Ćwiczenia grafomotoryczne w edukacji wczesnoszkolnej.
Przed przystąpieniem do nauki pisania, konieczne jest usprawnienie motoryczne w zakresie szybkości, precyzji, melodii kinetycznej ruchów, koordynacji ruchowej całego ciała i rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dlatego tez niezmiernie ważne w procesie kształcenia umiejętności pisania jest podniesienie poziomu czynności rysowania. Można tego dokonać poprzez stosowanie różnych ćwiczeń grafomotorycznych. W ćwiczeniach grafomotorycznych czynności ruchowe odbywają się pod ścisłą kontrola wzroku kształcą, więc w najpełniejszej formie koordynację wzrokowo – ruchową. W ćwiczeniach tych konsekwencją ruchu są znaki graficzne: kropki, linie (pionowe, poziome, łamane, ukośne, krzywe, krzyżujące się) oraz figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, itp.). Ćwiczenia te dobrze przygotowują dzieci do czynności czytania i pisania, dlatego poprzedzają je w programie nauczania początkowego.
Ćwiczenia rozwijające sprawność grafomotoryczną:
1. ćwiczenia rozmachowe mięśni rąk:
· kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, koła, ósemek
2. zamalowywanie dużej dowolnej powierzchni
3. zamalowywanie określonej powierzchni
4. pogrubianie konturów czyli obwodzenie po śladzie linii pojedynczych szlaków, obrazów konturowych przy zastosowaniu mazaków itp.
5. ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców
· zamalowywanie małych przestrzeni kredkami np. konturów otrzymanych z obrysowania szablonów, obrazków w kolorowankach
6. kreskowanie- wypełnianie kształtów kropkami, kółkami oraz liniami poziomymi, pionowymi i skośnymi
7. wypełnianie różnych konturów linią ciągłą tworząc spirale, kłębuszki
8. kopiowanie rysunków – wodzenie po wzorze przez kalkę techniczną
9. pogrubianie konturu – czyli wodzenie po wzorze np. po liniach pojedynczych zbliżonych do szlaczków, po konturach obrazków
10. rozwiązywanie i tworzenie własnych labiryntów
11. ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych i postępujących ruchów pisarskich
· obrysowywanie szablonów – od wewnątrz i od zewnątrz
12. rysowanie szlaczków w liniaturze szerszej a potem w liniaturze zeszytu
13. rysowanie po śladzie obrazków i znaków graficznych
14. odwzorowywanie szlaczków wg. wzoru
15. próby odtwarzania eksponowanych wzorów z pamięci
16. samodzielne rysowanie, przerysowywanie różnorodnych wzorów graficznych, literopodobnych
17. łączenie kropek liniami - tworzenie obrazków kończenie rysunków i wykonywanie zagadek rysunkowych
18. zamalowywanie farbą kartonu z rysunkiem wykonanym świecą (obrazki niespodzianki)
1.Ćwiczenia grafomotoryczne Hany Tymichowej - zestaw 24 wzorów.Ćwiczenia polegają na kalkowaniu wzorów. Zawierają zadania o narastającym stopniu trudności. Wzory są tak zaprojektowane by mogły być wykonywane jednym ciągłym ruchem ręki. Początek i i kierunek ruchu jest zaznaczony na wzorach.2. Ćwiczenia nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania:-w parku znajdują się ścieżki. Spróbuj "iść" środkiem ścieżki nie zbliżając się do brzegu i nie odrywając ręki od papieru-dokańczanie rozpoczętych rysunków: pętelek, chmurek, spiral. "skoków zająca", żaby, desek w parkanie, zębów piły, dróg dla różnych pojazdów-malowanie po śladach jakie zostawiają pojazdy, latawiec, ptaki, narysuj taniec duchów.3. Ćwiczenia utrwalające rysowanie linii pionowych, poziomych, okręgów:-narysuj jak pada deszcz-narysuj łodyżki kwiatom-narysuj szczebelki drabinek-narysuj jak lecą listki z drzew-narysuj jak dziecko biegnie w zawodach-zakreskuj obrazki- prostokąty, trójkąty, koła, domek, dzbanek, owieczkę, balonik, skrzynię-narysuj okręgi, łuki, duże koła, tęczę, kłębki wełny, ruch wahadła, wzory na materiale.
Bibilka