Upośledzenie st.lekkiego.doc

(43 KB) Pobierz

Upośledzenie stopnia lekkiego

„Niższa* od przeciętnej ogólna sprawność intelektualna, która powstała w okresie rozwojowym i jest związana z jednym lub więcej zaburzeniami  w zakresie: dojrzewania, uczenia się i społecznego przystosowania”

*niższa o co najmniej jedno odchylenie standardowe (w nowszych opracowaniach 2)

 

·         Dzieci z upośledzeniem różnią się pod względem rozwoju procesów poznawczych, percepcyjnych i emocjonalnych

·         Częste wady wzroku, słuchu, uszkodzenia narządu ruchu, zaburzenia mowy oraz niektóre choroby, np. padaczka

·         Ograniczenia w myśleniu abstrakcyjnym

o        Obniżenie dociekliwości, ciekawości

o        Obniżenie zdolności koncertowania uwagi na jednym przedmiocie przez dłuższy czas -> utrudnione osiąganie sukcesów

·         Myślenie związane z konkretnymi sytuacjami, związanymi z doświadczeniem dziecka i jego środowiskiem

·         Trudności w uczeniu się -> różnorodne fragmentaryczne deficyty rozwojowe i zaburzenia procesów psychicznych

o        Zapamiętywanie -> wzmożona liczba powtórzeń z urozmaiconym materiałem poglądowym, rozłożenie materiału w czasie, wzmocnienia przez zachętę, pochwałę

Kostrzewski charakteryzując osoby o upośledzeniu stopnia lekkiego podkreśla niedorozwój uczuć wyższych, mniejszą wrażliwość i powinność moralną, impulsywność, agresywność, niepokój, niestałość emocjonalną, niedomogi  w zakresie samokontroli

Na upośledzenie składają się:

·         Funkcjonowanie intelektualne – znacznie niższe od przeciętnego i trwa od wczesnych lat życia

·         Znaczne osłabienie zdolności przystosowania się do wymagań kulturowych społeczeństwa

Podstawowe kryteria diagnostyczne:

  1. Znaczne obniżenie ogólnego funkcjonowania intelektualnego – IQ w indywidualnym teście70
  2. Współwystępowanie deficytów lub zmniejszanie zdolności przystosowania społecznego <niespełnianie oczekiwań społecznych, komunikowanie się, samodzielność, samoobsługa>
  3. Ujawnienie się przed 18-tym rokiem życia

Upośledzenie odnosi się do relacji danej osoby z otoczeniem

 

Wczesna diagnoza i interwencja

·         Kluczowe pierwsze 4 lata życia

·         Od niedawna w Polsce podejmowane są próby tworzenia programów edukacyjnych i terapeutycznych np. dla dzieci autystycznych

·         Program terapeutyczny powinien obejmować aktywne uczestnictwo dziecka i pomoc rodzicom

·         Pomoc psychopedagogiczna od momentu rozpoznania

·         Rodzice powinni mieć możliwość wyboru wśród proponowanych form pomocy i rehabilitacji

o        Rodzice nie są przygotowani do nowych zadań i liczą, że ktoś ich w tym wyręczy lub ukierunkuje

·         Wczesne rozpoznanie i rozpoczęcie rehabilitacji kluczem do sukcesu – systematyczność bardzo ważna

·         Podstawą pracy terapeutycznej jest diagnostyka wzrostu, rozwoju i sposobu zachowania małego dziecka

·         Współpraca pediatrów, pedagogów, psychologów i terapeutów – holistyczne podejście do rehabilitacji -> biologiczno-fizjologiczno-psychospołeczno-duchowe

·         Projekt UE „Wyrównywanie Szans” – włączenie niepełnosprawnych w normalne życie a nie izolacja

·         Rewalidacja ma na celu przystosować dziecko do określonych ról społecznych, m.in. komunikowania się z otoczeniem i pracy

·         W rozwoju dziecka upośledzonego najważniejsze jest zaspokojenie jego potrzeb emocjonalnych, psychicznych. Rehabilitacja i stymulacja obejmuje sferę ruchową, intelektualną i społeczną

Rewalidacja powinna obejmować

·         Uruchamianie trwałych form dokształcania rodziców

·         Wspomaganie psychoemocjonalne

·         Wspomaganie socjalno-usługowe przez terapię i pomoc materialną

Zrozumienie przez rodziców czego dziecku potrzeba uskutecznia rewalidację

 

Kształcenie:

·         Szkoły specjalne – MEN ustala zasady i organizację kształcenia

·         Upośledzeni w stopniu lekkim mają obowiązek nauki w szkołach podstawowych lub specjalnych

Organizacja

·         Oddziały klas specjalnych w  szkołach podstawowych

·         Oddziały klas integracyjnych w szkołach podstawowych i zawodowych

·         Indywidualne włączanie uczniów do klas w  szkołach podstawowych

·         Szkoły integracyjne i specjalne

Organizacja szkół przysposabiających do pracy  w przypadku niemożności ukończenia zawodówki.

Przygotowanie do pracy zawodowej:

·         Preorientacja zawodowa w klasach początkowych szkół podstawowych

·         Orientacja zawodowa w klasach starszych szkół podstawowych

·         Nauka zawodu w szkołach zawodowych i specjalnych i w klasach specjalnych przy szkołach zawodowych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin