Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
LISTOPAD
Tematyka:
I „Jestem samodzielny”
II „Spiżarnia pełna zapasów”
III. „Przygotowanie zwierząt do zimy”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji przyrodniczej
· Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w środowisku naturalnym: niedźwiedź, wiewiórka, bocian- nazwa wygląd, sposób poruszania, przygotowanie zwierząt do zimy.
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom: poezja, proza ilustrowana kukiełkami, obrazkami.
· Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
· Rozwijanie zasobu słownika poprzez poznawanie i kojarzenie z nazwą nowych przedmiotów, zjawisk.
III. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania
· Rozwiązywanie zagadek ruchowych- odtwarzanie przez dzieci ruchem i gestem znanych czynności.
· Porównywanie ze sobą dwóch, trzech takich samych rzeczy różniących się dwiema cechami.
III. Obszar edukacji matematycznej
· Różnicowanie, porównywanie i nazywanie położenia przedmiotów w przestrzeni: daleko- blisko, dalej- bliżej.
· Różnicowanie, porównywanie i nazywanie wysokości przedmiotów: wysoki, wyższy, taki sam.
· Różnicowanie, porównywanie i nazywanie ilości przedmiotów: o jeden mniej, o jeden więcej, tyle samo.
· Różnicowanie, porównywanie i nazywanie wielkości przedmiotów: mniejszy, większy, taki sam.
· Różnicowanie, porównywanie i nazywanie długości przedmiotów: krótki, krótszy, taki sam.
· Różnicowanie, porównywanie i nazywanie pojemności mierzonej przez przelewanie płynów.
· Porównywanie liczebności zbiorów.
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi.
V. Obszar edukacji zdrowotnej
· Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do pory roku, temperatury.
· Dbanie o czystość osobistą:
· rozumienie konieczności częstego mycia rąk w ciągu dnia (np. przed posiłkami, po zajęciach plastycznych, po skorzystaniu z toalety),
· opanowanie umiejętności prawidłowego mycia zębów, z uwzględnieniem wszystkich etapów.
· Próby samodzielnego odpinania i zapinania bluzek, suwaków, guzików itp.
· Poznanie prawidłowego sposobu ułożenia talerzy i sztućców na stole.
VI. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Tworzenie prac plastycznych na dowolne i zaproponowane tematy.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
· Malowanie farbami kryjącymi: malowanie pędzlem, kreską.
· Rozwijanie ekspresji i śmiałości ruchów pędzlem.
· Tworzenie kompozycji za pomocą odbijania: stemple, dłonie.
· Próby regulowania nacisku dłoni i palców.
VII. Obszar edukacji muzycznej
· Wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków przyrody, wykonywania porannych czynności w toalecie.
· Odróżnianie głośności dźwięków o różnej wysokości.
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem lub akompaniamentem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 5/6 w/g K. Wlaźnik
Zabawy ruchowe:
· Z elementem podskoku „Wróbelki”
· Z elementem czworakowania „Niedźwiadki”.
· Z elementem biegu „Wiewiórki chowają orzeszki”.
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Uciekamy przed deszczem”
Zabawy dydaktyczne:
· „Ustawiamy naczynia”- nakrywanie stolika na przyjęcie dla lalek, poznanie prawidłowego ułożenia talerzy i sztućców na stole.
· „Ubieramy lalkę”- nazywanie ubrań i ustalanie kolejności ich zakładania.
Zabawy ortofoniczne:
· „Bociany”- ćwiczenia na zgłoskach: „kle, kle”,
· „Dźwięki z łazienki”- naśladowanie czynności wykonywanych w łazience: „szur, szur”, „chlap chlap”, „plusk plusk” itp.
Zabawy oddechowe- „Spadające listki”- Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania na listek, rozwijanie pojemności płuc.
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
J
E
S
T
M
A
O
D
Z
I
L
N
Y
2.11.2007r
piątek
„Umiemy sie ubrać”- wycieczka wokół przedszkola
· Obserwacja pogody jesienią, zwrócenie uwagi na zmieniającą się pogodę,
· Rozmowa o konieczności dopasowania ubioru do temperatury,
· Wskazanie części garderoby niezbędnych do wyjścia na jesienny spacer,
· W szatni- próby samodzielnego odpinania kurtek, zmieniania bucików itp.
· Obserwuje pogodę jesienią, dostrzega fakt zmieniania się pogody, ochłodzenia,
· Wie, że ubiór należy dopasowywać do temperatury na zewnątrz,
· Zna części garderoby zakładane jesienią,
· Próbuje samodzielnie odpiąć kurtkę, zmienić buciki.
5.11.2007r
poniedziałek
„Jak Ola się ubiera?”- opowiadanie I. Salach
3latki- zabawa ruchowa „Rozrzucone zabawki”
4latki- zestaw zabaw ruchowych nr 5 (zeszyt własny)
· Zapoznanie dzieci z historią Oli i jej kłopotami z ubieraniem się,
· Określenie kolejności zakładania poszczególnych części garderoby,
· Wdrażanie do uważnego słuchania krótkich opowiadań czytanych przez nauczycielkę,
· Nauka ustawiania się w szeregu na sygnał nauczyciela,
·...
lidzbarska