Tadek bohater opowiadan Tadeusza Borowskiego.pdf

(114 KB) Pobierz
Tadek, bohater opowiadań Tadeusza Borowskiego.p65
Bohater literacki
Ucz się z
Tadek,
bohater opowiadań Tadeusza Borowskiego:
Pożegnanie z Marią, U nas, w Auschwitzu…,
Proszę państwa do gazu, Bitwa pod Grunwaldem.
O utworach źródłowych
Proszę państwa do gazu
Jeden dzień z życia obozowego. Au-
tor pokazuje wyraźny podział na
więźniów „lepszych” – tych, którzy
w obozie pracują dla Niemców (np.
przy transportach, rozładowywaniu
wagonów, kierowaniu ludzi do ko-
mór gazowych) i na „gorszych” –
tych, którzy także ciężko pracują, ale
dostają maleńkie przydziały żywno-
ści i skazani są na komory gazowe.
Jest jeszcze trzecia kategoria ludzi
– to ci, którzy prosto z wagonów
idą na śmierć. Bohater opowiada-
nia pracuje przy rozładunku trans-
portu. Jest brutalny, opanowany,
choć ma chwile załamania, gdy
pyta, czy to nie patologiczne, że za-
miast litości nad nowoprzybyłymi,
wzbiera w nim agresja i niechęć. Jed-
nak tylko takie osoby jak on mają
szansę przetrwania piekła obozowe-
go. Trzeba się do tego przyzwyczaić
i zaakceptować to wynaturzenie. W za-
mian za to mają co jeść, w co się
ubrać, dostają paczki.
(…) to normalne, przewidziane i obliczone.
Męczy cię rampa, buntujesz się, a złość najła-
twiej wyładować na słabszym. Pożądane jest
nawet, abyś ją wyładował.
Nie, już nie można nad sobą panować. Wyrywa
się ludziom brutalnie walizki z rąk, szarpiąc
ściąga się palta. Idźcie, idźcie, przemińcie. Idą,
przemijają. Mężczyźni, kobiety, dzieci. Niektó-
rzy z nich wiedzą.
Tadek, bohater obozowych opowiadań Tadeusza Borowskiego, jest postacią, która wzbu-
dza szereg kontrowersji. Autor został oskarżony o nihilizm i propagowanie niskich uczuć.
Tymczasem Tadek jest postacią wybitnie przemyślaną, taką, bez której nie udałoby się
Borowskiemu stworzyć obrazu obozu koncentracyjnego jako świata całkowicie oderwa-
nego od rzeczywistości pozaobozowej.
Znaczenie postaci
Opowiadania Borowskiego cechuje niesłychanie trafne ujęcie rzeczywistości obozu kon-
centracyjnego, rzeczywistości, której niejako personifikacją jest właśnie Tadek. Miesza
się tu drwina (np.: z patriotycznej tradycji obchodzenia rocznicy bitwy pod Grunwaldem)
z goryczą i tęsknotą za światem pozaobozowym, od którego bohater musiał się całkowicie
odciąć, przekreślić go, by móc funkcjonować. Podkreślone są w ten sposób szczególne
cechy rzeczywistości obozowej, w której stosunki międzyludzkie oparte są wyłącznie na
przemocy. „Syndrom koncentracyjny” jest symbolem duchowej śmierci jednostki, która
już nigdy po obozowych przeżyciach, nie powróci do codziennej rzeczywistości normalne-
go świata. Świat koncentracyjny dzieli bowiem ludzi na tych, którzy cierpienie zadają i na
tych, którym jest ono zadawane. Z obranej roli trudno wyjść.
CV – biografia
Kim był Tadek przed wojną? Oczytany student, zakochany, mający swoje własne
normalne życie. Okupacja nauczyła go postępowania w sytuacjach irracjonalnych.
Imał się różnych prac, zazwyczaj nielegalnych, byle tylko zarobić cokolwiek i mieć
coś do jedzenia. Wszyscy jego znajomi postępowali tak samo. Jednocześnie było to
życie w ciągłym strachu, gdyż granica między „tu” i „tam” była bardzo płynna. W każ-
dej chwili ludzie mogli być złapani i wywiezieni do obozu. I to właśnie na przykła-
dzie Tadka, Borowski próbuje nam pokazać, że bez względu na to, kim się było i co
robiło, zagrożenie obozem lub śmiercią dla wszystkich było jednakowe.
Tadek trafił do obozu, gdzie udało mu się „ustawić”. Zdobył pracę na rampie.
Oznaczało to, że codziennie będzie musiał obcować z tysiącami nowoprzybyłych więź-
niów, z których większość od razu była odsyłana „do gazu”. To zajęcie nadzwyczaj
stresujące, wymagające twardych nerwów. Jedyne, co więźniowie pracujący na ram-
pie mogli dobrego zrobić dla ofiar hitleryzmu, to nie mówić im prawdy, okłamywać
z zimną krwią. Tadek miał do czynienia ze strasznymi sytuacjami, gdy strażnicy znę-
cali się nad więźniami, gdy matki wypierały się swych dzieci, by mieć większe szanse
na przeżycie. Ale nauczył się patrzeć na takie sytuacje „chłodnym okiem”. W świe-
cie, w którym nie ma nic normalnego, każde zachowanie jest dopuszczalne. Praca na
rampie dawała zresztą wymierne korzyści. Rozdzielający bagaże dostawali najlep-
sze ubrania, buty, jedzenie. I bohater opowiadań musiał nauczyć się nie myśleć o tym,
że obok niego tysiące ludzi umiera z głodu, podczas gdy on z kolegami zajada się
konserwami i chlebem.
Po wyzwoleniu pozostał w dużej mierze taki sam – myślący nadal tylko o tym, że
„rację maja zawsze żyjący – nie umarli”.
Pożegnanie z Marią
Akcja opowiadania rozgrywa się
w czasie okupacji w Warszawie. Bo-
haterowie, między innymi Tadeusz
– student tajnego uniwersytetu –
i jego narzeczona Maria, zajmują
się szmuglowaniem wódki, by
mieć możliwość przetrwania w za-
jętym przez hitlerowców mieście.
Widzimy normalne życie w nienor-
malnych warunkach: rozmowy,
miłość, a obok tego nielegalną
pracę, przechowywanie Żydów,
strach o życie, o bliskich. Maria
wyszła roznosić wódkę. Miała pe-
cha. Trafiła na łapankę. Została
wywieziona do obozu.
Jak się później dowiedziałem, Marię, jako aryj-
sko-semickiego mischlinga wywieziono wraz
z transportem żydowskim do osławionego obozu
nad morzem, zagazowano w komorze kremato-
ryjnej, a ciało jej zapewne przerobiono na mydło.
1
Znaczenie postaci
CV – biografia
8230646.001.png 8230646.002.png
Bohater literacki
Ucz się z
Najważniejsze momenty w życiu bohatera
Tadek, bohater wielu opowiadań obozowych Tadeusza Borowskiego, przed wojną
był studentem, oczytanym, możemy podejrzewać, że wrażliwym. W czasie okupacji
brał udział w konspiracji oraz wykonywał różne nielegalne zadania, między innymi
transportował wódkę. Pewnego razu podczas tego typu transportu została zatrzyma-
na, zesłana do obozu i zgładzona jego narzeczona – Maria. Trudno po kolei ustalić
wydarzenia z życia bohatera, różne opowiadania odkrywają pewne etapy. Z opowia-
dania U nas, w Auschwitzu… można wywnioskować, że przed trafieniem do obozu
siedział na Pawiaku, wraz z ukochaną kobietą. Pobyt w obozie koncentracyjnym trwał
długo, ale Tadek dzięki kontaktom i silnej woli, zdobywał dla siebie prace „lepsze”
– przy transportach, pilnowaniu więźniów, prace, które ułatwiały mu przeżycie, gdyż
nie wiązały się z ciężką pracą fizyczną, a przynosiły materialne korzyści w postaci
ubrań i jedzenia. Dzięki umiejętności opanowania swych nerwów i chęci przeżycia,
nawet kosztem innych, przetrwał obóz koncentracyjny. Powrót do innego świata oka-
zał się jednak bardzo trudny.
U nas, w Auschwitzu…
Opowiadanie napisane jest w for-
mie listów potajemnie przesyła-
nych przez Tadka ukochanej
dziewczynie z obozu dla kobiet.
Tadek jest w stosunkowo – jak na
warunki obozowe! – dobrej sytu-
acji, wybrano go na szkolenie le-
karskie, nie musi ciężko praco-
wać, dostaje jedzenie. Narrator
ukazuje obóz jako bardzo dobrze
i sprawnie działającą konstrukcję
(choć oczywiście opartą na terro-
rze). Każdy zajmuje w niej swoje
miejsce. Nie potrzeba szczegól-
nego nadzoru, bo życie obozowe
jest tak przemyślane, żeby samo
zaspokajało wszystkie potrzeby
i by problemy były rozwiązywane
przez więźniów, zajmujących róż-
ne miejsce w hierarchii obozowej.
Związki bohatera z innymi postaciami utworu
Tadek pracuje na rampie, zajmując się transportami, selekcją. Wraz z nim pracuje
grupka osób, z którymi łączą go sporadyczne, raczej chłodne kontakty. Pomagają
sobie nawzajem czasami (organizowanie jedzenia, nowych butów itp.), ale każdy
więzień musi być w obozie całkowicie wyindywidualizowany i egoistycznie myślący
tylko o sobie. W przeciwnym wypadku umrze.
Wspomnienia z życia przedobozo-
wego zacierają się w pamięci więź-
niów. Pamiętając o tamtym życiu,
skazuje się człowiek na śmierć.
Wiemy, że przed wojną i w czasie okupacji Tadek kochał Marię, która została złapa-
na i odesłana do obozu. Możemy tylko wnioskować, że łączyła ich wielka miłość,
jednak w warunkach wojennych ludzie musieli być przygotowani na brutalne rozsta-
nia i na śmierć.
Mamy również wzmianki o kobiecie, z którą siedział na Pawiaku, którą kochał, pisał
do niej listy w obozie. Czy jest to Maria – nie jest to pewne.
Ciało wykorzystali jak się da: wytatuowali na
nim numer, żeby zaoszczędzić obroży, dali tyle
snu w nocy, żeby człowiek mógł pracować i tyle
czasu w dzień, żeby zjadł. I jedzenia tyle, żeby
bezproduktywnie nie zdechł.
Bitwa pod Grunwaldem
Kolejny obrazek z życia obozowe-
go. Tym razem jest to obóz dla
dipisów, osób wywiezionych przez
Niemców w czasie wojny, które
po jej zakończeniu, nie wracają
bezpośrednio do kraju, lecz
mieszkają w specjalnych obozach
dla uchodźców. Rozmowy i kłót-
nie byłych więźniów, codzienne
życie, w którym każdy jest wyalie-
nowany i pragnie przeżyć. Nawet
przelotny romans Tadzia z Niną,
Żydówką uciekającą przed tradycją
i przed Polską, kończy się tra-
giczną śmiercią dziewczyny. Pró-
ba otwarcia się na miłość, na wy-
ższe wartości, nie powiodła się.
Powrót do świata przedobozowe-
go nie jest możliwy.
Nic się nie stało. Zastrzeliliście przed chwilą
dziewczynę z obozu.
(…) tak żyją Niemcy. I ja tak chciałbym żyć,
rozumiesz? Bez obozu, bez wojska, bez patrio-
tyzmu, bez dyscypliny, normalnie, nie na pokaz!
Nie pobierać zupy z kotła, nie myśleć o Polsce.
2
Najważniejsze momenty w życiu bohatera
8230646.003.png 8230646.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin