MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Matyga
Wykonywanie rysunku odzieżowego
311[34].Z2.01
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Recenzenci:
mgr inż. Jadwiga Idryjan-Pajor
mgr Joanna Żaworonek
Opracowanie redakcyjne:
Marcin Olifirowicz
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
Małgorzata Niezgoda
Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[34].Z2.01 Wykonanie rysunku odzieżowego zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik technologii odzieży.
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Przykładowe scenariusze zajęć
7
5. Ćwiczenia
11
5.1. Rysunek sylwetek statycznych i w ruchu: dziecka, kobiety i mężczyzny
5.1.1. Ćwiczenia
5.2. Zasady perspektywy zbieżnej
14
5.2.1. Ćwiczenia
5.3. Pomiary antropometryczne
16
5.3.1. Ćwiczenia
5.4. Rysunek modelowy i żurnalowy
18
5.4.1. Ćwiczenia
5.5. Światłocień w rysunku
20
5.5.1. Ćwiczenia
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
22
7. Literatura
38
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela „Wykonywanie rysunku odzieżowego”, który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik technologii odzieży 311[34].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności praktycznych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki,
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze szczególnym uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- tekstu przewodniego,
- metody projektów,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel może posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym różnego rodzaju zadania.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań i uczenia się,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
Moduł 311[34].Z2
Proces projektowania i modelowania odzieży
311[34].Z2.04
Modelowanie podstawowych form odzieży
Schemat układu jednostek modułowych
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- wykonywać szkice podstawowymi technikami rysunkowymi,
- stosować podstawowe techniki rysunkowe do projektowania kompozycji płaskich i przestrzennych,
- projektować kompozycje kolorystyczne,
- zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,
- dobrać przybory i materiały do wykonania rysunku,
- stosować zasady prezentacji i ekspozycji prac plastycznych oraz projektów,
- korzystać z różnych źródeł informacji,
- posługiwać się graficznymi programami komputerowymi.
3. CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji ćwiczeń podanych w poradniku uczeń powinien umieć:
- określić proporcje sylwetki damskiej i męskiej,
- określić proporcje sylwetki dziecka,
- określić położenie podstawowych punktów pomiarowych na figurze ludzkiej,
- zorganizować stanowisko do wykonywania rysunków odzieży zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii,
- dobrać materiały i przybory rysunkowe,
- narysować schemat sylwetki dziecka, kobiety i mężczyzny,
- dokonać podziału sylwetki statycznej dziecka, kobiety i mężczyzny,
- sporządzić rysunek sylwetki dziecka, kobiety i mężczyzny w ruchu,
- zastosować zasady perspektywy w rysowaniu sylwetki ludzkiej,
- naszkicować odzież w ujęciu perspektywicznym,
- zastosować pomiary antropometryczne w rysowaniu sylwetek ludzkich,
- narysować prosty ubiór na sylwetce statycznej,
- narysować prosty ubiór na sylwetce w ruchu,
- odczytać proporcje odzieży z rysunku modelowego,
- określić zasady wykonywania rysunków modelowych,
- wykonywać rysunek modelowy odzieży,
- wykonywać rysunek modelowy odzieży w ułożeniu płaskim,
- wykonywać rysunek techniczny prostego wyrobu odzieżowego,
- zastosować światłocień w rysunku odzieżowym,
- posłużyć się rysunkiem żurnalowym,
- zastosować techniki kopiowania rysunków żurnalowych.
4. PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca ……………………………………………….
Modułowy program nauczania: Technik technologii odzieży 311[34]
Moduł: Proces projektowania i modelowania odzieży 311[34].Z2.
Jednostka modułowa: Wykonywanie rysunku odzieżowego 311[34].Z2.01
Temat: Szkicowanie sylwetek w ruchu.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności wykonywania szkiców rysunkowych sylwetek w ruchu.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- zorganizować stanowisko do wykonywania rysunków zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
- określić proporcje sylwetki człowieka,
- ...
poverejay