GERD MIETZEL- Wprowadzenie do psychologii.doc

(2699 KB) Pobierz

                            GERD  MIETZEL

Wprowadzenie do psychologii

podstawowe zagadnienia

przekład: Ewa Pankiewicz

 

GWP

 

 

GDAŃSKIE

WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE Gdańsk 2002

 

Podręcznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Recenzje wydawnicze: prof. dr hab. Jerzy Brzeziński prof. dr hab. Alina Kolańczyk

Tytuł oryginału: Wege in die Psychologie

Copyright (c) J. G. Cotta'sche Buchhandlung Nachfolger GmbH,

Stuttgart 1994

Copyright (c) for the Polish edition by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998

Wszystkie prawa zastrzeżone.

Książka ani jej część nie może być przedrukowywana

ani w żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana

w środkach masowego przekazu bez pisemnej zgody

Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

Wydanie pierwsze

Redakcja merytoryczna: Alina Kolańczyk

Redakcja: Małgorzata Jaworska

Korekta i konsultacje medyczne: Andrzej Karmoliński

Projekt okładki: Agnieszka Wójkowska

Opracowanie graficzne: Piotr Geisler

Zdjęcia nr 8.1, 8.6, 8.10, 8.12 reprodukowane za zgodą prof. Paula Ekmana

ISBN 83-85416-76-5

Drukarnia Wydawnictw Naukowych S.A. Łódź, ul. Żwirki 2

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

ul. Bema 41 la, 81-753 Sopot, tel. lfax (058) 551-61-04

e-mail: gwp@gwp.gda.pl,   www.gwp.gda.pl

 

Spis treści

              Przedmowa .................................................... 9

1.              CELE, ZAŁOŻENIA ORAZ ZASTOSOWANIE PSYCHOLOGII ....... 11

1.1              Badanie zachowania i doznawania jako zadanie psychologii ............. 12

1.2              Psychologia jako dziedzina badań  .................................. 15

1.2.1              Krytyczne spojrzenie na istniejące hipotezy

              oraz sformułowanie własnych pytań  ................................ 15

1.2.2              Niektóre cechy badań naukowych .................................. 17

1.3              Różne sposoby widzenia ludzkich zachowań .......................... 23

1.3.1              Biologiczny sposób widzenia ....................................... 24

1.3.2              Behawiorystyczny sposób widzenia ................................. 25

1.3.3              Poznawczy sposób widzenia ....................................... 31

1.3.4              Psychoanalityczny sposób widzenia ................................. 34

1.3.5              Humanistyczny sposób widzenia ................................... 38

1.3.6              Porównanie różnych sposobów widzenia ............................. 40

1.4              Niektóre dziedziny psychologii stosowanej   ........................... 40

1.4.1              Zadania psychologów klinicznych ................................... 43

1.4.2              Zadania psychologów pracy i organizacji ............................. 46

1.5              Zdefiniowanie badań podstawowych oraz nauki stosowanej,

              opisanych w następnych rozdziałach ................................ 54

2.              PSYCHOLOGIA LUDZKIEGO ROZWOJU ........................57

2.1              Charakterystyka psychologii rozwojowej ............................. 58

2.2              Metody badania zmian ........................................... 60

2.2.1              Uchwycenie zmian metodą przekroju podłużnego ...................... 60

2.2.2              Uchwycenie zmian metodą przekroju poprzecznego .................... 61

2.2.3              Połączenie metody przekroju podłużnego i poprzecznego ................ 62

2.3              Objaśnienia zmian zachodzących w życiu człowieka .................... 63

2.3.1              Biologiczne podstawy rozwoju  ..................................... 63

2.3.2              Zagadnienie czynników dziedzicznych i środowiska .................... 67

2.4              Wybrane dziedziny badawcze psychologii rozwojowej ................... 81

2.4.1              Zmiany w sferze fizyczno-motorycznej ............................... 81

2.4.2              Więzi społeczno-emocjonalne we wczesnym dzieciństwie ................ 84

2.4.3              Rozwój wybranych funkcji poznawczych ............................. 90

2.4.4              Zmiany ściśle związane z wiekiem lub wiążące się z nim tylko

              w niewielkim stopniu ............................................ 94

3.              PSYCHOLOGIA SPOSTRZEGANIA ............................. 101

3.1              Narządy zmysłów: furtka dla bodźców fizycznych ..................... 102

 

WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII

3.1.1              Ogólna charakterystyka narządów zmysłów ......................... 102

3.2              Budowa i sposób funkcjonowania narządu wzroku .................... 109

3.2.1              Drgania elektromagnetyczne jako podstawa odbioru wrażeń wzrokowych . 109

3.2.2              Receptory - przetwarzanie energii fizycznej w impulsy nerwowe   ........ 110

3.2.3              Teorie dotyczące spostrzegania barw ............................... 112

3.2.4              Przetwarzanie i wysyłanie informacji wzrokowych

              przez centralny układ nerwowy ................................... 114

3.3              Interpretacja bodźców zarejestrowanych przez procesy spostrzegania   .... 117

3.3.1              Bodziec wzrokowy jako podstawa spostrzegania ...................... 118

3.3.2              Uwaga a spostrzeganie .......................................... 120

3.3.3              Organizacja spostrzegania ........................................ 129

3.3.4              Współpraca procesów zależnych od danych

              oraz procesów wywodzących się ze zdolności poznawczych .............. 140

4.              PODSTAWOWE PROCESY UCZENIA SIĘ ....................... 144

4.1              Charakterystyka uczenia się  ..................................... 144

4.1.1              Rozróżnienie pomiędzy uczeniem się a zachowaniem .................. 144

4.1.2              Względnie trwała zmiana w zachowaniu ............................ 145

4.1.3              Uczenie się jako rezultat ćwiczeń i doświadczeń ...................... 146

4.1.4              Teorie dotyczące uczenia się ...................................... 148

4.2              Uczenie się poprzez warunkowanie ................................ 148

4.2.1              Warunkowanie klasyczne ........................................ 149

4.2.2              Warunkowanie sprawcze ........................................ 158

4.3              Poznawcze podejście do problematyki uczenia się ..................... 175

4.3.1              Uczenie się utajone, mapy poznawcze .............................. 177

4.3.2              Od prób i błędów do zrozumienia .................................. 178

4.3.3              Uczenie się poprzez naśladowanie wzorców .......................... 180

5.              ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW .............................. 185

5.1              Powstawanie i zastosowanie pojęć ................................. 186

5.1.1              Pojęcia jako kategorie ........................................... 186

5.2              Dygresja: porządek i kontrola dzięki pojęciu własnej osoby ............. 191

5.3              Przystosowanie się do warunków środowiska

              poprzez rozwiązywanie problemów  ................................ 194

5.3.1              Etapy procesu rozwiązywania problemów ........................... 195

5.3.2              Wcześniejsze doświadczenia jako utrudnienie

              przy poszukiwaniu rozwiązania ................................... 201

5.4              Rozwiązywanie problemów jako wyraz inteligencji .................... 204

5.4.1              Poszukiwanie metod pomiaru inteligencji: drogi i manowce   ............ 205

5.4.2              Rozwiązywanie codziennych problemów dzięki inteligencji praktycznej  . . . 216

5.4.3              Zależność inteligentnego działania od warunków środowiska  ........... 219

5.4.4              Drogi badań inteligencji: od produktu do procesu ..................... 220

6.              PSYCHOLOGIA PAMIĘCI .....................................222

6.1              Pamięć jako przetwarzanie informacji .............................. 223

6.1.1              Rejestr sensoryczny: furtka dla bodźców zmysłowych .................. 225

6.1.2              Pamięć krótkotrwał              a   ........................................... 228

                                                       

6.1.3              Pamięć długotrwała   ............................................ 233

6.2              Zapominanie, wyjaśnienie   ....................................... 243

6.2.1              Rozpadanie się "śladów" ......................................... 243

6.2.2              Zakłócenia wcześniej i później przyswojonej wiedzy: interferencja ........ 244

6.2.3              Niemożność uzyskania dostępu do zawartości pamięci

              z powodu braku bodźców wywołujących ............................. 245

6.2.4              Zapominanie umotywowane ...................................... 246

6.3              Możliwości wspierania pamięci   ................................... 247

6.3.1              Zasady dotyczące ćwiczeń ........................................ 247

6.3.2              Mnemotechniki - pomoc przy opracowywaniu materiału trudnego

              do uporządkowania ............................................. 252

7.              PSYCHOLOGIA MOTYWACJI   ................................. 258

7.1              Zachowanie motywowane i jego objaśnienie  ......................... 259

7.1.1              Charakterystyka zachowania motywowanego ........................ 259

7.1.2              Części składowe psychologicznych wyjaśnień motywacji   ............... 261

7.2              Teorie dotyczące poszczególnych sfer motywacji ...................... 263

7.2.1              Odżywianie się - zachowanie i wyjaśnienie .......................... 263

7.2.2              Agresja i jej wyjaśnienie ......................................... 271

7.2.3              Niektóre warunki wspierania motywacji do nauki .................... 290

8.              PSYCHOLOGIA UCZUĆ I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM ....... 299

8.1              Charakterystyka i klasyfikacja emocji .............................. 300

8.2              Znaczenie autonomicznego układu nerwowego oraz hormonów .......... 302

8.3              Teoretyczne rozważania o doświadczaniu emocji   ..................... 307

8.3.1              Mózg - centralna rozdzielnia emocji i reakcji fizycznych  ............... 308

8.3.2              Zależności pomiędzy zmianami fizycznymi

              a doznawaniem określonych emocji ................................ 309

8.3.3              Doświadczenie emocji - rezultat pobudzenia fizjologicznego

              oraz procesów poznawczych ...................................... 313

8.3.4              Zagadnienie procesów przeciwstawnych ............................ 316

8.4              Przekazywanie doznań w kontaktach społecznych .................... 319

8.4.1              Biologiczne podstawy wyrażania emocji   ............................ 319

8.4.2              Zasady wyrażania emocji w różnych sytuacjach  ...................... 321

8.4.3              Możliwości udawania "nieprawdziwych" emocji  ...................... 323

8.5              Stres: jego następstwa i zwalczanie ................................ 326

8.5.1              Charakterystyka stresu ......................................... 327

8.5.2              Warunki powstawania stresu ..................................... 328

8.5.3              Osobowość a zagrożenie stresem  .................................. 332

8.5.4              Możliwości obrony przed stresem .................................. 336

9.              PSYCHOLOGIA PROCESÓW SPOŁECZNYCH ................... 342

9.1              Uzyskiwanie wrażeń o innych dzięki społecznemu postrzeganiu ......... 343

9.1.1              Powstawanie pierwszego wrażenia   ................................ 344

9.1.2              Atrybucja w spostrzeganiu osób ................................... 351

9.2              Różne spostrzeganie osób: swoi i obcy  .............................. 358

9.3              Psychologia uprzedzeń .......................................... 361

 

8

WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII

 

 

 

9.4              Od spotkania do społecznego przyciągania  .......................... 366

9.4.1              Zażyłość powstająca dzięki ponawianym spotkaniom .................. 367

9.4.2              "Swój swego znajdzie" ........................................... 369

9.4.3              Zasada wzajemności ............................................ 370

9.4.4              Więzi emocjonalno-społeczne istniejące dzięki miłości  ................. 371

9.5              Wpływ grupy na jej członków ..................................... 375

9.5.1              Określanie realiów społecznych ................................... 376

9.5.2              Unikanie społecznego odtrącenia poprzez dopasowanie się do innych ..... 377

9.5.3              Reakcja większości na ludzi obcych, niezależnych ..................... 379

9.5.4              Zmiana przekonań reprezentowanych przez większość,

              dokonana przez osoby niezależne .................................. 379

Bibliografia .................................................. 385

Indeks nazwisk  .............................................. 431

Indeks rzeczowy  ............................................. 441

 

Przedmowa

 

 

Pierwsze wydanie Wprowadzenia do psychologii ukazało się w roku 1979. Prawie piętnaście lat później ukazuje się siódme*, obecne, poprawione i zmienione wydanie tego opracowania. Zainteresowanie, jakie wzbudziła ta książka w krajach niemieckiego obszaru językowego oraz w Holandii, jest potwierdzeniem faktu, że Wprowadzenie... - dzięki poruszanym w nim tematom oraz sposobom przedstawienia zagadnień - znalazło tam wielu interesujących się psychologią czytelników. Adresatami obecnej wersji są także osoby, które kontakt...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin