n Automatyka.pdf
(
277 KB
)
Pobierz
ZASTOSOWANIE SYMULATORA MANEWROWEGO STATKU W BADANIACH IN¯YNIERII RUCHU MORSKIEGO
Słowa kluczowe: in
ynieria ruchu morskiego, symulator ruchu statku, modelowanie matematyczne ruchu
statku, nawigacja inercyjna.
Grzegorz CIEMI
SKI
1
Opiekun merytoryczny: mgr in
. Jakub MONTEWKA
2
ZASTOSOWANIE SYMULATORA MANEWROWEGO STATKU
W BADANIACH IN
YNIERII RUCHU MORSKIEGO
In
ynieria Ruchu Morskiego jest dziedzin
badawcz
zajmuj
ca si
ilo
ciowym i jako
ciowym
opisem bezpiecze
stwa nawigacyjnego statku na akwenie ograniczonym (port, podej
cie do portu,
w
skie przej
cia, rzeki, kanały). W celu ustalenia relacji zachodz
cych w układzie nawigator – statek
–
rodowisko wykorzystywane s
powszechnie metody symulacyjne, oparte na matematycznych
modelach ruchu statku.
W artykule przedstawiono autorski model matematyczny ruchu statku, mog
cy mie
zastosowanie do
celów dydaktycznych oraz naukowych.
WST
P
Metody symulacyjne stosowane w in
ynierii ruchu morskiego funkcjonuj
w
oparciu o modele matematyczne ruchu statku. Modele te, najcz
ciej pracuj
w czasie
rzeczywistym oraz s
modelami typu interakcyjnego, działaj
ce na zasadzie dialogu
człowiek – komputer. Człowiekiem jest nawigator o okre
lonych kwalifikacjach.
Komputer o okre
lonych parametrach jest wyposa
ony w specjalistyczne moduły
zobrazowania informacji i sterowania ruchem statku, działaj
cy w oparciu o model
symulacyjny ruchu statku na danym akwenie [4].
W artykule zaprezentowano autorski model symulacyjny ruchu statku na akwenie
ograniczonym. Model nie jest jeszcze w pełni kompletny, pozbawiony jest modułów
1
Akademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny, e-mail igi997@wp.pl
2
Akademia Morska w Szczecinie, Instytut In
ynierii Ruchu Morskiego, ul. Wały Chrobrego 1-2, 70-500
Szczecin, e-mail jakub@am.szczecin.pl
opisuj
cych hydrodynamik
obiektu. Lecz otwarta struktura modelu umo
liwia
dodanie
danego komponentu na dowolnym etapie projektowania modelu.
W chwili obecnej model mo
e słu
y
jako narz
dzie dydaktyczne, wspomagaj
ce
proces szkolenia studentów uczelni morskich.
1. MODELE SYMULACYJNE W IN
YNIERII RUCHU MORSKIEGO
Ze wzgl
du nas budow
modelu mo
na przyj
nast
puj
c
systematyk
podziału
modeli [4]:
·
modele analityczne – zbudowane s
zazwyczaj w oparciu o pierwsz
metod
rozwi
zywania równa
ruchu statku,
·
modele eksperymentalne – to typowo numeryczne modele przyczynowo –
skutkowe opracowane w oparciu o szczegółowe wyniki bada
eksperymentalnych konkretnego statku,
·
modele analityczno – eksperymentalne – oparte na rozwi
zaniu drugiej
metody równa
ruchu, s
to modele siłowe, b
d
ce kombinacj
opisu
matematycznego i empirycznej obserwacji
Model opisywany w artykule zaklasyfikowa
mo
na do trzeciej z wymienionych grup.
Matematyczne modele ruchu statku przedstawione s
w postaci równa
ruchu.
Przyjmuj
c w matematycznym modelu dynamiki statku uproszczony do płaszczyzny
układ współrz
dnych OXY, przemieszczaj
cy si
wraz ze statkiem w dowolnym
czasie t, k
cie wychylenia steru d, wektor stanu statku jest okre
lony przez jego
pozycj
, pr
dko
V, kurs i k
t dryfu, a równanie ruchu statku mo
na opisa
nast
puj
co [3], [4], [5]:
m
dv
x
-
m
v
d
Y
=
F
+
F
(1)
x
dt
y
x
dt
xh
x
m
dv
y
-
m
v
d
Y
=
F
+
F
(2)
y
dt
x
y
dt
yh
y
d
2
Y
2
J
=
M
+
M
(3)
z
dt
zh
z
Składowe pr
dko
ci wypadkowej V wynosz
[3],[5]:
v
x
=
V
cos
b
v
y
=
V
sin
b
V
=
v
2
+
v
2
x
y
Pr
dko
k
towa obliczana jest z zale
no
ci:
w
d
Y
(4)
dt
2. POZYCJONOWANIE W OPARCIU O UKŁADY NAWIGACJI INERCYJNEJ
Opisywany model symulacyjny jest w zamy
le wprowadzeniem do inercyjnych
systemów pozycjonowania. Dlatego te
posuni
to si
do daleko id
cych uproszcze
matematyczno - fizycznych. W trakcie realizacji projektu moduły inercyjne b
d
sukcesywnie dodawane.
Pierwszym etapem b
dzie inercyjny system pozycjonowania jednostki. Sprowadzi si
to do wprowadzenia w symulatorze dwóch rodzajów pozycjonowania. Oprócz ju
istniej
cego, opartego na pozycji obserwowanej wyra
onej w globalnym układzie
współrz
dnych, pojawi si
nowy, którego podstawy le
w pomiarze przy
piesze
oraz pr
dko
ci k
towych i dopiero na tej podstawie zdeterminowaniu pozycji.
Zaistnieje wi
c mo
liwo
porównania wyników i wyci
gni
cia wniosków
dotycz
cych dokładno
ci oraz mo
liwo
ci zastosowania alternatywnych metod
pozycjonowania do bada
in
ynierii ruchu morskiego. Etap drugi b
dzie natomiast
polegał na zaimplementowaniu modułu, który przez podanie mu punktów:
wyj
ciowego i docelowego, oraz ewentualnie waypointów, wyliczy parametry ruchu –
pr
dko
ci liniowe i k
towe w zadanych przedziałach czasu na cał
wyznaczon
tras
,
oraz otrzymane dane zestawi w postaci tabelarycznej.
Nawigacj
zliczeniow
nazywane s
metody okre
lania pozycji obiektu., na podstawie
drogi przebytej od punktu o znanych współrz
dnych do aktualnego miejsca [1]. Jej
celem jest wyznaczenie przemieszczenia obiektu w
ci
le okre
lonym, nawigacyjnym
układzie współrz
dnych. Zazwyczaj takim układem jest układ współrz
dnych
geograficznych.
Przebyta droga od punktu startu do punktu docelowego zliczana jest na podstawie
prostych równa
całkowych. W rzeczywisto
ci sprowadza si
to do scałkowania
przy
piesze
aby uzyska
pr
dko
, a nast
pnie aby okre
li
przebyt
drog
.
Pr
dko
ci i przy
pieszenia obiektu mierzone s
zazwyczaj w układzie współrz
dnych
powi
zanym z poruszaj
cym si
obiektem. Pozycj
natomiast podaje si
w globalnym
układzie współrz
dnych – tu nawigacyjnym. W zwi
zku z t
ró
nic
interpretacyjn
,
konieczne jest przetransferowanie wspomnianych współrz
dnych lokalnych do owego
układu globalnego, a wi
c zorientowa
je przestrzennie [5].
Ka
de ciało swobodne posiada sze
stopni swobody. Trzy z nich powi
zane s
z
ruchem liniowym i pr
dko
ci
liniow
, trzy nast
pne – z obrotem i pr
dko
ciami
k
towymi. Na rysunku 1 przedstawiono schematycznie wszystkie stopnie swobody w
odniesieniu do statku morskiego.
Rys. 1. Sze
stopni swobody jednostki pływaj
cej[5]
Fig.1 Six degrees of freedom concerning waterborne unit [5]
Takie podej
cie do tematu istotne jest dla nawigacji lotniczej, gdzie wszystkie sze
stopni ma zasadnicze znaczenie, natomiast dla nawigacji morskiej jak i potrzeb
omawianego symulatora najlepiej, id
c drog
do
znacznego uproszczenia, skupi
si
jedynie na trzech stopniach swobody. B
d
to w tym przypadku przemieszczenia
wzdłu
ne i poprzeczne oraz pr
dko
k
towa. Na rysunku 2 przedstawiono wektory
opisuj
ce ruch statku w trzech stopniach swobody.
Rys.2.Układ lokalny i globalny opisuj
ce ruch jednostki (3 stopnie swobody) [5]
Fig.2. Local and global coordinates describing ship’s movement (3 degrees of freedom) [5]
Warto
ci pr
dko
ci uzyskujemy poprzez zamontowanie na statku
przyspieszeniomierzy (akcelerometrów), natomiast ruchy obrotowe to wynik pracy
giroskopów. Aby uzyska
warto
ci przebytej drogi, jak ju
wspomniano na wst
pie,
nale
y posłu
y
si
całkowaniem.
W rzeczywisto
ci wszystkie parametry wej
ciowe przetwarzane s
przez komputer
pokładowy, który podaje po przeliczeniu parametry opisuj
ce orientacj
obiektu w
przestrzeni. Takie metody okre
lania pozycji z w/w urz
dze
, wykorzystuj
ce zasady
dynamiki Newtona, stanowi
istot
nawigacji bezwładno
ciowej, czyli inercyjnej [5].
Transformacj
pr
dko
ci do układu globalnego wykonuje si
najpro
ciej poprzez
macierz transformacji liniowej. Poło
enie statku w przestrzeni dwuwymiarowej
okre
laj
trzy parametry: [X,Y, Y], które stanowi
analogi
do parametrów
nawigacyjnych: [j,l,KR]. Transformacja pr
dko
ci liniowych opisana jest
nast
puj
cymi zale
no
ciami [5]:
VX
×
=
Ç
cos
Y
-
sin
Y
×
×
Vx
×
=
Vx
cos
Y
-
Vy
sin
Y
×
(5)
É
Ù
É
Ù
É
Ù
É
Ù
VY
sin
Y
cos
Y
Vy
Vx
sin
Y
Vy
cos
Y
gdzie:
V
x
– składowa
x
pr
dko
ci statku,
V
y
– składowa
y
pr
dko
ci statku,
Y - kurs statku.
Ç
Ç
Ç
Plik z chomika:
masterkom
Inne pliki z tego folderu:
Podstawy automatyki - Andrzej Urbaniak (2001, Wyd. I).part2.rar
(10247 KB)
Technologia przesyłania danych w systemach automatyki przemysłowej - P. Bilski.pdf
(13032 KB)
Systemy mikroprocesorowe w automatyce.pdf
(1204 KB)
Sterownik różnobarwnych diod LED.pdf
(226 KB)
Sprytne maleństwo - sterownik PLC zintegrowany.pdf
(500 KB)
Inne foldery tego chomika:
#Control
3 - Moeller - programy, poradniki
ABB
ALLEN BRADLEY Dokumentacja
apa automatyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin