Faza życia i wiek
Faza rozwoju wg. Freuda
Kryzus psychologiczny wg E.H. Eriksona
Obszary rozwoju wg. BM i PhR Newmanów
Zadania rozwojowe wg R.J. Havighursta
Niemowlęctwo
0-1 rok
Oralna
bazalne zaufanie
brak bazalnego zaufania
Społeczne przywiązanie Inteligencja sensoryczno - motoryczna Stałość przedmiotu Rozwój emocjonalny powiązany z komunikacją
Uczenie się chodzenia, przyjmowania pokarmów stałych; mówienia; kontrolowania własnego ciała;
Dziecięctwo 2-3 lata
Analna
Autonomia
Wstyd i wątpliwość
Rozwój lokomocji, fantazja, tworzenie i zabawa, rozwój języka, samokontrola.
Osiągnięcie stabilizacji fizjologicznej, formowanie prostych pojęć dotyczących rzeczywistości, uczenie się emocjonalnego odnoszenia się do rodziców i rodzeństwa, uczenie odróżniania dobra do zła
Zabawy 4-5 lat
Falliczna
Inicjatywy
Poczucia winy
Identyfikacja z płcią, operacje konkretne, wczesny rozwój moralny, zabawy grupowe.
Opanowanie sprawności fizycznych koniecznych do zabawy, uczenie się obcowania z rówieśnikami.
Szkolny 6-12
Latencji
Produktywności
Poczucia niższości
Kooperacja społeczna(grupy rówieśnicze tej samej płci), samoocena, nabywanie sprawności szkolnych, zabawa zespołowa
Uczenie się odpowiedniej roli płciowej, rozwijanie podstawowych umiejętności czytanie, rozwijanie pojęć koniecznych w codziennym życiu, rozwijanie sumienia, osiąganie niezależności osobistej.
Wczesna(13 –17) i późna (18-22) adolescencja
Wczesna genitalna i genitalna
Tożsamość grupowa i alienacja
Tożsamość indywidualna i dyfuzja ról
Dojrzewanie fizyczne, operacje formalne, rozwój emocjonalny, związki heteroseksualne, autonomia w stosunku do rodziców, uwewnętrzniona moralność, wybory zawodu.
Osiąganie dojrzalszych związków z rówieśnikami, opanowywanie społecznej roli związanej z płcią, akceptowanie swojej fizyczności, osiąganie niezależności emocjonalnej i ekonomicznej, przygotowywanie się do małżeństwa i do zawodu, pożądanie i osiągnięcie odpowiedzialnego zachowania,
Wczesna dorosłość 23-34
genitalna
Intymność i izolacja
Małżeństwo, urodzenie dzieci, praca, styl życia,
Wybór partnera życiowego i uczenie się życia z nim, start w rolach rodzinnych, opieka nad dziećmi, zarządzanie domem, kariera zawodowa, wzięcie na siebie odpowiedzialności społecznej
Średnia dorosłość 35-60
Generatywność i stagnacja
Prowadzenie domu, opieka nad dziećmi, zarządzanie karierą zawodową.
Osiągnięcie dorosłej obywatelskiej odpowiedzialności, towarzyszenie dorastającym dzieciom, ustalenie i utrzymanie określonego standard u życia, rozwijanie różnych dorosłych form spędzania wolnego czasu, akceptacja zachodzących zmian fizjologicznych w wieku średnim,
Późna dorosłość powyżej 61lat
Integralność i depresja, rozpacz
Radzenie sobie z fizycznymi zmianami organizmu, ukierunkowanie energii na nowe role (babcia), akceptacja własnego życia, kształtowanie się poglądu na temat śmierci.
Przystosowanie się do słabnących sił fizycznych i pogarszającego się zdrowia, przystosowanie się do niższych dochodów, przystosowanie się do śmierci małżonka, ustanowienie satysfakcjonującego standardu życia.
...
aragros16