skrypt-skarbowe.doc

(63 KB) Pobierz

36.  prawo karne skarbowe- wyspecjalizowana część prawa karnego zawierająca przepisy normujace odpowiedzilanosc os fizycznych za przestepstwa i wykroczenia skarbowe, które naruszaja interes finansowy panstwa  Lączy w  sobie prawo karne, finansowe administarcyjne i cywilne.

 

Prawo karne skarbowe jest to wyspecjalizowana dyscyplina prawa, ukształtowana na pograniczu prawa karnego, finansowego, administracyjnego i cywilnego. Prawo to zabezpiecza respektowanie zakazów i nakazów prawa finansowego przy użyciu instrumentów karnych. Prawo karne skarbowe określa jakie czyny są przestępstwami lub wykroczeniami skarbowymi i ustala zasady odpowiedzialności za te czyny oraz kary i inne środki, a także postępowanie powołanych do tego organów i wykorzystywanie ich rozstrzygnięć.
Zadaniem prawa karnego skarbowego jest prawo karne, ochrona finansów publicznych, budżet państwa, budżet jednostek samorządu terytorialnego. Cechy charakterystyczne prawa karnego skarbowego to wysuwanie na plan pierwszy dążenia do uiszczenia należności publiczno – prawnej przed represją.

 

     Funkcje prawa karno-skarbowego?
) funkcja ochronna- polega na tym, że prawo k-s chroni przy pomocy sankcji karnych interesy finansowe i budżety państwa, jednostki samorządu terytorialnego i wspólnot europejskich przed czynami, które mogą zaszkodzić w sposób abstrakcyjny lub konkretny
b) funkcja prewencyjno- wychowawcza- sprawuje się poprzez typy zachowań nagannych, czyli określenie czego robić nie wolno, opatrzenie sankcją karną oraz pociąganie do odpowiedzialności za określone przestępstwa czy wykroczenia skarbowe. Działanie wychowawcze jest jednym z działań sankcyjnych.
Prewencja- chodzi o przeciwdziałanie i zapobieganie przestępczości. Prewencja indywidualna i generalna: na jednostkę i ogół społeczeństwa.
Prewencja wychowawcza jest pełniona w różny sposób:
- poprzez tworzenie zagrożeń karnych
c) funkcja prewencyjno- sprawiedliwościowa -sankcje karne mają w sobie planowaną dolegliwość, ma za zadanie ugodzić w dobro sprawcy i być uciążliwa. To zadanie dolegliwości jest aktem sprawiedliwości wstosunku do danego sprawcy. Wymiar kary musi być sprawiedliwy- adekwatny:
- do wagi czynu, jego ciężaru gatunkowego współmierności kary do stopnia społecznej szkodliwości czynu
- do stopnia winy sprawcy
Sprawiedliwość kary jest warunkiem poszanowania prawa przez obywateli.
d) funkcja egzekucyjna- ta sankcja jest realizowana przez szereg instytucji, które zapewniają wyrównanie należności publiczno-prawnych stanowiących uszczerbek skarbu państwa.
e) funkcja gwarancyjna- chodzi o pewne gwarancje dla sprawcy przestępstwa lub wykroczenia skarbowego.
 

 

37.  podstawowym zrodlem jest kodeks karny skarbowy

1926 ustawa karno skarbowa

1932   ------IIIIIII------

1936 dekret prezydenta prawo karne skarbowe

1947 dekret rady panstwa

1960 ustawa karno skarbowa

1971 ------IIIII--------

1999 kodeks karno skarbowy

 

 

38. budowa przepisow

przepisy części szczególnej mają specyficzną budowę- dwuczłonową- dyspozycje i sankcja.
W dyspozycji- określa się rodzaj nagannego zachowania w którym łączy się odpowiedzialność karno-skarbową. W dziale określa się przy pomocy ustawowych znamion typ rodzajowy przestępstwa lub wykroczenia. Cechu charakterystyczne wskazują podmiot- \" kto\" może się dopuścić np.: podatnik albo \" każdy\". Określenia są również typu:
a) rodzaj nagannego zachowania poprzez określenie czynności wykonawczej
b) okoliczności dotyczące tego czynu
c) czas, miejsce np.: nie wpłaca podatku w terminie
d) skutek np.: przy przestępstwach skutkowych
Ponadto spotykamy znamię czynu. Dyspozycje mogą być formułowane w różny sposób, najczęściej opisowe np.: art. 154

Dyspozycja mieszana- opisowo nazwowa , typowo nazwanej nie ma prawdopodobnie
Drygi człon- sankcja- to ta część przepisu części szczególnej, gdy określany jest rodzaj konsekwencji jakie grożą sprawcy, za czyn którego się dopuścił. Są to sankcje względne określanone. Sankcja określa: rodzaj kary grożącej, oraz w sposób widełkowy- rozmiar. Sąd musi orzec konkretną karę co do rodzaju i wysokości.
Sankcje dzielimy na:
a) proste- prosta budowa i jeden rodzaj kary art. 58 p 1 - kara grzywny do 720 stawek dziennych, od 10-720 stawek dziennych
b) złożona- złożona budowa, przewidują więcej niż jeden rodzaj kary grożącej
Jest możliwość wyboru
a) sankcje alternatywne np.: karze grzywny albo karze ograniczenia wolności
b) sankcje kumulatywne- można orzec co najmniej dwie kary łącznie np.: kara pozbawienia wolności i grzywny
c) alternatywne- kumulatywna- kiedy przewiduje się więcej niż jeden rodzaj kary grożącej przy czym daje możliwość wybory jednej lub dwóch łącznie.

Dyspozycja prosta- zawiera jeden zespół znamion charakteryzujących czyn.
Dyspozycja złożona- zawiera więcej niż jeden zespół znamion:
- alternatywne, mogą wystąpić
- kumulatywne, (łącznie) brak jednego z członów powoduje, że nie można uznać, że sprawca dopuścił się czynu, przy czynach skutkowych, gdy nie ma skutku to trzeba przyjąć usiłowanie a nie dokonanie
- kumulatywno-alternatywne, mieszane np.: art. 54 p 1

 

 

39.  zasady obowiązywania  przepisow

-obowiazywanie przepisow pks ustalone pod wzgledem czasu i terytorium  tak jak w wykroczeniach

40.  Podzial czynow zabronionych  

   Klasyfikacja typów czynów zabronionych

              •1. Z uwagi na stronę podmiotową (umyslne, nieumyslne)

2. Z uwagi na wagę przestępstwa (zbrodnie, wystepki)

3. Z uwagi na określenie  sprawcy (powszechne, indywidualne)

4. Z uwagi na stopień zagrożenia dla dobra prawnego (naruszenia i narazenie dobra prawnego)

5. Z uwagi na skutek (skutkowe, bezskutkowe)

6. Z uwagi na formę czynności wykonawczej (z dzialania, z zaniechania, z dzialania albo zaniechania)

7. Z uwagi na tryb ścigania(oskarzenie publicznego, prywatnego)

 

przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym i rozliczeniom z tytułu dotacji lub subwencji,

-         przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom celnym oraz zasadom obrotu z  zagranicą towarami i usługami,

-         przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obrotowi dewizowemu,

-         przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach o niskich wygranych.

 

 

 

41.  Przestępstwem skarbowym jest czyn zabroniony przez kodeks pod grozba kary grzywny w stawkach dziennych, kary ograniczenia wolnosci lub  pozbawienia wolności.

Wykroczenie skarbowe to czyn zabroniony przez kodeks pod groźbą kary grzywny określonej kwotowo, jeżeli kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej, albo wartości przedmiotu nie przekracza 5-krotnej wysokosci  najnizszego wynagrodzenia w czasie jego popelnienia.

42. Ustawowe znamiona przestepst i wykroczen skarbowych

1.Podmiot.

2.Strona podmiotowa.

3.Przedmiot ochrony (zamachu).

              4.Strona przedmiotowa

43.  Przedmiotem jest interes i porządek finansowy


Strona przedmiotowa – sposób popełnienia (zachowanie się sprawcy), przedmiot czynu (przedmiot na który bezpośrednio skierowane jest zachowanie się sprawcy), środki za pomocą których sprawca popełnia czyn zabroniony, okoliczności czynu (czas i miejsce jego popełnienia), skutek czynu.

 

44.  Podmiot czynu zabronionego – osoba fizyczna ponosząca odpowiedzialność na zasadach Kks (art. 5 ), poczytalna.

 

 

45.  strona podmiotowa   zamiar sprawcy, umyslnosc badz nieumyslnosc

 

46. okoliczności wylaczajce bezprawnosc

w kks art. 20 § 5 dot. ryzyka nowoautorskiego, eksperyment

 

47. Okoliczności wyłączające wine  – powodują brak przestępstwa, brak odpowiedzialności karnej:
błąd
- co do faktu dotyczy okoliczności stanowiącej znamię czynu zabronionego, wyłącza odpowiedzialność za umyślne popełnienie czynu zabronionego;
- co do okoliczności wyłączającej bezprawność dot. błędu co do kontratypu – w kks eksperyment ekonomiczny lub techniczny
- co do karalności czynu, dotyczy nieświadomości karalności, w przypadku błędu usprawiedliwionego, sprawca nie popełnia przestępstwa lub wykroczenia skarbowego art. 10 kks
niepoczytalność – brak winy sprawca nie ponosi odpowiedzialności
poczytalność ograniczona – sąd może złagodzić karę art. 11 kks
nieletność

 

48.Formy popełnienia czynu zabronionego:
1. zjawiskowe
- przestępstwo pojedyncze (porozumienie)
- sprawstwo kierownicze (sam nie bierze udziału)
- sprawstwo polecające (sprawca wykorzystuje uzależnienie drugiej osoby)
- podżeganie (zamiar bezpośredni)
- pomocnictwo (ułatwianie)
2. stadialne
- zamiar (nie podlega karze)
- przygotowanie (kks nie przewiduje karalności)
- usiłowanie (podlega karze z kks, gdy czyn osiągnie .... zachowań bezpośrednio zmierzających do celu przestępczego, chociaż nie osiągających zamierzonego celu, przestępstwo niezakończone)
- dokonanie

 

49.Zbieg przepisow i przestepstw<problematyka jednosci i wielosci czynow w pks>

kilka przepisow odnosi się do jednego wykroczenia

jedno wykroczenie okresla znamiona wielu przepisów

 

           50.Zaniechanie ukarania sprawcy

              -czynny zal

            nie podlega karze za przestepstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto po popelnieniu czynu

            zabronionego zawiadomil o tym organ scigania, ujawniajac istotne okolicznosci tego czynu, w                            szczegolnosci osoby wspoldzialajace w jego popelnieniu.

-         dobrowolne poddanie się odpowiedzialności

-         odstapienie od wymierzenia kary i srodkow karnych

 

           51.System kar i srodkow karnych

           Są trzy rodzaje kar: grzywny określonej w stawkach dziennych, kara ograniczenia wolności i               kara pozbawienia wolności.

            Srodki karne:

              -dobrowolne poddanie się odpowiedzilnosci

              -przepadek przedmiotow

              -sciagniecie rownowartosci pienieznej przepadku przedmiotowa

              -przepadek osiagnietych korzysci majatkowych

              -zakaz prowadzenie okreslonej dzialalnosci gosp., wykonywania okreslonego zawodu lub               zajmowania okreslonego stanowiska

              -podanie wyroku do publicznej wiadomosci

              -pozbawienie praw publicznych

              -srodki zwiazane z  poddaniem sparwcy probie

                            -warunkowe umorzenie postep karnego

                            -warunkowe zawieszenie wykonania kary

                            -warunkowe zwolnienie

              52.dyrektywy wymiaru kary
- dyrektywa sprawiedliwościowa nakazuje wymierzyć karę w taki sposób aby dolegliwość nie przekraczała stopnia zawinienia sprawcy czyli dostosowanie kary do winy sprawcy. Dyrektywa sprawiedliwościowa nakazuje uwzględnić stopień społecznej szkodliwości czynu, kara ma cele prewencyjne: indywidualna i generalna
- dyrektywa prewencyjna- określa cele zapobiegawcze i wychowawcze, które kara ma spełniać dla sprawcy, ma na celu wychowanie sprawcy, kara ma oddziaływać na całe społeczeństwo, efektywność w społeczeństwie, że przestępcy są karani, że popełnianie p-stw się nie opłaca.
Dyrektywa wymiaru kary względem młodocianych- chodzi tu o konieczność wychowania poprzez karę. Biorąc pod uwagę te dyrektywy wybieramy wymiar kary - liczbę stawek dziennych

 

53.  nadzwyczajne obostrzenie kary  ma miejsce gdy:

-popelnia umyslnie przestepstwo skarbowem powodujac uszczuplenie duzej wartosci

-uczynil sobie z popelnienia przestepstw skarbowych stale zrodlo dochodu

-popelnia 2 lub więcej przestepstw skarbowych zanim zapadl 1 wyrok

-skazany za unyskne przestepstwo skarbow za kare pozbawienia ograniczenia wolnoscvi lub grzywne popelnia przestepstwo tego samego rodzaju

- popelnia przestepstwo dzialajac w zoorganiowanej grupie przestepczej

-popelnia przestepstwo uzywajac przemocy lub grozac  natychmiastowym jej uzyciem

 

54.  nadzwyczajne zlagodzenie kary wystepuje gdy sad może :

-wymierzyc kare ograniczenia wolnosci , jeżeli byla kara pozbawenia wolnosci orzeczona

- odstapic od wymierzenia kary i orzec srodek karny

-odstapic od wymierzenia srodka

 

55.  instytucja odpowiedzialności posiłkowej
Jest odpowiedzialnością ustanowioną obok odpowiedzialności za p-stwa skarbowe. Odpowiedzialność taką mogą ponosić zarówno osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej. Warunkiem jest jeżeli sprawca czynu zabronionego był zastępcą tego podmiotu, prowadzącym sprawy tego podmiotu np.: prezes, dyrektor, księgowy, inny pracownik, ale faktem jest to że odniosła z p-stwa k- s korzyść lub mogła ją odnieść. Ta osoba działa w imieniu firmy i postępuje tak, że ta firma odniosła korzyść.
Odpowiedzialność posiłkowa może być nałożona tylko w związku z ukaraniem sprawcy karą grzywny lub zobowiązuje do zwrotu równowartości. Za grzywnę można uczynić w całości lub w części inną osobę. Do aktu oskarżenia dołączana się wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności posiłkowej podmiot, który korzyść osiągnął. Musi oddać to co zyskał i zapłacić grzywnę. Nie stosuje się odpowiedzialności posiłkowej do państwowych jednostek budżetowych.

 

56. Kary za przestepstwa skarbowego:

-grzywny określona w stawkach dziennych  Liczba stawek dziennych to minimum 10 a maksimum 720. Sąd wymierzając karę robi to według swojego uznania, swobodnego ale nie dowolnego

- kara ograniczenia wolności Sprawca pozostaje na wolności ale nie może bez zgody sądu zmienić stałego miejsca pobytu, konieczność udzielania wyjaśnień na żądanie sądu co do przebiegu wymierzania kary. Sprawca ma obowiązek wykonywania pracy wskazanej przez sąd, może być orzeczona i wykonana w dwóch wariantach do wyboru: 1. obowiązywanie wykonania nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne wskazanej przez sąd : w zakładzie pracy lub placówce charakterystycznej na rzecz społeczności lokalnej. Czas trwania minimum 1 m-c, maksimum 12 m-cy. Gdy taka osoba ma problemy zdrowotne lub gdy taka osoba jest pracująca można orzec karę ograniczenia wolności w postaci potrącenia części wynagrodzenia. Osoba zatrudniona podlega odtrąceniu części wynagrodzenia za pracę od 10-25% do skarbu państwa lub na cele społeczne wskazane przez sąd. W art. 26 kks daje bardzo szeroką możliwość orzekania kary ograniczenia wolności, za każde p-stwo zagrożone karą pozbawienia wolności, gdy sąd uzna, że grzywna to za mało a kara pozbawienia wolności to za dużo. Można orzec karę ograniczenia wolności zwłaszcza gdy sąd orzeka równocześnie jeden ze środków kary, można orzec obok kary ograniczenia wolności karę grzywny. Sąd zobowiązuje sprawcę do uiszczenia należności uszczuplonej-obligatoryjnej. Nie stosuje się tego wobec sprawcy p-stwa skarbowego, który wcześniej był skazany z p-stwo skarbowe na co najmniej 6 m-cy pozbawienia wolności.

-kara pozbawienia wolności jest wymierzana w dniach, miesiącach i latach do 3 lat, a obostrzona do 6 lat.

 

57.  Systematyka srodkow karnych  <pyt51>

 

58.  Zakaz wykonywania zawodu lub innej funkcji art. 41 kk, określa kiedy ten zakaz zajmowanego stanowiska obowiązuje i gdy okazało się że dalsze zajmowanie stanowiska lub wykonywanego zawodu zagraża istotnym dobrom chronionym prawem np.: księgowy, doradca podatkowy, prezes, dyrektor. Ten środek karny ma charakter prewencyjny. Można go orzec wtedy gdy kks tak stanowi art. 34 p 2 ( gdy sprawca zasługuje na karę wyjątkowo surową czyli kara pozbawienia wolności). Zawsze trzeba określić o jaką działalność gospodarczą chodzi.

 

59.  Przepadek przedmiotow obejmuje:

-przedmiot pochodzacy bezposrednio z przestepstwa skarbowego

-narzedzie lub inny przedmiot które sluzylo do popelnienia przestepstwa

-opakowanie oraz przedmiot  polaczony z przedmiotem  przestepstwa którego nie można rozlaczyc

-przedmiot ktorego wytwarzanie posiadanie obrot przechowywanie przewoz przenoszenie lub przesylanie ejst zabronione

 

60. Podanie wyroku do publicznej wiadomosci

ma głównie znaczenie ogólnoprewencyjne, tzn. przez rozpowszechnienie wiadomości o skazaniu powstrzymywać ma innych od popełniania przestępstw. Ogłoszenie wyroku może leżeć też w interesie pokrzywdzonego, np. wtedy, gdy chodzi o skazanie za czyn będący fragmentem konfliktu między sprawcą a pokrzywdzonym, co, do którego nie było na początku jasne dla opinii publicznej, kto jest sprawcą a kto ofiarą.

 

61. srodki karne majace na celu zapewnienie kompensacji skarbowej

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin