Lubiliśmy się bawić - pedagigika zabawy(1).pdf

(1320 KB) Pobierz
240832377 UNPDF
I:
LUDENDO
~~|
pedagogika zabawy_
jeszcze nie widziałem leniwego dziecka. To, co nazywane
bywa lenistwem, jest albo brakiem zdrowia, albo brakiem
zainteresowania'*. 2 Uważa on zabawę za równie ważną sferę
życia, jak kształcenie. Podobną koncepcje odnaleźć możemy
w tekście A. Kamińskiego formułującym wskazówki me­
todyczne dla osób pracujących z grupą. Podkreśla on, że
zabawa włączana w proces kształcenia powinna być stoso­
wana z umiarem, wskazując jednocześnie na jej zadanie
„otwierania oczu". 3
Pedagogika zabawy nie jest dyscypliną samą w sobie,
lecz nazwą poszukiwań metodycznych ułatwiających proces
uczenia. 4 Odwołuje się do pedagogiki Gestalt mówiącej, że
człowiek jest istotą społeczną o ogromnym potencjale moż­
liwości, że z natury jest aktywny i dzięki tej aktywności,
wspartej kontaktami z otoczeniem, zdolny jest do wielo­
stronnego rozwoju własnych zdolności. Działania podejmo­
wane przez pedagogów zabawy zmierzają do eliminacji lęku
i wzmocnienia motywacji do uczenia się. „Pedagogika za­
bawy wybiera z repertuaru tradycyjnych zabaw tylko te,
które nie stwarzają napięcia powodowanego nadmierną ry­
walizacją i nie ośmieszają jej uczestników. Zabawy, które
proponuje, sprzyjają aktywności wszystkich członków,
posługują się różnymi środkami, takimi jak słowo, gest, ruch,
taniec, malowanie, dotyk, dźwięk. Proponowane sytuacje
uczą wypowiadania swoich uczuć i poszanowania innych,
pomagają dostrzec wartość różnorodności członków grupy
ze względu na różne doświadczenia, zdolności, umiejętności,
wrażliwość, wyobraźnię i wiedzę" 5 .
Animatorzy korzystający z bogatego repertuaru metod
szeregują je sposób następujący:
Grupy metod
- metody ułatwiające organizację sytuacji początkowych
w grupie, poznanie się (np. szatnia, narysuj dłoń..., nie­
dokończone zdania, powitanie, lina),
- metody rozluźniające i relaksujące (np. przyjazd anima­
torów, wizytówki, atomy - molekuły, zum, metody po­
działu na mniejsze grupy),
- tańce integrujące,
- metody twórczego opracowania tematu (np. podróż wy­
obraźni, słoneczko, 10 z 20, plakat dyskusyjny, wylosuj
pytanie, układanka (rozsypywanka),
- gry dramowe,
- metody otrzymywania informacji zwrotnych od uczes­
tników,
- metody animacji dużych grup.
Kończąc wstępną część tego artykułu chciałabym po­
dzielić się z państwem osobistą refleksją:
Z pedagogiką zabawy zetknęłam się po raz pierwszy na
konferencji „Edukacja alternatywna - dylematy teorii i prak­
tyki" jesienią 1992 roku, a następnie - już bliżej - na kursie
w Lublinie.
Co mnie w niej urzekło?
• Jest działaniem bezwarunkowo akceptującym ucznia-
wychowanka, co w niewiarygodny sposób wyzwala jego
wiarę we własne siły. Działa więc afirmująco.
• Daje obu stronom możliwość wyrażania uczuć i emocji,
dzięki czemu nawiązuje się nowy rodziaj więzi, zastę­
pujący dotychczasowe skostniałe stosunki nauczyciel -
uczeń.
- A. S. Neill: SummerhiU. Katowice 1991
1 A. Kamiński: Aktywizacja i uspołecznienie uczniów w szkole
podstawowej. Warszawa 1966
4 Z. Zaorska: Pedagogika zabawy - metodyka pracy z grupa.
„Kropla" 1992 nr 1
5 Z. Zaorska: Tło teoretyczne pedagogiki zabawy. „Grupa i
Zabawa 1995 nr 1
DISCIMUS
w.^w • -
„Nie zadawajcie dzieciom gwałtu nauczania,
niech tylko tym się bawią ".
Platon
Nuda i zniechęcenie, proszę Państwa.
Oło co nas ołacza. A dlaczego?
Ponieważ zapomnieliśmy, co sprawiało
nam największą radość, kiedy byliśmy dziećmi,
i usiłujemy nie pamiętać,
co lubią robić nasze dzieci, uczniowie, wychowankowie.
A zarówno oni
jak i my ponad wszystko
LUBILIŚMY Sl{ BAWIĆ!
riTlymczasem restrykcyjna szkoła bawić się nie pozwala,
przeciwnie, promowane są zachowania tłumiące
JL wszelkie formy ekspresji dziecka, w tym jego natu-
* raînà potrzeba aktywności ruchowej, mówienia (nie: odpo­
wiadania), odgrywania ról, kontaktu z rówieśnikami. Ot,
choćby szkolna przerwa, czegóż to dzieciom - zwróćmy
uwagę i na to - spędzającym ją w brudnych, ponurych i
budzących jedynie negatywne odczucia estetyczne murach
szkoły, robić NIE wolno? NIE BIEGAĆ! NIE SKAKAĆ!
NIE GRAĆ W PIŁKĘ!, NIE ŚPIEWAĆ! NIE KRZYCZEĆ!
Tym bardziej - pod groźbą kary - nie należy czynić tego
podczas lekcji. Dziecko spędza w szkole wiele godzin każ­
dego dnia. Skoro nie ma w niej miejsca ani na radość, ani na
ruchliwość, ani na okazywanie emocji - czy przychodzi tu
ZA KARĘ? Nic dziwnego, że przedszkolaki chętnie bawiące
się „w szkołę", kiedy tylko przekroczą jej próg, rychło zapo­
minają o tej zabawie. Tak, szkoła to coś poważnego. ŚMIER­
TELNIE poważnego.
W moim odczuciu, by pisać o pedagogice zabawy
(Spielpadagogik) nie sposób pominąć pedagogiki postaci
(Gestalt), ani - bardziej oddalonej w czasie - koncepcji
Aleksandra Kamińskiego, który w zabawie upatrywał me­
todę rozwijającą i wzmacniającą zainteresowania uczniów.
Jednakże ramy tego artykułu nie pozwalają na głębszą ana­
lizę teoretyczną, dlatego skoncentruję się na kilku zaga­
dnieniach, odsyłając Czytelników do pozycji zamieszczo­
nych w przypisach i bibliografii. One, pospołu z własnymi
doświadczeniami, stały się też inspiracją i podstawą powsta­
nia niniejszego tekstu.
W klasycznej pozycji Homo Indens - zabawa jako iródło
kultury J. Huizinga formułuje definicję zabawy, według
której jest ona „dobrowolną czynnością lub zajęciem, doko­
nywanym w pewnych ustalonych granicach czasu i przes­
trzeni, według dobrowolnie przyjętych, lecz bezwarunkowo
obowiązujących reguł, jest celem samym w sobie, towa­
rzyszy zaś jej uczucie napięcia i radości i świadomość od­
mienności od zwyczajnego życia". 1 A. S. Neill - twórca
szkoły w Angii znanej jako „SummerhiU" - napisał: „Nigdy
1 J. Huizinga: Homo ludens - zbaw a jako iródło kultury.
Warszawa 1985
1
240832377.001.png
pedagogika zabawy
• Sprzyja rozwojowi twórczych możliwości ucznia „bom­
bardując" go różnorodnością środków wyrazu (ruch,
taniec, dotyk, gest, dźwięk, odgrywanie ról, pantomima,
malowanie, wyobrażanie).
• W rękach animatora obdarzonego wyobraźnią katalog
stosownych metod jest otwarty. Może on dowolnie two­
rzyć warianty gier. dostosowując je m.in. do liczebności,
wieku i możliwości grupy, ram czasowych, warunków
lokalowych, stopnia poznania grupy. Może wreszcie sam
tworzyć nowe gry, wsłuchując się w słowa Celestyna
Freinet'a: ..Nie uprawiajcie (...) w dobie szortów i koszul
polo pedagogiki we fraku".
Proponuję Państwu lekcję biblioteczną inaczej. Określenie
„lekcja biblioteczna" nie jest tu zresztą ścisłe, mogą to być
zajęcia dla Koła Miłośników Książki, lekcja wychowawcza,
lekcja języka polskiego. Może to być wreszcie pomysł na
niespodziewane zastępstwo (pod tym wszelako warunkiem,
że dysponujemy wcześniej przygotowanymi pomocami). W
zależności od grupy wiekowej można niektóre elementy
modyfikować, zwiększać lub zmniejszać stopień trudności.
W tekście posługiwać się będę terminami zwyczajowo
stosowanymi przez pedagogów zabawy. W prezentowanych
scenariuszach zajęć nie omawiam wszystkich metod i nie
proponuję metod animacji dużych grup. Informacje zwrotne
zastosowałam jako komentarz uczniów o zajęciach, ale mogą
być również sposobem poznania nastrojów grupy przed
spotkaniem.
# Podział na grupy
Odszukują się osoby, które wylosowały to samo polecenie
na początku zajęć (np. 4 grupy).
# Układanka
Przypomnienie alfabetu. Każda grupa dostaje zestaw ko­
lorowych krążków z literami alfabetu (sposób wykonania wg
możliwości prowadzącego). Układa krążki na podłodze,
tworząc z nich alfabet.
# Rozdanie poleceń
Prowadzący rozdaje każdej grupie polecenia i pyta, z
jakiego słownika skorzysta. Mogą to być np. Słownik po­
prawnej polszczyzny, Słownik synonimów. Słownik wyrazów
obcych, Słownik frazeologiczny etc.
Przed wyborem słowników uczniowie sami prubują odpo­
wiedzieć na pytania, robią notatki i dopiero sprawdzają stan
swojej wiedzy.
Przykładowe zestawy poleceń:
A. SŁOWNIK POPRAWNEJ POLSZCZYZNY
Która z form jest poprawna ?
stały adres
adres stałego zamieszkania
bezręki
bezręczny
beż
beżowy
biec
biegnąć
biedzi u tki
bladziutki
biznes
byznes
caryca
carowa
SŁOWNIKOWE REPETYTORIUM
ceberek
cebrzyk
cęgi
obcęgi
gwiaździsty
gwieździsty
Cel zajęć: przypomnienie i utrwalenie wiadomości o
korzystaniu ze słowników różnego typu.
Materiały i pomoce: pudełko na losy, losy z poleceniami,
krążki z literami alfabetu, kartki z poleceniami, egzemplarze
różnego rodzaju słowników.
Przygotowanie sali: rozsuniecie ławek w taki sposób, by
stworzyć wolną przestrzeń na środku sali.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
# Szatnia
Wchodząc do sali uczniowie losują polecenia wprowa­
dzające w temat lekcji. Każdy losuje jedno polecenie (w
pudełku znajduje się np.30 losów). Przykładowe polecenia:
- Zastąp wyraz „wyartykułować" synonimem.
-Czy wyślesz list pod czyimś adresem, czy na czyjś adres?
-„Adoptować" i „adaptować". Podobnie, a jednak inaczej.
Zastosuj w zdaniach.
- „IŚĆ komuś na rękę" to związek frazeologiczny. W ja­
kich innych związkach występuje wyraz „ręka"?
# Zum
Uczniowie stoją w kręgu. Prowadzący prosi, by wszyscy
wyciągnęli kolejno przed siebie prawą rękę z zaciśniętą
pięścią, ale wyprostowanym i skierowanym ku górze kciu­
kiem i wypowiedzieli zaklęcie ..zum". Kiedy hasło obejdzie
koło i powróci do prowadzącego, prosi on, by wykonać to
samo jeszcze raz, ale szybciej, a następnie jeszcze szybciej.
Wówczas wszyscy jednocześnie wysuwają ręce i krzyczą
„zum".
lec
legnąć
naftodajny
naftonośny
obosieczny
obusieczny
podobno
podobnież
pomarańcza
pomarańcz
rożen
różno
stęchły
stechnięty
tryumf
triumf
wuj
wujo
z wyjątkiem
za wyjątkiem
B. SŁOWNIK SYNONIMÓW
Podaj pięć synonimów:
przymiotnika BŁYSZCZĄCY, czasownika BIEGAĆ, rzeczo­
wnika BUDOWLA, czasownika CHCIEĆ, przysłówka
SZYBKO, rzeczownika FLAGA.
C. SŁOWNIK FRAZEOLOGICZNY
Podaj pięć przymiotników będących w stałych związkach
wyrazowych z rzeczownikami:
umysł, wiadomość, wiatr, polszczyzna, język (w znaczeniu:
styl, zdolność mówienia), wyobraźnia.
D. SŁOWNIK WYRAZÓW OBCYCH
Co znaczą i z jakich języków pochodzą wyrazy i zwroty:
poliglota, oportunista, adaptacja, fair play, alma mater, dolce
vita?
• Wymiana doświadczeń
Uczestnicy zajęć dzielą się swoją wiedzą. Każda grupa
przygotowuje mowę składającą się z 50 słów i deleguje
swojego przedstawiciela, który ją wygłasza informując pozo­
stałych o odkryciach grupy podczas ćwiczeń. Jeśli prowa­
dzący dysponuje większą ilością czasu, może zaproponować
wymianę poleceń między grupami.
# Wprowadzenie do tematu
Przypomnienie wiadomości o korzystaniu ze słowników.
Wskazanie na różnice między układem alfabetycznym a
rzeczowym, korzystanie z wykazu skrótów, indeksu.
2
240832377.002.png
# Pokaż palce
Prowadzący prosi, by uczniowie liczbą podniesionych
palców określili, jak się czuli na zajęciach (1 - źle
pedagogika zabawy.
bardzo dobrze).
5 -
• Prezentacja wiedzy
Każda grupa stara się zaprezentować możliwie wszech­
stronnie. Mówi o obszarze występowania swojej formy, okre­
sie historycznym, cywilizacji, rozwoju pisma etc. Ta część
zajęć zawiera elementy dramy, opowiadający wchodzą w rolę.
• Słoneczko
Jest to rodzaj dyskusji na kartkach. Prowadzący rozdaje
uczestnikom po cztery małe kartki, na których każdy wpisuje
cztery charakterystyczne - jego zdaniem - cechy danej for­
my książki. Prowadzący kładzie na podłodze trzy żółte kółka
z papieru albo folii z napisami „zwój", „tabliczka", „kodeks"
i wokół nich układa swoje cztery kartki (łącznie 12), tworząc
z nich „promienie" słoneczek. Zadaniem uczestników jest
wydłużenie tych promieni - jeśli ich uwagi pokrywają się z
propozycjami prowadzącego - lub stworzenie nowych „pro­
mieni" - jeśli są odmienne. Powstają w ten sposób trzy
słoneczka, które wszyscy oglądają, czytają swoje uwagi
zamieszczone na „promieniach".
Przykładowe teksty zamieszczone przez prowadzącego:
zwój
- występował w Egipcie, Chinach, Rzymie,
- wykonany był z papirusu lub jedwabiu,
- rodzaje pisma to przede wszystkim egipskie hieroglify
i chińskie pismo ideograficzne.
- był stosowany w okresie
tabl iczka
- występowała w Mezopotamii, Grecji, Rzymie,
- wykonana była z gliny, ale także z wosku,
- rodzaje pism to przede wszystkim pismo klinowe oraz
alfabet grecki i łaciński,
- okres występowania
kodeks
- występował w Rzymie, krajach średniowiecznej Europy,
- miał formę zszytych kart z pergaminu lub papieru,
- początkowo był pisany ręcznie, później drukowany,
- jest formą książki, która przetrwała do dziś.
• Inspekcja stanu grupy
Informacja zwrotna dla prowadzącego. Prosi, by uczes­
tnicy stanęli w kręgu i poprzez wysunięcie jakiegoś przed­
miotu (pióro, but) w kierunku środka koła odpowiedzieli na
pytanie, czy zajęcia były interesujące. Im bliżej środka - tak,
im bliżej siebie - nie).
UWAGA
Ponieważ w szczególnych okolicznościach udało mi się
zajęcia rozszerzyć o dodatkowe atrakcje, prezentuję ich dru­
gą część, mimo ii zdaję sobie sprawę z trudności w ich prze­
prowadzeniu.
Cel zajęć został tu rozszerzony o prezentację zgromadzonej
ekspozycji książek, co było atrakcyjne dla uczniów na róż­
nych poziomach kształcenia, a nawet dla nauczycieli uczes­
tniczących w spotkaniu. Przeprowadzenie zajęć było możliwe
dzięki niezwykłej uprzejmości zaprzyjaźnionych kolekcjo­
nerów-bibliofilów, którzy zechcieli udostępnić swoje zbiory.
Ponieważ był to juz drugi przypadek tego typu - wcześniej
miałam okazję zorganizować wystawę — być może również
Państwo będą mieli trochę szczęścia.
• Podział na grupy - taniec
Ponieważ prowadzącemu zależało na nowym podziale
grupy - na zespoły 2-osobowe - zaproponował taniec inte­
grujący. Może to być jeden z tańców zamieszczonych na
kasecie rozpowszechnianej przez KLANZĘ (np. Break Mi­
xer) albo dowolnie wybrany inny taniec, np. krakowiak.
PZIEIE KSIĄŻKI
Cel zajęć: zapoznanie z dziejami książki od starożytności po
współczesność ze szczególnym uwzględnieniem zmian for­
my książki, z powstaniem i upadkiem wielkich cywilizacji,
losami książek uzależnionymi od biegu historii.
Materiały i pomoce: arkusz „niedokończone zdanie", pu­
dełko na losy, losy - 3 formy książki, małe kartki, 3 żółte
kółka, arkusze z poleceniami, książki z księgozbioru podrę­
cznego biblioteki, albumy (ewentualnie: kaseta z nagraniem
tańców integrujących, magnetofon).
Przygotowanie sali: zgrupowanie ławek w taki sposób, by
uczniowie mogli pracować w zespołach.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
• Niedokończone zdania
Uczestnicy zajęć po wejściu do sali proszeni są o dokoń­
czenie zdania: „Kiedy myślę o dziejach książki, przychodzi
mi na myśl...", umieszczonego na dużym arkuszu pakowego
papieru. Każdy indywidualnie dopisuje swoje skojarzenie.
Wybory są bardzo zróżnicowane, z mojej praktyki wynika,
że najczęściej pojawiają się terminy: papirus, Egipt, Biblia
oraz nazwisko Gutenberg. Plakat - umieszczony na wido­
cznym miejscu - stanowi wprowadzenie w temat spotkania.
• Podział na grupy
Każdy uczeń sięga do pudełka (tajemniczej skrzyni) po
swój los, który określi jego dalsze działania. Losami są
przygotowane przez prowadzącego trzy formy książki -
zwój, tabliczka i kodeks. Jak będą wyglądały te pomoce,
zależy od możliwości i pomysłowości prowadzącego. Ja
przygotowałam je w sposób następujący:
zwój - odszukałam fragment inskrypcji na papirusie, prze­
pisałam (przerysowałam) go i powieliłam kserograficznie na
kremowym papierze, po czym zwinęłam;
tabliczka - zrobiłam tabliczki z modeliny, skopiowałam
inskrypcje pismem klinowym i wypaliłam rriodelinę (można
zrobić to na płaskich deseczkach, ale wówczas pismo straci
plastyczność);
kodeks - zszyłam kilka stron z miękkiej skóry, na pier­
wszej namalowałam złotą i czerwoną farbą ozdobny inicjał
(można użyć papieru, inicjał wykleić).
Przygotowanie tych pomocy jest czasochłonne, ale ponie­
waż stwarzają one baśniowy klimat, ułatwiają wejście w rolę,
a poza tym są wielokrotnego użycia - trud się opłaca. Oczy­
wiście można - w skrajnym przypadku - zrobić po prostu
losy z napisami : „jesteś zwojem" itd...
Prowadzący prosi o odszukanie się „zwojów", „tabliczek"
i „kodeksów". W ten sposób dzieli grupę na trzy mniejsze.
• Podróż wyobraźni
Prowadzący prosi, aby każdy odbył teraz podróż wy­
obraźni, przypomniał sobie, gdzie występowała ta form ksią­
żki, którą reprezentuje, a więc żeby udał się do starożytnego
Egiptu, Rzymu, do Mezopotamii itd. Z tej podróży przy­
wieźć majak najwięcej informacji na swój temat.
Uczestnicy najpierw w chwili skupienia „przenoszą się"
do właściwych miejsc, a następnie rozpoczynają poszukiwa­
nia w zgromadzonych książkach (encyklopedie, albumy itp.)
Pracują w trzech grupach.
3
240832377.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin