Wzorzec_nauczyciel.doc

(3011 KB) Pobierz
por-1-n

 

 







 

 


MINISTERSTWO EDUKACJI

              i   NAUKI

 

 

 

 

 

Anna Matyga

 

 

Wykonywanie rysunku odzieżowego

311[34].Z2.01

 

 

 

 

 

 

 

Poradnik dla nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy

Radom  2005


Recenzenci:

mgr inż. Jadwiga Idryjan-Pajor

mgr Joanna Żaworonek

 

 

Opracowanie redakcyjne:

Marcin Olifirowicz

 

 

Konsultacja:

dr inż. Janusz Figurski

 

 

Korekta:

Małgorzata Niezgoda

Edyta Kozieł

 

 

Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[34].Z2.01 Wykonanie rysunku odzieżowego zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik technologii odzieży.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom  2005


SPIS TREŚCI

 

1.  Wprowadzenie

3

2.  Wymagania wstępne

5

3.  Cele kształcenia

6

4.  Przykładowe scenariusze zajęć

7

5. Ćwiczenia

11

5.1. Rysunek sylwetek statycznych i w ruchu: dziecka, kobiety i mężczyzny

11

   5.1.1. Ćwiczenia

11

5.2. Zasady perspektywy zbieżnej

14

   5.2.1. Ćwiczenia

14

5.3. Pomiary antropometryczne

16

   5.3.1. Ćwiczenia

16

5.4. Rysunek modelowy i żurnalowy

18

   5.4.1. Ćwiczenia

18

5.5. Światłocień w rysunku

20

   5.5.1. Ćwiczenia

20

6. Ewaluacja osiągnięć ucznia

22

7. Literatura

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1. WPROWADZENIE

 

              Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela „Wykonywanie rysunku odzieżowego”, który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik technologii odzieży 311[34].

W poradniku zamieszczono:

-        wymagania wstępne,

-        wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,

-        przykładowe scenariusze zajęć,

-        propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności praktycznych,

-        wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki,

Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze szczególnym uwzględnieniem:

-        pokazu z objaśnieniem,

-        tekstu przewodniego,

-        metody projektów,

-        ćwiczeń praktycznych.

Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.

W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel może posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym różnego rodzaju zadania.

W tym rozdziale podano również:

-        plan testu w formie tabelarycznej,

-        punktacje zadań i uczenia się,

-        propozycje norm wymagań,

-        instrukcję dla nauczyciela,

-        instrukcję dla ucznia,

-        kartę odpowiedzi,

-        zestaw zadań testowych.

 


Moduł 311[34].Z2

Proces projektowania
i modelowania odzieży

 



 

 

311[34].Z2.01

Wykonywanie rysunku odzieżowego

 

 

























 

 

311[34].Z2.04

Modelowanie podstawowych form odzieży

Schemat układu jednostek modułowych


2. WYMAGANIA WSTĘPNE

 

Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:

-     wykonywać szkice podstawowymi technikami rysunkowymi,

-     stosować podstawowe techniki rysunkowe do projektowania kompozycji płaskich
i przestrzennych,

-     projektować kompozycje kolorystyczne,

-     zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,

-     dobrać przybory i materiały do wykonania rysunku,

-     stosować zasady prezentacji i ekspozycji prac plastycznych oraz projektów,

-     korzystać z różnych źródeł informacji,

-     posługiwać się graficznymi programami komputerowymi.


3. CELE KSZTAŁCENIA

 

W wyniku realizacji ćwiczeń podanych w poradniku uczeń powinien umieć:

-        określić proporcje sylwetki damskiej i męskiej,

-        określić proporcje sylwetki dziecka,

-        określić położenie podstawowych punktów pomiarowych na figurze ludzkiej,

-        zorganizować stanowisko do wykonywania rysunków odzieży zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii,

-        dobrać materiały i przybory rysunkowe,

-        narysować schemat sylwetki dziecka, kobiety i mężczyzny,

-        dokonać podziału sylwetki statycznej dziecka, kobiety i mężczyzny,

-        sporządzić rysunek sylwetki dziecka, kobiety i mężczyzny w ruchu,

-        zastosować zasady perspektywy w rysowaniu sylwetki ludzkiej,

-        naszkicować odzież w ujęciu perspektywicznym,

-        zastosować pomiary antropometryczne w rysowaniu sylwetek ludzkich,

-        narysować prosty ubiór na sylwetce statycznej,

-        narysować prosty ubiór na sylwetce w ruchu,

-        odczytać proporcje odzieży z rysunku modelowego,

-        określić zasady wykonywania rysunków modelowych,

-        wykonywać rysunek modelowy odzieży,

-        wykonywać rysunek modelowy odzieży w ułożeniu płaskim,

-        wykonywać rysunek techniczny prostego wyrobu odzieżowego,

-        zastosować światłocień w rysunku odzieżowym,

-        posłużyć się rysunkiem żurnalowym,

-        zastosować techniki kopiowania rysunków żurnalowych.


4. PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ

 

Scenariusz zajęć 1

Osoba prowadząca ……………………………………………….

Modułowy program nauczania:               Technik technologii odzieży 311[34]

Moduł:                                                                      Proces projektowania i modelowania odzieży 311[34].Z2.

Jednostka modułowa:                                          Wykonywanie rysunku odzieżowego 311[34].Z2.01

Temat: Szkicowanie sylwetek w ruchu.

Cel ogólny: kształtowanie umiejętności wykonywania szkiców rysunkowych sylwetek
w ruchu.

Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:

-      dobrać materiały i przybory rysunkowe,

-      zorganizować stanowisko do wykonywania rysunków zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

-      określić proporcje sylwetki człowieka,

-     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin