Aerodynamika i mechanika lotu - skrypt.pdf

(5515 KB) Pobierz
Przedmiot aerodynamiki
1. Przedmiot aerodynamiki
Aerodynamika jest częścią składową nauki o mechanice płynów, która ciecze i gazy,
ogólnie nazywane płynami, podporządkowuje tym samym prawom i metodom
obliczeniowym.
Mechanika płynów, w zależności od rozpatrywanego środowiska i sił występujących podczas
ruchu względnego gazu i ciała stałego, dzieli się na hydromechanikę i aeromechanikę.
MECHANIKA PŁYNÓW
HYDROMECHANIKA
AEROMECHANIKA
KINEMATYKA
CIECZY
HYDRODYNAMIKA
AERODYNAMIKA
AEROSTATYKA
HYDROKINETYKA
HYDROSTATYKA
AERODYNAMIKA
MAŁYCH PRĘDKOŚCI
Ma < 0,4
AERODYNAMIKA
DUŻYCH PRĘDKOŚCI
Ma > 0,4
Rys. 1. Schemat podziału „Mechaniki płynów”.
Hydromechanika jest nauką badającą prawa rządzące cieczami znajdującymi się
w spoczynku i w ruchu.
Hydromechanika dzieli się na:
kinematykę cieczy badającą zjawiska zachodzące podczas ruchu cieczy
bez wnikania w przyczyny ten ruch wywołujące,
hydrodynamikę, inaczej dynamikę cieczy, badającą, zjawiska zachodzące podczas
ruchu cieczy z uwzględnieniem sił działających na jej cząsteczki.
Hydrodynamika z kolei dzieli się na:
hydrostatykę -badającą warunki równowagi cieczy,
hydrokinetykę -badającą ruch cieczy w zależności od sił na nią .działających.
Aeromechanika jest nauką badającą prawa rządzące ruchem gazów i ciał stałych
w ośrodku gazowym.
Aeromechanika dzieli się na:
aerostatykę -badającą zagadnienia równowagi gazu,
aerodynamikę-badającą prawa ruchu powietrza i wielkość sił
oddziałujących na ciała stałe umieszczone w jego strumieniu.
1
Aerodynamika i mechanika lotu
278245226.006.png
Wszystkie ciecze i gazy pod wpływem ciśnienia lub temperatury zmieniają swoją objętość.
Zależnie od stopnia zmiany objętości rozróżnia się płyny ściśliwe i nieściśliwe. Przy
rozpatrywaniu zagadnień aerodynamiki małych prędkości, kiedy nie zachodzi wyraźna zmiana
gęstości powietrza, traktuje się je jako płyn nieściśliwy, co z matematycznego punktu widzenia zaciera
różnice między cieczami i gazami. Wobec tego klasyczna aerodynamika, w której nie uwzględnia się
ściśliwości powietrza, nazywana jest hydroaerodynamiką lub aerodynamiką małych prędkości
(do 0,4 Ma).
Aerodynamika dużych prędkośc i uwzględnia ściśliwość powietrza (powyżej Ma 0,4).
Aerodynamika dzieli się na:
-aerodynamikę teoretyczną,
-aerodynamikę doświadczalną,
-aerodynamikę stosowaną lub techniczną.
W aerodynamice teoretycznej ujmującej podstawowe prawa ruchu powietrza posługujemy się
uproszczonym modelem płynu rzeczywistego, zwanym płynem doskonałym. Płynem doskonałym
nazywamy przyjęty teoretycznie płyn, który pozbawiony jest lepkości. Uwzględnienie lepkości
w znacznym stopniu utrudnia obliczenia matematyczne, a ponieważ w wielu przypadkach lepkość nie
odgrywa poważniejszej roli,
można ją pominąć.
Aerodynamika doświadczalna ustala wartości sił działających na poszczególne elementy statku
powietrznego. Bada zjawiska aerodynamiczne na drodze doświadczeń nad aparatami latającymi
w czasie lotu lub nad ich. modelami w laboratoriach.
Aerodynamika stosowana zajmuje się technicznym zastosowaniem aerodynamiki technicznej
i doświadczalnej, stanowiąc podstawę obliczeń inżynierskich. Przy prędkościach lotu zbliżonych do
prędkości dźwięku istotną rolę odgrywa ściśliwość powietrza oddziałująca na charakter przepływu, co
powoduje, że prawa rządzące tymi przepływami w znacznym stopniu różnią się od praw rządzących
przepływami O małych prędkościach. Badaniem zjawisk zachodzących w gazach poruszających się
z dużymi prędkościami zajmuje się dynamika gazów, zwana też aerodynamiką dużych prędkości.
Jednym z podstawowych założeń aerodynamiki jest ciągłość ośrodka (continuum), jednak na dużych
wysokościach przy znacznym rozrzedzeniu powietrza założenie ciągłości nie może mieć zastosowania.
Dla badania praw rządzących przepływami gazów o małej gęstości wyodrębniła się nowa gałąź
aerodynamiki, zwana aerodynamiką gazów rozrzedzonych.
2
Aerodynamika i mechanika lotu
278245226.007.png
Pojęcia podstawowe
Płynem określamy ciecz lub gaz.
Parametry stanu płynu
Stan płynu określają trzy parametry:
ciśnienie p,
gęstość ρ lub ciężar właściwy γ ,
temperatura T.
Ciśnienie p jest to siła działająca na jednostkę powierzchni prostopadle do niej skierowana.
Jednostką ciśnienia jest Niuton na metr kwadratowy (N/m 2 );
1 bar = 10 5 N/m 2 .
Gęstość ρ (masa właściwa) jest to masa jednostki objętości
ρ [kg/m 3 ]
m
V
Ciężar właściwy γ jest to stosunek ciężaru danego ciała G do jego objętości V.
γ [N/m 3 ;G/m 3 ; kG/m 3 ;dyna/cm 3 ]
G
V
Temperatura T jest podstawową wielkością charakteryzującą stan cieplny danego układu. Według
kinetycznej teorii materii temperatura jest funkcją energii kinetycznej cząsteczek;
im większa jest energia cząstek, tym wyższa jest temperatura .
Pomiaru temperatury można dokonać tylko metodą pośrednią, opierając się na zależnościach od
temperatury takich właściwości ciał, które można zmierzyć bezpośrednio. Temperatura jest funkcją
niezależnych parametrów charakteryzujących stan układu
T = f(p,v) gdzie:
p — ciśnienie,
v — objętość właściwa.
Temperaturę podaje się w stopniach za pomocą skali Celsjusza {t, °C) skali Fahrenheita (t, °F) przyjętej
w, krajach anglosaskich, lub w skali bezwzględnej Kelvina (T, K) —- zalecanej przez układ jednostek SI.
Związek pomiędzy liczbą stopni w skali Celsjusza, Fahrenheita i Kelvina określają wzory:
t°C = 5/9 (°F-32)
t ° F=32+5/9 t ° C
T K = t°C+273,15 t°C+273
Własności mechaniczne płynów
Do mechanicznych własności płynów zalicza się ściśliwość i lepkość.
Ściśliwość jest to zdolność płynu do zmiany swej objętości (i gęstości) pod wpływem ciśnienia .
Najmniejszą ściśliwość wykazują ciała stałe, największą zaś gazy.
Przyjmujemy, że:
-gazy są ściśliwe – niezależnie od wielkości działających sił,
-ciecze są nieściśliwe – pod działaniem niewielkich sił, takich jakie występują w aerodynamice.
Dla przykładu:
Dla zmiany gęstości o 1% :
-dla powietrza potrzebny jest przyrost ciśnienia o 100kG/cm 2 ,
-dla wody - przyrost ciśnienia o Δ p=22 000 kG/cm 2 ,
-dla stali - przyrost ciśnienia o Δ p=1 830 000 kG/cm 2 .
3
Aerodynamika i mechanika lotu
=
278245226.008.png
Ściśliwość gazu wyjaśnić można na prostym przykładzie.
Jeżeli w zbiorniku szczelnie zamkniętym tłokiem
o powierzchni F (m 2 ) umieszczony jest gaz
o ciśnieniu p, dla zrównoważenia siły ciśnienia
wewnętrznego gazu do zewnętrznej strony
tłoka musi być przyłożona siła P (rys.).
Powiększając tę siłę o Δ P tłok przemieści się
o skok s, objętość gazu zmniejszy się o Δ v,
a ciśnienie w zbiorniku wzrośnie o Δ p, gęstość
gazu wzrośnie o Δρ .
Rys. 2. Zmiana parametrów gazu pod wpływem sił
zewnętrznych.
Dany gaz jest tym bardziej ściśliwy, jeżeli przy wzroście siły o Δ P nastąpi większa zmiana Δ V lub Δρ .
Ściśliwość gazów charakteryzuje się też za pomocą współczynnika:
p
β
RT
gdzie:
R — stała gazowa J/kg • K,
T — temperatura,
z czego wynika, że ściśliwość jest funkcją temperatury. Ściśliwość powietrza wywiera wpływ na
charakter przepływu.
Siła tarcia, naprężenie styczne, lepkość
Rozpatrzymy opływ płaskiej, cienkiej płytki, ustawianej równolegle do kierunku przepływu niezakłóconego
Będziemy rozpatrywać opływ tylko jednej strony płytki /1/ o długości l.
Prędkość przepływu niezakłóconego oznaczamy przez v , płaszczyznę x = const -będziemy nazywać
przekrojem, zależność v(y) dla x = const - profilem prędkości.
Siła tarcia, naprężenie styczne.
W otoczeniu powierzchni ciała stałego opływanego płynem, występuje zjawisko adhezji, polegające
na przyklejeniu się warstwy elementów płynu do
powierzchni ciała stałego.
Warstwa ta jest nieruchoma względem ciała.
Innymi słowy, płyn zwilża powierzchnię ciała
stałego.
Do warstwy elementów płynu przyklejonych do
płytki próbuje przykleić się sąsiadująca z nią
warstwa, do której z kolei próbuje przykleić się
warstwa następna, itd.
Tak więc, w wyniku zjawiska adhezji pojawiają
się w polu przepływu, a przynajmniej w jego
części przylegającej do płytki, siły o kierunku
działania równoległym do kierunku przepływu -
są to siły tarcia .
4
Aerodynamika i mechanika lotu
V
278245226.009.png 278245226.001.png 278245226.002.png 278245226.003.png 278245226.004.png
W wyniku opisanych zjawisk, w pobliżu opływanego ciała tworzy się warstwa przyścienna /2/,
której grubość określana jest miejscem /odległością od powierzchni ciała/ w którym prędkość
przepływu płynu równa się 0,99 V
Lepkość jest to zdolność płynu do powstawania sił oporu (tarcia wewnętrznego)
przeciwdziałających przemieszczaniu się jednej warstwy względem innej pod wpływem sił
zewnętrznych .
Występowanie sił tarcia wewnętrznego związane jest z budową cząsteczkową materii. W cieczach
przyczyną powstawania sił tarcia wewnętrznego są tzw. siły międzycząsteczkowe,
w gazach (gdzie siły międzycząsteczkowe są bardzo małe) — wymiana pędu pomiędzy
poszczególnymi molekułami (rys. ).
rys. Mechanizm powstawania sił wewnętrznych
Miarą lepkości jest dynamiczny współczynnik lepkości, którego wielkość zależy od rodzaju płynu,
ciśnienia i temperatury
P
μ :
dV
2
N
s
S
dx
m
gdzie:
P — siła niezbędna do pokonania sił tarcia wewnętrznego,
S — powierzchnia przemieszczających się względem siebie warstw,
dV — prędkość przemieszczania warstw,
dx— grubość warstwy przejściowej pomiędzy warstwami I i II,
w której następuje płynne przejście od prędkości V do V-dV.
Jednostką lepkości dynamicznej jest puaz (poise) P
1P = 10 -1 [N s/m 2 ]
Kinematyczny współczynnik lepko ści jest to stosunek lepkości dynamicznej gazu do jego gęstości
w danej temperaturze
μ
ν=
gdzie:
μ — dynamiczny współczynnik lepkości w N s/m 3 ,
ρ — masa właściwa cieczy w kg/m 2 .
Jednostką fizyczną kinematycznego współczynnika lepkości jest stokes St
1 St = 10 -4 m 2 /s
Na wielkość współczynnika kinematycznego V wpływa przede wszystkim masa zmieniająca się zależnie
od zmian temperatury i ciśnienia cieczy.
5
Aerodynamika i mechanika lotu
ρ
278245226.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin