Chaos.pdf

(65 KB) Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
Wfilozofii
CHAOS (gr.q oc—niesko«czona,niezmierzonaprzestrze«,rozwartapaszcz¦-
ka)—terminokre±laj¡cypierwotn¡posta¢±wiatawokresieprzedstworzeniem
lubuporz¡dkowaniemgoprzezIstot¦Najwy»sz¡;zapo»yczonyzfilozofiigr.,
analogiczniestosowanywreligioznawstwie.
Wfilozofii. Filozofowiegr.,pragn¡cnada¢swoimteoriomoprapocz¡tku
±wiatacechyodwiecznejm¡dro±ci,odwoływalisi¦dokosmogoniimitologicz-
nej,najcz¦±ciejdo Teogonii Hezjoda,wgktórej„najpierwstałsi¦chaos,ana-
st¦pnieziemia”(116).Hezjodcharakteryzowałch.jakociemn¡przepa±¢,mgli-
st¡otchła«,wietrznyrozziew(700,811);topozwalałowywodzi¢sensterminu
„chaos”zarównoodq skein([cháskein]—rozwiera¢si¦,rozst¦powa¢si¦),jak
iodq esjai([chéesthai]—wylewa¢si¦,przelewa¢si¦).Pierwszeztychznacze«
umo»liwiłofilozofompojmowaniech.jakonieogarnionejprzestrzeni(pitagorej-
czycy),jakomiejscalubzbiornika,wktórympowstał±wiat(Platon,Arysto-
teles);drugiedostarczałopodstawdouto»samianiach.znieokre±lonympra-
tworzywem(Anaksymander),zmieszanin¡:czterech»ywiołów(Empedokles),
nieograniczonejliczbycz¡steczekilo±ciowych(Demokryt),jako±cioworó»nych,
niesko«czeniepodzielnychelementów(Anaksagoras)orazzciemn¡bezkształt-
n¡mas¡(stoicy).Filozofowiehellenistycznizregułyzespalaliobietekoncepcje;
niew¡tpliwieprzyczyniłasi¦dotegowzmiankaArystotelesa,»ePlatoniden-
tyfikowałmateri¦zprzestrzeni¡.Terminem„chaos”okre±lanozatemstadium
poprzedzaj¡cekosmogenez¦,główniejednakmateri¦pierwotn¡(gr. ž lh[hyle];
łac.silva),któr¡pojmowanob¡d¹bardziejpoplato«sku(niebyt),b¡d¹bardziej
poarystotelesowsku(czystamo»no±¢),najcz¦±ciejjednakpostoicku,czylijako
mo»no±¢typudynamicznego.Takscharakteryzowanemuch.przypisywanozł¡
dusz¦(PlutarchzCheronei).
My±licielechrze±cija«scynawi¡zywalipocz¡tkowodohellenistycznych
doktrynoch.Kalcydiusz,aw±redniowieczuBernardzTourspodzielalije
bezzastrze»e«.Innikorygowalijewniektórychpunktach:materiapierwotna,
zw.ch.,jeststworzon¡przezBogazniczegomieszanin¡czterech»ywiołów
(Augustyn);wyprzedzaonakosmogenez¦znatury,aniewczasie(Teodoryk
zChartres);pomieszane»ywiołymaj¡wła±ciwo±cisubstancjalneiwskutektego
podlegaj¡podstawowymprawomnatury(WilhelmzConches).Arystotelicy
chrze±cija«scypojmowalich.jako„pró»n¡przestrze«,wktórejzostałuczyniony
±wiat”(AlbertWielki),jako„pewnegorodzajupomieszanie,azarazemzbiornik
ciał”(TomaszzAkwinu).Niektórzy±redniowieczniautorzyinterpretowali
arystotelesowsko-tomistyczn¡tez¦:„formywywodz¡si¦zmo»no±cimaterii”
w±wietlestoicko-augusty«skiejteoriirationesseminales;wzwi¡zkuzni¡
pojmowalich.jakoprzestrze«wypełnion¡cz¡stkamielementarnymi,czyli
nasionami(semina,causalia)poszczególnychrzeczyiistot»ywych(Rajmund
Lull),lubjakomieszanin¦cz¡steczek,wktórejka»dazawierasi¦wka»dej
(MikołajzKuzy).
Charakterystycznedlapowy»szejkoncepcjiprzesuni¦cieakcentuzmo»no-
±ciowo-materialnejnamo»no±ciowo-wirtualn¡stron¦ch.uwyra¹niłosi¦jeszcze
bardziejwpogl¡dachfilozofównowo»ytnych;przedstawiaj¡onich.jakoepi-
chaos PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 1
stemologicznietranscendentnepra¹ródłowszelkichsiłujawniaj¡cychsi¦wko-
smosie:jakoniewidzialn¡materi¦ludzkiegociaładuchowego(Paracelsus);jako
MysteriumMagnum,czylijakoniepoznawalnedlaludzkiegoumysłuboskie
dnobytu,zktóregowywodz¡si¦duszeianiołowie,dobroizło,±wiatło±¢
iciemno±¢(J.Böhme);jakometafizycznajedno±¢całkowiciezrównowa»onych
siłduchowych(równowarto±¢„0”),czylijakopunktwyj±ciowyzró»nicowania
si¦tych»esiłwkosmosie(F.W.J.Schelling);jakoco±,cowprawdzienieistnieje,
alejestmo»liwedozaistnienia,azatemkoniecznedopowstania±wiata(F.X.B.
vonBaader);jakopodstawow¡prasił¦(WillezurMacht)dynamizuj¡c¡rzeczywi-
sto±¢,którazeswejnaturyjestch.nawieki(F.Nietzsche).Nielicznifilozofowie
posługiwalisi¦kosmologiczno-dynamiczn¡koncepcj¡ch.wswychcharaktery-
stykachspołecze«stwapierwotnego(„walkawszystkichprzeciwwszystkim”)
lubstanów,wjakierebeliawtr¡capa«stwa(T.Hobbes).
Bibliografia: H.Gunkel, SchöpfungundCh.inUrzeitundEndzeit ,Gö1895,1921 2 ;F.Bortzel,
ZudenantikenCh.-Kosmogonien ,ArchivfürReligionwissenschaft28(1930),253–268;D.Mahnke,
UnendlicheSphäreundAllmittelpunkt ,HI1937;F.Solmsen, Ch.undApeiron ,SIFC24(1950),235–
–248;W.Jaeger, DieTheologiederfrühengriechischenDenker ,St1953,22–26;G.S.Kirk,J.E.Raven,
M.Schofield, ThePresocraticPhilosophers ,C1957,1983 2 ,24–34( Filozofiaprzedsokratejska ,Wwa-
-Pz1999);A.F.Lossew, Ch.antyczny ,Meander9(1957),283–293;E.Colomer, Nikolausvon
KuesundRaimundLull ,B1961,178;M.Heidegger, Nietzsche ,Pfullingen1961,1982 4 ,I350;
E.W.Platzek, DerNaturbegriRaimundLullsimRahmenseiner„Arsmagna” ,w: Lafilosofiadella
naturanelMedioevo ,Mi1966,106–110;M.Kurdziałek,U.Dierse,R.Kuhlen,HWPI980–984.
MarianKurdziałek
chaos PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin