przenosniki zgrzebłowe.pdf
(
184 KB
)
Pobierz
Katedra Maszyn Górniczych Przeróbczych i Transportowych AGH
http://www.kmg.agh.edu.pl
Obliczanie podstawowych parametrów przenośnika zgrzebłowego.
W zakres podstawowych obliczeń parametrów przenośnika zgrzebłowego
(Redlera) w ruchu ustalonym, o zadanej wydajności, długości i nachyleniu,
wchodzą:
•
obliczenie oporów ruchu materiału transportowanego i łańcucha ze
zgrzebłami.
•
obliczenie mocy napędu i dobór silnika.
•
określenie maksymalnych sił rozciągających cięgno (łańcuch) i dobór jego
parametrów wytrzymałościowych
Wyznaczenie siły w łańcuchu
Obliczenie siły rozciągających w łańcuchu rozpoczynamy od ustalenia
charakterystycznych punktów na obwodzie cięgna (łańcucha).
L
4
v
3
1
α
2
Jako punkt ,,1’’ oznacza się miejsce, w którym można określić wymaganą
wartość siły rozciągającej.
Przyjmuje się, że do zapewnienia poprawnej współpracy łańcucha
ogniwowego z kołem łańcuchowym wymagana jest siłą od 5 do 10 kN.
Zatem w przypadku jak na rys.1, punkt „1” będzie stanowić miejsce zbiegania
łańcucha z koła gniazdowego napędzającego łańcuch.
Następny punkt ,,2’’ na obwodzie cięgna wyznacza się w miejscu, które
określi odcinek 1-2. Na jego długości charakter oporów ruchu nie zmienia się
np. w wyniku zmiany kąta nachylenia, współczynnika tarcia, masy itp.
Materiały dydaktyczne opracowane przez Zespół Maszyn i Urządzeń Transportowych
1
Katedra Maszyn Górniczych Przeróbczych i Transportowych AGH
http://www.kmg.agh.edu.pl
Siły w charakterystycznych punktach na obwodzie cięgna określa ogólny
wzór:
S
=
S
+
W
(1)
n
n
−
1
n
−
1
÷
n
gdzie:
S
n
– siła rozciągająca cięgna (łańcuch) w punkcie n
W
1
- opór ruchu cięgna i materiału na odcinku od n-1 do n
n
−
÷
n
Korzystając ze wzoru (1) otrzymamy następujące siły rozciągające w
charakterystycznych punktach obwodu cięgna:
S
1
= 5
10 kN
S
2
= S
1
+ W
1
÷
2
kN
S
3
= S
2
+ W
2
÷
3
kN
S
4
= S
3
+ W
3
÷
4
kN
÷
Opory ruchu
W
1
÷
2
oraz
W
3
÷
4
, które wpływają na wartość sił rozciągających
cięgno, wynikają z sił tarcia i składowych stycznych sił ciężkości materiału
transportowanego oraz łańcucha i zgrzebeł.
Przyjmujemy następujące oznaczenia:
q
ł
– masa jednego metra łańcucha wraz z zgrzebłami [kg/m]
q
u
– masa urobku (materiału transportowanego) znajdującego się na jednym
metrze przenośnika [kg/m]. Wartość q
u
można obliczyć z zależności :
Q
q
=
m
(2)
u
3
.
6
⋅
v
gdzie:
Q
m
– wydajność masowa przenośnika [t/h]
v
– prędkość urobku (łańcucha) [m/s]
f
1
– współczynnik oporu ruchu łańcucha i zgrzebeł o dno rynny.
f
1
= 0,25
÷
0,35
f
2
– współczynnik oporu ruchu materiału transportowanego o dno rynny.
Przy transporcie po stalowych rynnach można przyjąć:
dla węgla
f
2
= 0,4
÷
0,6
dla drewna (trociny)
f
2
= 0,8
dla grafitu w proszku
f
2
= 0,3
÷
0,4
dla torfu w kawałkach
f
2
= 0,4
÷
0,7
dla ziarna zbóż
f
2
= 0,4
÷
0,6
L – długość przenośnika [m]
α
- kat nachylenia przenośnika [ °]
g – przyspieszenie ziemskie [m/s
2
]
Materiały dydaktyczne opracowane przez Zespół Maszyn i Urządzeń Transportowych
2
Katedra Maszyn Górniczych Przeróbczych i Transportowych AGH
http://www.kmg.agh.edu.pl
Rozkład sił w cięgnie przenośnika zgrzebłowego na odcinku 1
÷
2
4
L
3
v
A
α
1
f
1
·q
ł
·g·L·cos
α
q
ł
·g·L·sin
α
q
ł
·g·L·cos
α
2
α
q
ł
·g·L
Masę cięgna skupiono w punkcie A i ma ona wartość równą: g
ł
L
Siły składowe oporów ruchu, które zwiększają siłę w punkcie ,,2’’ przyjmujemy
ze znakiem „+”, siły składowe zmniejszające siłę w punkcie 2 przyjmujemy ze
znakiem „-”.
⋅
W
=
f
⋅
q
⋅
g
⋅
L
⋅
cos
α
−
q
⋅
g
⋅
L
⋅
sin
α
1
÷
2
1
ł
ł
S
=
S
+
f
⋅
q
⋅
g
⋅
L
⋅
cos
α
−
q
⋅
g
⋅
L
⋅
sin
α
2
1
1
ł
ł
Na odcinku 2-3, na którym łańcuch zmienia kierunek ruchu o 180
0
,
określenie analityczne oporów ruchu jest trudne ze względu na złożoność
zjawisk występujących w tym miejscu i dlatego w uproszczonych
obliczeniach przyjmujemy że opory ruchu na tym odcinku powiększają siłę
S
3
o 3
5% w stosunku do wartości siły S
2
.
Siłę S
3
wyznaczamy z następującej zależności:
(
÷
)
W
=
S
⋅
0
03
÷
0
05
2
÷
3
2
(
)
S
=
S
+
W
=
S
⋅
1
03
÷
1
05
3
2
2
÷
3
2
Materiały dydaktyczne opracowane przez Zespół Maszyn i Urządzeń Transportowych
3
Katedra Maszyn Górniczych Przeróbczych i Transportowych AGH
http://www.kmg.agh.edu.pl
Rozkład sił w cięgnie przenośnika zgrzebłowego na odcinku 3
4
÷
4
L
q
u
·g·L·sin
α
q
ł
·g·L·sin
α
f
1
·q
ł
·g·L·cos
α
v
3
f
2
·q
u
·g·L·cos
α
q
ł
·g·L
q
ł
·g·L·cos
α
α
1
α
q
u
·g·L·cos
α
q
u
·g·L
2
W
=
f
⋅
q
⋅
g
⋅
L
⋅
cos
α
+
f
⋅
q
⋅
g
⋅
L
⋅
cos
α
+
q
⋅
g
⋅
L
⋅
sin
α
+
q
⋅
g
⋅
L
⋅
sin
α
3
÷
4
1
ł
2
u
ł
u
S
=
S
+
f
⋅
q
⋅
g
⋅
L
⋅
cos
α
+
f
⋅
q
⋅
g
⋅
L
⋅
cos
α
+
q
⋅
g
⋅
L
⋅
sin
α
+
q
⋅
g
⋅
L
⋅
sin
α
4
3
1
ł
2
u
ł
u
Na odcinku 4
1, na którym łańcuch zmienia kierunek ruchu na kole
łańcuchowym o 180°, określenie analityczne oporów ruchu jest tak samo
trudne jak na odcinku 2
÷
3 i dlatego w uproszczonych obliczeniach
przyjmujemy że opory ruchu na tym odcinku wynoszą 6%
÷
÷
10% sumy sił na
końcach przedziału, czyli siły S
4
i S
1
, zatem:
(
) (
)
W
=
S
+
S
⋅
0
06
÷
0
4
÷
1
4
1
Materiały dydaktyczne opracowane przez Zespół Maszyn i Urządzeń Transportowych
4
Katedra Maszyn Górniczych Przeróbczych i Transportowych AGH
http://www.kmg.agh.edu.pl
Na podstawie wyznaczonych sił na możemy przedstawić wykreślnie wartości
sił w cięgnie w dowolnym punkcie trasy przenośnika.
N
S
4
C
S
3
P
B
S
1
S
2
Ponieważ zmiana wartości sił miedzy punktami 1
4 jest liniową funkcją
długości przenośnika L, można wierzchołki wektorów sił w punktach 1,2 i 3,4
połączyć linią prostą, Uzyskana obwiednia umożliwia określenie siły
rozciągającej cięgno w dowolnym punkcie np. w punkcie B będzie to siła,
której wartość reprezentuje długość odcinka BC
÷
2 i 3
÷
Materiały dydaktyczne opracowane przez Zespół Maszyn i Urządzeń Transportowych
5
Plik z chomika:
miromaj123
Inne pliki z tego folderu:
EGZAM MIUT SCIAGA.doc
(4393 KB)
pytania_miut2012.docx
(3405 KB)
EGZAM MIUT SCIAGA.pdf
(1041 KB)
pytania.doc
(1683 KB)
kosoń schab czacza.pdf
(564 KB)
Inne foldery tego chomika:
Eksploatacja
Francuski
IMIU
IOK
ISEiE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin