Kurs_Eagle_cz09.pdf

(893 KB) Pobierz
104-106_eagle_cz9.indd
KURS
Kurs obsługi EAGLE, część 9
Ostatni odcinek kursu
poświęcamy obróbce plików
gerberowskich uzyskanych
z Eagle’a. Jak wspominaliśmy
miesiąc temu, pliki te są
niezbędne do wyprodukowania
zaprojektowanych płytek,
jak również w celach
udokumentowania wykonanego
projektu. Przedstawiamy także
narzędzie pozwalające na
zobrazowanie płytki w 3D.
Pobieżnie opiszemy niektóre
funkcje GC–Prevue. Tak więc za ko-
lejką, u góry okna znajduje się pa-
sek narzędziowy ze wszystkimi naj-
częściej używanymi funkcjami, po
lewej stronie znajdują się natomiast
trzy okienka. Dzięki nim mamy do-
stęp praktycznie do wszystkich in-
teresujących nas elementów progra-
mu. Po kolei od góry są to Naviga-
tion View – dzięki niemu możemy
bardzo efektywnie przemieszczać,
powiększać oraz pomniejszać widok
zawartości otwartego pliku. Poniżej
znajdujące się okienko Coordina-
tes and Selection Summary zawiera
współrzędne względne i bezwzględ-
ne kursora. Przy pomocy wartości
z tego okienka możemy kontrolować
wymiary płytki oraz inne wielko-
ści krytyczne (szerokość ścieżek,
oraz odstępy pomiędzy nimi). Naj-
niżej po lewej umieszczone okien-
ko to GC Explorer. Pozwala one na
importowanie plików Gerber oraz
Excellon, możemy w nim również
stworzyć lub edytować apertury
(dla gerbera w formacie innym niż
RS274X) oraz tabele ze średnica-
mi wierteł ( Drill Tables ). Obsłu-
ga programu jest intuicyjna i po
krótkim czasie nie będziemy mieli
z nim większych kłopotów. Otwórz-
my stworzone przez nas wcześniej,
przykładowe pliki gerbera. W tym
celu klikamy prawym klawiszem
myszy na linijkę Physical Layers
w oknie GC Explorera. Otworzy się
Rys. 54.
menu kontekstowe, z którego wy-
bierzemy Import ( rys. 54 ). To samo
osiągniemy wpisując z klawiatury
literą „I” (duże „i”). Odszukajmy
katalog, w którym znajdują się po-
trzebne pliki, po czym trzymając
wciśnięty klawisz Control zaznacz-
my te, w których znajdują się dane
w formacie Gerber (mają one roz-
szerzenie z literą „x” na końcu). Po
przyciśnięciu klawisza Select zosta-
nie otwarte okno, w którym może-
my jeszcze zmienić format, w jakim
będą odczytywane pliki oraz zazna-
czyć te pliki, które mają zostać im-
portowane. Parametr File Type musi
być dla wszystkich plików ustawio-
ny na RS–274X. Jeżeli tak nie jest
( demo3.CRBOTx ), należy go zmienić.
Po wciśnięciu OK przechodzimy do
następnego okna, w nim również
wciskamy OK, po czym otwarte zo-
staje ostatnie okienko. Możemy po-
przeglądać w nim poszczególne pliki
( Previous , Next File ), zmienić kolor,
w którym będzie dana płaszczyzna
reprezentowana. Możemy również
pozmieniać kilka innych mniej lub
bardziej interesujących parametrów.
Okienko zamykamy klikając na OK.
Od teraz wszystkie importowane
pliki są umieszczone w oknie GC–
–Explorer. Jeżeli chcemy, aby któraś
z płaszczyzn była niewidoczna, wy-
starczy dany plik kliknąć prawym
klawiszem myszy i w menu wybrać
Hide (jeżeli ukrytą płaszczyznę
chcemy mieć z powrotem widoczną,
klikamy na View ).
Mamy już zaimportowane pliki
w formacie Gerber, przydałoby się
jeszcze przejrzeć plik zawierający
opis wierceń. Na początek potrze-
bujemy plik ze średnicami wier-
teł. Format pliku z EAGLE nie jest
niestety kompatybilny z GC–Pre-
vue, musimy stworzyć go sami.
Nie będzie to trudne, ponieważ
w projekcie korzystamy z tylko
trzech wierteł.
Przed wysłaniem plików produk-
cyjnych warto je jeszcze przejrzeć.
Do tego celu potrzebujemy jeszcze
przeglądarkę plików Gerber, którą
to sobie ściągniemy z Internetu. Na
stronie www.graphicode.com można
znaleźć dobrą, darmową przeglądar-
kę GC–PREVUE. Aby ją ściągnąć,
należy na stronie producenta podać
adres swojego konta e–mail oraz
parę innych informacji. Po ścią-
gnięciu, zainstalowaniu i pierwszym
uruchomieniu program powinien
wyglądać mniej więcej tak, jak na
rys. 53 .
Rys. 53.
104
Elektronika Praktyczna 1/2007
152710733.008.png 152710733.009.png 152710733.010.png
KURS
Rys. 55.
w edytorze PCB.
Służy temu progra-
mik ULP napisa-
ny przez Matthiasa
Weißera. Dla osób
prywatnych jest
on darmowy, a po-
brać go można ze
strony internetowej
autora www.matwei.
de . Najlepiej ścią-
gnąć wersję insta-
lacyjną eagle3d_1_
04_05022006.exe (nazwa może
się nieco różnić, w zależności
od aktualnej wersji).
Po uruchomieniu, program zapy-
ta nas o katalog, w którym chcemy
go zainstalować. Podajmy mu kata-
log ULP z naszej instalacji EAGLE–a,
czyli będzie to prawdopodobnie C:\
Programy\EAGLE–4.16\ulp\Eagle3D .
Program generuje pliki w formacie
POVRay, aby przetworzyć je do
formatu graficznego, potrzebujemy
jeszcze odpowiedni program, który
znajdziemy na stronie http://www.
povray.org/download/ . Aktualna wer-
sja instalacyjna dla Windows nosi
nazwę povwin36.exe (w międzycza-
sie mogła się ukazać już nowsza
wersja). Po jego ściągnięciu należy
go jeszcze zainstalować, co odby-
wa się w pełni automatycznie. Aby
nie przeszkadzać instalatorowi, we
wszystkich okienkach klikamy OK.
No to mamy już wszystkie nie-
zbędne nam programy i możemy
przystąpić do generowania widoków
3D. Na początku należy zaznaczyć,
że program ma czasami problemy
z elementami posiadającymi ujemne
współrzędne, tak więc należy ich
unikać. Jeżeli takowe występują, to
musimy całą płytkę, ze wszystkimi
elementami przesunąć do dodatniej
ćwiartki układu współrzędnych. Je-
żeli na płytce występują polygony,
to muszą być one obliczone
przed uruchomieniem pro-
gramu ulp . Otwórzmy więc
w edytorze PCB dowolną płyt-
kę (np. demo3.brd ) następnie
wyliczymy polygony (RAT-
SNEST) i uruchomimy progra-
mik 3d41.ulp . Zostanie otwar-
te pierwsze okienko, w którym
należy podać język, w którym
chcemy się komunikować. Po
przyciśnięciu OK przechodzi-
my do następnego okna za-
wierającego informacje o pro-
gramie i autorze. W następnym
oknie możemy określić kata-
Klikamy prawym klawiszem na
linijkę Drill Tables w okienku Explo-
rera, z menu wybieramy New Drill
Table . Po lewej stronie pojawia się
kwadracik. Po jego przyciśnięciu
mamy dostęp do nowego pliku,
klikniemy go prawym klawiszem
i wybierzemy Edit . Wpisujemy po-
trzebne średnice na podstawie pliku
demo3.drl . Po wypełnieniu, tabela
powinna wyglądać jak na rys. 55 .
Po zamknięciu okna możemy im-
portować plik, robimy to identycz-
ne jak przy gerberze, jako typ wy-
bieramy jednak NC Drill .
To tyle na temat przeglądarki
plików w formacie Gerber. Następ-
nym tematem są pliki sterujące au-
tomatem do rozmieszczania elemen-
tów SMD. Jeżeli takowe potrzebu-
jemy, uruchamiamy programik mo-
untsmd.ulp . Następnie należy podać
katalog, w którym chcemy umieścić
pliki wynikowe oraz ich nazwy.
Program tworzy dwa pliki tekstowe,
pierwszy dla elementów znajdują-
cych się na górnej stronie płytki
(rozszerzenie *.mnt ). Drugi, posiada-
jący rozszerzenie *.mnb odnosi się
dla elementów znajdujących się na
stronie dolnej. Jeżeli na którejś ze
stron nie ma umieszczonych ele-
mentów SMD, to plik jest pusty.
Zawartość jednego z plików pokaza-
no na rys. 56. Można w nim zna-
leźć następujące dane: nazwę ele-
mentu, współrzędne X i Y, kąt, pod
którym dany element jest obrócony,
jego wartość oraz typ obudowy. Po-
szczególne wartości są liczbowe od-
dzielone spacjami, można je więc
bez problemu importować do do-
wolnego arkusza kalkulacyjnego.
Ostatnim etapem realizacji pro-
jektu, który omówimy w naszym
kursie, jest generowanie trójwymia-
rowego widoku płytek, stworzonych
Rys. 57.
log roboczy. Podajmy przykładowo
C:\Programy\EAGLE–4.16\3D–temp .
Po potwierdzeniu przechodzimy do
głównego okna sterującego, którego
wygląd przedstawiono na rys. 57 .
Na poszczególnych zakładkach mo-
żemy zmieniać dowolne parametry,
między innymi są to:
– Ogólne: określamy jakie elemen-
ty mają się znaleźć na rysunku
(elementy, ścieżki, pady SMD...).
Czy mają być uwzględnione
polygony, otoczenie oraz sama
płytka.
– Płytka: grubość materiału oraz
miedzi, a także ustawienie, czy-
li obrót w dowolnej płaszczyźnie
XYZ.
– Punkt, w którym jest umieszczo-
ny „aparat robiący zdjęcie”.
– Światło: płytkę oświetlamy czte-
rema reflektorami, możemy osob-
no dla każdego określić jego po-
łożenie, kolor światła, intensyw-
ność oraz włączyć lub wyłączyć
cienie.
– Kolory dla płytki, ścieżek, pól
lutowniczych, otworów, otocze-
nia, opisu elementów oraz prze-
lotek.
Widok płytki możemy więc zmie-
niać w szerokich granicach, proponu-
Rys. 56.
Rys. 58.
Elektronika Praktyczna 1/2007
105
152710733.011.png 152710733.001.png 152710733.002.png 152710733.003.png
KURS
Rys. 59.
szym jego uruchomieniu mu-
simy podać ścieżki dostępu
do plików dołączanych przez
programik ULP. Dokonuje-
my tego w menu Render>
Edit setting/Render>Com-
mand line options ( rys. 59 ).
Po ustawieniu odpowiedniej
ścieżki klikamy na klawisz
Set but dont Render . Następ-
nie ustalmy rozdzielczość,
w której chcemy, aby powstał
widok naszej płytki. Klikamy
w lewej części menu i usta-
wiamy rozdzielczość 800x600
( rys. 60 ). Możemy już rozpo-
cząć rendering, klikamy na ikonę
Run . Jeżeli wszystkie etapy kon-
figuracji zakończono pomyślnie, to
w nowo otwartym okienku powstaje
właśnie obrazek naszej płytki. Cza-
sami może to potrwać nawet kilka
minut! Po zakończonym renderin-
gu plik zostaje zapisany w katalo-
gu roboczym (wcześniej przez nas
określonym). Na rys. 61 pokazano
przykładowy widok płytki, będący
wynikiem pracy programu ulp oraz
POV–Ray. Jak już wcześniej wspo-
mniałem, aby nabrać wprawy, oraz
osiągnąć pożądany rzut płytki, war-
to poeksperymentować z poszczegól-
nymi ustawieniami panelu głównego
programiku 3d41.ulp .
Na tym kończymy nasz kurs,
mam nadzieję, że Was za bardzo
nie zanudziłem i że przekazałem
Wam niezbędną wiedzę, dzięki któ-
rej będziecie w stanie samodzielnie,
przy pomocy EAGLE–a projektować
obwody drukowane. Życzę udanych
projektów!
inż. Henryk Wieczorek
henrykwieczorek@gmx.net
Rys. 60.
ję poeksperymentować dla różnych
parametrów. Na początek wystarczą
ustawienia domyślne, na pierwszej
zakładce możemy jednak kilka pa-
rametrów pozmieniać, tak jak na
rys. 58 . Po przyciśnięciu klawisza
Create POV–File and Exit zostanie
wygenerowany plik POV, który jest
umieszczony w określonym przez
nas katalogu roboczym. Dwukrotne
kliknięcie na plik powoduje otwar-
cie programu POV–Ray. Przy pierw-
Rys. 61.
106
Elektronika Praktyczna 1/2007
152710733.004.png 152710733.005.png 152710733.006.png 152710733.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin