Wykład 1 i 2.doc

(208 KB) Pobierz
Wprowadzenie do socjologii - Wykład 1 i 2

Wprowadzenie do socjologii - Wykład 1 i 2

 

Bartłomiej Walczak

b.walczak@anthro.edu.pl

www.anthro.edu.pl/socjologia

Hasło: socjologia

 

Co to jest socjologia?

Zarys historii myśli socjologicznej

Jak socjolog bada rzeczywistość społeczną?

 

CO TO JEST SOCJOLOGIA?
ZARYS HISTORII MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ

Socjologia

n      Społeczne zachowania człowieka

n      Organizacja społeczeństw

n      Interakcje

n      Co ogranicza człowieka – członka społeczeństwa?

 

A. Rudolf Sonet humanisty

Jestem zdeterminowany przez moją klasę

Jestem zdeterminowany przez moją płeć

Jestem zdeterminowany przez mojego Boga

Jestem zdeterminowany przez moje geny

Jestem zdeterminowany przez moją podświadomość

Jestem zdeterminowany przez moje dzieciństwo

Jestem zdeterminowany przez moją śmierć

Jestem zdeterminowany przez mój klimat

Jestem zdeterminowany przez moją ojczyznę

Jestem zdeterminowany przez moją pracę

Jestem zdeterminowany przez moją gazetę

Jestem zdeterminowany przez moje głębokie struktury językowe

Jestem zdeterminowany przez moje etctera

Jestem zdeterminowany być wolnym

 

 

 

Socjologia

n      Naukowy opis społeczeństwa

n      Ocena zjawisk i procesów

n      Inicjowanie zmian

Socjologia – przełom XVII i XIX wieku

n      Oświecenie, nowe sposoby patrzenia na społeczeństwo

n      Industrializacja – gwałtowne zmiany w stylu życia i strukturze społecznej

n      Rewolucja francuska 1789 – impuls do zbudowania naukowej refleksji o społeczeństwie

Paradygmat

n      Znaczenia potoczne:

n      wzorzec

n      najogólniejszy model

n      wzorcowy, typowy przykład

n      model do wzorowania się

Fundamentalny model/układ odniesienia, używany dla uporządkowania naszych obserwacji lub rozumowania

Thomas Kuhn

n      Czas „normalności”

n      Zgoda co do:

        Teorii

        Metodologii

        Narzędzi

        Kryteriów oceny

n      Rewolucja – narodziny nowego paradygmatu

 

 

Najważniejsze paradygmaty w naukach społecznych

n      Makroteoria

n      Duże grupy społeczne, klasy, instytucje społeczne

n      Teorie funkcjonalistyczne, strukturalistyczne, teorie konfliktu

n      Mikroteoria

n      Małe grupy, jednostki, relacje pomiędzy jednostkami

n      Symbiloczny interakcjonizm, etnometodologia

August Comte (1798-1857) pozytywizm

n      Co utrzymuje społeczeństwo w całości?

n      Kurs filozofii pozytywnej (1830-1842)

n      Consensus universalis

n      Ustanowienie socjologii jako nauki

n      Faza teologiczna

n      Faza metafizyczna

n      Faza pozytywistyczna – nauka społeczna na wzór nauk przyrodniczych

Herbert Spencer (1820-1903) funkcjonalizm

n      Co utrzymuje społeczeństwo w całości?

n      Zależności pomiędzy częściami społeczeństwa

n      Wyodrębnienie ośrodków władzy do kontroli i koordynacji

n      Społeczeństwo – organizm

n      Zasady socjologii (1874-1896)

n      Elementy ewolucjonizmu (darwinizmu lub socjodarwinizmu) „przetrwają najlepiej przystosowani”

Emil Durkheim (1858-1917) funkcjonalizm

n      Co utrzymuje społeczeństwo w całości?

n      Systemy symboli kulturowych

n      Przejęcie perspektywy funkcjonalistycznej

n      Zwrot w stronę mikroanalizy

n      Zasady metody socjologicznej, O samobójstwach

Funkcjonalizm (teorie strukturalno-funkcjonalne)

n      B. Malinowski

n      T. Parsons

n      R. Merton

Karol Marks (1818-1883) konflikt

n      Od czego zależy funkcjonowanie społeczeństw?

n      Baza i nadbudowa: materializm

n      Dostęp do środków produkcji

n      Konflikt społeczny – przyczyna zmian

n      Rola socjologa: badanie nierówności, doprowadzenie do ich eliminacji, teoria emancypacyjna

n      G. Simmel

Max Weber (1864-1920) konflikt

n      Badania nad organizacjami i biurokracją

n      Pojęcie typu idealnego

n      Odrzucenie wartościowania i uprzedzeń

n      Historycyzm, socjologia rozumiejąca

Symboliczny interakcjonizm

n      Symboliczny interakcjonizm

G.H. Mead

Ch.H. Cooley

n      Człowiek jako jedyny posługuje się symbolami

n      Proces i powstawanie

n      Świat społeczny jest interakcyjny ze swej istoty

n      Poszukiwanie „źródłowych procesów społecznych”

Etnometodologia

Harold Garfinkel

Alfred Schutz

n      Tymczasowość rzeczywistości społecznej

Teorie wymiany (utylitarne)

George Homans

n      Życie jest ciągłym procesem handlu i negocjacji

n      Jeśli korzyści wynikające z utrzymywania interakcji przewyższą wysiłek w nią wkładany, interakcja zostanie utrzymana

Inne paradygmaty

n      Feminizm

n      Feminizm liberalny

n      Feminizm doświadczenia

n      Feminizm poststrukturalny

n      Paradygmaty postmodernistyczne

n      Action research

Florian Znaniecki (1882-1958)

n      Ustanowienie socjologii jako dyscypliny akademickiej w Polsce

n      Wstęp do socjologii (1922), Chłop polski w Europie i Ameryce (z W.I.Thomasem, 1918-1920)

n      Socjologia wychowania (1928-1930)

n      J. Bystroń, J. Chałasiński

n       J. Bystroń

n       J. Chałasiński

n       S. Ossowski

n       M. Ossowska

n       Z. Bauman

n       H. Świda-Zięba

 

METODY BADAŃ SOCJOLOGICZNYCH

 

Wyjaśnianie: Idiograficzne i nomotetyczne

 

 

Dane ilościowe/jakościowe

n      Dane ilościowe

        Np. dochód: PLN/mies.

n      Dane jakościowe

        np. satysfakcja z dochodu

Klasyfikacja metod badań socjologicznych

n      Metoda badania:

n      Ilościowe

        Eksperyment

        Sondaż (badania ankietowe)

        Analiza treści (ale również jakościowa)

        Zależności statystyczne (na źródłach wtórnych)

n      Jakościowe

        Badania terenowe (obserwacja uczestnicząca, wywiad pogłębiony)

        Badania porównawczo - historyczne

 

STRUKTURA SPOŁECZNA

Społeczeństwo

n      Zbiór ludzi o:

n      Wspólnej kulturze, przekazywanej pomiędzy pokoleniami

n      Wspólnym terytorium

n      Wspólnej tożsamości

 

 

Typy grup społecznych

n      Charles Horton Cooley

n      Grupy pierwotne i wtórne

n      Grupa swoja i obca

n      Grupy odniesienia

        Funkcja normatywna

        Funkcja porównawcza

        Funkcja audytoryjna

n      Kategorie i agregaty społeczne

        Wspólna cecha (okularnicy), status (robotnicy) lub sytuacja (słuchacze wykładu)

n      Organizacje formalne (grupy celowe)

n      Zawierają formalna strukturę statusów i ról czasem mniejsze grupy

n      Rola racjonalności

n      Sformalizowanie

 

Instytucje społeczne

Silne i stosunkowo trwałe układy kulturowe, zajmujące się podstawowymi potrzebami społeczeństwa: zabezpieczeniem potrzeb jego członków, socjalizacją, zachowaniem dziedzictwa

 

Grupy społeczne wg. Floriana Znanieckiego

n      Grupa pierwotna

n      Tworzy się i trwa bezrefleksyjnie

n      Grupa genetyczna

n      Wyodrębnia się na zasadzie rzeczywistej lub domniemanej wspólności pochodzenia

n      Grupa terytorialna

n      Grupa religijna

n      Grupa jednorodna

n      Rzeczywiste lub domniemane podobieństwo stanowisk indywidualnych i związanych z nimi potrzeb jednostek

n      Grupa celowa

n      W świadomości jej członków istnieje dla realizacji określonych zadań

n      Grupa kulturalna

n  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin