Sztuka Wspolczesna Sala Abakanowicz.pdf

(3830 KB) Pobierz
490527403 UNPDF
Sala Abakanowicz
człowieka we współczesnej cywilizacji.
Dla jednych jest to szary tłum realne-
go socjalizmu z jego zamknięciem na
świat, uniformizacją, totalitarną dyscy-
pliną, dla innych opis kondycji ludzkiej
o uniwersalnym charakterze. To pełna
niepokoju, wzburzenia, alteracji właśnie,
przejmująca wizja ludzkiej egzystencji.
Plecy ,  
Tkanina jutowa, żywice;  × ( ×
 × )
Zakupiony od autorki w 
Nr inw. XXII-/-
Sztuka współczesna opiera się w dużej
mierze na metaforze, co sprawia, że
dzieło może być różnie interpretowane.
Dlatego też w Plecach Magdaleny Abaka-
nowicz jedni widzowie zobaczą więźniów
Auschwitz, inni – ceremonie religijne
z pozaeuropejskich kręgów kulturowych.
I właściwie wszyscy będą mieli rację. Ar-
tystka bowiem w całej swojej twórczości
mówi o człowieku i kondycji ludzkiej
w ogóle, choć zawsze jest to kreacja bę-
dąca efektem przeżyć autorki.
Magdalena Abakanowicz na przełomie
lat siedemdziesiątych i osiemdziesią-
tych zaczęła wystawiać rysunki węglem
(„Korpusy”, ; „Głowy”, ), a także
publikować wypowiedzi o swojej sztuce.
W  powstaje cykl pod nazwą „War
games” („Gry wojenne”) (obiekty tej se-
rii można również oglądać na wystawie).
Monumentalne konstrukcje wykonane
z olbrzymich pni starych drzew, ujęte
w metalowe obręcze, „obandażowane”
szarym płótnem workowym przypomi-
nają militaria – pociski, noże, karabiny.
Metaforyczne przesłanie tych prac nie
odnosi się – tak jak to było wcześniej
– do uniwersalnych problemów egzysten-
W osobnej sali zaprezentowano prace
z największej w Europie kolekcji dzieł
Magdaleny Abakanowicz – artystki
o światowej renomie. W latach sześćdzie-
siątych tworzyła trójwymiarowe formy
opracowaną przez siebie techniką tkania.
Były to monumentalne obiekty o skompli-
kowanej fakturze i dostępnym wnętrzu
wykonane z sizalowego, barwionego
włókna, nazwane „Abakanami”. W latach
siedemdziesiątych zmieniła skalę, techni-
kę i tworzywo swych prac. Zrealizowała
ogromne cykle rzeźb z tkaniny jutowej
i żywicy, które nazwała „Alteracjami”.
Określenie alteracja oznacza wzburzenie,
niepokój. I rzeczywiście, obiekty te są
zarówno wynikiem przemyśleń autorki
nad losem człowieka, jak i odbiciem nie-
pokojów egzystencjalnych nas wszystkich.
W skład tego cyklu wchodzą prezentowa-
ne na wystawie zmultiplikowane igury:
Mędrcy , Tłum , Plecy , Postacie siedzące .
Magdalena Abakanowicz
(ur.  w Falentach pod Warszawą)
Tłum ,
Tkanina jutowa, żywice;  × ( ×
 × )
Dar autorki z 
Nr inw. XXII-/-
Dar autorki z 
Nr inw. XXII-/-
Zakupiony od autorki w 
Nr inw. XXII-/-
Dar autorki z 
Nr inw. XXII--
Te postacie ludzkie pozbawione głów,
wykonane z szarego płótna workowego
ustawione obok siebie w karnych sze-
regach wydają się być metaforą życia
MAGDALENA ABAKANOWICZ, Plecy, -
cjalnych, ale wskazuje na uwikłanie czło-
wieka w historię, kulturę, politykę. Wiele
projektów Magdalena Abakanowicz
zrealizowała w przestrzeni otwartej. Są
to między innymi: Sarkofagi w szklanych
domach (Francja, -), Przestrzeń
smoka (Korea Południowa, ) i Rę-
kodrzewa (Nowy Jork, ). Grupa stu
dwunastu postaci wykonanych z żeliwa,
zatytułowana Nierozpoznani , od 
znajduje się w Poznaniu. W  ar-
tystka wykonała projekt – dotychczas
niezrealizowany – „architektury arbore-
alnej”. Projekt został zgłoszony do kon-
kursu na zagospodarowanie zachodniej
strony paryskiej dzielnicy La Défense.
Magdalena Abakanowicz prezentowała
swoje prace na ponad siedemdziesięciu
wystawach indywidualnych w muze-
ach i galeriach na całym świecie. Jest
laureatką wielu prestiżowych nagród
– w tym wyróżnienia przyznawanego
przez Centrum Rzeźby w Nowym Jorku
(), odznaczeń państwowych – m.in.
polskich, francuskich i włoskich oraz
należy do grona doktorów honorowych
uczelni artystycznych w Londynie, Bosto-
nie, Nowym Jorku, Łodzi i Poznaniu.
MAGDALENA ABAKANOWICZ, Tłum, -
320
321
490527403.001.png 490527403.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin