JAVA - 08 - iteracja.pdf

(98 KB) Pobierz
73748757 UNPDF
Przemysław Wionczyk
JAVA
Iteracja
1 / 12
73748757.006.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Pętla while
Pętla WHILE do wykonywania cyklicznie zestawu instrukcji, gdy
nie wiemy ile dokładnie razy ma przebiec pętla. Ma ona postać:
while (wyrażenie_logiczne)
instrukcja_lub_instrukcje_pętli;
Instrukcja wewnątrz pętli musi zmieniać stan wyrażenia logicznego,
gdyż inaczej pętla nigdy by się nie skończyła. Jeśli wyrażenie logiczne
jest fałszywe przed wejściem do pętli, to instrukcje tej pętli nigdy nie
zostaną użyte.
2 / 12
73748757.007.png 73748757.008.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Przykład użycia
public class PetlaWhile {
public static void main(String[] args) {
int k = 0; // ta zmienna będzie sterować pętlą
while(k<10) // pętla „chodzi” dopóki warunek jest
// spełniony
System.out.print(k++); // wypisujemy liczbę
// i równocześnie zwiększamy
}
}
// ta pętla i tak wypisze liczby od 0 do 9
3 / 12
73748757.009.png 73748757.001.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Pętla do-while
Pętla DO-WHILE różni się od pętli WHILE tym, że wartość
wyrażenia logicznego jest sprawdzana na końcu pętli. To sprawia, że
instrukcje tej pętli zostaną użyte co najmniej raz. Ma ona postać:
do
instrukcja_lub_instrukcje_pętli;
while (wyrażenie_logiczne);
4 / 12
73748757.002.png 73748757.003.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Przykład użycia
public class PetlaDoWhile {
public static void main(String[] args) {
int k = 1;
do
System.out.print(k++); // wypisujemy liczbę
// i równocześnie zwiększamy ją.
while(k<0); // pętla „chodzi” póki warunek jest spełniony
}
}
Ta pętla i tak wypisze jedną liczbę, mimo że // warunek jest z góry
fałszywy.
5 / 12
73748757.004.png 73748757.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin