sciaga-z-socjologii-1.pdf

(74 KB) Pobierz
60063812 UNPDF
Co to jest socjologia?
AUGUSTE COMTE.
wymyślił pojęcie
„socjologia” – na
początku używał „fizyka
społeczna”
twierdził, że
społeczeństwo podlega
niezmiennym prawom
tak samo jak świat
fizyczny
uważał socjologię za
naukę pozytywną- czyli,
że nauka ta wymaga
takich samych
rygorystycznych praw
naukowych jakie
obowiązują w fizyce i
chemii
pozytywizm utrzymuje,
że nauka powinna
zajmować się rzeczami,
które są namacalne,
które można
doświadczyć. Na
podstawie obserwacji
można zdefiniować
prawa wyjaśniające
związki między
obserwowanymi
zjawiskami. Zgodnie z tą
nauką, wiedza na temat
społeczeństwa powinna
obierać się na danych
empirycznych
uzyskanych dzięki
obserwacji,
porównaniom i
eksperymentom.
Stworzył prawo trzech
etapów, które mówi o
trzech stadiach ludzkiego
pojmowania świata
EMILE DURKHEIM
„Fakty społeczne należy
traktować jak rzeczy”-
czyli, że analiza życia
społecznego powinna
być równie skrupulatna
jak badanie naturalnych
obiektów i zjawisk
fakty społeczne- to wg
Durkheim’a –
zewnętrzne wobec
jednostki sposoby
działania, myślenia i
odczuwania, które żyją
własnym życiem,
niezależnie od tego, jak
żyją i co postrzegają
pojedynczy ludzie.
Druga ich właściwość, to
„przymusowość”- czyli,
że ludzi
podporządkowują się
ogólnym wzorom
społecznym.
Uważał, że fakty
społeczne nie są
widzialne i namacalne.
Możne je badać
pośrednio- czyli
analizując np. prawo,
teksty religijne, reguły
postępowania.
Szczególnie interesował
się społeczną i moralną
Solidarnością ludzi-
stworzył dwa rodzaje
solidarności-
mechaniczną i
organiczną
Mechaniczna- istnieje
tam, gdzie jest słaby
podział pracy- większość
ludzi wykonuje te same
KAROL MARKS
uważał, że to kapitalizm
przyniósł zasadnicze
zmiana w społeczeństwie
Wyróżniał dwa
zasadnicze elementy
przedsiębiorstwa
kapitalistycznego-
kapitał (wszelkie mienie,
włączając pieniądze,
maszyny, a nawet
fabryki) oraz praca
zarobkowa (dotyczy
ludzi którzy nie
posiadają własnego
kapitału i musza szukać
zarobku u ludzi
posiadających kapitał).
Ci pierwsi, to klasa
rządząca, tzw.
Kapitaliści, drudzy, to
klasa robotnicza, czyli
proletariat.
Stosunek między klasami
jest nierówny i
kapitaliści wyzyskują
ludzi pracujących.
Materialistyczna
koncepcja dziejów-
zmiana w społeczeństwie
nie zachodzi pod
względem idei, lecz ze
względów
ekonomicznych.
Konflikty klasowe są
motorem historii. Cała
historia ludzkości jest
historią walk klasowych
Zarysował następujące
etapy historyczne- od
prymitywnych wspólnot
łowców i zbieraczy,
przez system
MAX WEBER
Uważał, w
przeciwieństwie do
Marksa, iż idee i
wartości mają wielkie
znaczenie dla zmiany
społecznej.
Mniejsze znaczenie
przypisywał walce klas
Uważał, że socjologia
powinna zajmować się
badaniem działania
społecznego, a nie
struktur.
Twierdził, że to idee i
motywy ludzkie
powodują zmianę.
Wg Webera uważał, że
jednostki ludzkie są w
swoim działaniu wolne i
mogą kształtować własną
przyszłość. W
przeciwieństwie do
Marksa i Durkheima nie
uznawał zewnętrznych,
niezależnych od
jednostek struktur.
Stworzył tzw typ
idealny- czyli pomocne
w rozumieniu
rzeczywistości modele
pojęciowe i
analityczne.(każdą
sytuację na świecie
można zrozumieć,
porównując ją z typem
idealnym. Choć typ
idealny, to nie jest coś
doskonałego czy
pożądanego, jest to
jedynie „czysta forma”
zjawiska)
RACJONALIZACJA- to
rozwój nauki,
nowoczesnej techniki i
biurokracji pospołu.
Cechuje jednowoczesne
społeczeństwo. (W
przeciwieństwie do
tradycji)
Uważał, że powstanie
kapitalizacji, jest
wynikiem dążenia
społeczeństw do
racjonalizacji.
FUNKCJONALIZM
zakłada, że poszczególne
elementy złożonego
systemu, jakim jest
społeczeństwo,
współdziałają ze sobą,
tworząc stabilną, zgraną
całość- jak organizm.
Wszystkie elementy
życia, są ściśle
powiązane (religia,
ekonomia itp.)
Funkcjonaliści
(Durkheim i Comte)
posługiwali się analogią
organiczną- porównanie
funkcjonowania
społeczeństwa do
żywego organizmu
Funkcjonalizm podkreśla
znaczenie konsensusu
moralnego- czyli gdy
większość społeczeństwa
podziela te same
wartości, tworzą
równowagę i porządek
społeczny.
We współczesnym
świecie odchodzi się od
funkcjonalizmu- gdyż
60063812.005.png 60063812.006.png
(teologiczny,
metafizycznym i
pozytywnym)
W teologicznym
myśleniem rządziły idee
religijne i wiara. Na
etapie metafizycznym (w
Renesansie) ludzie
odeszli od postrzegania
w kategoriach
ponadnaturalnych.
Natomiast etap
pozytywny (od odkrycia
Galileusza, Kopernika,
Newtona) jest fazą
poznawania świata
metodami naukowymi.
Chciał stworzenia
„religii
człowieczeństwa”, w
której wiarę i dogmat
zastąpiłyby podstawy
naukowe.
Samo społeczeństwo jest
częścią przyrody
(naturalizm)
czynności, wiążą ich
wspólne doświadczenia i
poglądy. Solidarność ta
jest oparta na konsensie i
wspólnocie przekonań.
Organiczna- postępująca
industrializacja
doprowadziła do
załamania się
solidarności
mechanicznej i tym
samym powstała
solidarność organiczna-
w związku z podziałem
ról w społeczeństwie i
wykonywaniem różnych
zawodów. Siłą tej
solidarności jest
zależność ekonomiczna
jednostek oraz
rozpoznanie tego co
wnoszą inni.
ANOMIA społeczna-
zjawisko rozprężenia
norm społecznych, braku
nowych wartości,
upadająca moralność,
wiara religijna. W
związku z tym, pojawia
się poczucie
bezsensowności
Jedno z najsłynniejszych
studiów jest poświęcono
analizie samobójstwa.
niewolniczy
starożytności i system
feudalny. Dopiero
pojawienie się kupców i
rzemieślników wyznacza
początek klasy
przedsiębiorców, czyli
kapitalistów.
Uważał, że tak jak
kapitaliści obalili
feudalizm, tak też oni
zostaną wyparci przez
inny system-
socjalistyczny
zarzuca się mu, iż
uogólnia społeczeństwa,
zmniejszając role jego
podziału i pomijając rolę
jednostki.
TEORIA KONFLIKTU
Odrzuca założenie o
konsensie społecznym
Kładzie nacisk na
podział społeczeństwa,
walkę klasową,
nierównościami.
Opisuje i bada konflikty
pomiędzy różnymi
grupami (rządzeni –
rządzący ) starającymi
się osiągnąć własne
interesy. Głównym
przedstawicielem tej
myśli jest Karol Marks
TEORIA DZIAŁANIA
SPOŁECZNEGO
W przeciwieństwie do
teorii konfliktu i
funkcjonalizmu, który
kładł nacisk na znaczenie
struktur w
społeczeństwie, teoria
działania społecznego
kładzie nacisk na
formowanie tych struktur
przez działania i
interakcje członków
społeczeństw.
Chce uchwycić sens
działania społecznego
Weber jest uznawany za
pioniera badań teorii
działania społecznego
INTERAKCJONIZM
SYMBOLICZNY
„Zdaniem G. H. Mead’a
to dzięki językowi
60063812.007.png 60063812.008.png
stajemy się istotami
samoświadomymi, a
więc mamy poczucie
własnej indywidualności
i możemy spojrzeć na
siebie z zewnątrz, tak jak
widzą nas inni”.
Kluczowym elementem
jest symbol!
Każda interakcja między
ludźmi polega na
wymianie symboli
Nauka ta kładzie nacisk
na badanie bezpośredniej
interakcji w sytuacjach
życia codziennego.
60063812.001.png 60063812.002.png
KULTURA I
SPOŁECZEŃSTWO
GLOBALIZACJA
1. Czynniki sprzyjające
globalizacji
2. Spór o globalizację.
3. Globalizacja a
społeczeństwo ryzyka.
Supermarket jako
przykład globalizacji-
warzywa, przyprawy,
kawa, sosy.
W dzisiejszym świecie
jesteśmy bardziej niż
kiedykolwiek zależni
między lokalnością a
globalnością. Tak szybki
wzrost zależności
nastąpił w wyniku
rozwoju komunikacji,
technik informacyjnych i
transportu.
GLOBALIZACJA- to
tworzenie się jednego
świata we wszystkich
wymiarach- społecznych,
ekonomicznych i
politycznych.
Czynniki sprzyjające
globalizacji:
rozwój technik
informacyjnych i
telekomunikacji
(telefony, faksy,
telewizja cyfrowa, poczta
elektroniczna i Internet)
integracja gospodarki
światowej- którą nie jest
ani rolnictwo ani
SPÓR O
GLOBALIZACJĘ-
istnieją trzy szkoły
myślenia
Sceptycy- uważają, że
idea globalizacji jest
przereklamowana, a jej
podstawy sięgają historii;
uważają, że gospodarka
światowa nie jest aż tak
zintegrowana, by można
mówić o gospodarce
faktycznie globalnej;
zwracają uwagę na
regionalizację w
procesach zachodzących
w ramach gospodarki
światowej, czyli
wyłonienie się głównych
bloków finansowych i
handlowych. Wg
sceptyków, rosnąca
regionalizacja dowodzi
spadku, a nie wzrostu
integracji gospodarki
światowej. Uważają, że
rządy nadal odgrywają
kluczową rolę na scenie
gospodarczej.
Hiperglobaliści- w
przeciwieństwie do
sceptyków, uważają, że
globalizacja jest bardzo
realnym zjawiskiem,
którego skutki daje się
odczuć na każdym kroku.
Tworzy nowy porządek
GLOBALIZACJA A
RYZYKO
Ryzyko globalizacji-
wynika z jej przebiegu,
który jest procesem
otwartym i nie jesteśmy
w stanie kontrolować
całkowice jej przebiegu,
a także posiada w sobie
wiele sprzeczności.
Do ryzyka stworzonego
przez człowieka
zaliczamy:
ryzyko związane ze
środowiskiem-
ingerencja człowieka w
świat naturalny
ryzyko zdrowotne-
stosowanie w rolnictwie
pestycydów i
herbicydów, czy
karmienie zwierząt
hormonami i
antybiotykami. Dużym
problemem jest żywność
genetycznie
modyfikowana a także
choroba wściekłych
krów.
Wszystkie te rodzaje
ryzyka, wytwarzają
globalne „społeczeństwo
ryzyka”. Oczywiście
ryzyko nie ogranicza się
do środowiska, czy
zdrowie, ale również
porusza wiele aspektów
STRATYFIKACJE I
NIERÓWNOŚCI
STRATYFIKACJA-
związana jest z
nierównym dostępem do
społecznie pożądanych
dóbr (materialne, władza,
prestiż, wykształcenie,
zdrowie, kapitał
kulturowy, kapitał
kultury fizycznej)
Uwarstwienie społeczne.
SYSTEMY
STRATYFIKACJI:
Niewolnictwo-
przedmiotem własności
byli ludzi
SYSTEM KASTOWY-
zupełne zamknięcie kast
w swoich granicach
(pochodzi z Indii)
SYSTEM STANOWY-
kiedy różne stany mają
różne obowiązki i prawa
(np. feudalizm- szlachta,
duchowieństwo,
mieszczaństwo)
SYSTEM KLASOWY-
nie jest ustanowiony
formalnie, jest oddolny,
pozycja nie jest dana na
stałe, pozycja jest
osiągana; główną role
pełnią nierówności
ekonomiczne;
bezosobowe relacje
TEORIE KLAS I
KULTURA- ogół
dorobków, ludzkich
społeczeństw.
Wartość- to co jest dla
nas ważne
NORMA- to reguła
zachowań,
odzwierciedlająca
wartości danej kultury
Subkultura, kontrkultura,
RELATYWIZM
KULTUROWY-
kluczowe założenie
socjologii, mówi o
badaniu poszczególnych
kultur w kategoriach ich
własnych sensów i
wartości.
ETNOCENTRYZM-
ocena innej kultury z
perspektywy własnej.
SOCJALIZACJA-
proces w którym nowi
członkowie
społeczeństwa uczą się,
jak w tym
społeczeństwie żyć.
(Przekazywanie całości
dorobku kultury
jednostce w trakcie jej
wzrastania)
INSTYTUCJE
SOCJALIZACJI- to
grupy lub konteksty
60063812.003.png
społeczne, w których
zachodzą ważne procesy
socjalizacji.
Socjalizacja Pierwotna-
etap edukacji kulturowej,
który przypada na okres
niemowlęcy i wczesno-
dziecięcy
SOCJALIZACJA
WTÓRNA- obejmuje
starsze dzieci i rozciąga
się na dorosłe życie.
Czynnikami socjalizacji
stają się nie tylko
rodzice, ale także szkołą,
organizacje, media,
praca.
ROLA SPOŁECZNA-
społecznie określone
oczekiwania, które ma
do spełnienia osoba
zajmująca daną pozycję
społeczną
TOŻSAMOŚĆ- jak my
rozumiemy samych
siebie i co jest dla nas
ważne. Do źródeł
tożsamości należą płeć,
orientacja seksualna,
narodowość lub
etniczność i klasa
społeczna.
tożsamość społeczna- są
to cechy, jakie jednostce
przypisują inni.
Przykłady tożsamości
społecznych to student,
matka, prawnik, katolik,
bezdomny, Azjata itp.
Mają wymiar zbiorowy.
TOŻSAMOŚĆ
JEDNOSTKOWA-
oznacza naszą odrębność
przemysł, ale głównie
opiera się na nieważkiej
gospodarce tzn.
gospodarce, której
produkty opierają się na
informacji jak w
przypadku programów
komputerowych.
PRZYCZYNY
POSTĘPU
GLOBALIZACJI.
-przemiany polityczne
przemiany polityczne-
upadek komunizmu
sowieckiego. System z
czasów zimnej wojny-
pierwszy i drugi świat,
przestaje istnieć.
rozwój organizacji
międzynarodowych,
takich jak ONZ, NATO,
UE
działalność i rozwój
instytucji pozarządowych
i międzynarodowych np.
Międzynarodowy
Związek Telegraficzny,
Greenpeace, AI, Lekarze
bez Granic, Czerwony
krzyż
-przepływ informacji
światowe środki
przekazu- dzięki temu
człowiek uświadamia
sobie zależność między
innymi ludźmi i ich
tragediami.
społeczność
międzynarodowa
podejmuje kroki w celu
ochrony praw życia i
człowieka w innych
państwach
globalny. Globalizacja
jest postrzegana jako
dogra do „świata bez
granic”, świata, w
którym handel będzie
potężniejszy od rządów
narodowych. Uważają
również, że rządy
narodowe tracą swoją
moc, a obywatele tych
państw tracą wiarę w
istniejący system
sprawowania władzy.
Uważają, że nastanie
„epoka globalna”
zwolennicy koncepcji
transformacji- zajmują
pośrednie stanowisko.
Uważają, że istotnie
wiele przemian porządku
globalnego zachodzi, ale
wiele starych struktur
trwa nadal. Rządy wciąż
zachowują swoją
pozycję, a przemiany te
nie są ograniczone do
samej gospodarki.
Postrzegają globalizację
jako otwarty i
dynamiczny proces który
może ulegać zmianom,
który obejmuje czasami
nawet sprzeczne
tendencje. Globalizacja
jest zdecentralizowana.
Nie uważają, jak
hiperglobaliści, że forma
globalna sprawia utratę
suwerenności
poszczególnych krajów,
ale, że następuję ich
restrukturyzacja. Państwa
społecznych, jak utrata
pracy, struktura
zatrudnienia, malejące
znaczenie tradycji i
obyczaju.
STRATYFIKACJI-
głównymi twórcami
teorii klas był Marks i
Weber.
Marks- większość
swoich prac poświęcił
zagadnieniu stratyfikacji,
lecz nie wypracował
samego pojęcia klasy.
Informacje na ten temat
możemy jednak
wyczytać z pewną
dokładnością z napisanej
części prac Marksa.
Co to jest klasa?
Wg MARKSA KLASA
to grupa ludzi o
podobnym stosunku do
środków produkcji, które
zapewniają im
utrzymanie. Dzieli klasy
na kapitalistów i klasę
robotniczą.
Stosunki między tymi
klasami jest oparta na
konflikcie interesu.
Relacje klasowe mają
charakter wyzysku- czyli
nadprodukcja klasy
robotniczej i zysk
uzyskany przez
kapitalistów to wartość
dodatkowa.
Marks w stosunku do
ubożenia się klasy
robotniczej w stosunku
do klasy kapitalistów,
używał terminu
peuperyzacji.
Wysuwa też teorię
alienacji praca jest
monotonna (nie ma
kontroli nad czym i co
Jednym z największych
problemów globalizacji,
jest wzrost nierówności
społecznych, zarówno w
obrębie społeczeństw,
jak i między nimi.
Globalizacj zaostrza
tendencje podziału, gdyż
sprzyja kumulacji zysku,
majątku i środków w
obrębie małej grupy
najbogatszych krajów.
KAMPANIA NA
RZECZ „GLOBALNEJ
SPRAWIEDLIWOŚCI”
Antyglobaliści uważają,
że wolny handel jest
raczej jednostronnym
sposobem na
wzbogacanie się dla
zamożnych, natomiast
pogarsza stan
gospodarczy już
biednych krajów. Stoją
również na stanowisku,
że wolny handel jest
potrzebny, ale powinien
nim rządzić zasady inne
od tych, które proponuje
WTO. Zasady handlowe
powinny mieć na celu
przede wszystkim
ochronę praw człowieka,
środowiska, prawa pracy
i gospodarek lokalnych-
a nie zapewnienie
bogatym korporacjom
60063812.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin