Materiały dla studentów 3.doc

(28 KB) Pobierz

III. METODY I ŚRODKI WYCHOWANIA

 

Metoda to sposób postępowania/działania powtarzany w określonych warunkach. Pozwala wychowawcom na przejście do praktycznego działania metodycznego.

 

Odnosić się może do 2 rodzajów aktywności wychowawczej:

           organizowania różnorodnych przedsięwzięć wymagających skoordynowania i zsynchronizowania w określonym czasie wielu podmiotów wychowujących, z zastosowaniem elementów materialnych

           wyboru najwłaściwszej decyzji spośród wielu możliwości w skomplikowanych sytuacjach wychowawczych, wymagających analizy dostępnych informacji i przewidzenie zjawisk oraz skutków wywołanych przez przyjęte rozwiązanie decyzyjne

 

H. Muszyński metoda to wyodrębniony sposób postępowania wychowawcy polegający na wywieraniu określonego wpływu na aktywność wychowanka

 

J. Górniewicz, metoda jest drogą w postępowaniu wychowawcy z wychowankiem, traktować ją można jako systematycznie stosowany sposób współbycia, współprzeżywanie w kontakcie bezpośrednim lub pośrednio za pomocą wartości sztuki, nauki czy wytworów własnych wychowanka.

Środek wychowania jest treścią metody, porusza drogę postępowania (dotyczy tylko metod indywidualnych)

 

Kontakt bezpośredni: słowa ujęte w emocjonalnym tle, polecenia dotyczące realizacji zadań o charakterze rozwojowym, tłumaczenie i wyjaśnianie

              wypowiedź rusztowanie (J. Bruner)

 

zachowania/bycie w różnych sytuacjach społecznych

 

METODY

Indywidualne:  wzmocnienia - pozytywne

                                                        - negatywne

desensybilizacja

prowokacja sytuacyjna

 

              modelowanie

                                                        - kształtowanie zachowań według przykładu osobistego

                                                        - kształtowanie zachowań według wzoru

                                stawianie zadań do wykonania

                                perswazji (tłumaczenia zasad postępowania moralnego)

                                nadawanie znaczeń

                                                               

Grupowe:  kształtowanie norm i wartości grupowych

restrukturyzowanie powiązań interpersonalnych

kreowanie przywództwa grupowego

Trening interpersonalny- zainicjowanie wewnętrznych przemian samego siebie, które decydują o humanistycznym ustosunkowaniu się do innych, reorganizacja świadomości człowieka, postaw i zachowań.

 

Literatura:

J. Górniewicz, Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996, s. 67-73

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin