0 km - początek trasy Oleśnica – kościółek na skrzyżowaniu. Skręcamy w prawo.
Po prawej stronie mijamy domek z muru pruskiego (nr 72).
0,4 km - Mijamy rozwidlenie, w lewo jedzie się do Ośrodka Wypoczynkowego
„Relaks” my jedziemy prosto. Na trasie widać bardzo dobrze morfologię doliny
rzecznej. Trasa wiedzie przez dolinę rzeki.
1,0 km – trasa prowadzi przez las
1,4 km - Kończy się droga asfaltowa, zaczyna droga gruntowa.
Uwagi!
V Na drodze gruntowej występują wyboje. Przejazd może być utrudniony w
porze deszczowej.
2,1 km - Wyjeżdżamy do lasu, po obu stronach drogi znajdują się pola uprawne.
3,2 km - Dojeżdżamy do rozwidlenia, na którym skręcamy w prawo.
3,4 km - Dojeżdżamy do drogi asfaltowej, do wsi Sokołowice rozlokowanej wzdłuż
rzeki Oleśnicy. Układ wsi nie zmieniony od XVIII w. We wsi znajduje się zespół
pałacowy z parkiem z 1905 r. We wsi liczne zachowane budynki z końca XIX i
początku XX w, np. budynek szkolny z 1915 r, młyn wodny z 1886 r i inne. Trasa na
znacznym odcinku prowadzi brzegiem rzeki Oleśnicy.
Przy dojeździe do drogi asfaltowej skręcamy w lewo.
*Ciekawostka: Sokołowice 24, bardzo interesujący budynek
4,3 km – przekraczamy mostek i dalej jedziemy prosto
5,3 km - Dojeżdżamy do rozwidlenia, po lewej stronie mostek. My jedziemy prosto,
zgodnie z czerwonym szlakiem.
5,7 km – wjeżdżamy do lasu
6,5 km - Dojeżdżamy do drogi Wrocław-Ostrów Wielkopolski, skręcamy w lewo.
Uwagi!
V Droga dużego ruchu samochodowego.
7,8 km – po lewej stronie mijamy zjazd na Brzezinkę
10,7 km - Ośrodek badań nad twórczością Jerzego Grotowskiego. i Poszukiwań
Teatralno Kulturowych. Mieści się ona w starych zabudowaniach młyna, wśród
stawów i strumieni.
11,2 km - Skręcamy z drogi 0 Ostrów Wielkopolski w prawo i jedziemy dalej drogą
gruntową.
11,6 km - Po lewej las, po prawej pola. Wzdłuż drogi ciągnie się ładna alejka
kasztanowa
12,1 km – Dojeżdżamy do wsi Ostrowina charakteryzującej się rozproszoną
zabudową, W samej wsi na uwagę zasługuje durzy i wyremontowany zespół
pałacowy z drugiej połowy XIX w, z pałacem (obecnie Powiatowy Ośrodek Pomocy
Społecznej), kaplicą pałacową, spichlerzem i parkiem. Masyw zieleni parku z
gatunkami drzew rodzimych i aklimatyzowanych jest widoczny z dróg dojazdowych
do wsi. Jest zlokalizowany przy bocznej drodze stanowiącej odgałęzienie trasy z
Oleśnicy do Międzyborza.
12,3 km - Skrzyżowanie dróg gruntowych, przez które jedziemy prosto.
13,0 km - Dojechaliśmy do drogi asfaltowej. Przed nami znajduje się zawijka. My
jedziemy prosto. Skręt w prawo wynika z przebiegu drogi. W Ostrowinie, przy drodze
po lewej stronie znajduje się ośrodek Pomocy Społecznej, który mieści się w bardzo
ładnym zespole pałacowym.
13,9 km - Wyjazd ze wsi Ostrowina. Droga skręca w lewo. Od wyjazdu z Ostrowiny
ciągnie się las mieszany.
Uwagi!
V Teren, po którym jedziemy jest pagórkowaty.
15,3 km - Po lewej stronie las, po prawej pola.
15,5 km - Skrzyżowanie, skręcamy w prawo, wjeżdżamy w las.
16,4 km - Po prawej mijamy alejkę wyłożoną głazami narzutowymi. Mijamy
zabudowania wsi Junoszyce gdzie znajduje się cmentarz wiejski z 2 połowy XIX w.
16,8 km - Wjazd do Ligoty Polskiej zwanej także Polnisch Ellguth (1785), Alt Ellguth
(1887). Układ wsi ulicowy, usytuowany wadłuż lokalnej drogi, stanowiącej
odgałęzienie trasy komunikacyjnej z Wrocławia do Warszawy.
We wsi na uwagę zasługują dobrze zachowane budynki mieszkalne i gospodarcze,
często efektowne (np. domy nr 22, 32) z końca XIX i początku XX w, które będziemy
mijać w dalszej części trasy; zespół pałacowy w północnej części wsi (pałac z końca
XIX w (w złym stanie), wraz z zabudowaniami gospodarczymi, oficynami, parkiem,
fragmentami ogrodzenia i gorzelnią z 1870 r) oraz pozostałości po zespole
pałacowym w południowej części wsi (zagospodarowanie parkowe XIX/XX w,
pozostałości zespołu folwarcznego).
Po lewej mijamy pałacyk, za nim zabudowania PGR-u. Na przeciwko Pałacyku stoi
stary, XIX-wieczny budynek z czerwonej cegły, z wysokim kominem. Na terenie wsi
można znależć także stanowiska archeologiczne w postaci osad z epoki kamienia (I
okres epoki brązu), a także ślady osadnictwa późnośredniowiecznego.
Uwagi!
V Możliwość odpoczynku
V Stojaki na rowery
V Proponuje się postawienie kilku ławek i kubłów na śmieci
19,3 km - Po prawej efektowny dom (nr 32)
19,7 km - Dom nr 22
20,0 km - Dojechaliśmy do drogi nr 8 (Wrocław-Warszawa). Przejeżdżamy przez to
skrzyżowanie prosto w kierunku Poniatowic .
21,1 km - Po lewej dawny park.
Uwagi!
V Możliwość odpoczynku
21,2 km - Po prawej dom nr 26. Ma wmurowaną datę 1913. Kawałek dalej wieża
transformatorowa z datą 1920.
21,9 km - Przejazd kolejowy, po prawej budynek stacji Poniatowice.
22,0 km - Zaczyna się droga gruntowa, która jest kontynuacją drogi asfaltowej. Od
tego momentu jedziemy przez pola.
Uwagi!
V Na drodze gruntowej występują wyboje. Przejazd może być utrudniony w
porze deszczowej.
23,1 km - Mijamy skrzyżowanie z dwoma prostopadłymi drogami gruntowymi. My
jedziemy prosto.
23,9 km - Kolejne skrzyżowanie z drogami gruntowymi, które rozwidlają się, my
jedziemy prosto.
24,6 km - Kolejne skrzyżowanie z drogami gruntownymi, jedziemy prosto.
25 km – wieś Stronia gdzie znajduje się kamienna rotunda późnoromańska z
początku XIV w p.w. Narodzenia NMP.
25,1 km - skrzyżowanie z drogą asfaltową. Po skrzyżowaniu znajduje się bardzo
ładny kościółek dwu-stylowy, romańska wieżyczka, gotycka kapliczka. Z drugiej
strony znajduje się renesansowy fronton.
25,3 km - Wyjazd ze wsi Stronia.
27,4 km - Wjeżdżamy do wsi Zarzysko znajduje się tu zespół dworski z dworem z
XVIII/XIX w, parkiem (drzewa 160 letnie rodzime i aklimatyzowane), stawem z
wyspą.
27,7 km - Po lewej stronie mijamy zjazd na Bierutów.
28,9 km - Wyjeżdżamy ze wsi Zarzysko i wjeżdżamy do wsi Wszechświęte. Tu na
uwagę zasługują: kościół filialny pw MB Częstochowskiej (ok. 1705), z zachowanymi
częściami wystroju (drzwi do zakrystii XVII w z zamkiem XVIII w, ołtarz główny XVIII
w), zespół pałacowy z pałacem (1860, przebudowany XIX/XX), parkiem, oficynami.
30,0 km - Wyjazd ze wsi Wszechświęte.
30,5 km - Wjeżdżamy do wsi Wyszogród . Na uwagę zasługuje neobarokowy pałac
(początek XX w) i park ze stawem. Przez wieś przepływa niewielka rzeka – dopływ
Świerznej.
30,6 km - Dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą Nowoszyce-Oleśnica, skręcamy w
prawo.
31,0 km - Dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą Nowoszyce-Oleśnica z drogą na
Cieśle. My skręcamy w lewo na Oleśnice.
31,1 km - Wyjazd z Wyszogrodu.
31,9 km - Wjeżdżamy do wsi Bogusławice.
32,8 km – mijamy przejazd kolejowy niestrzeżony, ale linia kolejowa już nie czynna.
34,1 km - Wjeżdżamy w zabudowania Oleśnicy, po lewej ogródki działkowe.
34,5 km - Wjeżdżamy w granice administracyjne Oleśnicy.
37,0 km - Oleśnica-Rynek.
Uwagi!
V Możliwość odpoczynku
39,0 km - Wyjazd z Oleśnicy i wyjazd do wsi Spalice.
40,0 km - Koniec Spalic, początek Boguszyc
40,8 km - Po prawej stronie drogi znajdują się ruiny pałacu neogotyckiego
43 km - Boguszyce-kościół.
TRASA 3
Oleśnica – Spalice – Boguszyce – Dąbrowa – Jenkowice – Smardzów –
Nieciszów – Bystre – Oleśnica.
Długość trasy 24,9 km .
Ponieważ pewne odcinki przebiegają po drogach gruntowych, wskazana dla
rowerów trekingowych, lecz można również jechać rowerem szosowym czy miejskim.
Trasa w całości przebiega mało uczęszczanymi drogami lokalnymi.
Stopień trudności: Brak podjazdów.
Trasa przebiega generalnie na zachód i południowy zachód od Oleśnicy,
głównie w terenie rolniczym. Niewielka ale atrakcyjna część trasy, za miejscowością
Nieciszów prowadzi przez las i wśród pól, potem aleją czereśniową (prywatną, w
sezonie można kupić owoce).
0,0 km – początek trasy – Boguszyce – Kościół. Za kościołem skręcamy w lewo w
kierunku Miodar.
1,1 km - Opuszczamy Boguszyce.
1,2 km - Dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo, jedziemy wśród
pól.
2,9 km - Dojeżdżamy do przejazdu kolejowego niestrzeżonego, linia kolejowa relacji
Wrocław-Warszawa.
3,2 km - Dojechaliśmy do drogi Oleśnica-Trzebnica, skręcamy w tę drogę w lewo.
3,7 km - Dojeżdżamy do wsi Dąbrowa. Układ wsi zachowany od XVIII w, we wsi
dominują budynki z drugiej połowy XIX w. Przeważają duże gospodarstwa. Z okolic
Zgłoś jeśli naruszono regulamin