Faza życia i wiek.doc

(41 KB) Pobierz
Faza życia i wiek

 

Faza życia i wiek

Faza rozwoju wg. Freuda

Kryzus psychologiczny wg E.H. Eriksona

Obszary rozwoju wg. BM i PhR Newmanów

Zadania rozwojowe wg R.J. Havighursta

Niemowlęctwo

0-1 rok

Oralna

bazalne zaufanie

brak bazalnego zaufania

Społeczne przywiązanie Inteligencja sensoryczno  - motoryczna Stałość przedmiotu Rozwój emocjonalny  powiązany z komunikacją

Uczenie się chodzenia, przyjmowania pokarmów stałych; mówienia; kontrolowania własnego ciała;

 

Dziecięctwo 2-3 lata

Analna

Autonomia

Wstyd i wątpliwość

Rozwój lokomocji, fantazja, tworzenie i zabawa, rozwój języka, samokontrola.

Osiągnięcie stabilizacji fizjologicznej, formowanie prostych  pojęć dotyczących rzeczywistości, uczenie się emocjonalnego odnoszenia się do rodziców i rodzeństwa, uczenie odróżniania dobra do zła

Zabawy 4-5 lat

Falliczna

Inicjatywy

Poczucia winy

Identyfikacja z płcią, operacje konkretne, wczesny rozwój moralny, zabawy grupowe.

Opanowanie sprawności fizycznych koniecznych do zabawy, uczenie się obcowania z rówieśnikami.

Szkolny 6-12

Latencji

Produktywności

Poczucia niższości

Kooperacja społeczna(grupy rówieśnicze tej samej płci), samoocena, nabywanie sprawności szkolnych, zabawa zespołowa

Uczenie się odpowiedniej roli płciowej, rozwijanie podstawowych umiejętności czytanie, rozwijanie pojęć koniecznych  w codziennym życiu, rozwijanie sumienia, osiąganie niezależności osobistej.

Wczesna(13 –17) i późna (18-22) adolescencja

Wczesna genitalna i genitalna

Tożsamość grupowa i alienacja

Tożsamość indywidualna i dyfuzja ról

Dojrzewanie fizyczne, operacje formalne, rozwój emocjonalny, związki heteroseksualne, autonomia w stosunku do rodziców, uwewnętrzniona moralność, wybory zawodu.

Osiąganie dojrzalszych związków z rówieśnikami, opanowywanie społecznej roli związanej z płcią, akceptowanie swojej fizyczności, osiąganie niezależności emocjonalnej i ekonomicznej, przygotowywanie się do małżeństwa i do zawodu, pożądanie i osiągnięcie odpowiedzialnego zachowania,

Wczesna dorosłość 23-34

genitalna

Intymność i izolacja

Małżeństwo, urodzenie dzieci, praca, styl życia,

Wybór partnera życiowego i uczenie się życia z nim, start w rolach rodzinnych, opieka nad dziećmi, zarządzanie domem, kariera zawodowa, wzięcie na siebie odpowiedzialności społecznej

Średnia dorosłość 35-60

genitalna

Generatywność i stagnacja

Prowadzenie domu, opieka nad dziećmi, zarządzanie karierą zawodową.

Osiągnięcie dorosłej obywatelskiej odpowiedzialności, towarzyszenie dorastającym dzieciom, ustalenie i utrzymanie określonego standard u życia, rozwijanie różnych dorosłych form spędzania wolnego czasu, akceptacja zachodzących zmian fizjologicznych w wieku średnim,

Późna dorosłość powyżej 61lat

genitalna

Integralność i depresja, rozpacz

Radzenie sobie z fizycznymi  zmianami organizmu, ukierunkowanie energii na nowe role (babcia), akceptacja własnego życia, kształtowanie się poglądu na temat śmierci.

Przystosowanie się do słabnących sił fizycznych i pogarszającego się zdrowia, przystosowanie się do niższych dochodów, przystosowanie się do śmierci małżonka, ustanowienie satysfakcjonującego standardu życia.

 

 

 

 

 

 

Faza życia i wiek

Faza rozwoju wg. Freuda

Kryzus psychologiczny wg E.H. Eriksona

Obszary rozwoju wg. BM i PhR Newmanów

Zadania rozwojowe wg R.J. Havighursta

Niemowlęctwo

0-1 rok

Oralna

bazalne zaufanie

brak bazalnego zaufania

Społeczne przywiązanie Inteligencja sensoryczno  - motoryczna Stałość przedmiotu Rozwój emocjonalny  powiązany z komunikacją

Uczenie się chodzenia, przyjmowania pokarmów stałych; mówienia; kontrolowania własnego ciała;

 

Dziecięctwo 2-3 lata

Analna

Autonomia

Wstyd i wątpliwość

Rozwój lokomocji, fantazja, tworzenie i zabawa, rozwój języka, samokontrola.

Osiągnięcie stabilizacji fizjologicznej, formowanie prostych  pojęć dotyczących rzeczywistości, uczenie się emocjonalnego odnoszenia się do rodziców i rodzeństwa, uczenie odróżniania dobra do zła

Zabawy 4-5 lat

Falliczna

Inicjatywy

Poczucia winy

Identyfikacja z płcią, operacje konkretne, wczesny rozwój moralny, zabawy grupowe.

Opanowanie sprawności fizycznych koniecznych do zabawy, uczenie się obcowania z rówieśnikami.

Szkolny 6-12

Latencji

Produktywności

Poczucia niższości

Kooperacja społeczna(grupy rówieśnicze tej samej płci), samoocena, nabywanie sprawności szkolnych, zabawa zespołowa

Uczenie się odpowiedniej roli płciowej, rozwijanie podstawowych umiejętności czytanie, rozwijanie pojęć koniecznych  w codziennym życiu, rozwijanie sumienia, osiąganie niezależności osobistej.

Wczesna(13 –17) i późna (18-22) adolescencja

Wczesna genitalna i genitalna

Tożsamość grupowa i alienacja

Tożsamość indywidualna i dyfuzja ról

Dojrzewanie fizyczne, operacje formalne, rozwój emocjonalny, związki heteroseksualne, autonomia w stosunku do rodziców, uwewnętrzniona moralność, wybory zawodu.

Osiąganie dojrzalszych związków z rówieśnikami, opanowywanie społecznej roli związanej z płcią, akceptowanie swojej fizyczności, osiąganie niezależności emocjonalnej i ekonomicznej, przygotowywanie się do małżeństwa i do zawodu, pożądanie i osiągnięcie odpowiedzialnego zachowania,

Wczesna dorosłość 23-34

genitalna

Intymność i izolacja

Małżeństwo, urodzenie dzieci, praca, styl życia,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin