Wykład I
Teoria - triada:
· Empirycznie sprawdzalna
· Teoria jest podstawą do skonstruowania metody
· Terapia – sposób postępowania z ludźmi
Przykładem jest poznawcza teoria depresji – Becka:
· Została dobrze sprawdzona empirycznie
· Metodą jest stworzony kwestionariusz depresji Becka
· Stworzono terapie – poznawcza terapia radzenia sobie z depresją
Kiedy pojawia się problem, to formułujemy go w jakimś języku, w przypadku psychologii jest to język teorii. Ale żeby coś nazwać teorią trzeba ją zweryfikować empirycznie.
W psychologii konstruujemy zmienne i za ich pomocą budujemy sensowne zdania czyli teorie, które po empirycznym zweryfikowaniu wchodzą do statusu teorii.
Teorią jest zespół twierdzeń umocowanych empirycznie:
· Najpierw jest refleksja metodologiczna
· Psycholog konstruuje zmienne, buduje hipotezy a następnie twierdzenia
· Warunek replikacji – powtarzalności!
Zmienne – język teorii, za ich pomocą psycholog formułuje hipotezy, a po sprawdzeniu wchodzą one w język psychologii.
Warunki poprawnej konstrukcji zmiennej
I. Warunki formalne:
A. Rozłączność – jednej osobie przysługuje tylko jedna wartość (albo tyle, albo tyle np. IQ). Jednej osobie przysługuje tylko jedna wartość. Granice muszą być jasno określone.
B. Adekwatność
B-1: Wyczerpywalność – każdej osobie musi być przypisana jakaś wartość
B-2: Wyłączność – wartości zmiennej mogą być przypisane tylko tym osobom, które ta zmienna obejmuje swoim zasięgiem
II. Warunek treściowy – kryterium wyodrębniania wartości musi być trafne (kryterium musi być wywiedzione z zaakceptowanej teorii – czy da się uzasadnić zmienną na gruncie empirycznej teorii)
POSTAĆ ZWIĄZKU
1. Albo przyjmujemy, że związek ma charakter liniowy, albo związek jest wyraźnie krzywoliniowy
2. Ważna jest dla nas natura związku między Y a X-ami
3. Kontekst teorii psychologicznej jest najważniejszy. Teoria jest punktem wyjścia. Teoria to system twierdzeń.
4. Zmienne Y i X jeśli mają brać udział w badaniu, to trzeba je umieć pomierzyć.
5. Gdy zmienne zdefiniujemy to trzeba je potem zoperacjonalizować (wskazanie np. kobieta, mężczyzna)
6. Skala pomiarowa Xi Y – skala Stivensa
1. Nominalna
2. Porządkowa
3. Interwałowa
4. Ilorazowa
7.
To daje nam wynik
obserwowalny
8. Gulliksen – podał podstawową aksjomatykę do tworzenia testów. Wynik, który my obserwujemy składa się z :
· Wyniku prawdziwego (nieobserwowalnego)
· Części błędu (SEM)
9. Sięgamy po ten test, który ma najniższe SEM. Prowadzi on do estymacji przedziałowej.
10. Trafność teoretyczna – powiązanie wyniku z teorią – Macierz WCWM
SEM = SD * √ 1- rtt
SD – odchylenie standardowe
r – rzetelność
11. Od testu wymaga się by był rzetelny i by był trafny.
KONTEKST INTERAKCJI
Między badaczem a osobą badaną zawiązuje się interakcja, która może mieć wpływ na wyniki.
· Status motywacyjny – od przymusu do statusu ochotnika
· Lęk przed oceną – osoby boją się ujawnienia swojego ‘ja prywatnego’ ponieważ obawiają się rozbicia tego obrazu. W badaniu trzeba zredukować lęk
· Wskazówki sugerujące hipotezę – osoba uczestnicząca w badaniu umie odczytać intencje badacza
· Nastawienia badacza – badacze nieświadomie przekazują treść swoich hipotez, oczekiwań (efekt Rosentalla). Efekt nastawienia można zredukować, gdy oddzielimy funkcje badacza od funkcji zbieracza danych.
BADACZ – OSOBA BADANA
Zmienne można podzielić na:
· Klasyfikacyjne – nie podlegają manipulacji np. płeć
· Manipulacyjne
Osoby do grup powinny być przydzielane w sposób losowy (randomizacja)
Randomizacja – określa nam sposób manipulowania zmiennymi. Zawsze przydzielaj osoby losowo by zminimalizować czynnik wpływ badanych. Manipulowanie zmienną za pomocą randomizacji jest wpisane w eksperyment.
Quazi eksperyment – brak randomizacji
Dwa modele – Bowy:
· Podejście eksperymentalne (dla zmiennej manipulacyjnej) – model Aurora
· Podejście korelacyjne (dla zmiennej klasyfikacyjnej) – model wielokrotnej regresji
Addytywność efektu – efekty się dodają
Problem addytywności – np. problem kultura – dziedziczność
Dwa modele:
· Z interakcją
· Bez interakcji
Modele ANOVA mogą być w 3 modelach:
1. model efektów stałych – dobierane przez badacza
2. model efektów losowych – losujemy ze zbioru wartości kilka wartości
3. model efektów mieszanych – stałych i losowych
?
III. Rezultat badawczy (RB)
trafna (akceptacja trafnej hipotezy)
BłĄd A (odrzucenie trafnej hipotezy)
trafna (odrzucenie nietrafnej hipotezy)
Błąd B (pozostawienie nietrafnej hipotezy)
Hipoteza może być trafna bądź nietrafna.
η2 – zmiana zależności krzywoliniowych
r Pearsona – model liniowy
Mechanizm Losowy – tablice liczb losowych potrzebne są w randomizacji:
· przydzielamy osobom numery:
01 Adam Mickiewicz
02 Henryk Sienkiewicz
.
014 Stefan Żeromski
00 Bolesław Prus
· wybieramy tablice liczb losowych, rząd i poźniej sprawdzamy, które liczby wchodzą np.:
· i przydzielamy do grup
...
msteacher1979