Zestaw gier i zabaw.doc

(149 KB) Pobierz
Zestawy gier i zabaw dla dzieci w młodszym wieku szkolnym

GRY I ZABAWY NA SPOSTRZEGANIE


NIEBEZPIECZEŃSTWO ZARAŻENIA

Rodzaj zabawy: rozwijająca zdolność koncentracji, dokładnej obserwacji i umiejętności aktorskie.
Miejsce: duże pomieszczenie

Czas trwania: około 5 min.

Opis zabawy

Grupa siedzi na krzesełkach ustawionych w kręgu. Jedna osoba zaczyna zabawę, przybierając określony wyraz twarzy, wykonując odpowiedni gest, patrzy na swojego sąsiada po lewej stronie. Ten zmienia swój wyraz twarzy i postawę tak długo, aż będą dokładnie takie same. Tak „zarażony” odwraca się do kolejnej osoby, aż epidemia obejmie wszystkich członków grupy.
 

SZTAFETA NOSÓW

Rodzaj zabawy: zręcznościowa

Miejsce: pomieszczenie

Czas trwania: około 5 min.

Pomoce: dwie zewnętrzne części pudełka po zapałkach.

Opis zabawy

Uczestnicy tworzą dwie drużyny jednakowej wielkości i siadają w szeregu na krzesełkach. Pierwszy zawodnik nakłada sobie na nos zewnętrzna część pudełka po zapałkach. Po sygnale startu próbuje podać ją sąsiadowi, nakładając ją na jego nos. Nie wolno pomagać sobie rękami! Ostatnia osoba biegnie z pudełkiem do prowadzącego. Kto dotrze tam jako pierwszy, tego drużyna wygrywa.


KTO PRĘDZEJ DOOKOŁA

Rodzaj zabawy: bieżna

Miejsce: sala, boisko

Czas trwania: około 10 min.

Opis zabawy

Dzieci tworzą koło, ustawione są twarzami na zewnątrz. Jedno, stojąc wewnątrz koła, klaszcze w ręce, po czym ustawia się miedzy dwoma stojącymi obok siebie osobami. Na ten znak rozbiegają się one w przeciwnych kierunkach i wracają na swoje miejsce. Wyznaczanie powinno odbywać się niespodzianie, aż wszystkie dzieci wezmą udział w wyścigu.


W SKLEPIE OBUWNICZYM

Rodzaj zabawy: uczy wielostronnej orientacji przy pomocy dotyku.

Miejsce: duże pomieszczenie

Czas trwania: około 15 min.

Opis zabawy

Uczestnicy dobierają się parami i występują w rolach „sprzedającego i kupującego”. „Klienci” siadają na krzesełkach ustawionych w kręgu w sporych odstępach. Wszyscy zdejmują po jednym bucie i układają je na środku. Sprzedawcom zawiązujemy oczy, po czym dotykają oni buta swoich klientów i próbują w stosie odnalezienie drugiego. Następnie zakładają go na nogę klienta. Jeśli się to uda, następuje zamiana ról, aż wszyscy będą mieli pasujące do siebie buty.


MAGICZNE OKULARY

Rodzaj zabawy: rozwijająca wyobraźnie

Miejsce: pomieszczenie

Czas trwania: około 10 min

Opis zabawy

Dziecko, które dostaje maskotkę ma szybciutko dokończyć zdanie: Gdybym miał magiczne okulary, chciałbym, aby...

 

 

ZAWODY Z OBSŁUGĄ

Rodzaj zabawy: zręcznościowa, ucząca współpracy, ruchowa

Miejsce: sala gimnastyczna

Czas trwania: 5 minut

Materiały: stare gazety

Opis zabawy

Uczestnicy dzielą się na trójki: jedna osoba jest biegaczem, pozostałe dwie muszą ją obsługiwać. Każda drużyna otrzymuje po trzy kawałki gazety. „Obsługa musi szybko zbierać gazety z tyłu i podawać do przodu. Biegacz porusza się tylko po gazetach. Jeśli stanie obok musi wrócić na linię startu. Zwycięża drużyna, która pierwsza dotrze na linię mety.


ZAKLĘTY PAŁAC

Rodzaj zabawy: rozwija zdolność spostrzegania w społecznym kontekście i wpływa korzystnie na umiejętność udzielania sobie odpowiedniej pomocy.

Miejsce: duże pomieszczenie.

Czas trwania: około 15 minut.

materiały: chusta, koce, małe przedmioty.

Opis zabawy: jeden z uczestników dostał się „na ślepo” do zaklętego, ciemnego pałacu. Dawni jego mieszkańcy zostali przemienieni w ściany, mury oraz drzwi i czekają na wybawienie. Stanie się to wtedy, gdy jakiś wędrowiec przejdzie przez korytarze pałacu, znajdzie określony przedmiot i wypowie jego nazwę. Jeżeli wędrowiec dotknie jednego z zaklętych mieszkańców, może on go ostrożnie, bez użycia rąk pokierować w stronę przedmiotu. Szukana rzecz leży na podłodze, a korytarze są częściowo tak niskie, że trzeba się czołgać.

Przed rozpoczęciem zabawy należy dzieciom opowiedzieć ciekawa historyjkę, aby wprowadzić właściwą atmosferę.


TELEFAKS
Rodzaj zabawy: wymagająca koncentracji i współpracy w grupie, uczy „przekładania” wrażeń dotykowych na wizualne.

Miejsce: duże pomieszczenie.

Czas trwania: około 10 minut.

Materiały: kartki papieru i pisaki.

Opis zabawy: Uczestnicy siadają jeden za drugim na podłodze tworząc „przewód telefoniczny” (przekaz obrazu przez telefon-telefaks). Osoba znajdująca się na początku „połączenia” notuje sobie na kartce papieru obraz jaki będzie przekazywany, a następnie przenosi go na plecy swojego sąsiada, siedzącego przed nią. „Transmisja obrazu” wędruje do ostatniej osoby, która przenosi wrażenia odebrane na swoich plecach na drugą kartkę papieru. Oba rysunki są porównywane ze sobą. Do przeprowadzenia zabawy konieczna jest koncentracja i spokój.


PTAKI KWA-KWA

Rodzaj zabawy: opierająca się na zaufaniu, poszukiwanie.

Miejsce: sala lekcyjna lub gimnastyczna.

Czas trwania: około 4 minuty na każdą rundę.

Materiały: opaski do przewiązania oczu.

Opis zabawy: ptaki Kwa-Kwa są olbrzymimi ptakami, jak strusie. Nie potrafią latać i nic nie widzą. Mają za to świetny słuch i utrzymują ze sobą kontakt dzięki nieustannemu kwakaniu, stąd też ich nazwa.
Wszyscy uczestnicy stoją w ciasnym kole tworząc klatkę, w której schwytanych jest kilka ptaków Kwa-Kwa. Mają one zawiązane oczy, chodzą nieco pochylone do przodu i trzymają ręce wyciągnięte na plecach jako niewykształcone dostatecznie skrzydła. Kwaczą cicho i żałośnie, bo są uwięzione. Gdy wszystkie Kwa-Kwa maja zawiązane oczy, pozostali potajemnie otwierają w jednym miejscu koło. Zadaniem ptaków jest odnalezienie tej luki. Jeśli jeden z ptaków odnajdzie wyjście, głośnym kwakaniem nawołuje inne.

 

 

GRY I ZABAWY ROZWIJAJĄCE UWAŻNE SŁUCHANIE


 


ROZPOZNAWANIE INSTRUMENTÓW

Pomoce: instrument dla każdego dziecka.

Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: Uczestnicy siadają w kółku, każdy dostaje instrument i wymienia jego nazwę. Następnie jedno dziecko z zawiązanymi oczami siada w środku. Nauczyciel wskazuje, które instrumenty mają grać (na tym samym poziomie głośności). Dziecko siedzące w środku nazywa instrument i stara się słuchając uważnie określić, gdzie on się znajduje i próbuje go złapać. Dopóki tego nie zrobi grupa cały czas gra. Potem następuje zmiana.


NAŚLADOWANIE
Pomoce: instrumenty, dwa z każdego rodzaju.

Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: Grupa podzielona na dwa zespoły, które siedzą plecami do siebie. Przed każdą z nich leży zestaw identycznych instrumentów. Na znak nauczyciela ktoś z pierwszej grupy gra prosty rytm na wybranym instrumencie. Następnie ktoś z drugiej grupy rozpoznaje instrument i gra na nim ten sam rytm. Jeśli mu się powiedzie grupa zdobywa punkt. Potem role się odwracają. Zabawę można zakończyć w chwili uzyskania przez którąś z grup uprzednio określonej liczby punktów.


GRA IMION

Pomoce: instrument dla każdego dziecka.

Czas trwania: 10-15 minut.

Opis zabawy: dzieci siadają w kółku, każdy ze swoim instrumentem. Potem wszyscy po kolei wystukują rytm swojego imienia i nazwiska na instrumencie. Potem cała grupa go powtarza kilka razy, aby lepiej zapamiętać. Po zakończeniu prezentacji, ktoś stuka na instrumencie rytm innego dziecka. Jeśli wystukany rozpozna siebie, wówczas wystukuje rytm innego...


LUSTRO
Pomoce: magnetofon.

Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: Uczestnicy stoją w parach twarzami do siebie. Prowadzący włącza łagodną muzykę i w jej rytmie pierwsza osoba z każdej pary wykonuje powolne ruchy. Druga osoba stara się jak najdokładniej podążać za tym ruchem: jak w lustrze. Po jakimś czasie prowadzący wyłącza muzykę i wtedy pierwsza osoba z pary wydaje z siebie jakiś dźwięk. Jej partner stara się to w miarę wiernie powtórzyć. Ruch i dźwięk mogą być również ze sobą połączone. Po dwóch minutach partnerzy zmieniają się rolami.



ZABAWY ZRĘCZNOŚCIOWE PRZY MUZYCE

 


KROPLE WODY

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Uczestnicy rozproszeni po sali, siedzą lub stoją. Maja za zadanie wyobrazić sobie, ze tuz przed nimi, co chwilę z góry kapie woda. Kapaniu towarzyszą uderzenia w dzwonki. Na umówiony sygnał wszyscy podstawiają ręce pod kapiące krople. Tempo ich ruchów musi być zgodne z tempem akompaniamentu.


BABIE LATO

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Uczestnicy stoją w dowolnym miejscu, przodem do osoby prowadzącej. Mają wyobrazić sobie, że z ich prawej strony znajduje się na podłodze długa nić babiego lata. Na dźwięk fletu schylają się delikatnie, ujmują palcami prawej dłoni wyimaginowaną nić, wolnym ruchem przenoszą ją na swoja lewą stronę i kładą na podłodze. Następnie czynność powtarzają lewą ręką i nic zostaje przeniesiona na poprzednie miejsce.


ŚNIEŻYNKI
Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Wszyscy siedzą po turecku w rzędzie, jedno za drugim. Uderzenie w tamburyn, będzie oznaczało rzut śniegową kulą z jednej strony rzędu. Wszystkie dzieci wychylają się jednocześnie w bok, aby uniknąć uderzenia śniegową kulą. Następny sygnał będzie oznaczał rzut z drugiej strony rzędu.


ŻYRAFY
Czas trwania: około 5 minut. Opis zabawy: Dzieci poruszają się po Sali zgodnie z akompaniamentem. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i nie stając na palcach starają się wyciągnąć jak najwyżej. Podczas prawidłowo wykonanego ćwiczenia następuje wciągnięcie mięśni brzucha, ściągnięcie do tyłu łopatek i pośladków. Należy dopilnować aby dzieci trzymały głowę w pionie i nie unosiły barków w górę. Ręce i nogi pozostają swobodne. Ćwiczenie to doskonale kształtuje prawidłową postawę.


Z CZYM KOJARZY CI SIĘ MUZYKA

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Dzieci słuchają wybranego fragmentu muzycznego i wyobrażają sobie sytuacje, do których muzyka ta pasuje. Prowadzący włącza ten sam fragment jeszcze raz i prosi dzieci, aby tym razem przedstawiły ruchem to, z czym kojarzy im się ta muzyka.


ŚLIMAKI
Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Dzieci leżą na podłodze luźno wyciągnięte w dowolnej pozycji. Na uderzenie w bębenek zwijają się w kłębek, tak jak ślimak chowa się do skorupki. Na drugie uderzenie rozluźniają mięśnie i powracają do pozycji wyjściowej.


FIGURKI
Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: Uczestnicy stoją w dowolnych miejscach na Sali. Jedno dziecko odwrócone tyłem, poleca wykonanie figurki np. tancerki. Następnie odlicza do dziesięciu, odwraca się i ogląda je. Wybiera tą, która najbardziej mu się podoba. Dzieci zamieniają się rolami.


 

GRY I ZABAWY ROZWIJAJĄCE WYOBRAŹNIĘ I KONCENTRACJĘ UWAGI


 


TAŃCZĄCY KAPELUSZ

Czas trwania: 10 minut.

Pomoce: kapelusz, krzesełka, magnetofon.

Opis zabawy: Grupa siada na krzesełkach ustawionych w kole, jedno za drugim. Jeden z uczestników ma na głowie kapelusz. Gdy zaczyna grac muzyka, zdejmuje go i zakłada na głowę osoby siedzącej przed nim. Ta z kolei robi to samo, i tak dalej. Pewnym momencie muzyka urywa się, a osoba, która w tej chwili ma kapelusz na głowie wypada z gry i odchodzi zabierając ze sobą krzesełko. Gra jest kontynuowana do momentu, aż zostanie jeden uczestnik. On jest zwycięzcą.


RYSOWANE WIERSZYKI

Czas trwania: około 20 minut.

Materiały: papier do rysowania, mazaki lub kredki.

Opis zabawy: Uczestnicy siedzą przy stolikach i uważnie słuchają prowadzącego, który recytuje wierszyki powoli, stopniowo, razem z wykonywanym przez dzieci rysunkiem.


Kurczątko
Kurczątko z jajeczka się urodziło (narysuj jajeczko)

Główkę najpierw wychyliło (dorysuj do jajeczka główkę)

Na dwie nóżki wyskoczyło (dorysuj dwie nóżki)

Czarne oczka otworzyło (narysuj kropkę w miejscu oka)

Dziobek mały wychyliło ( narysuj otwarty dziobek)

Że jest głodne zakwiliło!


Kogut
Jajo...jajo, grzebień czerwony (jajo to tułów, jajo to głowa)

Dziobek, oczko i broda (rysuj wg wierszyka)

I ogon zielony

Teraz pazurki u każdej nogi

Tyle krzyku w tym kurniku!

Kogut pieje – kukuryku!


Ławeczka
Na dwóch kreseczkach (pionowych, równoległych)

Połóż deseczkę (gruba krecha)

I gotową masz ławeczkę!


Miś
Główka kształt kółka ma

Na niej leżą uszka dwa

Brzuszek piękny, okrąglutki

Taki sam jak mają nutki

Łapki, nóżki, oczko jedno, drugie

Zaraz misiu do nas mrugnie

Nosek, buzię ładną dam

Aby miodek mógł jeść sam! (ten jest prosty i nie wymaga szczególnych instrukcji)


Kwiatek
W środku koło, na nim płatek, drugi płatek, trzeci płatek, czwarty płatek

Jeszcze kreska (łodyżka) i jest kwiatek.


Robimy wystawę prac i wspólnie z dziećmi je omawiamy.


ZATAŃCZ JAK CHCESZ

Czas trwania: około 10 minut.

Pomoce: magnetofon.

Opis zabawy: Dzieci stoją w kole, nauczyciel umawia się z nimi, że będzie dawał znak każdemu na rozpoczęcie i zakończenie własnego tańca. Następnie włącza rytmiczną muzykę i daje znak pierwszemu dziecku, aby zatańczyło w rytm muzyki. Dziecko wychodzi na środek koła i tańczy przez chwilę, aż do momentu gdy prowadzący wskaże następnego uczestnika zabawy. Dzieci wymieniają się do momentu, aż wszystkie zatańczą.



ZABAWY RUCHOWE NA POWIETRZU
 

 

SZYBKO NA ZWOLNIONE MIEJSCE

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Zawodnicy ustawieni na obwodzie koła, twarzami do środka, jeden pozostaje na zewnątrz. Porusza się on po obwodzie koła i w dowolnym momencie dotyka dłonią wybranego zawodnika z kola wzywając go do wyścigu. Wyścig odbywa się dookoła w przeciwnych kierunkach z tym, że zawodnik, który wzywał do biegu biegnie w kierunku odwrotnym niż poruszał się do momentu dotknięcia. Każdy z nich stara się zająć wolne miejsce na obwodzie koła. Komu się to nie uda zostaje na zewnątrz koła i wzywa następnego do wyścigu.


CHWYĆ LASKĘ

Czas trwania: około 5 minut.

Pomoce: laska lub gruby kij.

Opis zabawy: Uczestnicy ustawieni na obwodzie koła o średnicy około 6-8 metrów. Kolejno odliczają i każdy zapamiętuje swój numer. Do środka koła wchodzi prowadzący z laską, która opiera o podłoże, podtrzymując z góry. W dowolnym momencie prowadzący wywołuje numer któregoś z zawodników, puszczając laskę. Zadaniem wywołanego jest schwycić laskę zanim upadnie. Jeśli mu się to nie uda zmienia prowadzącego.


GONITWA SZEREGÓW

Czas trwania: około 5 minut.

Pomoce: gwizdek.

Opis zabawy: Zawodnicy jednej drużyny ustawiają się w szeregu na linii końcowej boiska, zawodnicy drugiej drużyny stoją w szeregu w odległości około 2 m przed nimi. Są to linie startowe dla obu drużyn. Zawodnicy stojący w przedzie uciekają, a z tyłu – gonią. Meta znajduje się na linii końcowej po drugiej stronie boiska. Zabawa zaczyna się na gwizdek. Za każdego złapanego drużyna goniąca otrzymuje punkt. Po każdym biegu następuje zmiana ról. Wygrywa drużyna, której zawodnicy zdobędą więcej punktów.


WYŚCIG Z ODPADANIEM

Czas trwania: około 5 minut.

Pomoce: gwizdek.

Opis zabawy: Zawodnicy ustawieni w luźnej grupie na zewnątrz koła o średnicy około 10 – 15 m. Na sygnał wszyscy startują z linii startu – mety i biegną dookoła boiska. Po każdym okrążeniu odpada ostatni zawodnik. Wygrywa ten, który pozostanie na boisku.


SKOCZEK
Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: Dwie drużyny ustawione naprzeciwko siebie w odległości 4 – 6 m. Zawodnicy kolejno wchodzą do środka po 2. Z wyznaczonej linii jeden z nich wykonuje skok w dal obunóż. Sędzia zaznacza miejsce lądowania na wysokości pięt. Po nim skacze zawodnik drużyny przeciwnej, punkt zdobywa ten, który skoczył dalej. Wygrywa drużyna z większą liczbą punktów.


PROWADZENIE PIŁEK PARAMI

Czas trwania: około 10 minut. Pomoce: piłki.

Opis zabawy: Zawodnicy 2 drużyn ustawiają się parami za linią końcową boiska. Odstępy między zawodnikami w parach są równe dla obu drużyn i wynoszą około 3 m. jeden zawodnik w pierwszych parach drużyn trzyma piłkę. Na sygnał zawodnicy pierwszych par biegną w kierunku przeciwległej linii boiska i z powrotem cały czas podając sobie piłkę między sobą, przekazują piłki następnym parom z ustalonej odległości. Drużyna, której zawodnicy szybciej ukończą wyścig wygrywa.

WALKA O UTRZYMANIE RÓWNOWAGI

Czas trwania: około 5 minut.

Pomoce: gwizdek.

Opis zabawy: Zawodnicy dwóch drużyn ustawiają się w szeregach naprzeciwko siebie, dobierają się parami. Odstępy między poszczególnymi parami około 2 – 3 kroki. Na sygnał zawodnicy stojąc na jednej nodze za pomocą dłoni starają się wytrącić z równowagi przeciwnika (uderzając w jego dłonie). Punkt dla drużyny zdobywa zawodnik, jeśli jego przeciwnik dotknie podłoża drugą nogą lub spowoduje inny kontakt niż dłońmi o dłonie. Wygrywa drużyna, której zawodnicy zdobędą więcej punktów.

BEREK PARAMI

Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: drogą losowania wyznacza się 2 berków, którzy trzymając się za ręce chwytają pozostałych zawodników. Zawodnik schwytany dołącza do pary i teraz trójka stara się złapać następnego. Po schwytaniu kolejnego zawodnika tworzą się dwie pary berków. Wygrywa zawodnik, Który zostanie złapany ostatni.


SZTAFETA WAHADŁOWA SPĘTANYCH

Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: Zawodnicy dwóch drużyn, z których każda podzielona jest na dwie grupy, ustawiają się naprzeciwko siebie za liniami startu, w odległości około 10 m. na sygnał pierwsi zawodnicy po wykonaniu przysiadu i objęciu rękami podudzi od wewnątrz i przytrzymaniu dłońmi kostek – poruszają się w kierunku przeciwległego rzędu. Po przekroczeniu linii z naprzeciwka w ten sam sposób startują kolejni zawodnicy drużyny. Sztafeta kończy się, gdy zawodnicy zamienią się miejscami. Wygrywa zespół, który pierwszy to osiągnie.


MUZYCZNI WOJOWNICY

Czas trwania: około 25 minut.

Opis zabawy: Plac jest podzielony wyraźną linią na połowę. Dzieci również dzielą się na dwie równe podgrupy i każda otrzymuje swój teren. Jedno dziecko z pierwszej grupy bierze głęboki oddech i zaczyna głośno śpiewać jakiś dźwięk. Nie może przerywać dźwięku dla nabrania oddechu, czy z innego powodu. Śpiewając przebiega na terytorium drugiej grupy i stara się dotknąć jak najwięcej przeciwników. Przeciwnicy mogą uciekać tylko w granicach swojego terenu. Jeżeli ktoś wybiegnie poza jego obręb – wypada z gry. Śpiewający stara się powrócić do swojej grupy zanim skończy mu się powietrze i przestaje śpiewać. Jeżeli to mu się nie uda, dotknięte dzieci wracają na swój teren, a on wypada z gry. Ocena sytuacji zależy wyłącznie od prowadzącego. Następnie druga grupa wysyła wojownika na plac przeciwnika, niezależnie, czy temu pierwszemu udało się wygrać potyczkę, czy nie. Wygrywa ta grupa, w której pozostanie choćby jeden zawodnik.

 


 

ZABAWY KSZTAŁTUJĄCE WYOBRAŹNIĘ, KONCENTRACJĘ I PRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ



MORZE – BRZEG

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: dzieci ustawiają się przodem do prowadzącej. Ich zadaniem jest wyobrazić sobie, że są nad morzem i stoją w miejscu zetknięcia się wody z piaskiem. Na hasło oznaczające określenie miejsca, jak „piasek” – robią krok do przodu, a na hasło „woda” cofają się o krok. Dziecko, które pomyli kierunek ruchu, odchodzi na bok.


MASZYNA DO PISANIA

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Grupa siedzi w kręgu, wybiera jakiś wyraz, na początku prosty na przykład „klasa”. Dzieli ten wyraz na głoski i każdą z nich przydziela jednemu uczestnikowi, następnie dzieci wypowiadają ten wyraz wyklaskując po kolei głoski, zgodnie z kolejnością ich występowania. Tak samo postępujemy podając trudniejsze wyrazy lub zdania. Wszyscy muszą się skupić, aby prawidłowo wykonać zadanie. Dodatkowym utrudnieniem jest tempo, które możemy przyspieszać.


KLASKANIE
Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Uczestnicy siedzą w kole, mają zamknięte oczy. Prowadzący klaszcze raz lub kilka razy. Zadaniem dzieci jest klasnąć zaraz po prowadzącym tyle samo razy co on.


MAGICZNA SKRZYNIA

Czas trwania: około 10 minut.

Opis zabawy: Dzieci wyobrażają sobie, że na środku Sali stoi magiczna skrzynia. Każdy uczestnik podchodzi do niej i pantomimicznie otwiera ją i wyjmuje z niej jakiś przedmiot. Ruchem musi go opisać, a grupa zgaduje co to jest.

 

ORKIESTRA
Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Jedna osoba jest dyrygentem, dzieli zespół na kilka grup i każdej z nich przydziela jakiś dźwięk, np. aaa, ooo, iiii, uuu... wysoki lub niski, wolny lub szybki. Potem po kilku próbach dyryguje orkiestrą, tak aby powstał dłuższy utwór.


POWIEDZ WYRAŹNIE

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Jest to zabawa dźwiękowa polegająca na jak najwyraźniejszym wypowiadaniu sylab np. dra, dru dro, wru, gru, gwu... lub zestawów wyrazów np. „Korale królowej Karoliny”, „Nie marszcz czoła”, „Zmiażdż dżdżownicę”, „Syczy wąż” ...


RELAKSACJA
Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabaw: Balony – dzieci mają sobie wyobrazić, że są dużymi balonami pełnymi powietrza. Powoli powietrze uchodzi z balonów, dzieci opadają na podłogę, staja się bezwładne. Góra lodowa – Dzieci stoją w dowolnych miejscach, wyobrażają sobie, że są górą lodową. Góra roztapia się pod wpływem słońca i powoli staje się rozlaną wodą. Na koniec dzieci leżą na podłodze, ręce podnoszą do góry, obserwują swoje dłonie, bawią się nimi.



ZABAWY INTEGRACYJNE – POZNAJEMY SIĘ NAWZAJEM


ZABAWA NA POWITANIE ZUM

Czas trwania: około 5 minut.

Opis zabawy: Uczestnicy siedzą lub stoją w kręgu, każdy po kolei pokazuje rękę z wyciągniętym kciukiem i z okrzykiem zum. Zabawę powtarzamy 3 razy robiąc to samo coraz szybciej.


POZNANIE IMION

Czas trwania: około 20 minut.

Pomoce: maskotka.

Opis zabawy: Przedstawiamy się – Uczestnicy siedzą na krzesełkach w kręgu. Prowadzący podaje po kolei każdemu maskotkę. Kto ją ma, kończy zaczęte przez prowadzącego zdanie:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin