Dział / Temat zajęć
Przewidywane osiągnięcia ucznia
wymagania podstawowe
– uczeń:
wymagania pełne
I blok tematyczny: Człowiek – istota społeczna.
1. Wpływ otoczenia społecznego na jednostkę.
– opisuje zjawisko wpływu społecznego i podaje przykłady,
– potrafi omówić trzy rodzaje następstw wpływu społecznego: ulegania, identyfikacji, internalizacji,
– zna pojęcie konformizmu i nonkonformizmu
2. Kultura osobista a kultura zawodu
– zna pojęcie kultury, kultury materialnej, duchowej, społecznej, osobistej, zbiorowej, zawodu,
– wymienia elementy kultury osobistej,
– wymienia komponenty kultury zawodu
– potrafi wyjaśnić zależności między kulturą osobistą, zbiorową, duchową i materialną a kulturą zawodu
3. Cele kulturowe, wzory instytucjonalne a osobowość
– wymienia elementy sfery osobowości,
– wyjaśnia pojęcia celów kulturowych i wzorów instytucjonalnych,
– wymienia cechy osobowości
– podaje własnymi słowami definicję osobowości,
– omawia trudności związane z jednoznacznym zdefiniowaniem pojęcia osobowości,
– omawia cechy osobowości
4. Potrzeby – ich podział i funkcjonowanie w życiu człowieka
– zna pojęcie potrzeby,
– zna strukturę i hierarchię potrzeb wg A.H. Maslowa
– dostrzega związek zaspokajania potrzeb wyższych z wykonywaniem pracy zawodowej,
– wyjaśnia znaczenie potrzeb człowieka w pracy zawodowej,
– wyjaśnia, dlaczego od realizacji potrzeb zależy jakość życia
5. Autorytet i sposoby jego zdobywania
– zna pojęcie autorytetu,
– zna pojęcie autorytetu formalnego i podaje przykłady,
– zna pojęcie autorytetu rzeczywistego i podaje przykłady,
– dostrzega związek między autorytetem a pozycją społeczną
– opisuje mechanizm powstawania autorytetu rzeczywistego (osobistego),
– wymienia cechy osobowości, które wpływają na budowanie autorytetu
6. Modyfikacja własnych zachowań
– wymienia źródła zmian zachowań,
– wymienia przyczyny niepodejmowania zmian zachowań
– omawia koncepcje modyfikacji własnych zachowań,
– dokonuje analizy przyczyn utrudniających lub uniemożliwiających modyfikację zachowań
II blok tematyczny: Praca jako proces społeczny
1. Praca jako zjawisko społeczne
– zna pojęcie pracy przyjmowane w naukach społecznych,
– zna pojęcie pracy grupowej i zespołowej,
– podaje przykłady właściwie i niewłaściwie zorganizowanej pracy zespołowej,
– rozumie konieczność współdziałania pracowników w przedsiębiorstwie,
zna pojęcie integracji i dezintegracji grup pracowniczych,
– wymienia rodzaje więzi powstające w przedsiębiorstwie,
– wyjaśnia, dlaczego sprawny system komunikowania się i obieg informacji jest bardzo ważny w procesie pracy,
– omawia rolę poszczególnych więzi w przedsiębiorstwie,
2. Innowacje, postęp i humanizacja pracy
– zna pojęcie innowacji i jej podział na oryginalną i nieoryginalną,
– zna pojęcie mobbingu i humanizacji pracy
– charakteryzuje postawy pracownicze wobec innowacji,
– wymienia czynniki wpływające na humanizację pracy
III blok tematyczny: Zakład pracy jako środowisko społeczne
1. Zakład pracy, struktury formalne i nieformalne w zakładzie pracy
– zna pojęcie organizacji formalnej i nieformalnej w przedsiębiorstwie,
– określa, na czym polega wzór fizyczny, wzór moralny i funkcje członka w grupie zawodowej,
– zna pojęcie podziału ról i hierarchii ról w organizacji formalnej,
– wymienia modele organizacji formalnej przedsiębiorstwa: organizacja liniowa, funkcjonalna, sztabowa,
– wymienia cechy struktur nieformalnych
– wie, dlaczego w organizacji formalnej istnieje podział i hierarchia ról,
– omawia wpływ struktur nieformalnych na pozycję pracownika i rezultaty jego pracy
2. Normy i role społeczne w stosunkach interpersonalnych
– zna pojęcie normy społecznej, norm percepcyjnych, poznawczych, wartościujących, regulujących zachowania,
– omawia konflikt intrapersonalny i interpersonalny
– rozumie znaczenie znajomości i przestrzegania norm społecznych w stosunkach interpersonalnych
3. Poszukiwanie pracy i przyjęcie do pracy.
– wie, jak dotrzeć do ofert pracy,
– wie, jakie dokumenty przygotować przy aplikowaniu na stanowisko pracy,
– potrafi napisać życiorys zawodowy (CV), podanie o pracę, list intencyjny,
– wie, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej
– potrafi napisać kilka ofert podjęcia pracy, uwzględniając różne style autoprezentacji w zależności od wymagań pracodawcy,
– potrafi wymienić kolejne etapy procedury oceny kandydata na stanowisko pracy
4. Konflikty i ich rozwiązywanie
– potrafi wymienić najczęstsze przyczyny konfliktów w przedsiębiorstwie,
– potrafi wymienić warunki łagodzenia i ograniczania konfliktów w przedsiębiorstwie
– charakteryzuje konflikty między dążeniem a dążeniem, unikaniem a unikaniem, dążeniem a unikaniem,
– potrafi przeanalizować przykładowy konflikt i zaproponować sposoby jego rozwiązania
5. Przygotowanie publicznych wystąpień i wyjazdy służbowe
– potrafi wymienić podstawowe pytania, na które należy odpowiedzieć, przygotowując się do wystąpienia na forum publicznym,
– wie, jakiego rodzaju materiały przygotować do wystąpienia
– zna techniki przygotowania konspektu wystąpienia,
– zna zasady dobrego wystąpienia publicznego,
– wie, jakich reguł przestrzegać w trakcie wyjazdu służbowego
IV blok tematyczny: Etyka i postawy zawodowe
1. Etyka zawodowa i jej funkcje
– zna pojęcie etyki zawodowej,
– zna kategorie etyki zawodowej, jak tajemnica zawodowa, tajemnica powiernictwa, dobro klienta,
– rozumie pojęcie odpowiedzialności cywilnej, karnej i zawodowej
– umie omówić podstawowe funkcje etyki zawodowej,
– omawia moralne, społeczne i prawne znaczenie dochowania tajemnicy zawodowej
2. Postawy zawodowe
– wie, co to jest pogląd, przekonanie i postawa,
– wymienia główne grupy postaw,
– umie pogrupować różne postawy społeczne
– wyjaśnia wpływ postaw społecznych na sytuacje zawodowe
V blok tematyczny: Kontakty międzyludzkie
...
shivana