Wczesna_edukacja_i_opieka_nad_dzieckiem_w_Europie_zmniejszanie_.pdf

(3544 KB) Pobierz
Wczesna edukacja i opieka naddzieckiem w Europie: zmniejszanienierównosci społecznych i kulturowych
EURYD ICE
Education, Audiovisual & Culture
Executive Agency
Wczesna edukacja i opieka nad
dzieckiem w Europie: zmniejszanie
nierówno ci społecznych i kulturowych
Komisja Europejska
288620167.005.png 288620167.006.png 288620167.007.png 288620167.008.png
EURYDICE
Executive Agency
Wczesna edukacja i opieka nad
dzieckiem w Europie: zmniejszanie
nierówności społecznych i kulturowych
Education, Audiovisual & Culture
288620167.001.png
Niniejsze opracowanie zostało po raz pierwszy opublikowane w języku angielskim w 2009
roku (tytuł oryginału: Early Childhood Education and Care in Europe: Tackling Social
and Cultural Inequalities ) przez:
EACEA, P9 – Eurydice.
Avenue du Bourget 1 (BOU2)
B-1140 Brussels
© Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA)
ISBN dla angielskiej wersji językowej 978-92-9201-007-2
DOI dla angielskiej wersji językowej 10.2797/18055
ISBN dla polskiej wersji językowej 978-92-9201-017-1
DOI dla polskiej wersji językowej 10.2797/12045
Przetłumaczono i opublikowano za zgodą EACEA.
Pełną odpowiedzialność za polską wersję publikacji ponosi:
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Z języka angielskiego przetłumaczyła
Ewa Kolanowska
© Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
00-551 Warszawa
ul. Mokotowska 43
Warszawa 2009
ISBN 978-83-60058-50-3
Z wyjątkiem celów komercyjnych, przedruk fragmentów dokumentu dozwolony pod
warunkiem podania źródła.
288620167.002.png
PRZEDMOWA
Od kilku już lat, ograniczone środki publiczne, globalizacja i
zmiany demograficzne powodują, że w Europie toczy się
dyskusja o konieczności efektywnego inwestowania w edukację.
Trwający obecnie światowy kryzys finansowo-gospodarczy
wpłynie z pewnością na jej zintensyfikowanie.
Często przyjmuje się, że efektywność i równość to cele, które w dziedzinie edukacji pozostają ze sobą
w sprzeczności, gdyż jeden można osiągnąć jedynie kosztem drugiego. Jednak Komisja w
komunikacie „Efektywność i równość w europejskich systemach edukacji” ( Efficiency and Equity in
European education and training systems ) ( 1 ) z 2006 r. argumentowała, że „dane wskazują na to, że
równość i efektywność rozpatrywane w szerszej perspektywie w rzeczywistości wzmacniają się
wzajemnie”. Nigdzie nie znajduje to tak wyraźnego potwierdzenia, jak w edukacji przedszkolnej.
Inwestowanie w edukację na bardzo wczesnym etapie jest zarówno bardziej efektywne, jak i bardziej
sprawiedliwe: korygowanie niepowodzeń później jest po prostu niesprawiedliwe, a równocześnie
bardzo nieefektywne. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że edukacja przedszkolna ułatwia dalszą naukę,
ale także dlatego, że – co wynika z wielu danych – może ona przynieść znaczne korzyści społeczno-
ekonomiczne, zwłaszcza w przypadku dzieci ze środowisk defaworyzowanych. W swym komunikacie
Komisja przedstawiła następujący wniosek:
Edukacja przedszkolna zapewnia największe korzyści pod względem adaptacji społecznej
dzieci. Państwa członkowskie powinny inwestować więcej w edukację przedszkolną jako
efektywny środek służący tworzeniu podstaw do dalszego kształcenia, zapobieganiu
odpadowi i odsiewowi szkolnemu oraz wyrównywaniu efektów kształcenia i ogólnego poziomu
umiejętności.
Komisja uznała edukację przedszkolną za priorytetowy temat współpracy między państwami
członkowskimi w latach 2009-2010, a zwłaszcza promowanie powszechnego równego dostępu do
nauki oraz wzmacnianie jakości kształcenia i wsparcia dla nauczycieli ( 2 ).
( 1 ) COM (2006) 481, wersja ostateczna, 8 września 2006.
( 2 ) Komunikat Komisji COM (2008) 865, wersja ostateczna, An updated strategic framework for EU cooperation
in education and training (Zaktualizowane ramy współpracy w dziedzinie edukacji), 16 grudnia 2008.
3
288620167.003.png
Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych
Niniejsze nowe opracowanie Eurydice jest jednym z działań wynikających z komunikatu na temat
równości i efektywności z 2006 r. W opracowaniu przedstawiono dostępne międzynarodowe dane i
przeanalizowano krajowe strategie dotyczące wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w Europie.
Ten przegląd połączono z podsumowaniem badań w tej dziedzinie oraz omówieniem najważniejszych
trendów i podejść w Europie, wyciągając wstępne wnioski co do tego, jak można efektywnie zapewnić
równość i efektywność w edukacji przedszkolnej. Jestem przekonany, że niniejsze opracowanie
będzie obowiązkową lekturą dla wszystkich zajmujących się edukacją przedszkolną. Stanowi ona
bowiem istotne i bezpośrednie wyzwanie dla europejskich systemów edukacji i jest ściśle powiązana z
wyzwaniami, przed jakimi stoją dziś nasze społeczeństwa.
Ján Figel’
Komisarz ds. Edukacji, Kultury i Młodzieży
4
288620167.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin