plan_kultura_zawodu.doc

(75 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktycznej i wynikowej dla przedmiotu: KULTURA ZAWODU

kULTURA ZAWODU

 

Dział / Temat zajęć

Przewidywane osiągnięcia ucznia

wymagania podstawowe

– uczeń:

wymagania pełne

– uczeń:

I blok tematyczny: Człowiek – istota społeczna.

 

1. Wpływ otoczenia społecznego na jednostkę.

– opisuje zjawisko wpływu społecznego i podaje przykłady,

 

– potrafi omówić trzy rodzaje następstw wpływu społecznego: ulegania, identyfikacji, internalizacji,

– zna pojęcie konformizmu i nonkonformizmu

2. Kultura osobista a kultura zawodu

– zna pojęcie kultury, kultury materialnej, duchowej, społecznej, osobistej, zbiorowej, zawodu,

– wymienia elementy kultury osobistej,

– wymienia komponenty kultury zawodu

– potrafi wyjaśnić zależności między kulturą osobistą, zbiorową, duchową i materialną a kulturą zawodu

3. Cele kulturowe, wzory instytucjonalne a osobowość

– wymienia elementy sfery osobowości,

– wyjaśnia pojęcia celów kulturowych i wzorów instytucjonalnych,

– wymienia cechy osobowości

– podaje własnymi słowami definicję osobowości,

– omawia trudności związane z jednoznacznym zdefiniowaniem pojęcia osobowości,

– omawia cechy osobowości

4. Potrzeby – ich podział i funkcjonowanie w życiu człowieka

– zna pojęcie potrzeby,

– zna strukturę i hierarchię potrzeb wg A.H. Maslowa

– dostrzega związek zaspokajania potrzeb wyższych z wykonywaniem pracy zawodowej,

– wyjaśnia znaczenie potrzeb człowieka w pracy zawodowej,

– wyjaśnia, dlaczego od realizacji potrzeb zależy jakość życia

5. Autorytet i sposoby jego zdobywania

– zna pojęcie autorytetu,

– zna pojęcie autorytetu formalnego i podaje przykłady,

– zna pojęcie autorytetu rzeczywistego i podaje przykłady,

– dostrzega związek między autorytetem a pozycją społeczną

– opisuje mechanizm powstawania autorytetu rzeczywistego (osobistego),

– wymienia cechy osobowości, które wpływają na budowanie autorytetu

 

6. Modyfikacja własnych zachowań

– wymienia źródła zmian zachowań,

– wymienia przyczyny niepodejmowania zmian zachowań

– omawia koncepcje modyfikacji własnych zachowań,

– dokonuje analizy przyczyn utrudniających lub uniemożliwiających modyfikację zachowań

II blok tematyczny: Praca jako proces społeczny

 

 

1. Praca jako zjawisko społeczne

– zna pojęcie pracy przyjmowane w naukach społecznych,

– zna pojęcie pracy grupowej i zespołowej,

– podaje przykłady właściwie i niewłaściwie zorganizowanej pracy zespołowej,

– rozumie konieczność współdziałania pracowników w przedsiębiorstwie,

zna pojęcie integracji i dezintegracji grup pracowniczych,

– wymienia rodzaje więzi powstające w przedsiębiorstwie,

– wyjaśnia, dlaczego sprawny system komunikowania się i obieg informacji jest bardzo ważny w procesie pracy,

– omawia rolę poszczególnych więzi w przedsiębiorstwie,

 

2. Innowacje, postęp i humanizacja pracy

– zna pojęcie innowacji i jej podział na oryginalną i nieoryginalną,

– zna pojęcie mobbingu i humanizacji pracy

– charakteryzuje postawy pracownicze wobec innowacji,

– wymienia czynniki wpływające na humanizację pracy

III blok tematyczny: Zakład pracy jako środowisko społeczne

 

 

1. Zakład pracy, struktury formalne i nieformalne w zakładzie pracy

– zna pojęcie organizacji formalnej i nieformalnej w przedsiębiorstwie,

– określa, na czym polega wzór fizyczny, wzór moralny i funkcje członka w grupie zawodowej,

– zna pojęcie podziału ról i hierarchii ról w organizacji formalnej,

– wymienia modele organizacji formalnej przedsiębiorstwa: organizacja liniowa, funkcjonalna, sztabowa,

– wymienia cechy struktur nieformalnych

– wie, dlaczego w organizacji formalnej istnieje podział i hierarchia ról,

– omawia wpływ struktur nieformalnych na pozycję pracownika i rezultaty jego pracy

2. Normy i role społeczne w stosunkach interpersonalnych

– zna pojęcie normy społecznej, norm percepcyjnych, poznawczych, wartościujących, regulujących zachowania,

– omawia konflikt intrapersonalny i interpersonalny

– rozumie znaczenie znajomości i przestrzegania norm społecznych w stosunkach interpersonalnych

3. Poszukiwanie pracy i przyjęcie do pracy.

– wie, jak dotrzeć do ofert pracy,

– wie, jakie dokumenty przygotować przy aplikowaniu na stanowisko pracy,

– potrafi napisać życiorys zawodowy (CV), podanie o pracę, list intencyjny,

– wie, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

– potrafi napisać kilka ofert podjęcia pracy, uwzględniając różne style autoprezentacji w zależności od wymagań pracodawcy,

– potrafi wymienić kolejne etapy procedury oceny kandydata na stanowisko pracy

4. Konflikty i ich rozwiązywanie

– potrafi wymienić najczęstsze przyczyny konfliktów w przedsiębiorstwie,

– potrafi wymienić warunki łagodzenia i ograniczania konfliktów w przedsiębiorstwie

– charakteryzuje konflikty między dążeniem a dążeniem, unikaniem a unikaniem, dążeniem a unikaniem,

– potrafi przeanalizować przykładowy konflikt i zaproponować sposoby jego rozwiązania

5. Przygotowanie publicznych wystąpień i wyjazdy służbowe

– potrafi wymienić podstawowe pytania, na które należy odpowiedzieć, przygotowując się do wystąpienia na forum publicznym,

– wie, jakiego rodzaju materiały przygotować do wystąpienia

– zna techniki przygotowania konspektu wystąpienia,

– zna zasady dobrego wystąpienia publicznego,

– wie, jakich reguł przestrzegać w trakcie wyjazdu służbowego

IV blok tematyczny: Etyka i postawy zawodowe

 

 

1. Etyka zawodowa i jej funkcje

– zna pojęcie etyki zawodowej,

– zna kategorie etyki zawodowej, jak tajemnica zawodowa, tajemnica powiernictwa, dobro klienta,

– rozumie pojęcie odpowiedzialności cywilnej, karnej i zawodowej

– umie omówić podstawowe funkcje etyki zawodowej,

– omawia moralne, społeczne i prawne znaczenie dochowania tajemnicy zawodowej

2. Postawy zawodowe

– wie, co to jest pogląd, przekonanie i postawa,

– wymienia główne grupy postaw,

– umie pogrupować różne postawy społeczne

– wyjaśnia wpływ postaw społecznych na sytuacje zawodowe

V blok tematyczny: Kontakty międzyludzkie

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin