Rozwój społeczny i moralny.doc

(39 KB) Pobierz

Socjalizacja

Ø      jako rozwój społeczny, który oznaczać może proces tzw. uczłowieczania dzięki kształtowaniu się cech psychiki specyficznie ludzkich, których tworzenie się podlega prawom społecznym.

 

Ø      jako proces stawania się członkiem społeczeństwa w wyniku przyswajania dorobku ludzkiej kultury, co bywa utożsamiane z uczeniem się zachowań, które pozwalają przystosować się do środowiska społecznego, opanować reguły zachowania obowiązujące w danej społeczności oraz niezbędne do przeżycia wiadomości i umiejętności.

 

Ø      jako nabywanie kompetencji społecznych wyrażonych umiejętnościami społecznymi. (Określenie "kompetencja społeczna" stanowi wypadkową badań nad poziomem lub stopniem uspołecznienia, które w pedagogice specjalnej mają znaczenie zasadnicze. Dlatego też, prawdopodobnie, definicja kompetencji społecznych jest rozszerzeniem ustaleń Światowego Komitetu Ekspertów, dotyczących zjawiska szerszego przystosowania społecznego.

 

Dysfunkcje socjalizacji

 

Ø      Zwichnięta socjalizacja

 

Ø      Demoralizacja – związana z przewartościowaniem ustosunkowania do rzeczywistości. Najczęściej pod wpływem innej obyczajowości i kultury niż ta w jakiej wychowywało się dziecko.

 

Ø      Socjalizacja antagonistyczno-destruktywna, zwana podkulturową z uwagi na związek jednostki z wartościami i normami podkultury pozostającej w opozycji do kultury szerszej zbiorowości społecznej. (L.Pytka 1993).

 

Przystosowanie społeczne

Ø      efektywność lub stopień, w jakim jednostka realizuje wymogi niezależności osobistej, odpowiedzialności społecznej, oczekiwanej od niej w zależności od jej wieku oraz od wymagań środowiska.

 

Dobre przystosowanie

Ø      przejawia się w realistycznym spojrzeniu na siebie i otoczenie, w zrozumieniu własnych niedoskonałości, w szukaniu właściwych form rozładowania napięć emocjonalnych, w doskonaleniu umiejętności rozwiązywania konfliktów;

 

Złe przystosowanie

Ø      objawia się: niezadowoleniem z siebie, spostrzeganiem siebie jako osoby nieszczęśliwej, osłabieniem aktywności intelektualnej i społecznej, a pojawieniem się w ich miejsce mechanizmów obronnych, nieadekwatności występowania reakcji i jej siły, braku współdziałania w trakcie realizacji zadań grupowych.  

 

Rozwój społeczny przez:

Ø      imitację (naśladowanie)

Ø      Identyfikację (utożsamianie)

Ø      Internalizację (uwewnętrznienie norm)

Rozwój moralny

Ø      Anomia;

Ø      Heteronomia;

Ø      Socjonomia;

Ø      Autonomia;

 

Typy reakcji

Ø      Reakcje wprost

Ø      Reakcje okrężne

Ø      Reakcje aspołeczne

Ø      Reakcje zaczepne

Ø      Reakcje oporne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin