cz.7 - Internetowe radio i telewizja.pdf

(539 KB) Pobierz
M-podstawy.p65
NA CD
NEWSY
Z OK£ADKI
FIRMA
MAGAZYN
PROGRAMY
WARSZTAT
podstawy
Elementarz Internetu
Czêœæ 7: internetowe radio i telewizja
W poprzednim numerze MI zapowiedzieliœmy, ¿e w tym odcinku Elementarza opiszemy nie
tylko e-radio i e-telewizjê, ale tak¿e technologiê P2P. W trakcie opracowywania materia³ów
okaza³o siê jednak, ¿e tematyka transmisji strumieniowych jest bardzo obszerna, nawet
mimo ograniczenia siê tylko do absolutnie niezbêdnych informacji. Dlatego opis technologii
P2P, którego nie sposób przecie¿ upchn¹æ na jednej czy dwu stronach, zmuszeni byliœmy
prze³o¿yæ na kolejny miesi¹c. Tymczasem zaœ zapraszamy do lektury, bo jest co czytaæ :-).
1 Czy mo¿na przez Internet ogl¹daæ telewizjê i s³uchaæ radia?
Tak, oczywiœcie, z tym ¿e nale¿y tu od razu zdaæ
sobie sprawê z rozró¿nienia pomiêdzy transmisj¹
na ¿ywo (ang. live) a transmisj¹ na ¿¹danie (ang.
on demand). Transmisja na ¿ywo to odpowiednik
audycji radiowych czy telewizyjnych: w danym
momencie wszyscy odbiorcy s³ysz¹/widz¹ dok³ad-
nie to samo. Jeœli ktoœ rozpocznie odbieranie prze-
kazu np. z 10-minutowym opóŸnieniem, to bez-
powrotnie straci informacje nadawane w tym okre-
sie. Natomiast transmisja na ¿¹danie polega na od-
twarzaniu wczeœniej przygotowanego pliku, za-
wieraj¹cego np. nagranie wiadomoœci telewi-
zyjnych z bie¿¹cego dnia. Odbiorca mo¿e wiêc
obejrzeæ taki program w ca³oœci o dowolnej porze
i nic nie straci. Warto zauwa¿yæ, ¿e okreœlenie „na
¿ywo” ma w Internecie czêsto sens techniczny,
a nie dos³owny. Transmitowany program mo¿e byæ
bowiem zarejestrowany nieco wczeœniej w posta-
ci pliku multimedialnego i dopiero potem przeka-
zywany do odbiorców, co nie zmienia faktu, ¿e
jeœli bêdzie on wysy³any w tym samym czasie do
wszystkich u¿ytkowników, to bêdzie to tak¿e trans-
misja na ¿ywo.
1
2
3
4
UWAGA!
Wszystkie poprzednie części
tego kursu są na płycie CD!
Jeœli chcemy pos³uchaæ e-radia, wystarczy znaleŸæ stronê jakiejœ rozg³oœni.
Dla przyk³adu wybraliœmy Radio Bez Kitu – http://bezkitu.com (1). Po za³adowaniu
klikamy odnoœnik „kliknij aby pos³uchaæ” (2), co powoduje wyœwietlenie okienka,
w którym mo¿na wybraæ format strumienia danych: MP3 lub OGG (3). Wybieramy
(klikamy) jeden z nich i w ten sposób uruchamia siê skojarzony z tym formatem
odtwarzacz – na ilustracji jest to Winamp (4). Prawda, ¿e proste?
2 Co to jest webcasting (transmisje strumieniowe)?
Aby internetowe transmisje na ¿ywo by³y w ogóle mo¿liwe, konieczne
sta³o siê opracowanie specjalnego sposobu przesy³ania danych. Tym
sposobem jest w³aœnie webcasting, czyli tzw. transmisje strumieniowe.
Normalnie, gdy korzystamy z Internetu w celu obejrzenia filmu czy
wys³uchania muzyki, klikamy po prostu odpowiedni odnoœnik i pobie-
ramy plik wideo lub z muzyk¹. Dopiero gdy ów plik w ca³oœci znajdzie
siê na naszym dysku twardym, uruchamiamy jakiœ program, np. Wi-
namp lub Windows Media Player, i odtwarzamy film b¹dŸ muzykê.
Jest oczywiste, ¿e taka metoda pozyskiwania multimediów nie nadaje
siê do zastosowania na potrzeby transmisji na ¿ywo. Problem rozwi¹-
zuje transmisja strumieniowa, której kwintesencj¹ jest to, ¿e u¿ytkow-
nik nie pobiera na swój dysk ¿adnego pliku, a jedynie otrzymuje dane
w miarê, jak s¹ one odczytywane z serwera. St¹d nazwa „transmisja
strumieniowa” – strumieñ danych, np. film czy radiowa relacja z kon-
certu, jest wysy³any nieprzerwanie przez serwer i na bie¿¹co odtwarza-
ny przez odpowiedni program w komputerze odbiorcy.
82
INTERNET.wrzesieñ.2004
7839927.049.png 7839927.050.png 7839927.051.png 7839927.052.png 7839927.001.png 7839927.002.png 7839927.003.png 7839927.004.png 7839927.005.png
WARSZTAT
PROGRAMY
MAGAZYN
FIRMA
Z OK£ADKI
NEWSY
NA CD
podstawy
3
W jaki sposób s¹ realizowane transmisje na ¿ywo?
Jak ju¿ sobie powiedzieliœmy, transmisja na ¿ywo to nic innego jak
równoczesny przekaz tych samych danych do wielu u¿ytkowników.
Ka¿dy odbiorca musi otrzymaæ w tym samym czasie odpowiedni¹ por-
cjê informacji. I tu pojawia siê problem.
WyobraŸmy sobie, ¿e „nadajemy” w sieci program wideo. Zado-
walamy siê ma³¹ rozdzielczoœci¹, np. 160x120 pikseli, i kiepsk¹ ja-
koœci¹ (czyli siln¹ kompresj¹) obrazu i dŸwiêku, bo chcemy mieæ
du¿o widzów i jednoczeœnie maksymalnie wykorzystaæ posiadan¹
przepustowoœæ ³¹cza. Mimo to, ¿eby cokolwiek by³o widaæ i s³y-
chaæ, ka¿dy odbiorca musi otrzymywaæ z serwera strumieñ danych
z prêdkoœci¹ ok. 20 kb/s. To absolutne minimum. Wychodzi wiêc na
to, ¿e przy stu odbiorcach, co nie jest zawrotn¹ liczb¹ jak na pro-
gram telewizyjny, powinniœmy dysponowaæ ³¹czem o przepustowo-
œci 2 Mb/s, a przy tysi¹cu... lepiej nie mówiæ. A co, jeœli zechcemy
zwiêkszyæ rozdzielczoœæ i polepszyæ jakoœæ obrazu? Wtedy wyma-
gana przepustowoœæ znacznie wzroœnie. Pamiêtajmy te¿, ¿e chodzi
tu o przepustowoœæ dla wysy³ania danych (upload), a ta w przypad-
ku typowych ³¹czy (np. DSL) jest z regu³y kilka razy mniejsza ni¿
dla pobierania danych. Krótko mówi¹c, nawet przy niewielkiej licz-
bie widzów szybko napotykamy fizyczn¹ barierê w postaci skoñ-
czonej przepustowoœci ³¹cza.
Rozwi¹zaniem tego problemu jest tzw. multicasting – specjalna tech-
nologia przesy³ania danych, dziêki której jeden i ten sam pakiet danych
mo¿e byæ wysy³any do wielu komputerów naraz. Oznacza to, ¿e bez
wglêdu na liczbê odbiorców naszego programu obci¹¿enie ³¹cza wy-
niesie zaledwie 20 kb/s (przy analogicznych za³o¿eniach jak powy¿ej).
Jak to jest mo¿liwe?
Multicasting korzysta ze specjalnych adresów IP, które identyfi-
kuj¹ nie pojedyncze komputery (tak jak to siê dzieje w przypadku
ka¿dej innej transmisji danych, np. WWW czy FTP), a ca³e grupy
komputerów. Pakiet danych wys³any na taki adres rozchodzi siê do
wszystkich maszyn, które do³¹czy³y siê do danej grupy (oczywiœcie
poszczególne komputery mog¹ w dowolnym momencie do³¹czaæ siê
i od³¹czaæ od dowolnych adresów grupowych). Sytuacjê tê mo¿na
porównaæ do strojenia radia na okreœlon¹ czêstotliwoœæ, z tym ¿e
rolê radia pe³ni komputer, a „czêstotliwoœci¹” jest odpowiedni ad-
res multicastingowy.
Multicasting jest idealnym rozwi¹zaniem dla transmisji na ¿ywo,
jednak ma swoje ograniczenia. Przede wszystkim transmisje multica-
MBONE.PL
Szwecja
Gdańsk
Szczecin
Bydgoszcz
PW
Toruń
NASK
IDS
Poznań
ICM
USA
SGH
TPSA
Wrocław
Katowice
Kraków
Bielsko Biała
Zasiêg sieci MBONE w Polsce (Ÿród³o: www.mbone.pl)
stingowe nie mog¹ swobodnie wêdrowaæ przez Internet, poniewa¿ nie
wszystkie rutery obs³uguj¹ grupowe adresy IP. Problem ten obchodzi
siê poprzez tworzenie tzw. tuneli pomiêdzy sieciami, za pomoc¹ spe-
cjalnego oprogramowania, które zamienia pakiety multicastingowe na
zwyk³e (w punkcie nadawczym) i odwrotnie (w punkcie odbiorczym).
Sieci po³¹czone tunelami tworz¹ globaln¹ sieæ MBONE (Multicast Back-
bone), w której mo¿liwe s¹ transmisje na ¿ywo o zasiêgu ogólnoœwia-
towym. Niestety, zasiêg sieci MBONE jest – w porównaniu z ca³oœci¹
Internetu – niewielki, a poza tym do odbioru transmisji multicastingo-
wych trzeba mieæ odpowiedni sprzêt i oprogramowanie, dlatego korzy-
stanie z multicastingu przez „zwyk³ych” internautów nale¿y do bardzo
rzadkich wydarzeñ.
4
A jak realizowane s¹ transmisje na ¿ywo bez wykorzystania multicastingu?
Aby unikn¹æ wspomnianego wy¿ej problemu zapychania ³¹cza
serwera, który spe³nia rolê nadajnika, i jednoczeœnie nie u¿ywaæ mul-
ticastingu, który jest skomplikowany we wdro¿eniu, stosuje siê
zwyk³y webcasting oparty na tzw. strumieniowaniu HTTP (HTTP
Streaming). Z materia³u Ÿród³owego, np. nagrywanej na ¿ywo au-
dycji radiowej, tworzony jest w czasie rzeczywistym odpowiedni
plik w formacie strumieniowym (np. RA, MP3, OGG) i umieszcza-
ny na serwerze. Poniewa¿ operacja przebiega na bie¿¹co, ów plik
pojawia siê na serwerze w kolejno nastêpuj¹cych po sobie kawa³-
kach, np. obejmuj¹cych jedn¹ czy kilka sekund dokonanego przed
chwil¹ nagrania. Fragmenty te s¹ nastêpnie sukcesywnie pobierane
przez odpowiednie odtwarzacze dzia³aj¹ce na komputerach odbior-
ców audycji.
Oczywiœcie, znowu pojawia siê tu problem z przepustowoœci¹ ³¹czy
i wydajnoœci¹ serwera, który w przypadku gdy zbyt wielu u¿ytkowni-
ków bêdzie chcia³o w tym samym czasie pobraæ kolejny fragment
Winamp
w starszej wersji 3.x
podczas odtwa-
rzania muzyki
z internetowej
rozg³oœni radiowej
Megastacja.NET.
W okienku na dole
widaæ bitrate
strumienia danych
– 48 kbps
INTERNET.wrzesieñ.2004
83
7839927.006.png 7839927.007.png 7839927.008.png 7839927.009.png 7839927.010.png 7839927.011.png 7839927.012.png 7839927.013.png 7839927.014.png
NA CD
NEWSY
Z OK£ADKI
FIRMA
MAGAZYN
PROGRAMY
WARSZTAT
podstawy
Winamp 5.03
odtwarzaj¹cy
strumieñ wideo
NSV z bitrate’em
98 kbps
A
audycji, mo¿e zwy-
czajnie nie nad¹¿yæ
z ich obs³ug¹. Aby
tego unikn¹æ, stosuje
siê dwa rozwi¹zania.
Po pierwsze stru-
mieñ danych jest
umieszczany nie na
jednym, a na kilku
serwerach, co pozwa-
la roz³adowaæ ruch.
Po drugie odtwa-
rzacze strumieniowe
u¿ywaj¹ techniki bu-
forowania danych –
pobieraj¹ z pewnym wyprzedzeniem pakiety danych, dziêki czemu
w momencie, gdy nie bêdzie mo¿na siê po³¹czyæ z serwerem lub
wyst¹pi chwilowe zapchanie ³¹cza (np. inny uruchomiony program
wykorzysta wiêksz¹ czêœæ pasma), bêd¹ jeszcze mog³y odtwarzaæ
nadawan¹ muzykê przez kilka czy kilkanaœcie sekund, w zale¿noœci
od ustawieñ buforowania.
W darmowy odtwarzacz QuickTime Player mo¿emy siê
zaopatrzyæ pobieraj¹c go ze strony http://www.quicktime.com
(lub www.apple.com/quicktime). Nastêpnie nale¿y klikn¹æ odnoœ-
nik Movie Trailers (A), który wyœwietli drug¹ stronê (B) z linkami
do zwiastunów filmowych (jest ich ponad 100). PóŸniej wystarczy
ju¿ tylko wybraæ i klikn¹æ odpowiedni link, by za chwilê – na
kolejnej stronie (C) – obejrzeæ zwiastun w pe³nej okaza³oœci
B
UDP kontra HTTP
Transmisje multimedialne oparte na strumieniowaniu HTTP s¹ dobrym
rozwi¹zaniem dla niewielkiej liczby odbiorców (kilkunastu, maks. kilku-
dziesiêciu, w zale¿noœci od mocy obliczeniowej serwera i posiadanego
³¹cza). Jeœli przekaz ma byæ transmitowany do wiêkszej publicznoœci,
nale¿y u¿yæ specjalizowanego oprogramowania (serwera) do strumie-
niowej transmisji danych, którego podstawowym atutem jest u¿ywanie
protoko³u UDP zamiast HTTP.
Jak wiadomo, protokó³ HTTP, którego u¿ywa siê przede wszystkim do
przesy³ania stron WWW, nale¿y do grupy protoko³ów gwarantowanego
przekazu danych (podobnie jak protoko³y pocztowe – SMTP, POP3, oraz
FTP, NNTP). Wysy³ane pakiety s¹ kontrolowane i jeœli oka¿e siê, ¿e nie
wszystkie dotar³y do celu, serwer ponownie je wysy³a. W ten sposób
ka¿dy plik dotrze do adresata zawsze w ca³oœci i nieuszkodzony, jed-
nak nie jest wcale powiedziane w jakim czasie. Bywa, ¿e pakiety b³y-
skawicznie œmigaj¹ po sieci, bywa te¿, ¿e transfer wlecze siê niemi³o-
siernie. W tym drugim przypadku, spowodowanym np. zakorkowaniem
sieci lub zak³óceniami, serwer musi wielokrotnie wysy³aæ te same pa-
kiety danych, a¿ do skutku. Transmisja strumieniowa staje siê wówczas
praktycznie niemo¿liwa – podczas odtwarzania wystêpuje mnóstwo
przerw ró¿nej d³ugoœci.
C
Protokó³ UDP (User Datagram Protocol) dzia³a inaczej. Nie sprawdza,
czy pakiety dotar³y do adresata, serwer nie ma wiêc obowi¹zku ponow-
nego wysy³ania tych samych pakietów. Transmisja danych przebiega
nieprzerwanie i co najwy¿ej niektóre pakiety gin¹ gdzieœ po drodze. Dla
transmisji multimedialnej nie ma to jednak wiêkszego znaczenia. Zgu-
bienie kilku pakietów spowoduje tylko krótkotrwa³¹ przerwê, albo np.
ma³o istotn¹ wadê obrazu czy zak³ócenie dŸwiêku, ale nie wp³ynie ne-
gatywnie na ci¹g³oœæ przekazu.
84
INTERNET.wrzesieñ.2004
7839927.015.png 7839927.016.png 7839927.017.png 7839927.018.png 7839927.019.png 7839927.020.png 7839927.021.png 7839927.022.png 7839927.023.png 7839927.024.png 7839927.025.png 7839927.026.png
WARSZTAT
PROGRAMY
MAGAZYN
FIRMA
Z OK£ADKI
NEWSY
NA CD
podstawy
5
W jaki sposób s¹ realizowane transmisje na ¿¹danie?
W transmisjach na ¿¹danie u¿ytkownik pobiera po prostu plik z serwe-
ra, kawa³ek po kawa³ku. W przypadku zwyk³ego œci¹gania plików, np.
ze strony WWW, nie mo¿emy nic odtworzyæ, dopóki plik w ca³oœci nie
zostanie skopiowany na nasz dysk. W przypadku transmisji na ¿¹danie
plik w ogóle nie jest kopiowany (w tradycyjnym sensie), a jedynie po-
bierane s¹, i natychmiast odtwarzane, jego ko-
lejne fragmenty. W czasie odtwarzania jedne-
go fragmentu komputer pobiera ju¿ kolejny,
czyli nastêpuje buforowanie danych (patrz
punkt 4). Po odtworzeniu dany fragment pliku
nie jest ju¿ potrzebny i komputer usuwa go
z pamiêci/dysku twardego.
Pliki przeznaczone do transmisji strumienio-
wych musz¹ mieæ odpowiednie w³aœciwoœci.
Przede wszystkim musz¹ byæ silnie skompre-
sowane, tak aby w jak najmniejszej objêtoœci
zmieœci³o siê jak najwiêcej informacji. Nie
mo¿na oczywiœcie kompresowaæ w nieskoñczo-
noϾ, bo im silniejsza kompresja, tym gorsza
jakoœæ przekazu (obrazu, dŸwiêku) – zagadnie-
nie to jest szerzej opisane w ramce na stronie
87. Ponadto ka¿dy fragment pliku strumie-
niowego musi zawieraæ wszystkie informacje
niezbêdne do tego, aby program odbiorczy
móg³ go odtworzyæ. Z tego wzglêdu standar-
dowe pliki wideo (np. popularne AVI) nie na-
daj¹ siê do transmisji strumieniowych, bo istot-
ne dane indeksowe s¹ w nich zapisane na sa-
mym koñcu. Wa¿n¹ cech¹ plików strumienio-
wych jest te¿ znacznie lepsza korekcja b³êdów
ni¿ w zwyk³ych plikach multimedialnych. Korekcja b³êdów polega na
dodawaniu do zasadniczej zawartoœci pliku (czyli do opisu dŸwiêku,
obrazu) nadmiarowych informacji, na podstawie których mo¿na ³atwo
odtworzyæ brakuj¹ce fragmenty danych, np. w sytuacji, gdy zosta³y za-
gubione wskutek chwilowego przeci¹¿enia ³¹czy internetowych.
Serwis Microsoftu poœwiêcony technologii Windows Media
(http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/)
6
No dobrze, starczy ju¿ tej teorii. Jak to wygl¹da w praktyce?
W praktyce jest tak: serfujemy sobie po Internecie za pomoc¹ normal-
nej przegl¹darki (np. Internet Explorer). Natrafiamy na jak¹œ stronê,
która zachêca nas do obejrzenia filmu lub wys³uchania audycji radio-
wej. Mo¿e to byæ np. strona ze zwiastunami premier kinowych lub wi-
tryna internetowej rozg³oœni radiowej. W obydwu przypadkach nale¿y
po prostu klikn¹æ odnoœnik do interesuj¹cego nas materia³u multime-
dialnego. Odnoœnik ten prowadzi do niewielkiego pliku, który zawiera
adres(y) w³aœciwego strumienia danych. Po za³adowaniu tego pliku prze-
gl¹darka automatycznie uruchamia odpowiedni odtwarzacz multime-
dialny (skojarzony z konkretnym typem strumienia danych), po czym
program ten rozpoczyna odtwarzanie filmu czy muzyki. Zale¿nie od
sposobu integracji odtwarzacza z systemem operacyjnym, filmy mog¹
byæ odtwarzane w oddzielnym oknie lub bezpoœrednio w oknie prze-
gl¹darki – wówczas ramka z wyœwietlanym filmem jest niejako wmon-
towana w widoczn¹ na ekranie stronê WWW (patrz ilustracja przedsta-
wiaj¹ca odtwarzacz QuickTime na stronie obok).
Niestety, nie istnieje jeden powszechnie przyjêty standard trans-
misji strumieniowych. Wêdruj¹c po sieci spotkamy przynajmniej
cztery ró¿ne systemy pretenduj¹ce do miana tego jedynego i najlep-
szego. Ka¿dy z nich ma swoje wady i zalety, ale oczywiœcie wszyst-
kie s¹ ze sob¹ niekompatybilne. Dlatego jeœli mamy zamiar czêsto
wykorzystywaæ Internet do ogl¹dania przekazów telewizyjnych czy
s³uchania e-radia, i jednoczeœnie nie chcemy byæ stale zaskakiwani
komunikatami o braku odpowiedniego programu, powinniœmy za-
instalowaæ co najmniej trzy odtwarzacze multimedialne (czwarty –
Windows Media Player – jest czêœci¹ systemu Windows, nie musi-
my go ju¿ wiêc instalowaæ).
Najstarsz¹ i do dziœ bardzo popularn¹ technologi¹ transmisji stru-
mieniowych jest RealMedia, stworzona i rozwijana przez firmê Real-
Networks. Mo¿na siê te¿ spotkaæ z nazwami RealAudio i RealVideo –
obydwie okreœlaj¹ tê sam¹ technologiê, z tym ¿e RealAudio dotyczy
tylko strumieniowania dŸwiêku. Plik w standardzie RealMedia pozna-
my po rozszerzeniu: RA, RM, RAM lub RMV. Do odtwarzania trans-
misji RealMedia s³u¿y program RealPlayer, który mo¿na za darmo œci¹-
gn¹æ ze strony http://www.real.com . Aktualnie dostêpna jest ju¿ dziesi¹ta
wersja tego odtwarzacza.
Kolejny system to Windows Media, promowany przez Microsoft
( http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia ). Aby z niego korzystaæ,
wystarczy po prostu mieæ system Windows, którego integraln¹ czê-
œci¹ jest odtwarzacz Windows Media Player. Formaty plików, które
zosta³y stworzone na potrzeby systemu Windows Media, to: WMA
(dŸwiêk) i WMV (wideo). Czasem zdarzaj¹ siê te¿ pliki z rozszerze-
niem ASF.
Trzecim systemem jest bardzo zaawansowany technologicznie Qu-
ickTime – dzie³o firmy Apple. Odtwarzacz dzia³aj¹cy w tym standar-
dzie nazywa siê po prostu QuickTime Player i jest dostêpny za darmo
na stronie http://www.apple.com/quicktime . Pliki QuickTime maj¹ rozszerze-
nie MOV lub QT.
RealPlayer ma mo¿liwoœæ odtwarzania nie tylko transmisji stru-
mieniowych RealMedia, ale tak¿e Windows Media i QuickTime. Na-
INTERNET.wrzesieñ.2004
85
7839927.027.png 7839927.028.png 7839927.029.png 7839927.030.png 7839927.031.png 7839927.032.png 7839927.033.png 7839927.034.png 7839927.035.png
NA CD
NEWSY
Z OK£ADKI
FIRMA
MAGAZYN
PROGRAMY
WARSZTAT
podstawy
tomiast Windows Media Player i QuickTime nie obs³uguj¹ obcych
technologii (z wyj¹tkiem MP3, o której ni¿ej). Od biedy mo¿na wiêc
poprzestaæ na instalacji RealPlayera, choæ mimo wszystko wskazane
jest pos³ugiwanie siê odpowiednim odtwarzaczem do odpowiedniej
technologii – mog¹ bowiem wystêpowaæ drobne niekompatybilnoœci,
zw³aszcza w momentach, gdy dany producent wprowadza now¹ wer-
sjê swojego systemu.
Wszystkie opisane wy¿ej systemy s¹ pod wzglêdem technolo-
gicznym przystosowane do obs³ugi transmisji strumieniowych za-
równo samego tylko dŸwiêku, jak i przekazów wideo. Jednak w prak-
tyce QuickTime Player postrzegany jest g³ównie jako program do
odtwarzania filmów – po prostu w sieci jest znacznie wiêcej zaso-
bów wideo opartych na tej technologii, ni¿ zasobów czysto dŸwiê-
kowych. Natomiast RealMedia i WMP dobrze sprawdzaj¹ siê w oby-
dwu zastosowaniach, a to dlatego, ¿e bardzo wiele internetowych
rozg³oœni radiowych nadaje swoje audycje w systemie RealAudio
i Windows Media.
W dziedzinie strumieniowania dŸwiêku doœæ nieoczekiwanie zdo-
by³a sobie ogromn¹ popularnoœæ jeszcze inna technologia, a mianowi-
cie dobrze wszystkim znany MPEG Audio Layer 3, czyli format MP3.
Wprawdzie nie mo¿e on poszczyciæ siê takimi walorami technicznymi,
jakie s¹ udzia³em RealAudio (np. nie ma a¿ tak doskona³ej kompresji,
Zwiastun filmu odtwarzany przez Windows Media Playera
ani korekcji b³êdów), ale o jego ostatecznym powodzeniu przes¹dzi³y
m.in. ³atwoœæ wdro¿enia w e-radiostacjach oraz powszechna dostêp-
noœæ zarówno programów s³u¿¹cych do nadawania transmisji, jak i dar-
mowych odtwarzaczy.
Do odbierania strumieniowych przekazów MP3 mo¿na wykorzy-
staæ jeden z wy¿ej omówionych odtwarzaczy, ale lepszym rozwi¹za-
niem jest zainstalowanie s³ynnego Winampa – programu, który ju¿ daw-
no temu pobi³ rekordy popularnoœci. Obecnie dostêpna jest jego pi¹ta
wersja, do œci¹gniêcia za darmo ze strony http://www.winamp.com . Winamp
zosta³ tak zaprojektowany, ¿e mo¿e bez problemu s³u¿yæ zarówno do
Witryna firmy RealNetworks (http://www.real.com) zachêca do
pobrania odtwarzacza RealPlayer. Do wyboru jest wersja
komercyjne i darmowa
Pobieranie dar-
mowego RealPlayera
trwa doœæ d³ugo,
poniewa¿ plik
instalacyjny ma
prawie 10 MB
Serwis World Wide Internet TV (http://www.wwitv.com) groma-
dzi adresy do stron telewizji internetowych z ca³ego œwiata. Na ilu-
stracji widoczne s¹ odnoœniki do polskich stacji telewizyjnych
nadawania, jak i do odbioru transmisji strumieniowych. W obu wypad-
kach jego obs³uga nie nastrêcza wiêkszych trudnoœci.
Warto wiedzieæ, ¿e producent Winampa, firma Null-
soft, rozwija w³asn¹ technologiê strumieniowego prze-
sy³u danych – NSA (audio) i NSV (wideo). Obs³uga tej
technologii zosta³a oczywiœcie wbudowana w naj-
nowsz¹ wersjê Winampa. Przyk³adowe filmy mo¿na
obejrzeæ pod adresem http://www.winamp.com/videos .
Na koniec tego rozdzia³u trzeba wspomnieæ, ¿e nie-
które internetowe radiostacje nadaj¹ swoje audycje
w technologii OGG. Jest to format plików dŸwiêkowych
w pewnym sensie analogiczny jak MP3, ale maj¹cy nie-
co lepsz¹ kompresjê. Transmisje w standardzie OGG
bez problemu obs³uguje Winamp.
RealPlayer
w roli odtwarzacza wideo
86
INTERNET.wrzesieñ.2004
7839927.036.png 7839927.037.png 7839927.038.png 7839927.039.png 7839927.040.png 7839927.041.png 7839927.042.png 7839927.043.png 7839927.044.png 7839927.045.png 7839927.046.png 7839927.047.png 7839927.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin