poznanie społeczne - blok II.pdf

(708 KB) Pobierz
Microsoft Word - sw_sp_wstep_blok2.doc
slajdy z wykładów + fragmenty z Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją; rola myśli i emocji 1
Blok 2. Poznanie społeczne
I. Typy informacji zakodowanej w naszej pamięci .................................................................................. 3
I.1. Elementy pamięci długotrwałej: reprezentacje poznawcze (pojęcia i schematy) .........5
I.2. Pojęcia klasyczne vs naturalne ..............................................................................5
I.3. Prototypowa budowa reprezentacji poznawczych ....................................................7
I.3.1. Schemat jako sieć połączeń ..............................................................................7
I.3.1.A. Przykład: PRZECIERANIE SZLAKU .......................................................7
I.3.2. Rodzaje schematów .........................................................................................8
II. Jak przetwarzamy napływające do nas informacje? ............................................................................ 9
II.1. Rola pamięci semantycznej ...................................................................................9
II.1.1.A. Przykład: ROZMOWA TELEFONICZNA ..............................................11
II.2. Rola pamięci operacyjnej ....................................................................................11
II.2.1.A. Przykład: RADIO ...............................................................................12
II.2.1.B. Przykład: LICZBA SYTUACJI ..............................................................12
III. Model umysłu: Kontrolowane PANDEMONIUM ........................................................................... 13
III.1. Strategie formułowania sądów .............................................................................14
IV. Każdy sąd jest wynikiem porównania........................................................................................... 16
IV.1. Efekt pierwszeństwa/swieżości .......................................................................16
IV.1.1.A. Przykład: INTELIGENTNY – ZAZDROSNY ...........................................16
IV.1.1.B. Przykład: OCENA UCZNIA ..................................................................16
IV.1.2. Efekt świeżości........................................................................................17
IV.2. Efekt zakotwiczenia/kontekstu........................................................................17
IV.2.1.A. Przykład: ONZ ....................................................................................17
IV.2.1.B. Przykład: WARTOŚĆ DOMU ...............................................................17
IV.3. Torowanie jako metoda zmiany zawartości pamięci operacyjnej...................18
IV.3.1.A. Przykład: TOROWANIE EWALUATYWNE ...........................................19
IV.3.1.B. Przykład: TWARZE ............................................................................19
IV.3.1.C. Przykład: UPRZEJMOŚĆ ....................................................................20
IV.4. Efekt kontekstu: asymilacja vs kontrast ..........................................................21
IV.4.1.A. Przykład: WAGA ................................................................................22
IV.4.1.B. Przykład: ZŁE CECHY ........................................................................22
IV.4.1.C. Przykład: ŹLI LUDZIE .........................................................................23
IV.4.1.D. Przykład: STAROŚĆ ...........................................................................24
IV.4.2. Model włączania – wyłączania (por. WD : 305)....................................25
IV.4.2.A. Przykład : Rola przeszłości (Srack i in. 1985) ................................25
IV.4.2.B. Przykład: NIEMIECKI PREZYDENT ...........................................26
IV.4.3. Efekt potwierdzania ( konfirmacji) .........................................................26
IV.4.3.A. Przykład: DIAGNOZA EKSTRAWERSJI ...............................................26
IV.4.3.B. Przykład: TEST OSOBOWOŚCI ..........................................................28
IV.5. Efekt inercji .....................................................................................................29
IV.5.1.A. Przykład: DOBRY STRAŻAK ...............................................................29
IV.5.2. Efekt zbyt wczesnej aktywizacji .............................................................29
IV.5.2.A. Przykład: ZAMAZANA FOTOGRAFIA ..................................................29
IV.5.2.B. Przykład ŚWIADKOWIE 1 ............................................................31
IV.5.2.C. Przykład: ŚWIADKOWIE 2 ...........................................................31
IV.6. Konkurencja o wolne zasoby poznawcze ..............................................................31
289923094.001.png
slajdy z wykładów + fragmenty z Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją; rola myśli i emocji 2
IV.7. Procesy automatyczne i kontrolowane ............................................................32
IV.8.1. System analityczny..................................................................................35
IV.8.2. System holistyczny (doświadczeniowy) .................................................36
IV.8.2.A. Przykład: NIEUŚWIADOMIONE PODOBIEŃSTWO ...............................36
IV.8.2.B. Przykład: ZAPACH KAMFORY ............................................................36
IV.8.2.C. Przykład: KOLOR FIOLKI ....................................................................36
IV.8.3. Rola zasobów poznawczych....................................................................37
IV.8.3.A. Przykład: IGNOROWANIE 1 ................................................................37
IV.8.3.B. Przykład: IGNOROWANIE 2 ................................................................38
IV.8.3.C. Przykład: DEPRESYJNI 1 ...................................................................39
IV.8.3.D. Przykład: DEPRESYJNI 2 ...................................................................39
V. Wpływ postaw ukrytych i jawnych na zachowanie ............................................................................. 41
V.1. Badanie postaw jawnych i ukrytych................................................................41
V.1.1. Rola zasobów poznawczych....................................................................42
V.1.1.A. Badanie: CZEKOLADKI ......................................................................42
VI. Kontrola mentalna ........................................................................................................................ 43
VI.1. Gdy nie chcemy myśleć o... Efekty paradoksalne...........................................44
VI.1.1.A. Przykład: BIAŁE NIEDŹWIEDZIE .........................................................44
VI.1.1.B. Przykład: STEREOTYP STAROŚCI .....................................................45
VI.1.1.C. Przykład: SEKSIZM ............................................................................45
VI.2. Dwuprocesualny model kontrolowania myśli.................................................45
VI.2.1.A. Przykład: NASTRÓJ ...........................................................................46
VI.3. Efekt sprężyny.................................................................................................46
VI.3.1.A. Przykład: STEREOTYP SKINA ............................................................47
VI.4. Strategie kontroli mentalnej. Efekty paradoksalne .........................................47
VII. Kontrola własnego zachowania (samokontrola) ........................................................................... 49
VII.1. Skuteczność blokowania .............................................................................49
VII.1.1. Samodyscyplina ......................................................................................49
VII.1.2. Monitorowanie zachowania ....................................................................50
VII.1.3. Blokowanie jest zasobożerne ..................................................................50
VII.1.4. Siła blokowanego procesu.......................................................................50
VII.2. Koszty samokontroli ...................................................................................51
VII.2.1.A. Przykład: AUTOPREZENTACJA .................................................51
VII.2.1.B. Przykład: POZIOM CUKRU ..........................................................51
VII.3. Problemy z rozpoczynaniem .......................................................................52
VII.3.1.A. Przykład: WIGILIA ..............................................................................52
VII.3.1.B. Przykład: BADANIE PIERSI .........................................................52
VII.3.1.C. Przykład: GIMNASTYKA .............................................................52
VII.4. Odwlekanie..................................................................................................52
VII.5. Przewidywanie przyszłości ( slajdy do pliku dźwiękowego).....................53
VII.5.1.A. Przykład : UDANY DZIEŃ (Liebermann & Troppe) ...................54
VII.5.2. Rzeczywistość przede wszystkim ...........................................................55
VII.5.3. Porównania..............................................................................................55
VII.5.4. Wyobrażanie sobie upływu czasu ...........................................................55
slajdy z wykładów + fragmenty z Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją; rola myśli i emocji 3
„Pan Bóg przegonił chaos ze wszechświata. Ustalił rodzaje, podzielił gatunki. Wówczas
chaos schronił się w naszym wnętrzu. I powoli wylewał się z niego, zagarniając świat na nowo”.
/Julia Hartwig „Powrót”/
Nie dostaliśmy instrukcji obsługi do posługiwania się tym niewątpliwie skomplikowanym
narzędziem, jakim jest nasz umysł. Mimo olbrzymiego postępu związanego z
neuroobrazowaniem mózgu, daleko nam do zrozumienia tego, jak działa nasz umysł. Wiemy o
wiele więcej niż 20 lat temu, ale nasza wiedza nadal spełnia raczej funkcję – jak określił to jeden
z filozofów – „dźwigni wyobraźni”. W tym rozdziale przedstawimy wyobrażane przez naukowców
hipotetyczne modele działania naszego umysłu, które pozwalają nam zrozumieć dane
empiryczne. Nie będziemy się zajmować mózgowymi odpowiednikami elementów tych modeli.
Nie jesteśmy neuropsychologami i nie to jest przedmiotem naszego zainteresowania. Chcemy
jedynie wskazać możliwe wyjaśnienia reguł, jakimi rządzą się pojawiające się w naszych głowach
myśli i uczucia.
O tym, jak bogata jest nasza wiedza, przekonują się badacze sztucznej inteligencji,
którzy próbują zakodować ją do pamięci komputera. Komputer nie zrozumie, że zdanie: „lubię
jabłka” nie oznacza, że lubię na nie patrzeć (choć w pewnym kontekście może mieć takie
znaczenie), ale dotyczy jedzenia. Dla człowieka znaczenie jedzenia jest domyślne (defaultowe,
startowe). Opcja domyślna działa tak jak te zadeklarowane w programach komputerowych (jeżeli
nie zadeklarujemy inaczej, to właśnie te opcje zostaną włączone).
Wiedza nabyta w warunkach naturalnych (poprzez naśladowanie innych, metodą prób i
błędów) wydaje się być łatwa do pozyskania, ale nabywana jest bardzo długo – w odróżnieniu od
wiedzy szkolnej, której przyswojenie wymaga większego wysiłku, ale jest możliwe w dużo
krótszym czasie.
I. Typy informacji zakodowanej w naszej pamięci
Abyśmy mogli dokonywać późniejszych wyborów, musimy nauczyć się (zapamiętać), że np.
lody nam nie służą – informacja ta musi być przechowana w pamięci i wydobyta w chwili, gdy
ktoś nas będzie namawiał do ich zjedzenia. Codziennie jesteśmy bombardowani tysiącem
informacji. Jak je przetwarzamy? Wszystkie modele funkcjonowania umysłu zakładają istnienie
pamięci – „urządzenia” służącego do przechowywania i przetwarzania informacji, które
uzyskujemy w wyniku obserwowania otoczenia i nas samych. Jest to system odpowiedzialny za
trzy procesy poznawcze: 1) rejestrowanie (zapamiętywanie); 2) przechowywanie; 3)
wydobywanie (odtwarzanie) informacji. Dla naszych potrzeb wystarczające będzie wyróżnienie
trzech rodzajów pamięci: 1) sensorycznej i krótkotrwałej, 2) operacyjnej i 3) długotrwałej.
Pamięć krótkotrwała przyrównywana jest do notesu, w którym zapisuje się jakieś cyfry.
Wszelkie szczegóły zatrzymuje się w pamięci tak długo, jak jest to konieczne do wykonania danej
czynności. Potem niepotrzebne wiadomości całkowicie z niej ulatują. Aby przetrwać dłużej,
muszą przykuć naszą uwagę (np. być nowe, głośne, cudowne, przerażające). Informacje są
filtrowane pod kątem ich znaczenia, a nie tylko fizycznej siły bodźca. Możemy ignorować hałas w
ciągu dnia, ale reagować bardzo silnie na szmer usłyszany wieczorem po obejrzeniu thrillera,
który uświadomił nam, że w ciemnym pokoju może czaić się włamywacz. Niewiele informacji
mieści się w pamięci krótkotrwałej. Ustalono, że jest to 7 plus/minus 2 jednostki. Dzięki
powiązaniom z już istniejącymi informacjami, mózg nieustannie rejestruje nowe zapisy. Może to
zapoczątkować proces osiadania informacji w pamięci długotrwałej.
Docierające do nas informacje znacznie przekraczają nasze możliwości ich
przetworzenia – muszą zostać przefiltrowane. Aby inteligentny filtr (tzn. odczytujący znaczenie
informacji) mógł działać, musi być połączony z tymi częściami naszego umysłu, które rozumieją
(rozpoznają) znaczenie. Znaczenia magazynowane są w części semantycznej pamięci
długotrwałej . Mając dostęp do całości zasobów doświadczeń, upodobań i celów, filtr
przeszukuje masę wrażeń zmysłowych, które docierają do niego w każdym momencie i
natychmiast jedne akceptuje, a inne odrzuca. Odbywa się to w pamięci operacyjnej .
slajdy z wykładów + fragmenty z Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją; rola myśli i emocji 4
Szczególnie interesująca jest ta część pamięci operacyjnej, która jest podświetlona przez
naszą świadomą uwagę. To, co w danej chwili mamy na myśli, co sobie „uprzytamniamy”, to nasz
ekran świadomości. Zawartość tego ekranu zmienia się szybko, jest ulotna. Uświadomienie
sobie danej treści można sobie wyobrażać jako podświetlenie części informacji zawartych w
pamięci operacyjnej. Na ekranie świadomości pojawiają się informacje już przebrane,
uporządkowane, przygotowane. I cały ten proces trwa ułamek sekundy. Świadomość uległaby
„zatkaniu”, gdyby strumień informacji, który do niej dociera, nie był uprzednio drastycznie
zredukowany.
Są różne podziały pamięci – dla nas najważniejszy jest podział ze względu na czas
przechowywania informacji i pojemność, przedstawiony w tabeli poniżej:
Czas
przechowywania
informacji
Nazwa
Pojemność
Długi
Pamięć długotrwała
Nieograniczona
Krótki
Pamięć krótkotrwała
Ograniczona
Pamięć operacyjna
Ograniczona
W odróżnieniu od niektórych psychologów poznawczych, którzy utożsamiają pamięć
operacyjną z pamięcią krótkotrwałą (tym, co pamiętamy do 20 sekund) – wyróżniając dodatkowo
pamięć sensoryczną (do 100 milisekund), dla nas celowe jest rozróżnienie między systemem
zapisu dochodzących informacji (pamięć krótkotrwała) a systemem, w którym dokonuje się
operacji na informacjach (pamięć operacyjna).
W pamięci operacyjnej informacje mogą być przechowywane nawet parę dni, jak wtedy,
gdy nie wyłączamy naszego komputera, tylko przełączamy go w stan hibernacji (stand–by) i np.
przez parę dni utrzymujemy w pamięci dane do ostatnio wykonywanego/niezakończonego
zadania).
Zatrzymajmy się chwilę nad strukturą pamięci długotrwałej. Nasz umysł przechowuje
znajome obrazy: miejsc, osób, przedmiotów. Wystarczy, że zobaczymy fragment obrazu lub
nawet zatarte kontury, by przypomnieć sobie całość. W pamięci długotrwałej (LTM) możemy
wyróżnić: część deklaratywną (możemy zadeklarować to, co pamiętamy, jest to dostępne w
świadomości) i niedeklaratywną . Pamięć deklaratywna nazywana jest też pamięcią jawną,
pamięć niedeklaratywna – utajoną (implicit memory). W deklaratywnej części pamięci
długotrwałej można wyróżnić dwie części: 1) semantyczną i 2) epizodyczną . Ta pierwsza
zawiera wiedzę uogólnioną, np. o tym, jak wyglądają typowe przyjęcia ze szwedzkim stołem.
Druga dotyczy konkretnych informacji, np. wspomnień z ostatniego przyjęcia. Reprezentacja
epizodyczna jest więc faktograficzna i autobiograficzna. W większości reprezentacji poznawczych
zawarte są elementy semantyczne i epizodyczne.
Elementy semantyczne są przechowywane dłużej niż epizodyczne. Pamiętamy, co
oznacza określenie „szwedzki stół”, ale nie pamiętamy, kiedy i w jakich okolicznościach się o tym
po raz pierwszy dowiedzieliśmy. W niedeklaratywnej części pamięci długotrwałej zawarta jest
pamięć proceduralna (w tym pamięć umiejętności), a także związki między różnymi pojęciami
nabyte za pomocą warunkowania klasycznego lub instrumentalnego. Odpowiadając na pytanie:
„Ile kalorii ma baton czekoladowy?”, odwołamy się do pamięci semantycznej, zaś na pytanie o to,
co zjedliśmy wczoraj na przyjęciu, będziemy korzystać z pamięci epizodycznej. Umiejętność
kupienia batonu w automacie to część wiedzy (pamięci) proceduralnej, chociaż instrukcja będzie
składnikiem wiedzy semantycznej. Nieuświadomione unikanie gorzkiej czekolady może być
składnikiem pamięci niedeklaratywnej (utajonej).
289923094.002.png
slajdy z wykładów + fragmenty z Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją; rola myśli i emocji 5
Pamięć deklaratywna
(jawna, łatwa do uświadomienia)
Pamięć niedeklaratywna
(utajona, trudna do uświadomienia)
Fakty – wiedza
ogólna
(pamięć
semantyczna)
Osobiste
doświadczenie
(pamięć epizodyczna)
Umiejętności –
ruchowe i poznawcze
(pamięć
proceduralna)
Związki między
reprezentacjami
(efekty warunkowania
klasycznego
i instrumentalnego)
I.1. Elementy pamięci długotrwałej: reprezentacje poznawcze (pojęcia i schematy)I
Jedną z podstawowych zdolności naszego umysłu jest kategoryzowanie doświadczeń.
Tworzymy pojęcia, identyfikując te właściwości, które są wspólne klasie obiektów lub idei. Proces
ten jest elementem dążenia umysłu do ekonomii poznawczej – minimalizacji czasu i wysiłku
przetwarzania, jeśli tylko jest to możliwe. Podstawowymi elementami podlegającymi
przetwarzaniu są reprezentacje poznawcze. Są to porcje powiązanych ze sobą informacji.
Reprezentacje poznawcze mogą być przetwarzane przez nasz umysł bez
uwzględniania ich części składowych . Wyobraźmy sobie sytuację, gdy ktoś ze zdjęć naszych
znajomych wyciął ich nosy, a potem kazał nam rozpoznać, do kogo dany nos należy. Nos jest
prostszym bodźcem niż cała twarz, ale dla nas jest to zadanie trudniejsze niż rozpoznanie całej
twarzy. Konorski określa to jako pozorną prostotę bodźców prostych . Proste bodźce, które nie
należą do naszego „naturalnego repertuaru doświadczeń”, sprawiają nam dużo kłopotów. W
większości reprezentacji poznawczych zawarte są elementy semantyczne i epizodyczne. Nasz
umysł musi działać, opierając się na uogólnieniach . Nie ma sposobu, by tego uniknąć.
Przejawiamy silną tendencję do porządkowania świata. Każdy z nas ma na przykład skłonność
do stereotypowego (bo ignorującego różnice) dzielenia ludzi na kategorie. Jak obrazowo określił
to Allport: „życie jest zbyt krótkie, aby różnicować”.
Reprezentacje poznawcze (podstawowe elementy podlegające przetwarzaniu) różnią się
stopniem złożoności. Możemy wyróżnić reprezentacje proste – takie jak pojęcia czy
wyobrażenia. Reprezentacje złożone to np. sądy, które się składają z pojęć i prostych relacji
między nimi. Warto pamiętać o różnych typach sądów przedstawionych w tabeli poniżej.
Typy sądów i
Kryterium oceny sądu
Przykład
Deskryptywne
Prawda – fałsz
X waży 106 kg
Ewaluatywne
Dobry – zły
X jest atrakcyjny
Preskryptywne (nakazująco –
zakazujące)
Pożądany – niepożądany
X powinien schudnąć
Bardziej rozbudowane reprezentacje nazywane są schematami poznawczymi , które
omówimy w dalszej części rozdziału.
I.2. Pojęcia klasyczne vs naturalne
Pojęcia pozwalają nam opisywać różne obiekty. Grupują one powiązane ze sobą obiekty,
nazywane desygnatami pojęcia, w szczególny sposób. Oglądając zbiór czworokątów na rysunku
2.1, powiemy, że tylko figura A jest kwadratem – innymi słowy jest desygnatem pojęcia
KWADRAT, ponieważ spełnia warunki konieczne i wystarczające: wszystkie 4 boki i kąty są
równe.
I Z przykrością musimy stwierdzić, że język wykorzystywany przez psychologów do opisu umysłu zawiera wiele
synonimów. Są nimi terminy: schematy, reprezentacje poznawcze (umysłowe, mentalne), pojęcia opisujące
kategorie obiektów, struktury poznawcze -- które mogą być używane zamiennie.
289923094.003.png 289923094.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin