Żak-Bucholc J. & Agnosiewicz M. - Polowanie na czarownice.pdf

(151 KB) Pobierz
¯ak-Bucholc J. & Agnosiewicz M. - Polowanie na czarownice
Polowanie na czarownice
Autor: J. śak-Bucholc i M. Agnosiewicz
Historia "łatwych celów"
"Wiara w demony w czasach Jezusa kwitła, co potwierdzają
liczne przypadki wypędzania demonów, o których opowiada
Nowy Testament. Ale Jezus nie uśmiercał, lecz uzdrawiał
ludzi rzekomo opętanych przez złe duchy. Kościół ich zabijał"
Deschner
"Mamy w Europie ponad sto ksiąg prawniczych traktujących o czarach i sposobach
odróŜniania czarowników fałszywych od prawdziwych"
Wolter
Natchnienie
Kościół wyznał niedawno, Ŝe polowanie na czarownice był to JEGO błąd. Nic bardziej
błędnego! To było zgodne z zaleceniami biblijnymi. Mówi bowiem Pierwsze Prawo MojŜeszowe
wyraźnie: "Nie zostawisz przy Ŝyciu czarownicy" (22, 18) - "Słowo złowróŜbne, z którego
Kościoły chrześcijańskie zbyt wiernie brały natchnienie!" (Reinach). To wszystko, Ŝaden błąd,
tylko zbytnia wierność tej złej księdze, zwanej Biblią.*
Germanowie i czarownice
"Germanowie wierzyli bardzo w czarownice. Tacyt mówi, Ŝe przypisywali charakter święty
kobietom , i Ŝe brali natchnienie z ich zdań . To nie zawiera w sobie, jak mniemano, rodzaju
szacunku rycerskiego dla płci słabej, ale wyobraŜenie, na nieszczęście zbyt rozpowszechnione, Ŝe
kobiety mają uzdolnienia naturalne do prorokowania i do czarów. Welleda, która podniosła
Batawów przeciw Rzymianom w roku 70, jest najsławniejszą z prorokiń germańskich. Zostawszy
chrześcijanami, Germanowie nadal słuchali swych czarownic; ale Inkwizycja nauczyła ich
palić je. Właśnie dominikanie niemieccy napiszą sromotną ksiąŜkę, zatytułowaną Młot na
czarownice , i właśnie dla Niemiec nadewszystko, przeciwko czarownicom niemieckim, papieŜ
Innocenty VIII skieruje bullę, potwierdzenie uroczyste i nieomylne władzy czarownic, sygnał
ohydnej rzezi, która w przebiegu dwóch wieków spowodowała spalenie Ŝywcem więcej niŜ stu
tysięcy niewinnych kobiet" (Reinach)*
"Cały XVI i cały XVII wiek są przepełnione egzekucjami
czarownic; szacują na sto tysięcy liczbę Niemek, wrzuconych w
ogień. Jeśli prawda, Ŝe trybunały cywilne okazały się w tej materji
bardziej łatwowiernemi i bardziej barbarzyńskiemi jeszcze, niŜ
trybunały kościelne, jeśli prawda, Ŝe protestanci byli zupełnie tak
samo zaciekli, jak katolicy - nawet w Ameryce, w samym środku
XVIII wieku - niemniej pozostaje dowiedzionem, Ŝe Kościół
rzymski , dając urzędowe uświęcenie pościgom z powodu
czarownictwa, delegując swych inkwizytorów, Ŝeby je
powściągnąć, niesie przed historją odpowiedzialność za
morderczy szał , którym rozum pozostaje zawstydzony i
upokorzony" (Reinach [_1_])
"Nigdy nie będzie dokładnie wiadomo, ilu nieszczęśników
wydali w ręce katów bezrozumni sędziowie, którzy spokojnie i bez skrupułów skazywali ich na
śmierć na mocy oskarŜenia o czary. Nie było ani jednego trybunału w chrześcijańskiej Europie,
który przez pełnych piętnaście stuleci nie skalałby się wielokrotnie takimi prawnymi
morderstwami. I nawet gdy powiem, Ŝe wśród chrześcijan było przeszło sto tysięcy ofiar tej
barbarzyńskiej i głupiej sprawiedliwości i Ŝe większość tych ofiar to były kobiety i niewinne
dziewczęta, jeszcze powiem zbyt mało. Biblioteki pełne są ksiąg dotyczących procesów o czary.
Wszystkie wyroki owych sędziów opierały się na przykładach czarnoksięŜników faraona,
pytonissy z Endoru, opętanych, o których mowa w Ewangelii, i apostołów, posłanych umyślnie
dla wypędzania czartów z ciał opętańców. Nikt nawet nie ośmielił się przez litość dla ludzkiego
rodzaju wysunąć obiekcji, Ŝe Bóg mógł dopuszczać opętanie i czary dawniej, lecz nie pozwala na
nie dzisiaj. Takie rozróŜnienie wydałoby się występne, domagano się ofiar. To absurdalne
31141003.001.png
barbarzyństwo od dawna plamiło chrystianizm; wszyscy ojcowie Kościoła wierzyli w magię.
Przeszło pięćdziesiąt soborów kolejno rzucało klątwę na tych, którzy za pomocą zaklęć kaŜą
diabłu wstępować w ciała ludzi. Powszechny błąd był rzeczą uświęconą. MęŜowie stanu, w
których mocy leŜało wyprowadzenie ludów z błędu, nie myśleli o tym. Zbyt byli zajęci innymi
sprawami. Lękali się potęgi przesądu. Widzieli, Ŝe fanatyzm ten zrodził się z łona religii. Nie
śmieli godzić w wynaturzonego syna, aby nie zranić matki. Woleli raczej być niewolnikami
ciemnoty ludu niŜeli z nią walczyć." (Wolter [_2_])
Prawdą jest, Ŝe Kościół długi czas nie brał powaŜnie ludowego gadania o czarach i
czarownikach. Ich istnienie realne nie było w ogóle serio traktowane. Więcej nawet - na synodzie
w Paderborn zwołanym przez Karola Wielkiego w 785 r. nałoŜono karę śmierci nie na
czarownice wcale, ale na tych co o czary innych posądzają, zaś tzw. Canon Episkopi z roku 906
głosił, Ŝe właśnie wiara w czary jest herezją ! Jeszcze papieŜ Grzegorz VII (1073-1085)
ostrzegał: "Raczej uchrońcie się przed zemstą Boga stosowną pokutą, niŜbyście mieli daremnie
niczym drapieŜne zwierzęta atakować owe niewiasty bez winy i tym właśnie sprowadzić na siebie
gniew BoŜy" [_3_]
Jedną z pierwszych oznak zmiany poglądów w kwestiiczarów była bulla papieŜa Grzegorza
IX z 1233 roku, skierowana do Konrada z Marburga, której następstwem (wedle Montague
Summersa) było wprowadzenie do Niemiec inkwizycji. Dwie bulle papieŜa Aleksandra IV, z lat
1258 i 1260, zwracały uwagę inkwizytorów, zarówno franciszkańskich, jak i dominikańskich, by
odróŜniał bacznie czarnoksięstwo od herezji. Prawie kaŜdy z papieŜy stuleci czternastego i
piętnastego wydawał bulle przeciwko praktykom magicznym, przy czym niemal kaŜda z nich
wymierzona była w działalność konkretnych jednostek bądź ugrupowań.
Obrazy przedstawiające czarownice latające na miotłach po raz pierwszy pojawiły się ok.
1280 r., zaś drugi znany motyw - sabat - stworzony został jako... fikcja ! I to przez... samych
sędziów! Ścigali oni wtedy waldensów [_4_] Waldensów wyklęto m.in. za to, Ŝe: " Potępiają
kościół rzymski dlatego, poniewaŜ od czasu papieŜa Sylwestra przyjmował, dzierŜył i pozyskiwał
posiadłości. (...) Potępiają i odrzucają papieŜa wysyłającego wojowników przeciw Saracenom i
głoszącego wyprawę krzyŜową przeciw poganom." (Relacja inkwizytora Piotra z roku 1395
dotycząca waldensów, [_5_]). MoŜna się zastanowić, czy aby na pewno tak dziwacznym jest to,
Ŝe właśnie w Rzymie wielu ludzi widziało nowy Babilon i Antychrysta. Potępiać ludzi za to, Ŝe
byli przeciw bogactwu Kościoła i wojnom przez niego prowadzonym... ?
W "kwestii czarów" działo się sporo w XIII w. Był
to okres szerzenia się rozmaitych nieprawomyślnych
sekt, jak waldensi, przeto procesy o czary stały się
wygodnym narzędziem do walki z nimi, zaś granica
między kacerstwem a czarownictwem nie była ostra.
Niektórzy nieszczęśnicy deklarowali swą lojalność
wobec doktryny katolickiej w następujących słowach:
"Nie jestem kacerzem, bo mam Ŝonę i śpię z nią, mam
dzieci j jem mięso, kłamię, przeklinam i jestem
wierzącym chrześcijaninem. Tak mi dopomóŜ Bóg."
[_6_] Budujące, nieprawdaŜ?
A propos - sam papieŜ Sylwester III uwaŜany był
za czarnoksięŜnika, bo uchodził za ... mądrego (sic!).
CóŜ, mądrość jeszcze długo była podejrzana.
Jan XXII (1316-1334). Jeden z najbardziej przesądnych papieŜy w dziejach Kościoła,
człowiek opętany myślą, Ŝe wrogowie nieustannie spiskują, pragnąc za pomocą czarów pozbawić
go Ŝycia. W roku 1317 wszystkich, których podejrzewał o to przestępstwo, kazał torturować
dopóty, dopóki nie przyznają się do winy. Trzy lata później, 22 sierpnia 1320 roku, w Awinionie
wymusił na kardynale Williamie Goudinie, by nakazał trybunałowi inkwizycyjnemu w
Carcassonne podjęcie działań przeciwko magom, czarownikom oraz tym, którzy zaklinają
demony, sporządzają figurki z wosku bądź bezczeszczą święte sakramenty, jako heretykom i
zarządził konfiskatę ich majątków. Tym samym, chociaŜ jego poprzednicy równieŜ wydawali
bulle skierowane przeciwko osobom uprawiającym praktyki magiczne, Jan XXII stał się
pierwszym papieŜem, który oficjalnie opowiedział się za koncepcją herezji czarnoksięstwa. "[...]
pragnąc gorąco, by wszyscy złoczyńcy, którzy szkodzą owczarni Chrystusowej, zostali wygnani z
domu BoŜego, Ŝyczymy sobie, nakazujemy i polecamy ci, na mocy naszej władzy, byś wyszukiwał i
aresztował, a takŜe na inne sposoby działał przeciwko tym, którzy składają ofiary diabłom i
oddają im cześć albo oddają się im w poddaństwo wręczając im dokument lub coś innego
31141003.002.png
podpisanego ich własnym imieniem; tym, którzy zawierają otwarcie przymierze z diabłami, tym,
którzy sporządzają lub kaŜą sporządzać innym figurki z wosku lub z czegoś innego, aby w ten
sposób, a takŜe za pomocą przywoływania diabłów, zmusić je do popełniania wszelkiego
rodzajumaleficiów ( maleficium - łac. występek, przestępstwo - przyp.) ; tym, którzy, naduŜywając
sakramentu chrztu, chrzczą albo powodują, by ochrzczone zostały figurki sporządzone z wosku
lub z innych substancji, albo uciekając się do zaklinania złych duchów czynią lub powodują, Ŝe
uczynione zostaje coś podobnego [...], a takŜe guślarzom i czarownikom, którzy posługują się
sakramentem mszy świętej lub hostią, a takŜe innymi sakramentami Kościoła, lub jakimkolwiek z
nich, czy to w jego formie, czy treści, dla praktyk magicznych i czarnoksięskich."
Kilkakrotnie jeszcze w czasie swojego pontyfikatu Jan XXII starał się rozpętać polowania
na czarownice. Bulla, którą wydał w roku 1318, zezwalała na wytaczanie procesów zmarłym
heretykom - "naleŜy zatrzeć pamięć nawet o tych, którzy zmarli" . W napisanym w roku 1330
liście do inkwizytorów w Narbonne i Tuluzie traktuje on magię i herezję jako równorzędne
zbrodnie przeciwko Bogu. W bulli z roku 1326 (lub 1327) opisuje szczegółowo zbrodnie
popełniane przez czarownice, zapewniając, Ŝe przestępstwa te są faktem rzeczywistym.
"Niektórzy ludzie, chrześcijanie z imienia jedynie, porzucili światło pierwszej prawdy na rzecz
przymierza ze śmiercią i frymarku z piekłem. Składają ofiary diabłom i oddają im cześć;
sporządzają sobie lub w inny sposób wchodzą w posiadanie figurek, pierścieni, zwierciadeł,
flaszek i innych przedmiotów, poprzez które, dzięki swej sztuce magicznej, rozkazują demonom,
otrzymują od nich odpowiedzi na zadane pytania, proszą je o pomoc w realizacji swych
potępieńczych celów, oddając się w jak najhaniebniejsze wobec nich poddaństwo, by cele te
osiągnąć" .
Inne dokumenty przeciw czarom ogłosili poza tym: Benedykt XII (1334-1342),
Grzegorz XI (1370-1378), Aleksander V (1409-1410), Marcin V (1417-1431), Eugeniusz IV
(1431-1447), który wydał ich aŜ cztery, Mikołaj V (1447-1455), Kalikst III (1455-1458) i
Pius II (1458 -1464). Na baczniejszą uwagę zasługuje tylko jedna z nich, opublikowana przez
Eugeniusza IV w roku 1437 i skierowana do wszystkich inkwizytorów; wskazuje ona na
nasilającą się wiarę w najrozmaitsze przejawy maleficiów, ani razu jednak nie wspomina o
transwekcji, inkubach czy sabatach (o tych ostatnich mówi dopiero, pochodząca z roku 1500,
bulla papieŜa Aleksandra VI). Sykstus IV był pierwszym papieŜem, który w swoich trzech
Zgłoś jeśli naruszono regulamin