o przywiazaniu Ainsworth_i_Bowlby_rtf.pdf

(193 KB) Pobierz
QPrint
Etologiczne podejļcie do rozwoju osobowoļci 1
Mary D. Slater Ainsworth
University of Virginia
John Bowlby
Tavistock Clinic, London, England
Jest to historyczny opis wspþpracy Johna Bowlby'ego i Mary Salter Ainsworth w pracach
badawczych i teoretycznych nad teoria przywiĢzania. RozpoczynajĢc od ich oddzielnych prb zrozumienia
rozwoju osobowoĻci, zanim Ainsworth doþĢczyþa do zespoþu badawczego Bowlby'ego w londyıskiej klinice
Tavistock na 4 lata, okreĻla on Ņrdþo etologicznego podejĻcia, ktre przyjħli. Po opuszczeniu przez
Ainsworth Londynu, jej badania w Ugandzie i w Baltimore staþy siħ empirycznym potwierdzeniem
teoretycznych koncepcji Bowlby'ego. Ten artykuþ ukazuje, jak ich wkþad do teorii i badaı nad przywiĢzaniem
integrowaþ ich we wspþpracy, ktra trwaþa przez 40 lat pomimo dzielĢcej ich odlegþoĻci.
WyrŇniajĢca cechĢ teorii przywiĢzania, ktrĢ wsplnie przyjħliĻmy jest to iŇ stanowi ona
etologiczne podejĻcie do rozwoju osobowoĻci. WspþpracowaliĻmy dþugo i owocnie w poszukiwaniu
podejĻcia. W tym artykule chcemy przedstawię krtki, historyczny opis poczĢtkowo oddzielnych ale
zgodnych poszukiwaı, ktre przerodziþy siħ ostatecznie w partnerstwo, i jak nasze dokonania splataþy siħ w
toku rozwoju etologicznie zorientowanej teorii przywiĢzania i przedmiotu badaı, ktre wyrastaþy z teorii i
sþuŇyþy jej rozwiniħciu i opracowaniu.
Przed rokiem 1950
Jeszcze przed rozpoczħciem staŇu podyplomowego, kaŇde z nas Ňywo interesowaþo siħ rozwojem
osobowoĻci kluczowĢ w nim rolĢ wczesnych interakcji pomiħdzy dzieęmi i rodzicami. W przypadku
Bowlby'ego byþo to zainicjowane w czasie pracy jako wolontariusz w szkole z internatem dla dzieci
nieprzystosowanych, ktra miaþa miejsce po ukoıczeniu przeddyplomowych studiw medycznych na
Uniwersytecie Cambridge. Dwoje dzieci zrobiþo na nim szczeglne wraŇenie. Jednym z nich byþ
odizolowany, pozbawiony emocji mþodociany (isolated affectionless adolescent), ktry nigdy nie zaznaþ
stabilnych stosunkw z matkĢ. Drugi byþ lħkowym dzieckiem, ktre podĢŇaþo za Bowlby'm jak cieı. W duŇej
mierze z powodu tych dwojga dzieci Bowlby zdecydowaþ siħ na kontynuowanie studiw medycznych
zamiarem specjalizowania siħ w dzieciħcej psychiatrii i psychoterapii i zostaþ przyjħty jako student na
trening psychoanalityczny. Od poczĢtku treningu byþ przekonany, Ňe psychoanalitycy w swoim
1 Ainsworth, M. D. Slater, Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality devel;opment.
American Psychologist, 46 (4), 333-341. Tþumaczenie: Anna Brzeziıska i Anna Kobylaıska.
1
zaabsorbowaniu Ļwiatem fantazji dziecka, za maþo uwagi poĻwiħcali rzeczywistym wydarzeniom w jego
realnym Ňyciu. Jego doĻwiadczenia w London Child Guidance Clinic przekonaþy go o znaczĢcej roli
interakcji z rodzicami w rozwoju osobowoĻci dziecka i o wpþywie jaki na te interakcje miaþy wczesne
doĻwiadczenia rodzicw dziecka z kolei z ich rodzicami. Jego pierwsze systematyczne badania rozpoczħþy
siħ rwnieŇ w London Child Guidance Clinic, gdzie porwnywaþ 44 mþodocianych zþodziei z kontrolnĢ grupĢ
i wykazaþ, Ňe doĻwiadczenie dþugotrwaþej separacji od matki lub brak opieki macierzyıskiej byþy znacznie
czħstsze wĻrd zþodziei niŇ w grupie kontrolnej, i Ňe takie doĻwiadczenia szczeglnie dotyczyþy dzieci
zdiagnozowanych jako pozbawione emocji (affectionless).
Wybuch wojny w 1939 roku przerwaþ karierħ BowlbyÓego jako psychiatry dzieciħcego, ale dostarczyþ
mu uŇytecznego doĻwiadczenia badawczego zwiĢzanego z selekcjĢ oficerw oraz nowych sympatycznych
znajomych, z ktrych niektrzy po wojnie poþĢczyli siħ by zorganizowaę klinikħ Tavistock. Krtko potem
klinika ta staþa siħ czħĻciĢ Paıstwowej SþuŇby Zdrowia (National Health Service) i Bowlby sþuŇyþ jako
peþnoetatowy konsultant psychiatryczny oraz jako dyrektor Wydziaþu dla Dzieci i Rodzicw. Tam rwnieŇ
podjĢþ wĢtki swoich klinicznych i badawczych zainteresowaı. Niestety, ukierunkowanie zainteresowaı
czħĻci personelu na orientacji M. Klein sprawiþo, Ňe wykorzystanie klinicznych przypadkw do rodzaju
badaı jakie chciaþ podjĢę Bowlby, byþo trudne. Stworzyþ on swj wþasny zespþ badawczy, ktry rozpoczĢþ
dziaþalnoĻę w 1948 roku. Przekonany o waŇnoĻci doĻwiadczeı rzeczywistego Ňycia w przebiegu rozwoju
dziecka, zdecydowaþ siħ skupię na efektach wczesnej separacji z matkĢ, poniewaŇ separacja jest
wydarzeniem udokumentowanym, inaczej niŇ nieprawidþowe interakcje rodzinne dla ktrych w tym czasie
nie byþo odpowiednich dokumentacji.
Czþonkowie zespoþu badawczego rozpoczħli dwa projekty badawcze - jeden retrospektywny, drugi
perspektywiczny. Projekt retrospektywny obejmowaþ badania dþugofalowe (follow- up study) 66 dzieci w
wieku szkolnym, ktre doĻwiadczyþy rozþĢki z rodzicami z powodu pobytu w sanatorium przeciwgruŅliczym
w okresie od pierwszego do czwartego roku Ňycia, ktre pŅniej wrciþy o domu.
Projekt perspektywiczny zostaþ podjħty jednoosobowo przez Jamesa Robertsona, wwczas
pracownika socjalnego, ktry praktykowaþ w Ňþobku wojennym Anny Freud. Robertson obserwowaþ
zachowanie maþych dzieci poddanych separacji w trzech rŇnych ukþadach instytucjonalnych. Tam, gdzie to
byþo moŇliwe, obserwowaþ zachowanie dzieci w inercji z rodzicami w domu, zarwno przed separacjĢ jak i
po powrocie do rodzicw.
Sam Bowlby podjĢþ trzeci projekt, w odpowiedzi ĺwiatowej Organizacji Zdrowia (WHO), o
przygotowanie raportu o tym co wiadomo o losie dzieci pozbawionych rodzin. Ta proĻba skþoniþa go do
2
przeczytania caþej dostħpnej literatury na temat separacji i braku opieki macierzyıskiej i do wielu podrŇy w
celu ustalenia, co zostaþo zrobione gdzie indziej w sprawie dzieci bez matek. Ten raport zostaþ
opublikowany zarwno przez WHO jako monografia zatytuþowana Ð Opieka Macierzyıska i Zdrowie
PsychiczneÑ (Bowlby, 1951) jak i w popularnym wydawnictwie ÐPenguinÑ pod tytuþem ÐOpieka nad
Dzieckiem i Rozwj MiþoĻciÑ (Bowlby & Ainsworth, 1965).
Cofnijmy siħ teraz do poczĢtkw kariery Ainsworth. Rozpoczħþa ona przeddyplomowy kurs
psychologii na Uniwersytecie w Toronto majĢc (jak wielu innych) nadziejħ zrozumieę, jak staþa siħ tym
czþowiekiem jakim byþa i jaki zwiĢzek mieli z tym jej rodzice. Interesowaþ jĢ caþy, szeroki wachlarz
dostħpnych jej kursw ale dwa w szczeglnoĻci. Jednym byþa eksperymentalna grupa S.N.F. ChantÓa, w
ktrej dowiedziaþa siħ, jak fascynujĢcym zajħciem jest praca badawcza. Drugim prowadzona przez
Willliama E. Blatza grupa skoncentrowana wokþ jego nowo sformuþowanej teorii bezpieczeıstwa jako
prby podejĻcia do zrozumienia rozwoju osobowoĻci. Po uzyskaniu dyplomu Ainsworth kontynuowaþa
studia podyplomowe na Uniwersytecie Toronto i byþa zachwycona, kiedy Blatz zaproponowaþ jej by oparþa
swojĢ pracħ badawczĢ na jego teorii bezpieczeıstwa.
PoniewaŇ wykorzystaþa ona niektre najwaŇniejsze tezy jego teorii bezpieczeıstwa do swojej teorii
przywiĢzania, wydaje siħ wþaĻciwe powiedzieę w tym miejscu parħ sþw na temat tej teorii (Blatz, 1966).
Bezpieczeıstwo (security), jak sugeruje þaciıskie pochodzenie tego sþowa sine- cura oznacza - Ðbez opieki,
bez uwagiÑ lub Ðbez niepokojuÑ zgodnie z teoriĢ Blatza, istnieje kilka rodzajw bezpieczeıstwa, z ktrych
pierwszym, ktry pojawia siħ w rozwoju jest to co nazywamy Ð niedojrzaþym zaleŇnym bezpieczeıstwemÑ
(immature depend security). Niemowlħta i w malejĢcym stopniu maþe dzieci, czujĢ siħ bezpiecznie tylko
wwczas, jeĻli mogĢ polegaę na tym, Ňe rodzice zaopiekujĢ siħ nimi i przejmĢ odpowiedzialnoĻę za
konsekwencje ich zachowania. Dzieciħca dĢŇnoĻę do zmiany prowadzi je do zaciekawienia otaczajĢcym
Ļwiatem, do jego eksplorowania i poznawania. Ale nauka wiĢŇe siħ z niebezpieczeıstwem. Kiedy dzieci
majĢ trudnoĻci w poznawaniu lub wystraszĢ siħ w czasie eksplorowania czujĢ siħ mimo wszystko
bezpieczne, jeĻli mogĢ siħ schronię u rodzicw, ufne, Ňe otrzymajĢ pociechħ i uspokojenie. Dlatego
osiĢgalnoĻę rodzicw jest dla dziecka bezpiecznĢ podstawĢ (secure base) w oparciu o ktrĢ moŇe ono
eksplorowaę i uczyę siħ.
Z czasem, kiedy dzieci stopniowo zdobywajĢ wiedzħ o Ļwiecie i umiejħtnoĻci radzenia sobie w nim,
mogĢ w coraz wiħkszym stopniu polegaę na sobie i w ten sposb nabywajĢ stopniowo zwiħkszajĢcych siħ
podstaw dla niezaleŇnego bezpieczeıstwa (independent security). Zgodnie z teoriĢ Blatza, do czasu
osiĢgniħcia dojrzaþoĻci, czþowiek powinien byę caþkowicie uniezaleŇniony od rodzicw. Blatz uwaŇaþ kaŇdĢ
3
znaczniejszĢ kontynuacjħ zaleŇnoĻci od rodzicw jako niepoŇĢdanĢ. Ale nie moŇna osiĢgnĢę poczucia
bezpieczeıstwa wyþĢcznie na bazie swojej niezaleŇnej wiedzy i umiejħtnoĻci. Aby byę bezpiecznym,
czþowiek musi uzupeþniaę dojrzaþym, zaleŇnym bezpieczeıstwem (mature dependent security) kaŇdy
stopieı niezaleŇnego bezpieczeıstwa, jaki udaþo mu siħ osiĢgnĢę. Blatz myĻlaþ tu o tych pojawiajĢcych siħ
wzajemnych relacjach dawania i brania z innymi osobami z tego samego pokolenia - relacjach, w ktrych
kaŇdy z partnerw, na bazie swojej wiedzy i umiejħtnoĻci moŇe stanowię bezpiecznĢ podstawħ dla innych.
Blatz przyznawaþ rwnieŇ, ze mechanizmy obronne ( nazywaþ je Ļrodkami zastħpczymi - (deputy agents)
mogĢ czasowo zapewnię poczucie bezpieczeıstwa ale nie oddziaþujĢ na Ņrdþo braku bezpieczeıstwa - tak
jak znieczulenie bolĢcego zħba.
Do swojej rozprawy naukowej Ainsworth (wwczas Salter, 1940) skonstruowaþa 2 skale (self -
report, paper- pencil scale) do samodzielnej oceny poziomu, do jakiego dana osoba raczej ma poczucie
bezpieczeıstwa niŇ nie ma. Pierwsza dotyczyþa relacji z rodzicami, druga z przyjaciþmi. Razem skale te
miaþy wskazywaę, do jakiego stopnia poczucie bezpieczeıstwa badanego opieraþo siħ na niedojrzaþej
zaleŇnoĻci od rodzicw, niezaleŇnoĻci, dojrzaþych relacji zaleŇnoĻci z rwieĻnikami czy tez na
pseudopodobieıstwie mechanizmw obronnych. RŇnice indywidualne byþy okreĻlane w terminach wzorw
wynikw - sposb klasyfikacji wynikw, dla ktrego znalazþa zastosowanie znacznie pŅniej. Badanymi byli
studenci trzeciego roku, dla kaŇdego z ktrych osiĢgalna byþa autobiografia dla sprawdzenia ich
wiarygodnoĻci.
PrzewidujĢc jej pŅniejszĢ ocenħ w Ļwietle przyszþych doĻwiadczeı, Ainsworth doszþa do wniosku,
Ňe teoria bezpieczeıstwa Blatza nie braþa dostatecznie pod uwagħ procesw obronnych. OdrzucajĢc teoriħ
procesw nieĻwiadomych Freuda, Blatz utrzymywaþ, Ňe tylko Ļwiadome procesy miaþy jakiekolwiek
znaczenie dla rozwoju osobowoĻci. To byþ jedyny aspekt jego teorii, ktrego Ainsworth nie przyjħþa.
Ponadto staþo siħ dla niej oczywiste, Ňe z jej metodĢ samooceny (paper - pencil scale) jest prawie
niemoŇliwe dokþadne okreĻlenie, jak dalece procesy obronne zamazaþy wyniki na skali bezpieczeıstwa.
JednakŇe gþwne wnioski z jej rozprawy potwierdziþy teoriħ bezpieczeıstwa w obowiĢzujĢce wwczas
formie i podtrzymaþy jej entuzjazm dla niej.
UzyskujĢc stopieı naukowy w 1939 r. Ainsworth miaþa nadziejħ kontynuowaę badania z Blatzem
nad bezpieczeıstwem. Szukaþa i otrzymaþa etat na wydziale. Ich zamierzenia badawcze przerwaþ wybuch
wojny trzy miesiĢce pŅniej. Blatz jak i wiħkszoĻę wspþpracownikw z jego wydziaþu wkrtce wyjechaþ do
prac zwiĢzanych z wojnĢ. Ainsworth kontynuowaþa nauczanie do 1942 roku, kiedy to wstĢpiþa do nowo
powstaþych Oddziaþw Bojowych Armii Kanadyjskiej, gdzie zostaþa przydzielona do selekcji personelu. Po
4
wyzwoleniu spħdziþa rok jako inspektor d/s rehabilitacji Kobiet na Wydziale do Spraw Weteranw
Wojennych. W 1946 r. SzczħĻliwie powrciþa na Uniwersytet w Toronto jako docent psychologii.
W czasie jej pracy podczas wojny rozwinħþa zainteresowania klinicznĢ ocenĢ i wybraþa jĢ jako
obszar swojej akademickiej specjalizacji. Skoncentrowaþa siħ na technikach projekcyjnych, gþwnie
Roschacha, ktre opanowaþa w czasie warsztatw kierowanych przez Bruno Klopfera. To zaowocowaþo
wspþautorstwem podrħcznika techniki Roschacha (Klopfer, Ainsworth, Klopfer & Holt, 1954). Zdobyþa
doĻwiadczenie praktyczne w ocenie klinicznej jako wolontariusza w szpitalu dla weteranw i, jak to
wczeĻniej zaplanowaþa, wspþkierowaþa badaniami z Blatzem w kierunku przyszþych ocen bezpieczeıstwa.
W 1950 roku opuĻciþa uniwersytet w Toronto, poĻlubiwszy Leonarda Ainswortha, czþonka zespoþu
do badaı nad bezpieczeıstwem, ktry zostaþ zakwalifikowany na studia doktorancie na Uniwersytecie
Londyıskim. Jako bezrobotna, zostaþa nakþoniona przez Edith Mercer, przyjaciþkħ, ktrĢ poznaþa w czasie
wojny, by odpowiedziaþa na ogþoszenie w Times Educational Supplement. Poszukiwano badacza
rozwojowego biegþego w technikach projekcyjnych do prac nad badaniami kliniki w Tavistoc nad wpþywem
separacji od matki we wczesnym dzieciıstwie na rozwj osobowoĻci. Dostaþa tħ pracħ i to zmieniþo jej
karierħ badawczĢ jednoczeĻnie wykorzystujĢc jej wczeĻniejsze wĢtki.
1950 - 1954
Bowlby wþaĻnie ukoıczyþ swj raport dla WHO, kiedy Ainsworth doþĢczyþa do jego zespoþu.
Ainsworth tak jak Bowlby, byþa pod wraŇeniem ujemnego wpþywu na rozwj braku interakcji z osobĢ matki,
kiedy niemowlħta i maþe dzieci spħdzaþy dþuŇsze okresy odseparowane od niej. WþĢczyþa siħ rwnieŇ w
prace zespoþu nad analizĢ danych uzyskanych z dwch innych projektw badawczych. Byþo jasne, Ňe
bogatsze dane pochodzĢ z badaı dþugofalowych. BezpoĻrednia obserwacja w Ļrodowisku naturalnym
dziecka wykazaþa, jak maþe dziecko przechodzi z poczĢtkowo gwaþtownego protestu bezpoĻrednio po
oddzieleniu od matki, do rozpaczy i w koıcu do odizolowania, szczeglnie jeĻli separacja trwaþa tydzieı lub
dþuŇej. W czasie ponownego spotkania byþo oczywiste, Ňe wiħŅ dziecka z matkĢ nie zniknħþa, ale przybraþa
lħkowy charakter. W przypadkach, w ktrych odizolowanie trwaþo pomimo poþĢczenia z matkĢ, mogþo
wystĢpię zakþcenie wiħzi nawet jeĻli byþo to zamaskowane przez mechanizmy obronne. Analiza wywiadw
przeprowadzanych z pracownikami socjalnymi sanatorium wykazaþa, Ňe brak poczucia bezpieczeıstwa
zwiĢzku dziecka z matkĢ trwaþ przez kilka lat od doĻwiadczenia, z bardzo nielicznymi przypadkami
utrzymujĢcego siħ stanu pozbawionego emocji wycofania ( affectionless detachment) ( Bowlby, Ainsworth,
Boston & Rosenbluth, 1956).
W tym czasie Jimmy Robertson (1952) nakrħciþ film ÐDwulatek idzie do szpitalaÑ dla zilustrowania
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin