Chaos.pdf
(
65 KB
)
Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
•
Wfilozofii
CHAOS
(gr.q
�
oc—niesko«czona,niezmierzonaprzestrze«,rozwartapaszcz¦-
ka)—terminokre±laj¡cypierwotn¡posta¢±wiatawokresieprzedstworzeniem
lubuporz¡dkowaniemgoprzezIstot¦Najwy»sz¡;zapo»yczonyzfilozofiigr.,
analogiczniestosowanywreligioznawstwie.
Wfilozofii.
Filozofowiegr.,pragn¡cnada¢swoimteoriomoprapocz¡tku
±wiatacechyodwiecznejm¡dro±ci,odwoływalisi¦dokosmogoniimitologicz-
nej,najcz¦±ciejdo
Teogonii
Hezjoda,wgktórej„najpierwstałsi¦chaos,ana-
st¦pnieziemia”(116).Hezjodcharakteryzowałch.jakociemn¡przepa±¢,mgli-
st¡otchła«,wietrznyrozziew(700,811);topozwalałowywodzi¢sensterminu
„chaos”zarównoodq
�
skein([cháskein]—rozwiera¢si¦,rozst¦powa¢si¦),jak
iodq
‘
esjai([chéesthai]—wylewa¢si¦,przelewa¢si¦).Pierwszeztychznacze«
umo»liwiłofilozofompojmowaniech.jakonieogarnionejprzestrzeni(pitagorej-
czycy),jakomiejscalubzbiornika,wktórympowstał±wiat(Platon,Arysto-
teles);drugiedostarczałopodstawdouto»samianiach.znieokre±lonympra-
tworzywem(Anaksymander),zmieszanin¡:czterech»ywiołów(Empedokles),
nieograniczonejliczbycz¡steczekilo±ciowych(Demokryt),jako±cioworó»nych,
niesko«czeniepodzielnychelementów(Anaksagoras)orazzciemn¡bezkształt-
n¡mas¡(stoicy).Filozofowiehellenistycznizregułyzespalaliobietekoncepcje;
niew¡tpliwieprzyczyniłasi¦dotegowzmiankaArystotelesa,»ePlatoniden-
tyfikowałmateri¦zprzestrzeni¡.Terminem„chaos”okre±lanozatemstadium
poprzedzaj¡cekosmogenez¦,główniejednakmateri¦pierwotn¡(gr.
ž
lh[hyle];
łac.silva),któr¡pojmowanob¡d¹bardziejpoplato«sku(niebyt),b¡d¹bardziej
poarystotelesowsku(czystamo»no±¢),najcz¦±ciejjednakpostoicku,czylijako
mo»no±¢typudynamicznego.Takscharakteryzowanemuch.przypisywanozł¡
dusz¦(PlutarchzCheronei).
My±licielechrze±cija«scynawi¡zywalipocz¡tkowodohellenistycznych
doktrynoch.Kalcydiusz,aw±redniowieczuBernardzTourspodzielalije
bezzastrze»e«.Innikorygowalijewniektórychpunktach:materiapierwotna,
zw.ch.,jeststworzon¡przezBogazniczegomieszanin¡czterech»ywiołów
(Augustyn);wyprzedzaonakosmogenez¦znatury,aniewczasie(Teodoryk
zChartres);pomieszane»ywiołymaj¡wła±ciwo±cisubstancjalneiwskutektego
podlegaj¡podstawowymprawomnatury(WilhelmzConches).Arystotelicy
chrze±cija«scypojmowalich.jako„pró»n¡przestrze«,wktórejzostałuczyniony
±wiat”(AlbertWielki),jako„pewnegorodzajupomieszanie,azarazemzbiornik
ciał”(TomaszzAkwinu).Niektórzy±redniowieczniautorzyinterpretowali
arystotelesowsko-tomistyczn¡tez¦:„formywywodz¡si¦zmo»no±cimaterii”
w±wietlestoicko-augusty«skiejteoriirationesseminales;wzwi¡zkuzni¡
pojmowalich.jakoprzestrze«wypełnion¡cz¡stkamielementarnymi,czyli
nasionami(semina,causalia)poszczególnychrzeczyiistot»ywych(Rajmund
Lull),lubjakomieszanin¦cz¡steczek,wktórejka»dazawierasi¦wka»dej
(MikołajzKuzy).
Charakterystycznedlapowy»szejkoncepcjiprzesuni¦cieakcentuzmo»no-
±ciowo-materialnejnamo»no±ciowo-wirtualn¡stron¦ch.uwyra¹niłosi¦jeszcze
bardziejwpogl¡dachfilozofównowo»ytnych;przedstawiaj¡onich.jakoepi-
chaos
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
1
stemologicznietranscendentnepra¹ródłowszelkichsiłujawniaj¡cychsi¦wko-
smosie:jakoniewidzialn¡materi¦ludzkiegociaładuchowego(Paracelsus);jako
MysteriumMagnum,czylijakoniepoznawalnedlaludzkiegoumysłuboskie
dnobytu,zktóregowywodz¡si¦duszeianiołowie,dobroizło,±wiatło±¢
iciemno±¢(J.Böhme);jakometafizycznajedno±¢całkowiciezrównowa»onych
siłduchowych(równowarto±¢„0”),czylijakopunktwyj±ciowyzró»nicowania
si¦tych»esiłwkosmosie(F.W.J.Schelling);jakoco±,cowprawdzienieistnieje,
alejestmo»liwedozaistnienia,azatemkoniecznedopowstania±wiata(F.X.B.
vonBaader);jakopodstawow¡prasił¦(WillezurMacht)dynamizuj¡c¡rzeczywi-
sto±¢,którazeswejnaturyjestch.nawieki(F.Nietzsche).Nielicznifilozofowie
posługiwalisi¦kosmologiczno-dynamiczn¡koncepcj¡ch.wswychcharaktery-
stykachspołecze«stwapierwotnego(„walkawszystkichprzeciwwszystkim”)
lubstanów,wjakierebeliawtr¡capa«stwa(T.Hobbes).
Bibliografia:
H.Gunkel,
SchöpfungundCh.inUrzeitundEndzeit
,Gö1895,1921
2
;F.Bortzel,
ZudenantikenCh.-Kosmogonien
,ArchivfürReligionwissenschaft28(1930),253–268;D.Mahnke,
UnendlicheSphäreundAllmittelpunkt
,HI1937;F.Solmsen,
Ch.undApeiron
,SIFC24(1950),235–
–248;W.Jaeger,
DieTheologiederfrühengriechischenDenker
,St1953,22–26;G.S.Kirk,J.E.Raven,
M.Schofield,
ThePresocraticPhilosophers
,C1957,1983
2
,24–34(
Filozofiaprzedsokratejska
,Wwa-
-Pz1999);A.F.Lossew,
Ch.antyczny
,Meander9(1957),283–293;E.Colomer,
Nikolausvon
KuesundRaimundLull
,B1961,178;M.Heidegger,
Nietzsche
,Pfullingen1961,1982
4
,I350;
E.W.Platzek,
DerNaturbegriRaimundLullsimRahmenseiner„Arsmagna”
,w:
Lafilosofiadella
naturanelMedioevo
,Mi1966,106–110;M.Kurdziałek,U.Dierse,R.Kuhlen,HWPI980–984.
MarianKurdziałek
chaos
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
2
Plik z chomika:
Likonks
Inne pliki z tego folderu:
PEF opracowania tematów.rar
(58248 KB)
A Priori.pdf
(53 KB)
Abelard Pierre.pdf
(61 KB)
Aborcja.pdf
(74 KB)
Abraksas.pdf
(64 KB)
Inne foldery tego chomika:
Andrzejuk
Arystoteles
Bigaj
Cyceron
dr Hohol
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin