DZIEJE_ ŻYDÓW W POLSCE - ZABÓR ROSYJSKI.pdf

(225 KB) Pobierz
DZIEJE ŻYDÓW W POLSCE - ZABÓR ROSYJSKI
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór rosyjski)
Page 1 of 12
DZIEJE ś YDÓW W POLSCE - ZABÓR ROSYJSKI
śydziwPolsce
Średniowiecze(do1500r.)
NowoŜytność
(dorozbiorów1795r.)
zabórpruski(do1918r.)
zabórrosyjski(do1918r.)
zabóraustriacki(do1918r.)
IIRzeczpospolita
(19181939)
Holokaust(19391945)
Dziejenajnowsze(po1945)
Zabórrosyjskiobejmował:Białoruś,Ukrainę,Podoleipozostałewschodnieziemie.
Razem492tysięcykm2i5miliony500tysięcymieszkańców.
PodobniedośydówpolskichpodeszłacarycaKatarzynaII(17291796).Chciałaz
nich zrobić normalnych obywateli, posiadających te same prawa i obowiązki co
wszyscy, jednak za cenę unicestwienia Ŝydowskiej toŜsamości i kultury. W zaborze
rosyjskimprzyporządkowanośydówdoklasymieszczaństwa,jakokupcówidrobnych
mieszczan. W dokumentach określano ich "Hebrajczycy" ("Jewrei"), jako wspólnotę
religijną.Natomiastpojęcie"śyd"łączonozcechaminarodowymi.Wtensposóbcarska
Rosjazrównaławprawachśydówzwszystkimiinnyminarodowościami.
Wrosyjskimzaborześydziczęstoprzybieralijakonazwiskonazwęmiejscowości,z
którejpochodzililubnazwiskowłaścicielamajątku,wktórymmieszkali.Stądwzięłysię
takienazwiskajak:Warszauer,Posner,MinskerlubCzartoryskiiWiśniowiecki.
Tereny zaboru rosyjskiego były obszarem największego rozwoju ruchu
chasydzkiego. Głównym chasydzkimi ośrodkami były: Góra Kalwarii, Aleksandrów,
Kock, Sochaczew, Grodzisk, Radomsk, Stryków, Parysów, Radzyń, Radzymin,
Lubawicz, Mszczonów, Nowomińsk i Kozienice. Chasydzi mieli własne chasydzkie
boŜnice (klausn) oraz modlitewnie (sztibłech). Tworzyli silne i zwarte środowiska,
niemal jak rodziny oparte na silnych więzach braterskiej przyjaźni. Na czele stali
cadycy z róŜnych dynastii cadyków. Chasydzi tłumnie pielgrzymowali do dworów
swoichcadyków.
NapoczątkuXIXwiekudałysięzauwaŜyćnaziemiachpolskichznacznetendencje
asymilacyjnewśródczęściśydów.Wniektórychśrodowiskachmówionoozastąpieniu
językajidyszjęzykiempolskim,costanowiłobypierwszykrokdościślejszejintegracji
śydówz Polakami. Wielu śydówoddawało Ŝycie wpowstaniach polskich, walcząco
sprawę polskiej niepodległości narodowej. Wielu wybitnych przedstawicieli
zasymilowanej Ŝydowskiej burŜuazji, takich, jak Leopold Kronenberg czy Herman
Epstein, podejmowało zjednoczone działania zmierzające do pogodzenia interesów
Ŝydowskich i polskich w sprawach dotyczących religii, kultury, czy gospodarki. Te
próby zakończyły się jednak fiaskiem i jakby obumarły wraz z upadkiem powstania
styczniowegow1863roku.
Równocześnie we wszystkich zaborach rozwijał się przeciwny tym ideom ruch
Oświecenia Ŝydowskiego, który dąŜył do społecznego wyodrębnienia, narodowego
odrodzeniaorazzreformowaniatradycyjnegoŜydostwawewszelkichjegodziedzinach.
W owym czasie znacznie wzrosła ruchliwość społeczna śydów, gdyŜ nie byli juŜ
przywiązanidogett,wktórychmieszkaliwmiastach.RodzinyŜydowskiemogłyteraz
swobodnie przesiedlać się na przedmieścia lub na wieś. Często, bogate Ŝydowskie
rodziny,naprzykładwWarszawieiŁodzi,opuszczałyśródmieście.śydzizKazimierza
wracalidoKrakowa.WieluśydówzzaborurosyjskiegoprzenosiłasiędoGalicji,gdzie
wolnoimbyłokupowaćziemię.OgólnajednakliczbarolnikówŜydowskichnaziemiach
całejPolskiniebyławówczaszbytwielka,bowiemnieprzekraczała200rodzin.
Wlatach18011825wRosjipanowałcarAleksanderI(17771825).W1802roku
car powołał do Ŝycia Komitet dla urządzenia śydów, który miał za zadanie zbadać
kwestięŜydowskąnapolskichziemiachwcielonychdoCesarstwaRosyjskiego.
W 1802 roku Raw Haim załoŜył słynną jesziwę we Włodzimierzu, w zaborze
rosyjskim.UczelniaszybkozyskałasławęŜydowskiegocentrumnaukinaświecie.
WtymsamymrokuwBracławiuosiadłcadykNachmanbenSimcha(17721810).
Nachmanjestopisywanyjakoostatnizpięciuwielkichiświętychludzi,którzypojawili
sięwhistoriiIzraela;jegopoprzednicytoMojŜesz,RabbiSimeonbenJochaj,Izaak
Luria i pradziad Nachmana, Israel Baal Szem Tow. Nachman postawił przed sobą
zadanie zbawienia dusz śydów pomordowanych przez Hajdamaków w 1768 roku,
podczas obrony twierdzy w pobliskim Humaniu. Wierzył, Ŝe dusze pomordowanych
błądzą w miejscu kaźni nie mogąc wspiąć się wzwyŜ, aŜ przybędzie dusza, która
dźwignieichwgóręiwierzył,Ŝetąosobąjestonsam.NachmanuznawałSabbataja
CwizaMesjasza.JegozdaniemwkaŜdympokoleniumoŜebyćtylkojedenprawdziwy
cadykijestnimwłaśnieon.Takiepoglądymusiałyprowadzićdokonfliktuizerwania
stosunkówzresztąruchuchasydzkiego.
ReorganizacjiruchupośmierciNachmanapoświęciłsięjegojuŜuczeńNatan(1780
1845),któryposiadałwybitnezdolnościnietylkoliterackie,aleiorganizatorskie.Z
czasemzarzuciłtwórczośćliterackąbyprzewodniczyćchasydombracławskim,których
liczbazaczęłarosnąć.PośmierciNatanachasydombracławskimprzewodziłNachmanz
Tulchina. W latach międzywojennych chasydom bracławskim udało się wyrwać z
izolacji innych odłamów chasydyzmu i osiągnęli znaczne uznanie społeczeństwa,
zwłaszcza w Polsce. śyli dalej na Podolu jeszcze we wczesnych latach reŜimu
sowieckiego.
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_rosyjski.html
2008-04-19
11259692.004.png 11259692.005.png
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór rosyjski)
Page 2 of 12
W 1804 roku w carskiej Rosji ustanowiono "Statut o urządzeniu śydów" (ros.
"Polozenije dla Jewriejew"). Zamiarem tego statutu było pełna asymilacja śydów w
społeczeństwie rosyjskim. Przede wszystkim więc zniesiono instytucję kahałów,
poddając ludność Ŝydowską lokalnym władzom administracyjnym. Jednocześnie
otworzonośydomdostępdouniwersytetówiinnychzakładównaukowych.JednakŜe
wszelki awans społeczny był uzaleŜniony od biegłej znajomości języka rosyjskiego,
polskiegolubniemieckiego.UłatwionotakŜeśydomdostępdorzemiosłaizakładania
warsztatów. Pozwolono na prowadzenie handlu i kaŜdej innej działalności
gospodarczej, jednakŜe wszelkie rozliczenia księgowe i raporty musiały być
prowadzone w języku rosyjskim. Przyjęcie śydów do władz samorządowych
uzaleŜniono od znajomości języka rosyjskiego i rezygnacji z tradycyjnego ubioru
Ŝydowskiego.Równocześnienakazanousunięciewszystkichśydówzosadwiejskichw
ciągutrzechlat.
Jednocześnie władze carskie rozpoczęły walkę z tradycyjnym Ŝydostwem. W tym
celu rozpowszechniono w całej Rosji pogląd, Ŝe typowy śyd to zachłanny oszust,
mieszkającynawsiiprowadzącykarczmę.Tradycyjniśydzipowszechnieuchodziliza
zacofanych,aichreligiauznawanabyłazaniebezpieczną.WtensposóbśydziŜyjący
podzaboremrosyjskimmieliwybór:asymilacjalubprześladowania.
W 1807 roku ziemie polskie zostały zajęte przez wojska francuskie Napoleona
Bonaparte.NamocypokojuwTylŜy,zawartegopomiędzyFrancjąiRosją,Napoleon
utworzył Księstwo Warszawskie. W jego skład weszły ziemie polskie drugiego i
trzeciego zaboru pruskiego. Królem został wybrany Fryderyk August (17501827).
Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję, wzorowaną na konstytucji
francuskiej. Konstytucja zapewniała śydom pełne swobody obywatelskie, jednak
przepisy te nie weszły w Ŝycie. śydzi nadal stanowili gorszą klasę społeczeństwa.
Ograniczono im dostęp do urzędów publicznych. Wprowadzono ograniczenia
swobodnego osiedlania się. Ograniczono działalność gospodarczą śydów, kształcenia
się i wykonywania wielu zawodów. Dodatkowo nałoŜono na nich specjalne podatki,
takiejak:koszerny(opłataodubojukoszernego),ślubny(ododbywającegosięślubu),
rekrutowy (opłacany przez wszystkich śydów w zamian za zwolnienie od słuŜby
wojskowej),biletowy(opłatazakaŜdydzieńpobytuwmieście)iwieleinnych.
W 1809 roku ustanowiono w Warszawie rewir Ŝydowski. Z czasem w większości
mniejszychmiastzaborurosyjskiego,powstałyosobnedzielniceŜydowskie.
W 1809 roku Natan Glücksberg (17801831) otworzył największą księgarnię w
Warszawie.
NapoczątkuXIXwiekuwiększośćludnościŜydowskiejnaziemiachpolskichŜyłow
nędzy,mieszkającipracującwzłychwarunkach.ZuboŜałeŜydowskiemieszczaństwo
walczyło o nieliczne dostępne dla nich posady. Nadmierna ilość rzemieślników
powodowała spadek zamówień i brak pracy. W 1813 roku prawie 61% czynnych
zawodowo śydównaziemiachpolskich,trudniłosię produkcjąisprzedaŜą alkoholu.
Tylko nielicznym śydom udało się zostać bogatymi przedsiębiorcami i bankowcami.
Około czterdziestu rodzin milionerów mieszkało w okolicach Warszawy. Na Litwie
monopolpaństwowynaalkoholdzierŜawiłśyd,Newachowicz,amonopolpaństwowy
na sól dzierŜawił Berek Samuel Sonnenberg. Fraenkel, Neumark i Bergson czerpali
duŜezyskizdostawbronidlawojskKsięstwaWarszawskiego.AntoniSamuelFraenkel
(17331833)załoŜyłdomhandlowywWarszawieidzierŜawiłmonopolsolnywokresie
Księstwa Warszawskiego. Karol Jan Chaim równieŜ załoŜył dom handlowy w
Warszawie. Był on załoŜycielem rodziny Ŝydowskich bankierów, Lascy. Majątku na
dostawachdlawojskadorobiłsiętakŜeJakubEpstein(17711843).
W 1815 roku Kongres Wiedeński nadał nowy kształt Europie, która po wojnach
napoleońskich musiała przejść zmiany. Z ziem Księstwa Warszawskiego utworzono
teraz Królestwo Polskie, pozostające pod panowaniem cara Rosji. Car Aleksander I
nadał Królestwu Polskiemu konstytucję. W nowej konstytucji postanowiono, Ŝe
wyznaniemojŜeszoweniestoinarównizchrześcijańskimi.
W owym czasie w społeczeństwie polskim pojawiły się znaczne róŜnice odnośnie
sposobuuregulowania"kwestiiŜydowskiej".KsiąŜeAdamCzartoryski(17701861)był
zwolennikiem asymilacji śydów z wyłączeniem sfery religii jako warunku
równouprawnienia. Chciał przy tym zabronić śydom prowadzenia karczm. Katolicki
duchowny, Stanisław Staszic (17551826) określał śydów jako "plagę szarańczy" i
"kupę pasoŜytów", wymyślał im od "włóczęgów i próŜniaków". Szczególnie daleko
posunąłsięw1817rokuKajetanKoźmian,któryoświadczył,Ŝe"śydzizbałamutów
talmudow są zabobonnemi, ciemnemi próŜniakami". Twierdził, Ŝe śydzi nie są
Polakami i "nie mają w sobie Polskiej krwi". Te poglądy stały się zaląŜkiem
rasistowskiegowykluczeniaśydówzespołeczeństwapolskiego.
W1816rokuwKrólestwiePolskimŜyłookoło243tysięcyśydów,costanowiło8,7%
całej populacji. Na śydów zostały nałoŜone liczne ograniczenia, takie jak bariery w
przemieszczaniusię,osiedlaniuiawansiespołecznym.
W 1817 roku rabbi Samuel Tiktinski załoŜył jesziwę w mieście Mir, w rosyjskim
zaborze.
W 1818 roku carski namiestnik Królestwa Polskiego pisał: "udzielone
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_rosyjski.html
2008-04-19
11259692.006.png
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór rosyjski)
Page 3 of 12
postanowieniemNaszymzdnia2marca1816rokudobrodziejstwocudzoziemcomna
gruntach pustych osiadającym dozwolonym i rozciągniętym być moŜe i do
starozakonnychwkrajuzamieszkałych,pusteosadyorazgruntaobejmującychpod
warunkiem atoli, aŜeby śydzi nigdy między chrześcijanami się nie sadowili, lecz
oddzielnieidobrzeodłączonezajmowaliokręgi;niemniejaŜebyziemię,naktórejby
osiadali,własnymiŜydowskimiuprawialirękoma"(Z.Borzymińska,1994).
W 1819 roku Natan Glücksberg (17801831) otworzył nowoczesną drukarnię z
odlewnią czcionek (1827 r.) w Warszawie. Był on załoŜycielem wielkiego rodu
Ŝydowskich księgarzy i drukarzy Glücksbergów. Natan był księgarzem i typografem
Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Liceum Krzemienieckiego. Wydał
ponad220publikacji,drukującgłównieliteraturępiękną(I.Krasicki,K.Brodziński,W.
Bogusławski)ipracehistoryczne(J.U.Niemcewicz,A.Naruszewicz).
W 1820 roku rodzina Ŝydowskich finansistów i przemysłowców Kronenbergowie,
załoŜyła w Warszawie dom bankowy "S.L. Kronenburg". ZałoŜycielem był Samuel
EleazarKronenberg(17731826),któryprzeprowadziłsięzWyszogrodudoWarszawy.
Pośmierciojca,firmęprowadziłLeopoldKronenberg(18121878).
Wowymczasie,ŜydowskibankierAntoniSamuelFraenkel(17331833)dorabiałsię
fortunynahandluioperacjachfinansowych.MiędzyinnymiimportowałzRosjifutra,a
wywoziłsukno.ByłjednymznajwiększychfinansistówwKrólestwiePolskim.
W 1821 roku w Królestwie Polskim władze carskie zlikwidowały kahał jako formę
organizacjigminy.NamiejscekahałuwprowadzonodozoryboŜniczepodległewładzom
miejskim. W tym samym roku władze carskie zakazały działalności wszelkich
Ŝydowskichstowarzyszeń.
Od 1822 roku w Królestwie Polskim, śydzi opuszczający rewir Ŝydowski musieli
wnosićspecjalnąopłatę.WtensposóbpostępowałozamykanieludnościŜydowskiejw
gettach.
Na początku XIX wieku ziemie polskie dotknął środkowoeuropejski kryzys w
rolnictwie, wynikający z wojen doby napoleońskiej i blokady kontynentalnej, którą
pogłębiłowprowadzeniew1819rokucełochronnychprzezAnglię.W1823rokuPrusy
takŜepodniosłycłaochronnenaproduktyrolnicze.Eksportrolniczyzpolskichterenów
spadłopołowę.Spadekobrotówdotknąłśydów,którzyjakopierwsipadliofiarawalkio
udziałnarynkuzbytugorzałki.W1823rokuzakazanodziałalnościwmiastachkarczmi
gorzelniniebędącychwłasnościąszlachty.WtensposóbszlachtaprzejęłaŜydowskie
gorzelnie,adochodamipodzieliłasięzpaństwem.Dramatyczniezmniejszyłasięliczba
Ŝydowskiej ludności czynnej zawodowo. W 1830 roku, w porównaniu do 1813 roku,
przywyszynkupracowałojuŜtylko12%śydów.Tymsamymzostałazerwanadawna
więźłączącaszlachtępolskązśydami.
Od 1823 roku w Łodzi nastąpiła koncentracja osadnictwa przemysłowego
popieranegoprzezrząd(m.in.sprowadzonowielusukiennikówzNiemiecizeŚląska).
Powstaływówczaspierwszemanufaktury(Geyera,Kopischa,Wendischa,IllaiPotemy)
produkowanotkaninywełniane,lnianeibawełnianeieksportowanojedoRosjiiChin.
Wlatach18231824wWarszawiewydawanodwutygodnik"DerBeobachterander
Weichsel"("DostrzegaczNadwiślański").ByłotopierwszepismoŜydowskiewydawane
wKrólestwiePolskim.Wydawanojewjęzykupolskimijidysz(ogółem939numerów).
ByłoonoredagowaneprzezwielkiegorzecznikaasymilacjiA.Eisenbauma.Publikowano
główniedekretyizarządzeniarządowe,wiadomościkrajowe,zagraniczneihandlowe.
Zniechęcałotopotencjalnychczytelnikówipismobyłomałopoczytne.
W 1824 roku w Królestwie Polskim wprowadzono kary za noszenie tradycyjnego
ubioru Ŝydowskiego. Jednocześnie władze carskie postanowiły ograniczyć liczbę
ludności Ŝydowskiej zamieszkującej wyznaczoną strefę osiedlania. W tym celu
wysiedlonookoło20tysięcyśydów.
W1827rokucarMikołajIogłosiłwRosjistatutypoboruiusługwojskowych.Carski
ukazzobowiązywałgminyŜydowskiedodostarczaniarekrutówwwiekuod12do18
lat.Rekrucitrafialidospecjalnychszkółwojskowych,inastępniesłuŜyliwarmiicarskiej
przez25latŜycia.Caratliczył,ŜewychowanawtensposóbŜydowskamłodzieŜulegnie
asymilacjii"problemŜydowski"samsięrozwiąŜe.
OdbywaniesłuŜbywojskowejkłóciłosięzlicznymizasadamiwiaryŜydowskiej.Będąc
Ŝołnierzami śydzi nie mogli przestrzegać zasad koszerności posiłków oraz obchodzić
świętaiposty.Ztegopowoduwielumłodychśydówsamookaleczałosię,ukrywałolub
uciekałozagranicę.
W1827rokuwKrólestwiePolskimaŜ80,4%ludnościŜydowskiejŜyłowmiastach.
W1829rokuŜydowskifinansistaAntoniSamuelFraenkel(17331833)pośredniczył
wudzielaniuprzezbankiberlińskiepoŜyczkirządowiKrólestwaPolskiegowwysokości
42milionówzłotych.
Wielki ksiąŜę Konstanty, będąc carskim namiestnikiem Królestwa Polskiego,
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_rosyjski.html
2008-04-19
11259692.007.png
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór rosyjski)
Page 4 of 12
podobnymi ustawami uciskał i śydów, i Polaków. Ogłoszenie poboru do carskiego
wojskabyłoczynnikiem,którywywołałwybuchpowstanialistopadowegow1830roku.
JuŜwgrudniudonowopowstałegopolskiegoRząduNarodowegowWarszawiezgłosili
się śydzi z prośbą o wyraŜenie zgody na ich członkostwo w Gwardii Narodowej.
Większość śydów postępowych przyłączyła się do powstańców, jedynie ortodoksi
pozostaliniezaangaŜowani,gdyŜzniechęcilisięrozruchaminaul.Franciszkańskiej,do
których doszło w pierwszych dniach powstania. Józef Berkowicz, syn powstańca
kościuszkowskiego, Berka Joselewicza, w taki sposób namawiał śydów do udziału w
powstaniu: "Gdy Bóg, który czuwa nad Polską, uwieńczy pomyślnym skutkiem
szlachetne Polaków usiłowania w odzyskaniu wolności, jeśli zwycięski biały orzeł
roztoczy opiekuńcze skrzydła nad Polską, wtenczas Was czekają uśmiechające się
nadzieje, wtenczas szlachetny narów polski, ceniąc Wasze poświęcenie się, z
braterskimuściskiemWaspowitaizrobiuczestnikiemprawiswobód"(Z.Borzymińska,
1995).
WtensposóbwWarszawieutworzonooddzielneoddziałyGwardiiNarodowej,zwane
Gwardią Miejską Starozakonnych. SłuŜyło w niej 1098 śydów. Umundurowanie i
wyposaŜeniegwardzistomzapewniłDozórBoŜniczyiposzczególniobywatele.Wsumie
szacujesię,ŜewobugwardiachNarodowejiMiejskiejznalazłosięnawetdo1/6
ogółu warszawskiej ludności Ŝydowskiej. Poza tym, liczni śydzi darowali na cele
powstania zarówno gotówkę, jak i uzbrojenie i Ŝywność. Dowody ofiarności ludności
Ŝydowskiej znajdujemy w Lublinie, Krakowie, Samborcu i wielu innych małych
miejscowościach. Oddziały Ŝydowskie wsławiły się podczas walk pod Stoczkiem,
Wawrem, Ostrołęką, i przede wszystkim w bohaterskiej obronie rogatek
czerniakowskichimokotowskichWarszawy(6i7września1931r.).
W okresie powstania listopadowego ukazywało się w Warszawie Ŝydowskie
czasopismowjęzykupolskim"IzraelitaPolski".
śydzizWarszawskiejStraŜyBezpieczeństwaw
czasiepowstanialistopadowego(18301831)
(rys.J.Głowacki)
W owym czasie ortodoksyjny judaizm rabiniczny przyjął względem ruchu
chasydzkiego postawę bardziej ugodową. W niektórych miastach, śydów
ortodoksyjnychdlaodróŜnieniaodchasydównazywanośydamisynagogalnymi,gdyŜ
gromadzilisięwswoichboŜnicach.
Około 1830 roku chasydyzm stracił swoją siłę ekspansji i z czasem uległ
autorytetowijudaizmurabinicznego,upodabniającsiędoniego.Prowincjonalnycadyk
stracił swoje cechy świętobliwego przywódcy i stawał się często autorytetem
talmudycznym.Obieskłóconegrupyreligijnepogodziłysięzsobą,achasydzcyuczeni
zaczęlinawetpisaćkomentarzedorabinicznychzbiorówpraw.
W1831rokuGustawLeonGlücksberg(18071870)przejąłposwoimojcuNatanie
drukarnię w Krzemieńcu. W 1839 roku otworzył własną księgarnię nakładową w
Warszawie. Wydawał głównie dzieła naukowe, literaturę piękną i ksiąŜki dla dzieci
(seria"BiblioteczkadlaDobrychDzieci").
W 1834 roku Jan Glücksberg (17841859) otworzył księgarnię w Warszawie. W
następnym roku otworzył własną drukarnię i od 1838 roku dostarczał bibliotekom
szkolnymrosyjskieksiąŜki.Organizowałczytelniepubliczne.Wydawałpierwszepolskie
pismailustrowaneidrukirządowe.
W 1835 roku Ŝydowski bankier Karol Aleksander Laski (17961850) wraz z
SamuelemFraenkel(17331833)załoŜyliwWarszawiedombankowy"S.A.Fraenkel".
LaskibyłjednocześniedyrektoremBankuMiędzynarodowegowPetersburgu.
W latach 30tych i 40tych XIX wieku najbogatszym bankierem w Warszawie był
JózefEpstein(17951876).ByłonbankieremKomisjiRządowejPrzychodówiSkarbu.
W1836rokuŜydowskibankierJanEpstein(18051885)załoŜyłwWarszawiedom
handlowy"JanEpstein".
W1836rokuStanisławArct(18181900)załoŜyłksięgarnięwLublinie.Od1855roku
rozwinąłdziałalnośćwydawnicząspecjalizującsięgłówniewksiąŜkachpedagogiczno
oświatowychdladzieciimłodzieŜy.
W latach 18361840 Krystian Teofil Glücksberg (17961876) wraz z Augustem
Emanuelem Glücksbergiem (18041881) opublikowali pięć tomów Encyklopedii
Powszechnej. Krystian Teofil kierował drukarniami w Wilnie, Krzemieńcu i Kijowie.
Prowadził teŜ sprzedaŜ obwoźną i posiadał księgarnie sezonowe. Wydawał głównie
literaturępiękną(K.Brodziński,J.I.Kraszewski)ipracenaukowe.NatomiastAugust
EmanuelprowadziłdrukarnięojcawWarszawie.
W1839rokuŜydowskifinansistaLeopoldKronenberg(18121878)przejąłdzierŜawę
monopolutytoniowegowKrólestwiePolskim.Zdobyłwielkąfortunę,którąinwestowałw
budowękolei,handel,bankowośćicukiernictwo.
W1839rokunaLitwiewprowadzonoantyŜydowskieprzepisyzakazującenoszenia
tradycyjnegoubrania.Karazanoszenietradycyjnejkippywynosiła5rublinarok.
W1840rokuwładzecarskiepowołaływKrólestwiePolskimspecjalnyKomitetdla
ustalenia radykalnej reformy śydów. Komitet uznał, Ŝe najwłaściwszymi działaniami
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_rosyjski.html
2008-04-19
11259692.001.png 11259692.002.png
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór rosyjski)
Page 5 of 12
będą:wychowywaniemłodzieŜyŜydowskiejwspecjalnychszkołach"kazionnych"z
rosyjskimjęzykiemwykładowym,zniesienieresztekŜydowskiegosamorządugminnego
oraznasilenierepresjiwobec"nieproduktywnej"częściludności.Odpowiedniewtych
sprawachukazywydawanowlatach18421851.
W styczniu 1843 roku Namiestnik Królestwa Polskiego powołał komitet dla
przygotowaniaustawyoosadnictwieśydównaroli.Byłotowynikiemsilnychnacisków
róŜnych indywidualnych osób na carskie władze Królestwa, by uruchomić program
zakładanianowychosadrolniczych.
W 1844 roku car Rosji Mikołaj, rozciągnął obowiązywanie antyŜydowskiego
ustawodawstwa na terytorium całego imperium. Przepisy objęły terytorium Polski i
Litwy. Między innymi w 1845 roku ponownie zakazano noszenia tradycyjnego
Ŝydowskiego ubrania, włączając tradycyjne nakrycie głów. Odtąd śydzi mieli nosić
strojenoszoneprzezchrześcijan.
W1847rokubardzocenionyŜydowskilekarzLudwikNatanson(18221896)załoŜył
wWarszawieczasopismo"TygodnikLekarski",któregobyłredaktorem.
WpołowieXIXwiekuzałoŜonowKrólestwiePolskimkilkadziesiątŜydowskichkolonii
rolniczychoróŜnymcharakterzewłasnościziemi.Wedługurzędowychdanych,w1848
roku w Królestwie Polskim liczba ludności Ŝydowskiej zajmującej się uprawą roli
wynosiła 30.795 osób. W latach 184450 istniało ponad 56 kolonii Ŝydowskich, o
ogólnej liczbie około 570 gospodarstw rolnych. W następnych latach liczba kolonii
gwałtownierosła,iwiększośćznichprzetrwaładoczasówIIwojnyświatowej.
W 1848 roku w Wilnie rozpoczął być wydawany periodyk literacki w języku
hebrajskim"PirkejCafon".PropagowałonideeHaskaliwśrodowiskuŜydowskim.
W1851rokuwładzecarskiewKrólestwiePolskimwydałyukazrozdzielającyśydów
na "poŜytecznych" i "niepoŜytecznych". Do "poŜytecznych" zaliczono jedynie tych
śydów, którzy mieli stałe miejsce zamieszkania i mogli wykazać się odpowiednim
statusemmajątkowym.
W 1851 roku Ŝydowski bankier Herman Epstein (18031867) stanął na czele
konsorcjum, które zbudowało wiele cukrowni w Królestwie Polskim. Między innymi
wybudowałcukrownięHermanówwokolicachSochaczewa.WWarszawiezałoŜyłdom
bankowy.JegobratAdamEpstein(17991870)załoŜyłfabrykęświec.
W1852rokupochodzącyzKowna(Litwa)AbrahamMapu(18071867)opublikował
pohebrajskupowieśćhistoryczną"MiłośćSyjonu"(hebr."AhavatSijon").Stworzyłon
wyidealizowany obraz Erec Israel, który miał być utopijną krainą pokoju i
sprawiedliwościspołecznej.PowieśćbyłabardzopopularnawśrodowiskachŜydowskich
itworzyładobrepodstawypodsyjonizm.W1866rokuopublikowałonkolejnąpowieść
pt."WinaSamarii"(hebr."AszmatSzomron").
W1854rokuŜydowskibankierMieczysławEpstein(18331914)załoŜyłwWarszawie
kantorbankowy.PoswoimojcuHermanieprzejąłzarządcukrowniami.
W1855rokucaremCesarstwaRosyjskiegozostałAleksanderIIRomanow(1818
1881).
Pierwsza część jego panowania była czasem liberalnych reform. Jego manifest
koronacyjny z 1856 roku zrównał śydów pod względem powinności wojskowej z
pozostałąludnościąkraju.Wprowadzonywówczasblokreformdałśydomnadziejęna
polepszenieichsytuacji.śydziz"lepszychsfer"(tzn.bogacikupcy,posiadaczestopni
naukowych, rzemieślnicy cechowi) mogli uzyskiwać specjalne pozwolenia na
opuszczaniestrefyosiedlenia.Przepistenobowiązywałwlatach18591879.Zniesiono
takŜe liczne ograniczenia w systemie sprawiedliwości i systemie powszechnego
obowiązkusłuŜbywojskowej.WrezultacienastąpiłapoprawapołoŜeniagospodarczego
ludnościŜydowskiejiliczniśydzizaczęlisięwwiększymstopniuasymilować.
W 1856 roku w Ełku (Prusy Wschodnie) zaczęto wydawać czasopismo hebrajskie
"HaMaggid". Było wydawane do 1891 roku. Jego odbiorcami byli przewaŜnie śydzi
mieszkającywCesarstwieRosyjskim.
W 1857 roku Ŝydowski bankier Herman Epstein (18031867) został prezesem
towarzystwakolejowegoKrólestwaPolskiego.WybudowałonliniekolejowezWarszawy
doBydgoszczyizZąbkowicdoKatowic.
W 1859 roku Ŝydowski finansista Leopold Kronenberg (18121878) kupił "Gazetę
codzienną". Redaktorem naczelnym został J. Kraszewski. Wówczas "Gazeta
Polska" (zmiana tytułu nastąpiła w 1861 r.) była głównym organem środowiska
burŜuazyjnoliberalnegoidziennikiemowyróŜniającymsiępoziomie.
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_rosyjski.html
2008-04-19
11259692.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin