przemoc emocjonalna wobec dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym.pdf

(261 KB) Pobierz
172075773 UNPDF
Witold Skrzypczyk
Profilaktyczno-Rozwojowy
Ośrodek Młodzieży i Dzieci PROM w Łodzi,
Studium Terapii Uzależnień w Instytucie Psychologii Zdrowia
Przemoc emocjonalna wobec dzieci
w rodzinach z problemem alkoholowym
Kim jest ta postać, co śmiała się przez łzy,
Gdy pierwsze kroki stawiałam?
Myślę, że to Ty.
Gdy pierwsze słowo z ust mych uleciało, ku Twojemu sercu,
Powiedziałam – Mamo.
Jesteś wspaniała, chociaż w to nie wierzysz, ciepła pełna cała,
Chociaż mnie uderzysz.
Głaszczesz moje włosy, jak promienie słońca głaszczą zboża kłosy.
Ty mi bajki opowiadałaś,
A kiedy płakałam i Ty płakałaś.
A gdy śpiewałam, serce Twe matczyne
Radośnie wybijało kołysankę swej dziecinie.
Czemu alkohol zmienia Cię w potwora?
Czy pamiętasz, jak wspaniale było jeszcze wczoraj?
Teraz matki swej nie widzę, ciepła jej nie czuję.
W nocy płaczę, w dzień się wstydzę,
Coś mnie w sercu ściska, kłuje.
Czekam chwili Twej trzeźwości,
Czekam w dzień i w nocy,
Czekam w wielkiej samotności,
A Ty ku mnie nie chcesz kroczyć...
(fragment listu 16-letniej córki do matki alkoholiczki)
Dzieci w rodzinach z problemami alkoholowymi są szczególnie narażone na różne for-
my wykorzystywania i zaniedbywania. „Mali zakładnicy” (jak często określane są w lite-
raturze te dzieci) stanowią w Polsce ogromną i wewnętrznie zróżnicowaną grupę wyma-
gającą zabiegów terapeutycznych. Poniższy artykuł prezentuje wyniki eksploracyjnych
badań dzieci funkcjonujących w rodzinach z problemami alkoholowymi. Przedmiotem
analizy badawczej stanowiły listy pisane przez dzieci do rodziców w trakcie turnusów
terapeutycznych w latach 1993–1994. Autor na podstawie tego materiału wyodrębnił
typowe zdarzenia traumatyczne doświadczane przez dzieci alkoholików, oraz stany emo-
cjonalne przez nie przezywane. Wyniki badań wskazują, iż najczęstszym rodzajem zda-
rzeń jest przemoc (fizyczna i emocjonalna), a także bycie świadkiem przemocy.
1
172075773.002.png
Skrzypczyk / Przemoc emocjonalna wobec dzieci...
W Polsce brak jest ścisłych danych do-
tyczących liczby dzieci wychowujących
się w rodzinach z problemem alkoholo-
wym. Z danych szacunkowych wynika,
że może ich być nawet około 1,5 mln
(Sierosławski 1997).
Życie dzieci wychowywanych w rodzi-
nie z problemem alkoholowym to zazwy-
czaj pasmo różnorodnych zdarzeń trau-
matycznych. Nie jest to tylko przemoc fi-
zyczna. Dzieci w rodzinie alkoholowej
często doświadczają nadmiernego kryty-
cyzmu, oszukiwania i niesprawiedliwego
traktowania ze strony rodziców, są
świadkami i ofiarami przemocy emocjo-
nalnej i fizycznej oraz bywają świadkami
i ofiarami nadużyć seksualnych. Więk-
szość z nich próbuje się przystosować do
zamkniętej w czterech ścianach własne-
go domu traumatycznej rzeczywistości.
Niektóre robią to tak skutecznie, że
oprócz współczucia otrzymują od osób
z ich społecznego otoczenia wyrazy po-
dziwu i uznania. Bywa, iż – paradoksal-
nie – pozbawia je to pomocy z zewnątrz
i tak utrudnionej ze względu na specyfi-
kę funkcjonowania rodziny alkoholo-
wej i kulturowe normy chroniące suwe-
renność rodziny.
„Mali zakładnicy” – to często używany
przez specjalistów termin określający
dzieci alkoholików. Zakładnicy alkoholi-
zmu jednego lub obojga rodziców bywają
też zakładnikami społeczeństwa, które
nie daje im szans na wyjście z tak trudnej
sytuacji, często ignorując, ukrywając lub
nie zauważając tragedii dziejącej się
obok (Robinson 1998).
Pracując z dziećmi alkoholików zaczą-
łem sobie uświadamiać potrzebę ujaw-
niania i demaskowania wpływu, jaki wy-
wierają rodzice uzależnieni od alkoholu
na swoje dzieci. Istnieje potrzeba zarów-
no opracowań naukowych, jak i prac po-
pularyzatorskich mówiących o proble-
mach dzieci z rodzin alkoholowych. Pu-
blikacje tego rodzaju pozwoliłyby lu-
dziom pracującym na co dzień z dziećmi
i młodzieżą zrozumieć problemy tej spe-
cyficznej grupy. W 1996 r. opublikowa-
łem listy dzieci alkoholików do rodziców
w formie niewielkiej książeczki zatytuło-
wanej Listy * . Pełniejszy wgląd w proble-
matykę traumatycznych zdarzeń, których
doświadczają dzieci alkoholików, to ko-
lejny krok w kierunku zrozumienia ich
sytuacji. Analiza listów, której rezultaty
przedstawiam w tym artykule, miała na
celu lepsze poznanie i opisanie trauma-
tycznych sytuacji przeżywanych przez
dzieci w rodzinach z problemem alko-
holowym. Jestem przekonany, że wiedza
ta pozwoli na lepsze rozumienie ich pro-
blemów i dzięki temu działania pomo-
cowe kierowane do tej grupy będą bar-
dziej skuteczne.
Charakterystyka badań
Badaniami objęte zostały dzieci wy-
chowujące się w rodzinach z problemem
alkoholowym, uczestniczące w turnu-
sach terapeutycznych organizowanych
przez Profilaktyczno-Rozwojowy Ośro-
dek Młodzieży i Dzieci PROM w Łodzi
przy współpracy z Ośrodkiem Terapii
Uzależnień Instytutu Psychiatrii i Neuro-
logii w Warszawie i Państwową Agencją
Rozwiązywania Problemów Alkoholo-
wych w Warszawie. Integralną częścią
programu terapeutycznego jest pisanie li-
stów do rodziców. W wyjątkowych przy-
padkach, kiedy dziecko nie chce zaadre-
sować listu do ojca lub do matki, może
napisać list do innej bliskiej osoby. Pisanie
listów jest zadaniem kończącym pierw-
szą część programu terapeutycznego,
w której uczestnicy zajmują się proble-
mem alkoholowym w swoich rodzinach
i jego konsekwencjami. Dzieci piszą listy
głównie w celu odreagowania doświad-
czeń traumatycznych oraz wyrażenia
emocji nie ujawnianych niekiedy przez
* Publikacja wydana w 1996 r., zawiera listy dzieci alkoholików do rodziców pisane na turnusach terapeutycznych
jako jedno z zadań służących odreagowaniu zdarzeń traumatycznych (Skrzypczyk 1996).
2
172075773.003.png
Skrzypczyk / Przemoc emocjonalna wobec dzieci...
długie lata życia w ustawicznym stresie.
Listy są traktowane jako zadanie terapeu-
tyczne i osoby prowadzące zajęcia zdecy-
dowanie nie zalecają wysyłania ich do ro-
dziców, nawet wtedy, kiedy dziecko bar-
dzo tego chce. Każdorazowo prosimy
dzieci o zgodę na wykorzystanie ich li-
stów w badaniach lub opublikowanie.
Duża część listów, których autorzy wyra-
zili taką zgodę, może być udostępniona
do wyżej wymienionych celów i znajduje
się w archiwum ośrodka PROM. Aby za-
pewnić dzieciom większą otwartość, listy
są pisane anonimowo, tzn. oprócz wieku
i płci osoby piszącej nie zawierają żad-
nych danych umożliwiających rozpoznanie.
Przedmiotem moich analiz były listy na-
pisane przez grupę 80 dzieci podczas ich
pobytu na turnusach terapeutycznych,
które odbyły się w latach 1993–1994. Ze
względu na fakt, że niektórzy z uczestni-
ków pisali po dwa listy (osobno do ojca
i osobno do matki), mogłem poddać ana-
lizie relacje zawarte w 111 listach. Ogól-
ną charakterystykę grupy badanej przed-
stawiają tab. 1 i 2.
Tabela 1. Płeć i wiek osób badanych
Płeć dziecka
Liczba dzieci
% ogółu
Średnia wieku
Chłopcy
23
28,7
15,5
Dziewczynki
57
71,3
17,8
Razem
80
100,0
16,6
Tabela 2. Adresaci listów
Adresaci listów
Liczba listów
Ojciec
68
Matka
36
Oboje rodzice
2
Opiekunka
1
Koleżanka
1
Pan Bóg
3
Ogółem
111
3
172075773.004.png
Skrzypczyk / Przemoc emocjonalna wobec dzieci...
Podstawową techniką badawczą była
analiza treści listów pisanych przez dzieci
do rodziców, uzupełniona analizą kart zgło-
szeń na turnus terapeutyczny oraz analizą
relacji dzieci w trakcie grupowych spotkań
na turnusach terapeutycznych.
Analiza treści listów polegała na zakla-
syfikowaniu wypowiedzi zawartych w li-
stach do ustalonych kategorii zdarzeń
traumatycznych oraz do kategorii stanów
emocjonalnych, które są efektem doświad-
czania zdarzeń traumatycznych. Powyższe
kategorie analizowałem, uwzględniając: płeć
dziecka, sprawcę zdarzeń traumatycznych
(rodzic uzależniony, rodzic nie uzależniony,
inna osoba) liczbę kategorii zdarzeń oraz
stanów emocjonalnych opisywanych przez
jedno dziecko. Klasyfikacja wypowiedzi do
poszczególnych kategorii odbywała się
przy udziale sędziów kompetentnych
(pięciu ekspertów – dwóch psychologów,
dwóch pedagogów i lekarz psychiatra).
Zdarzenia traumatyczne
przeżywane przez dzieci alkoholików
Na podstawie analizy treści listów wyod-
rębniłem następujące kategorie zdarzeń
traumatycznych opisywanych przez dzieci:
1. Oszukiwanie – okłamywanie dzieci
przez rodziców, niedotrzymywanie obiet-
nic oraz uczucie zawodu doświadczane-
go przez dzieci, wynikające z różnicy
między oczekiwaniami w stosunku do ro-
dziców a przeżywaną rzeczywistością.
2. Nadmierny krytycyzm – nieadekwatne
ocenianie zachowań dziecka, nadmiernie
krytyczna postawa wobec dziecka oraz
stawianie dziecku bardzo wysokich wy-
magań.
3. Niesprawiedliwe traktowanie – pono-
szenie przez dzieci nieadekwatnych
w stosunku do przewinień konsekwencji,
których pośrednią lub bezpośrednią
przyczyną było picie alkoholu przez któ-
regoś z rodziców.
4. Bycie świadkiem przemocy – obserwo-
wanie przejawów przemocy emocjonal-
nej, intelektualnej bądź fizycznej w sto-
sunku do ważnych osób z otoczenia
dziecka.
5. Przemoc emocjonalna – doświadcza-
nie przez dziecko przemocy emocjonal-
nej przejawiające się w szczególności de-
precjonowaniem przez rodziców zdolno-
ści i umiejętności dzieci, przedmiotowym
ich traktowaniu oraz w awanturach
i kłótniach, których częstym elementem
były wyzwiska i używanie wulgarnych
słów w stosunku do dziecka.
6. Przemoc fizyczna – doświadczanie
przez dziecko przemocy fizycznej: uży-
wanie siły wobec dzieci, karanie fizyczne
i doznanie urazów fizycznych, których
sprawcami byli rodzice.
7. Porzucenie – pozostawienie dzieci bez
opieki przez dłuższy czas, odejście rodzi-
ca od rodziny (dzieci) bez podania przy-
czyn i wyjaśnienia zaistniałej sytuacji,
także w wyniku często niezrozumiałej dla
dzieci sytuacji rozwodu rodziców (w tym
opisy świadczące o długim braku kontak-
tu rodzica z dzieckiem).
8. Nadużycia seksualne – gwałty, molesto-
wanie seksualne, obnażanie się przy dziec-
ku, odbywanie stosunków seksualnych
w zasięgu wzroku lub słuchu dziecka itp.
W ramach analizy w poszczególnych
kategoriach przeżywanych przez dziecko
zdarzeń traumatycznych wyodrębniłem
sprawców tych zdarzeń. Interesowało
mnie szczególnie to, czy sprawcą zdarze-
nia był rodzic uzależniony od alkoholu,
nie uzależniony rodzic, czy też inna osoba
z otoczenia dziecka.
4
172075773.005.png
Skrzypczyk / Przemoc emocjonalna wobec dzieci...
Tabela 3. Zdarzenia traumatyczne doświadczane przez dzieci
z uwzględnieniem osoby sprawcy
Liczba zdarzeń
Kategoria zdarzeń traumatycznych
których sprawcą był:
ogółem w
poszczególnych
kategoriach
rodzic
uzależniony
rodzic
nie
uzależniony
inna
osoba
Oszukiwanie
21
19
2
-
Nadmierny krytycyzm
22
16*
9
2
Niesprawiedliwe traktowanie
25
17
15
-
Bycie świadkiem przemocy
32
27
4
-
Przemoc emocjonalna
52
38
17
1
Przemoc fizyczna
41
26
4
3
Porzucenie
28
26
2
-
Nadużycia seksualne
12
9
-
3
Razem
233
178
53
9
*W iększa liczba sprawców niż relacjonowanych zdarzeń traumatycznych wynika z faktu, iż
sprawcami jednego zdarzenia byli czasami oboje rodzice.
Rozkład zdarzeń traumatycznych doświad-
czanych przez dzieci uwzględniający wy-
żej wymienione kategorie sprawców zda-
rzeń przedstawia tab. 3.
Wśród relacjonowanych przez dzieci
zdarzeń traumatycznych najwięcej (52
przypadki) zostało zakwalifikowanych do
kategorii „przemoc emocjonalna”.
Sprawcami większości zdarzeń trau-
matycznych relacjonowanych przez dzie-
ci (76,4% ogółu zdarzeń) byli rodzice
uzależnieni, w 22,7% przypadków – ro-
dzic nie uzależniony, a tylko w 3,9% – in-
na osoba z otoczenia dziecka. Istotny
wydaje się udział rodzica nie uzależ-
nionego jako sprawcy w takich kate-
goriach zdarzeń, jak „niesprawiedliwe
traktowanie” (15 przypadków) oraz
„przemoc intelektualna i emocjonalna”
(17 przypadków).
5
172075773.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin