Wczesna_edukacja_i_opieka_nad_dzieckiem_w_Europie_zmniejszanie_.pdf
(
3544 KB
)
Pobierz
Wczesna edukacja i opieka naddzieckiem w Europie: zmniejszanienierównosci społecznych i kulturowych
EURYD ICE
Education, Audiovisual
&
Culture
Executive Agency
Wczesna edukacja i opieka nad
dzieckiem w Europie: zmniejszanie
nierówno
ci społecznych i kulturowych
Komisja Europejska
EURYDICE
Executive Agency
Wczesna edukacja i opieka nad
dzieckiem w Europie: zmniejszanie
nierówności społecznych i kulturowych
Education, Audiovisual
&
Culture
Niniejsze opracowanie zostało po raz pierwszy opublikowane w języku angielskim w 2009
roku (tytuł oryginału:
Early Childhood Education and Care in Europe: Tackling Social
and Cultural Inequalities
) przez:
EACEA, P9 – Eurydice.
Avenue du Bourget 1 (BOU2)
B-1140 Brussels
© Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA)
ISBN dla angielskiej wersji językowej 978-92-9201-007-2
DOI dla angielskiej wersji językowej 10.2797/18055
ISBN dla polskiej wersji językowej 978-92-9201-017-1
DOI dla polskiej wersji językowej 10.2797/12045
Przetłumaczono i opublikowano za zgodą EACEA.
Pełną odpowiedzialność za polską wersję publikacji ponosi:
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Z języka angielskiego przetłumaczyła
Ewa Kolanowska
©
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
00-551 Warszawa
ul. Mokotowska 43
Warszawa 2009
ISBN 978-83-60058-50-3
Z wyjątkiem celów komercyjnych, przedruk fragmentów dokumentu dozwolony pod
warunkiem podania źródła.
PRZEDMOWA
Od kilku już lat, ograniczone środki publiczne, globalizacja i
zmiany demograficzne powodują, że w Europie toczy się
dyskusja o konieczności efektywnego inwestowania w edukację.
Trwający obecnie światowy kryzys finansowo-gospodarczy
wpłynie z pewnością na jej zintensyfikowanie.
Często przyjmuje się, że efektywność i równość to cele, które w dziedzinie edukacji pozostają ze sobą
w sprzeczności, gdyż jeden można osiągnąć jedynie kosztem drugiego. Jednak Komisja w
komunikacie „Efektywność i równość w europejskich systemach edukacji” (
Efficiency and Equity in
European education and training systems
)
(
1
) z 2006 r. argumentowała, że „dane wskazują na to, że
równość i efektywność rozpatrywane w szerszej perspektywie w rzeczywistości wzmacniają się
wzajemnie”. Nigdzie nie znajduje to tak wyraźnego potwierdzenia, jak w edukacji przedszkolnej.
Inwestowanie w edukację na bardzo wczesnym etapie jest zarówno bardziej efektywne, jak i bardziej
sprawiedliwe: korygowanie niepowodzeń później jest po prostu niesprawiedliwe, a równocześnie
bardzo nieefektywne. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że edukacja przedszkolna ułatwia dalszą naukę,
ale także dlatego, że – co wynika z wielu danych – może ona przynieść znaczne korzyści społeczno-
ekonomiczne, zwłaszcza w przypadku dzieci ze środowisk defaworyzowanych. W swym komunikacie
Komisja przedstawiła następujący wniosek:
Edukacja przedszkolna zapewnia największe korzyści pod względem adaptacji społecznej
dzieci. Państwa członkowskie powinny inwestować więcej w edukację przedszkolną jako
efektywny środek służący tworzeniu podstaw do dalszego kształcenia, zapobieganiu
odpadowi i odsiewowi szkolnemu oraz wyrównywaniu efektów kształcenia i ogólnego poziomu
umiejętności.
Komisja uznała edukację przedszkolną za priorytetowy temat współpracy między państwami
członkowskimi w latach 2009-2010, a zwłaszcza promowanie powszechnego równego dostępu do
nauki oraz wzmacnianie jakości kształcenia i wsparcia dla nauczycieli (
2
).
(
1
) COM (2006) 481, wersja ostateczna, 8 września 2006.
(
2
) Komunikat Komisji COM (2008) 865, wersja ostateczna,
An updated strategic framework for EU cooperation
in education and training
(Zaktualizowane ramy współpracy w dziedzinie edukacji), 16 grudnia 2008.
3
Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych
Niniejsze nowe opracowanie Eurydice jest jednym z działań wynikających z komunikatu na temat
równości i efektywności z 2006 r. W opracowaniu przedstawiono dostępne międzynarodowe dane i
przeanalizowano krajowe strategie dotyczące wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w Europie.
Ten przegląd połączono z podsumowaniem badań w tej dziedzinie oraz omówieniem najważniejszych
trendów i podejść w Europie, wyciągając wstępne wnioski co do tego, jak można efektywnie zapewnić
równość i efektywność w edukacji przedszkolnej. Jestem przekonany, że niniejsze opracowanie
będzie obowiązkową lekturą dla wszystkich zajmujących się edukacją przedszkolną. Stanowi ona
bowiem istotne i bezpośrednie wyzwanie dla europejskich systemów edukacji i jest ściśle powiązana z
wyzwaniami, przed jakimi stoją dziś nasze społeczeństwa.
Ján Figel’
Komisarz ds. Edukacji, Kultury i Młodzieży
4
Plik z chomika:
Klaryssas
Inne pliki z tego folderu:
Literowe zabawianki - przewodnik.pdf
(12406 KB)
Czyżowska M. - Już wiem potrafię Poznaję litery 3-6 lat.PDF
(17085 KB)
Uczę się liczyć. Mnożenie i dzielenie do 100.pdf
(4488 KB)
Poznaję literki.PDF
(3494 KB)
Już wiem potrafię - Poznaję litery.pdf
(10547 KB)
Inne foldery tego chomika:
Cyberprzemoc
Matura i studia
Ogólna
Poradniki dla nauczyciela
Szkoła podstawowa i średnia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin