Doktor Bernard Rieux.pdf

(120 KB) Pobierz
Doktor Bernard Rieux – bohater, który powinien stać się twoim idolem..p65
Bohater literacki
Ucz się z
Doktor Bernard Rieux
– bohater, który powinien stać się twoim idolem
Geneza powieści
Jest rzeczą równie rozsądną ukazać jakiś rodzaj uwięzienia przez inny, jak ukazać
coś, co istnieje rzeczywiście, przez coś innego, co nie istnieje.
(motto Dżumy ) Daniel Defoe
Dżuma Alberta Camusa została napisana tuż po wojnie w 1947 roku. Jest to powieść
o charakterze parabolicznym. Camus umieszcza akcję w północnoafrykańskim Oranie
lat czterdziestych, dlatego tuż po opublikowaniu książki uważano, iż utwór jest metaforą
lat wojny i okupacji, „wykładem” filozoficzno-literackim. Dzieło Alberta Camusa wpi-
suje się w nurt literatury egzystencjalnej. Sam pisarz nazwał je „książką antychrześci-
jańską”, gdyż podobnie jak niemiecki dziewiętnastowieczny filozof Fryderyk Nietz-
sche, autor Dżumy uważał religię chrześcijańską, a szczególnie ideał pokory jako
oznakę słabości i rezygnacji. W swojej powieści namawiał do buntu, niezgody na świat
taki jakim jest – a stworzony przez niego doktor Rieux to heroiczny buntownik, który
walczy ze złem, choć ma świadomość, iż jest one nie do pokonania przez człowieka.
Gdyby nie postaci pokroju Bernarda
Rieux czyli tacy ludzie jak: Lech Wa-
łęsa, powstańcy warszawscy, ważne
postaci opozycji lat siedemdziesią-
tych zapewne żylibyśmy w zupełnie
innym kraju. A rok 1989 byłby
w dalszym ciągu odległym, niereal-
nym marzeniem.
Historia doktora Rieux
Doktor Bernard Rieux to główny bohater Dżumy. Jest francuskim lekarzem pracują-
cym w północnoafrykańskim Oranie. Rieux jeszcze przed odkryciem epidemii, wy-
syła swoją chorą żonę do sanatorium. Jako jeden z pierwszych mieszkańców miasta
odkrywa, iż Oran zostaje „zaatakowany” przez bakcyl dżumy. Doktor od początku
aktywnie walczy z zarazą. Jego walka z epidemią nie wynika tylko i wyłącznie z fak-
tu, iż jest to obowiązek lekarza, ale przede wszystkim człowieka. Pod jego wpływem,
osoby, które spotyka podczas pomocy zadżumionym, rewidują swój stosunek do świa-
ta, zmieniają się, a w konsekwencji przyłączają się do jego misji niesienia pomocy
chorym. Po opanowaniu epidemii dowiaduje się o śmierci swojej żony, jednak nie
opuszcza Oranu, pracuje dalej, gdyż wie, że bakcyl dżumy nigdy nie umiera i nie znika .
Jaki jest doktor Rieux?
Doktor Rieux to postać wyjątkowa w historii literatury, owa wyjątkowość polega na tym, iż
jest bohaterem, który nie wymaga od innych heroizmu, chociaż sam taką postawę repre-
zentuje. Rieux nie dziwi się niczemu, przede wszystkim stara się zrozumieć, dlaczego
ludzie w ekstremalnych warunkach zachowują się tak a nie inaczej, ale ich nie ocenia.
Doktor Rieux jest świadomy absurdalności świata, ludzkiej egzystencji, dlatego też szuka
takiej filozofii życia, która dałaby możliwość odnalezienia sensu życia. A w tym przypadku
jest to walka z zarazą (metafora zła) z całą świadomością, iż owej zarazy nie uda mu się
pokonać. Taką postawę możemy nazwać wielce humanistyczną, heroiczną, gdyż należy
pamiętać, że Rieux nie liczy na żadną nagrodę (w sensie dosłownym, czy religijnym, Rieux
w Boga nie wierzy), ani na uznanie. Jego „prywatna’ walka z zarazą jest formą buntu
przeciwko złu, możemy ją nazwać manifestem człowieczeństwa. Zauważ, iż bohater Dżu-
my w swoim poświęceniu nie jest ani patetyczny ani tak teatralny jak znani Ci bohaterowie
romantyczni – Konrad czy Kordian. Rieux po prostu działa i wie, iż tak należy czynić!
A przecież w objętym kwarantanną Oranie większość jego mieszkańców postępuje
inaczej. Epidemia, która opanowuje miasto, wyzwala różne reakcje ludzi – przerażenie,
tchórzostwo, apatię i próby podejmowania walki – a więc postawę bierną i aktywną. Jak
wiesz tę ostatnią prezentuje doktor Rieux, który jako jeden z pierwszych przeciwstawia
się chorobie, nie opuszcza miasta, chociaż ma ku temu okazję. Dlaczego, tego nie robi?
Przecież mógłby znaleźć mnóstwo argumentów na poparcie takiej decyzji. Prawdopo-
dobnie pierwszy z nich mógłby brzmieć w ten o to sposób – życie jest tylko jedno, a więc,
po co zostawać w Oranie, gdzie jest się skazanym na śmierć, pomoc można nieść potrze-
Egzystencjalizm
Nurt filozoficzny, który w centrum
swego zainteresowania stawia za-
gadnienie ludzkiego, indywidual-
nego istnienia. Zazwyczaj w egzy-
stencjalizmie wyróżnia się dwa
nurty: chrześcijański (K. Jaspers)
i laicki (A. Camus). Sam Camus
kwestionuje taki podział, uważa, iż
w wyrażeniu „egzystencjalizm ka-
tolicki” ukryta jest wewnętrzna
sprzeczność. Jego zdaniem egzy-
stencjalizm jest przede wszystkim
wyrazem doświadczenia absurdu
związanego ze świadomością
śmierci, tego zaś doświadczenia nie
może zmienić człowiek wierzący
w Boga i nieśmiertelność duszy.
1
Historia doktora Rieux
Jaki jest doktor Rieux?
8230632.001.png 8230632.002.png
Bohater literacki
Ucz się z
bującym chociażby we Francji, a w końcu jest Francuzem, a nie Arabem. Kolejnym
usprawiedliwieniem mogłaby być choroba żony czy świadomość tego, iż dżumy nie da
się pokonać itd., itd… Doktor Rieux pozostaje w odciętym od świata Oranie i walczy
z epidemią. I nie jest to spowodowane tylko i wyłącznie przysięgą Hipokratesa, ale przede
wszystkim wewnętrznym nakazem moralnym człowieka. Dlatego też poświęca się cał-
kowicie misji ratowania ludzi. Jego altruistyczna, heroiczna postawa oddziałuje na in-
nych bohaterów powieści. Przykładem tego jest całkowita metamorfoza paryskiego dzien-
nikarza Ramberta, który pod wpływem rozmów z doktorem Rieux, zaniecha ucieczki
z miasta. Zostaje w Oranie, by pomagać ofiarom dotkniętym chorobą. Dziennikarz zwal-
cza tak głęboko w nim tkwiący egoizm (czytaj zło), i staje się nowym człowiekiem. Wy-
biera drogę niebezpieczną i trudną, ale właśnie w ten sposób odnajduje sens życia. Bo
przecież godność ludzka to przede wszystkim walka ze złem. Ale pamiętaj, gdyby na
swojej drodze życia nie spotkał takiej osoby jak Rieux prawdopodobnie dalej tkwiłby
w egoizmie. Jak widzisz autorytety są niezwykle ważne! Wydaje się, iż taka konstrukcja
bohatera jest nieprzypadkowa – Camus tworząc tę postać w dobie wielkiego, powojen-
nego kryzysu jakichkolwiek idei pragnął pokazać pewien wzór osobowościowy – nosi-
ciela wartości, który mógłby stać się wsparciem dla ludzi poszukujących swojej prywat-
nej filozofii w świecie dla nich nieprzyjaznym i niezrozumiałym. W świecie, w którym
rządzi niewytłumaczalny, absurdalny przypadek, a człowiek odczuwa straszliwą, drama-
tyczną samotność. Postawa Rieux pozwala odnaleźć jakiś optymizm, a co najważniejsze
skłania innych do przemyśleń, a przede wszystkim do solidarnego buntu przeciw złu.
Oto kilka poglądów Alberta Camu-
sa, które w pewnym sensie wyra-
sa, które w pewnym sensie wyra-
żają filozofię zawartą w powieści,
żają filozofię zawartą w powieści,
a także bliskie są Bernardowi Rieux.
a także bliskie są Bernardowi Rieux.
Człowiek zbuntowany przypomi-
na Syzyfa i Prometeusza, ten
pierwszy nie zwyciężając w kon-
sekwencji zwycięża, ten drugi ma
świadomość konsekwencji swo-
jego buntu. Człowiek zbuntowa-
ny to maksymalista etyczny, któ-
ry nie godzi się nawet na taki świat,
w którym zdecydowana większość
odczuwałaby szczęście, a tylko
garstka, by cierpiała. Dla Camusa
bunt świadczy o człowieczeństwie
(„buntuje się, więc jestem”).
Camus stawia swoich bohaterów przed trudnymi wyborami. Robiąc to poszukuje praw-
dy o ludzkiej egzystencji. Doktor Rieux, dziennikarz Rambert, Tarrou, Cottard (dżuma
daje mu możliwość ekspiacji) wybierają walkę. Ich wybór zdaje się potwierdzać Camu-
sowską filozofię buntu przeciw złu. Nie jest to już bunt jednostki ( Obcy Camus), lecz
zorganizowanej zbiorowości, która świadoma konsekwencji przegranej jednak nie pod-
daje się i walczy do końca. Bierność, zachowawczość, tchórzostwo – według Camusa
– szczególnie w momentach ekstremalnych, oddala jednostkę od jej człowieczeń-
stwa. Więc jaki sens ma życie, jeśli nie ma Boga (Camus, jak wiesz, był egzystencjalistą
laickim i w Boga nie wierzył), a śmierć wywołuje w człowieku trwogę? Książka wydaje
się dawać odpowiedź jednoznaczną – sensem ludzkiej egzystencji jest bunt, niezgoda
na zło, a przede wszystkim jego aktywne zwalczanie. Słowem, w człowieku, w jego
nieakceptacji zła, Camus upatruje siłę zwycięstwa! Stworzony przez autora Dżumy,
wydawałoby się zwyczajny doktor Rieux jest jednak człowiekiem wyjątkowym, kon-
sekwentnym buntownikiem przeciwko złu, człowiekiem świadomym tego, iż zła nie
można pokonać, a mimo to należy z nim walczyć. I w tej syzyfowej walce, która przy-
biera u niego formę buntu odnajdujemy sens istnienia – buntuje się, więc jestem !
(trawestacja słynnej Kartezjuszowskiej maksymy Myślę więc jestem )
Reasumując doktor Rieux to:
Zapamiętaj!
Dżuma Alberta Camus to jedno
z najważniejszych dzieł XX wieku
podejmujące problem postawy
wobec zadawania śmierci, cierpie-
nia, wszechobecnego zła.
bohater, który ma świadomość absurdalności świata i egzystencji, polegającej na tym,
iż człowiek w świecie jest przypadkowym bytem „zanurzonym” w złu, którego nie jest
w stanie pokonać
świadomy buntownik przeciwko złu
altruista, który swoim zachowaniem pociąga innych do bezinteresownych działań na
rzecz innych ludzi
bohater, który nie potrzebuje podziwu i poklasku
osobowość empatyczna [na marginesie, empatia – umiejętność wczuwania się w sytu-
acje innych ludzi]
współczesny Prometeusz, walcząc z dżumą (buntując się przeciwko złu, dżuma jak
metafora zła) ma świadomość ryzyka i konsekwencji jaki niesie za sobą jego czyn
współczesny Syzyf, tragiczny i zarazem heroiczny. Jego heroizm polega na tym, iż
toczony przez niego kamień zawsze spada, a mimo to nie załamuje się i wtacza go
nadal. W ten sposób buntuje się przeciw nierozumnemu, nieprzyjaznemu światu, a w
tym działaniu odnajduje sens istnienia. Tragizm zaś to nic innego jak przeklęta świa-
domość absurdalności świata polegająca na tym, iż heroiczna walka ze złem nigdy nie
będzie miała kresu
nosiciel idei w powojennym świecie zdegradowanych wartości
człowiek czynu
2
Oto kilka poglądów Alberta Camu-
sa, które w pewnym sensie wyra-
żają filozofię zawartą w powieści,
8230632.003.png 8230632.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin