3 (L). PRZEDMIOT BADAŃ PEDAGOGIKI OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
H. Radlińska w pozycji pt. Pedagogika społeczne przedmiotem pedagogiki opiekuńczej czyni pomoc dziecku i rodzinie. Jednakże sama nazwa tej dyscypliny wskazuje, iż jej przedmiotem jest opieka, a nie pomoc.
A. Kelm w książce Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej przedstawia następujące przedmioty badań pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej:
1. Sytuacje wymagające opieki (potrzeby dziecka i potrzeby opiekuńcze: przyczyny występowania, przejawy, skutki, a także diagnostyka o kwalifikacja tych potrzeb).
2. Cele opieki i zadania opiekuńczo – wychowawcze (cele profilaktyczne, interwencyjne i kompensacyjne oraz klasyfikowanie i charakterystyka zadań opiekuńczo – wychowawczych).
3. Formy opieki nad dzieckiem ( jako układy organizacyjne działań opiekuńczo – wychowawczych określone zwykle przez dokumenty normatywne, precyzujące funkcję społeczną i model opieki).
4. Proces opiekuńczo – wychowawczy (elementy składowe jako pochodna istoty i składników opieki, jako działania; właściwości, prawidłowości oraz zasady doboru środków i czynności występujących w procesie opiekuńczo – wychowawczym).
5. System opieki nad dzieckiem (założenia, elementy składowe, podstawy organizacyjno – prawne, zasady funkcjonowania systemu).
6. Metodologia badań i metodyka działania opiekuńczo – wychowawczego (określenie metody jako sposobu działania mającego wyraźnie określić cechy: celowość, systematyzacja, skuteczność powtarzalność; charakterystyka metodyczna zadań opiekuńczo – wychowawczych).
7. Stosunki między wychowankiem i wychowawcą (zróżnicowanie sytuacji i właściwości dzieci objętych opieką, w tym sieroctwo naturalne i społeczne; dzieci normalne i dzieci ryzyka, właściwości, kształcenie i specyfika pracy wychowawcy podczas opieki nad dzieckiem; rola i kształtowanie się więzi osobowych między wychowawcą a wychowankiem i grupa wychowawczą).
cyganeczka1