n Automatyka.pdf

(277 KB) Pobierz
ZASTOSOWANIE SYMULATORA MANEWROWEGO STATKU W BADANIACH IN¯YNIERII RUCHU MORSKIEGO
Słowa kluczowe: in ynieria ruchu morskiego, symulator ruchu statku, modelowanie matematyczne ruchu
statku, nawigacja inercyjna.
Grzegorz CIEMI SKI 1
Opiekun merytoryczny: mgr in . Jakub MONTEWKA 2
ZASTOSOWANIE SYMULATORA MANEWROWEGO STATKU
W BADANIACH IN YNIERII RUCHU MORSKIEGO
In ynieria Ruchu Morskiego jest dziedzin badawcz zajmuj ca si ilo ciowym i jako ciowym
opisem bezpiecze stwa nawigacyjnego statku na akwenie ograniczonym (port, podej cie do portu,
w skie przej cia, rzeki, kanały). W celu ustalenia relacji zachodz cych w układzie nawigator – statek
rodowisko wykorzystywane s powszechnie metody symulacyjne, oparte na matematycznych
modelach ruchu statku.
W artykule przedstawiono autorski model matematyczny ruchu statku, mog cy mie zastosowanie do
celów dydaktycznych oraz naukowych.
WST P
Metody symulacyjne stosowane w in ynierii ruchu morskiego funkcjonuj w
oparciu o modele matematyczne ruchu statku. Modele te, najcz ciej pracuj w czasie
rzeczywistym oraz s modelami typu interakcyjnego, działaj ce na zasadzie dialogu
człowiek – komputer. Człowiekiem jest nawigator o okre lonych kwalifikacjach.
Komputer o okre lonych parametrach jest wyposa ony w specjalistyczne moduły
zobrazowania informacji i sterowania ruchem statku, działaj cy w oparciu o model
symulacyjny ruchu statku na danym akwenie [4].
W artykule zaprezentowano autorski model symulacyjny ruchu statku na akwenie
ograniczonym. Model nie jest jeszcze w pełni kompletny, pozbawiony jest modułów
1 Akademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny, e-mail igi997@wp.pl
2 Akademia Morska w Szczecinie, Instytut In ynierii Ruchu Morskiego, ul. Wały Chrobrego 1-2, 70-500
Szczecin, e-mail jakub@am.szczecin.pl
opisuj cych hydrodynamik obiektu. Lecz otwarta struktura modelu umo liwia
dodanie danego komponentu na dowolnym etapie projektowania modelu.
W chwili obecnej model mo e słu y jako narz dzie dydaktyczne, wspomagaj ce
proces szkolenia studentów uczelni morskich.
1. MODELE SYMULACYJNE W IN YNIERII RUCHU MORSKIEGO
Ze wzgl du nas budow modelu mo na przyj nast puj c systematyk podziału
modeli [4]:
· modele analityczne – zbudowane s zazwyczaj w oparciu o pierwsz metod
rozwi zywania równa ruchu statku,
· modele eksperymentalne – to typowo numeryczne modele przyczynowo –
skutkowe opracowane w oparciu o szczegółowe wyniki bada
eksperymentalnych konkretnego statku,
· modele analityczno – eksperymentalne – oparte na rozwi zaniu drugiej
metody równa ruchu, s to modele siłowe, b d ce kombinacj opisu
matematycznego i empirycznej obserwacji
Model opisywany w artykule zaklasyfikowa mo na do trzeciej z wymienionych grup.
Matematyczne modele ruchu statku przedstawione s w postaci równa ruchu.
Przyjmuj c w matematycznym modelu dynamiki statku uproszczony do płaszczyzny
układ współrz dnych OXY, przemieszczaj cy si wraz ze statkiem w dowolnym
czasie t, k cie wychylenia steru d, wektor stanu statku jest okre lony przez jego
pozycj , pr dko V, kurs i k t dryfu, a równanie ruchu statku mo na opisa
nast puj co [3], [4], [5]:
m
dv
x
-
m
v
d
Y
=
F
+
F
(1)
x
dt
y
x
dt
xh
x
m
dv
y
-
m
v
d
Y
=
F
+
F
(2)
y
dt
x
y
dt
yh
y
d
2
Y
2
J
=
M
+
M
(3)
z
dt
zh
z
Składowe pr dko ci wypadkowej V wynosz [3],[5]:
251177034.001.png
v x
=
V
cos
b
v y
=
V
sin
b
V
=
v
2
+
v
2
x
y
Pr dko k towa obliczana jest z zale no ci:
w
d Y
(4)
dt
2. POZYCJONOWANIE W OPARCIU O UKŁADY NAWIGACJI INERCYJNEJ
Opisywany model symulacyjny jest w zamy le wprowadzeniem do inercyjnych
systemów pozycjonowania. Dlatego te posuni to si do daleko id cych uproszcze
matematyczno - fizycznych. W trakcie realizacji projektu moduły inercyjne b d
sukcesywnie dodawane.
Pierwszym etapem b dzie inercyjny system pozycjonowania jednostki. Sprowadzi si
to do wprowadzenia w symulatorze dwóch rodzajów pozycjonowania. Oprócz ju
istniej cego, opartego na pozycji obserwowanej wyra onej w globalnym układzie
współrz dnych, pojawi si nowy, którego podstawy le w pomiarze przy piesze
oraz pr dko ci k towych i dopiero na tej podstawie zdeterminowaniu pozycji.
Zaistnieje wi c mo liwo porównania wyników i wyci gni cia wniosków
dotycz cych dokładno ci oraz mo liwo ci zastosowania alternatywnych metod
pozycjonowania do bada in ynierii ruchu morskiego. Etap drugi b dzie natomiast
polegał na zaimplementowaniu modułu, który przez podanie mu punktów:
wyj ciowego i docelowego, oraz ewentualnie waypointów, wyliczy parametry ruchu –
pr dko ci liniowe i k towe w zadanych przedziałach czasu na cał wyznaczon tras ,
oraz otrzymane dane zestawi w postaci tabelarycznej.
Nawigacj zliczeniow nazywane s metody okre lania pozycji obiektu., na podstawie
drogi przebytej od punktu o znanych współrz dnych do aktualnego miejsca [1]. Jej
celem jest wyznaczenie przemieszczenia obiektu w ci le okre lonym, nawigacyjnym
układzie współrz dnych. Zazwyczaj takim układem jest układ współrz dnych
geograficznych.
251177034.002.png
Przebyta droga od punktu startu do punktu docelowego zliczana jest na podstawie
prostych równa całkowych. W rzeczywisto ci sprowadza si to do scałkowania
przy piesze aby uzyska pr dko , a nast pnie aby okre li przebyt drog .
Pr dko ci i przy pieszenia obiektu mierzone s zazwyczaj w układzie współrz dnych
powi zanym z poruszaj cym si obiektem. Pozycj natomiast podaje si w globalnym
układzie współrz dnych – tu nawigacyjnym. W zwi zku z t nic interpretacyjn ,
konieczne jest przetransferowanie wspomnianych współrz dnych lokalnych do owego
układu globalnego, a wi c zorientowa je przestrzennie [5].
Ka de ciało swobodne posiada sze stopni swobody. Trzy z nich powi zane s z
ruchem liniowym i pr dko ci liniow , trzy nast pne – z obrotem i pr dko ciami
k towymi. Na rysunku 1 przedstawiono schematycznie wszystkie stopnie swobody w
odniesieniu do statku morskiego.
Rys. 1. Sze stopni swobody jednostki pływaj cej[5]
Fig.1 Six degrees of freedom concerning waterborne unit [5]
Takie podej cie do tematu istotne jest dla nawigacji lotniczej, gdzie wszystkie sze
stopni ma zasadnicze znaczenie, natomiast dla nawigacji morskiej jak i potrzeb
omawianego symulatora najlepiej, id c drog do znacznego uproszczenia, skupi si
jedynie na trzech stopniach swobody. B d to w tym przypadku przemieszczenia
wzdłu ne i poprzeczne oraz pr dko k towa. Na rysunku 2 przedstawiono wektory
opisuj ce ruch statku w trzech stopniach swobody.
251177034.003.png
Rys.2.Układ lokalny i globalny opisuj ce ruch jednostki (3 stopnie swobody) [5]
Fig.2. Local and global coordinates describing ship’s movement (3 degrees of freedom) [5]
Warto ci pr dko ci uzyskujemy poprzez zamontowanie na statku
przyspieszeniomierzy (akcelerometrów), natomiast ruchy obrotowe to wynik pracy
giroskopów. Aby uzyska warto ci przebytej drogi, jak ju wspomniano na wst pie,
nale y posłu y si całkowaniem.
W rzeczywisto ci wszystkie parametry wej ciowe przetwarzane s przez komputer
pokładowy, który podaje po przeliczeniu parametry opisuj ce orientacj obiektu w
przestrzeni. Takie metody okre lania pozycji z w/w urz dze , wykorzystuj ce zasady
dynamiki Newtona, stanowi istot nawigacji bezwładno ciowej, czyli inercyjnej [5].
Transformacj pr dko ci do układu globalnego wykonuje si najpro ciej poprzez
macierz transformacji liniowej. Poło enie statku w przestrzeni dwuwymiarowej
okre laj trzy parametry: [X,Y, Y], które stanowi analogi do parametrów
nawigacyjnych: [j,l,KR]. Transformacja pr dko ci liniowych opisana jest
nast puj cymi zale no ciami [5]:
VX
×
=
Ç
cos
Y
-
sin
Y
×
×
Vx
×
=
Vx
cos
Y
-
Vy
sin
Y
×
(5)
É
Ù
É
Ù
É
Ù
É
Ù
VY
sin
Y
cos
Y
Vy
Vx
sin
Y
Vy
cos
Y
gdzie:
V x – składowa x pr dko ci statku,
V y – składowa y pr dko ci statku,
Y - kurs statku.
Ç
Ç
Ç
251177034.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin