Psychologia osobowości - Podejścia do osobowości.doc

(303 KB) Pobierz

Fazy rozwoju:

- Aktualizacja siebie.

-Dojrzałość osobowości.

-Utrzymanie równowagi psychicznej.

Rozwój jako :

Cel do realizacji siebie.

Cel sam w sobie .

Środek do innego celu.

Mechanizmy napędzające rozwój:

-          Uczenie się

-          Dostosowanie

Kryterium rozwoju osobowości:

-          Centralna struktura "ja"

-          Zadania które realizujemy

-          Pola , na których działa osobowość- ciąg dalszy.

4.Zaburzenia osobowości, psychopatologie

5. Środki modyfikacji zachowań patologicznych - terapia

Wymogi dobrej teorii psychologii osobowości:

• Zrozumiała, dobrze wyjaśniona, specyficzna

• Prosta - oszczędność teorii, ujmuje zjawiska w ekonomiczny sposób

• Możliwość przełożenia teorii na empirię, na praktykę

• Poprzez analizę empiryczną można poszerzać teorię

Każdy człowiek ma w sobie własną ukrytą teorię osobowości, która powoduje, że zanieczyszczamy wiedzę; trudniej dostrzec prawdziwą osobowość człowieka. Stereotypy - tworzą ukrytą teorie osobowości.

Dane, na których opiera się teoria osobowości.

1. Źródła danych.

1. L - dane życia, historia człowieka

2. O - dane od obserwatora - dane od rodziców

3. T - testowe dane -zbierane odpowiednio do teorii

4. S -osobiste dane ze sprawozdań

 

LOTS - zbiór danych ze standaryzowanych tekstów, z procedur eksperymentalnych. Nie wiemy, które są najlepsze. Dane muszą być trafne i rzetelne. Poza 4 rodzajami danych jest jeszcze jedno źródło: opis przypadków.

Opis przypadków Plusy

• Unika sztuczności

• Naturalność

• Studiuje się pełną złożoność

• Analiza w głąb Minusy:

• Rzadko systematyczna obserwacja

• Subiektywna interpretacja danych jest nasycona ukrytą teorią osobowości

Eksperyment

„+" - można manipulować zmiennymi, relacje skutek i przyczyna

„-" - wywołuje sztuczną aurę

Kwestionariusz

„+" - zmienne dające się zestandaryzować; uporządkowanie zmiennych

„-" - rzetelność i trafność

 

Psychologia osobowości -Osobowość to maska.

Człowiek dodaje i określa cechy innych. Im mniej jesteśmy precyzyjni tym lepiej określamy człowieka - posługiwanie się metaforami.

Metafory matematyczne - wskazują na uczenie się.

• Ilościowe i strukturalne określenia osobowości

Metafory biologiczne - wyjaśniają procesy człowieka

• Zasada homeostazy - dążenie do równowagi. Freud i Jung - model hydrauliczny.

Metafory cybernetyczne - teorie regulacyjne system samo regulacyjny - dostrojenie się.

• Metafora inżynierska — energia musi mieć swoje ujście.

Metafora komputerowa - określa człowieka w języku komputerowym.

Metafory ekonomiczne - efektywność, użyteczność, ocena.

• Osobowość produktywna i nieproduktywna.

• Metoda geograficzna - różne układy cech, równoległe, źródłowe.

Metafory antropologiczne - przekładanie modeli osobowościowych na inne cywilizacje

adaptacja wyników z innej kultury .

Przez próbę precyzji spłycamy rzeczywiste ujęcie człowieka.

Psychologia osobowości - kształtowanie postrzegania, interpretacja człowieka.

Psychologia osobowości dotyka najgłębszych warstw człowieka, wymaga szczególnej

odpowiedzialności.

 

 

Psychoanaliza - teoria zachowania ludzkiego, osobowości.

Psychoanaliza - koncepcja powstawania zaburzeń psychicznych

Psychoanaliza - koncepcja leczenia zaburzeń, forma terapii.

Psychoanaliza - koncepcja człowieka i kultury.

Mc Dougal (Dagel) - homizm - zrozumieć człowieka to zrozumieć jego instynkty.

Psychoanaliza klasyczna - Zygmunt Freud (FroicH

Popęd łamie dualizm duszy i ciała.

Freuda - zasada przyczynowości i zasada determinizmu.

Każde zjawisko psychiczne ma swoją przyczynę, charakter i przebieg.

Freud - dwie grupy popędów:

Eros - popęd życia , popęd seksualny Tanatos - popęd śmierci.

Popęd wynika z przemian metabolicznych. Źródłem popędu jest psychiczna energia organizmu- libido - popęd życia. Dwa elementy :

1. rozładowanie napięcia przez kontakt z obiektem

2.dążenie, popęd do więzi a obiektem

U małego dziecka nie ma popędu płciowego.

Fazy rozwoju według Freuda.

Okres oralny . następnie analny - człowiek jest istotą społeczną i musi przyjmować

standardy społeczne.

Okres fal liczny - uruchamia się inny rozkład energii; inne wzorce zachowań u dziewczynki i

u chłopca. Pojawia się świadomość odrębności płciowej, identyfikacja z płcią. Kompleks

Edypa u chłopca i kompleks Elektry u dziewczynki.

Okres latencii, następnie okres genitalny.

W zależności od przeżycia tych faz, są różne sposoby wyładowania energii i układy więzi z

obiektami., różne problemy i rozwiązania. W życiu późniejszym człowiek często wraca do

tych okresów, mają one wpływ na cechy charakteru.

Struktura popędu: Freud

1 ródło - zmiany natury chemicznej, metabolicznej,biologicznej, mectianicznej.

2. Podnieta, impuls, siła - pewna ilość siły potrzebna do zaspokojenia wielkości potrzeby.

3. Cel - rozładowanie napięcia, zaspokojenie potrzeby, zachowanie równowagi.

4. Przedmiot - osoba, przedmiot, rzecz , która służy zaspakajaniu popędu, instynktu Kateksia - przywiązanie do danej osoby, rzeczy.

Zasady popędów

Zasada przyjemności- kieruje nas ku przyjemnościom, minimalizuje przykrość i ból,

Zasada przymusu powtarzania - instynkty mogą działać na zasadzie powrotu do

wcześniejszych faz. Jest to wyraz instynktu śmierci, powrót do stanów, które były pierwotnie

niekorzystne.

Zasada powtarzania w celu ewolucyjnym - od niebytu do niebytu, od urodzin do śmierci,

cykl się zamyka.

Budowa aparatu psychicznego według Freuda.

Id- to co jest dziedziczne, ewolucyjne - popędy. Id - energia życia, nie rozeznaje wartości

moralnych.

Id to realność. Zrozumieć id, to zrozumieć wiele elementów życia psychicznego człowieka.

Id dysponuje procesem pierwotnym - to umożliwia natychmiastowe zaspokojenie potrzeb,

id nie znosi odroczenia, dlatego potrzebuje pomocnika Ego.

Ego - wyrasta z id, przy pomocy układów społecznych. Jest to wynik interakcji, dysponuje

innymi procesami, niż id, które zaspokajają popędy - proces wtórny.

Freud. Proces wtórny to możliwość rozpoznawania rzeczywistości, rozumowania, jest

podstawowy dla dalszego rozwoju człowieka i jego funkcjonowania. Ego dysponuje

mechanizmami obronnymi. Ego kontroluje zachowania człowieka.

Freud - ego musi utrzymać równowagę między: id, superego i otoczeniem. Ego różnie

rozkłada i wykorzystuje energię, też dla rozwoju siebie.

Freud

Superego - reprezentuje zasady wzięte ze społeczności. Superego dąży do idealności,

dzieli się na sumienie i ego idealne. Kieruje się zasadami moralnymi.

Stany   świadomości:   nieświadomość,   przedświadomość   i   świadomość.   Do przedświadomości jest łatwo zejść, ale do nieświadomości trudno .

Rozwój osobowości według Freuda. 1 .Procesy fizjologiczne - towarzyszą dojrzewaniu .

2. Procesy w wyniku frustracji - rozwojowe.

3. Konflikty - wybór wartości.

4. Zagrożenia - od ludzi, świata, zagrożenia płynące w postaci lęków, agresji.

Freud - dwa procesy w rozwiązywaniu napięć, problemów.

1. Identyfikacja z obiektami - tworzenie struktur, szansa na rozwój. Przyjmuje się cechy osobowości od innej osoby.

2. Mechanizmy obronne - zrozumieć mechanizmy obronne to zrozumieć konflikt -możliwość radzenia sobie ze stresem. Mechanizmy obronne są wspólne wszystkim ludziom, uaktywniane są przez lęk. Są złe gdy prowadzą do negatywnych skutków. Pomagają w rozładowaniu napięć. Mechanizmy obronne pozwalają utrzymać poczucie bezpieczeństwa, wartości. Pozwalają na pewną integralność i harmonijność ego. Nie rozwiązują problemów, są ucieczką od nich. Mechanizmy regresji: Freud

Regresja pierwotna - gdy nie chcemy dopuścić do świadomości tego co nieświadome. Regresja wtórna - gdy chcemy coś wypchnąć ze świadomości

4 grupy mechanizmów obronnych Freuda:

1. Narcystyczne mechanizmy obronne

2. Niedoj...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin