Peter L. Berger, Thomas Luckmann -Spoleczne tworzenie rzeczywistosci.txt

(2 KB) Pobierz
Peter L. Berger (ur.1929) � socjolog ameryka�ski; od 1981 roku profesor  Boston University; socjologia religii, socjologia wiedzy; nurt fenomenologiczny



Plastyczno��  organizmu g��wn� cech� odr�niaj�c� cz�owieka od zwierz�cia � punkt wyj�cia dla rozwa�a� na temat �ycia spo�ecznego, Homo sapiens = homo socius
A i B � jednostki ukszta�towane spo�ecznie, kt�re spotykaj� si� w nieokre�lonej sytuacji spo�ecznej � schemat rozwoju instytucjonalizacji
Eksternalizacja � uzewn�trznienie si� jednostki poprzez dzia�anie, konieczno��, kt�ra tkwi w ka�dej istocie ludzkiej
Typizacja � podzia� rzeczywisto�ci na pewne kategorie w celu jej uporz�dkowania
Przyj�cie roli wynikiem wzajemnej typizacji
Nawyk � ograniczenie wyboru z puli dzia�a� (przyk�adem budowa cz�na), zachowanie energii potrzebnej do rozwoju dziedzin nie uj�tych we wzory, wynikiem dzia�a� nowe nawyki
Instytucjonalizacja � w skr�cie typizacja nawyk�w, cechy: wzajemno�� typizacji, typowo�� dzia�a� oraz dzia�aj�cych w instytucjach; historyczny charakter instytucji; funkcja kontrolna
Stabilno�� jako potrzeba biologiczna organizmu ludzkiego � cz�owiek niestabilny �z natury�; brak zdziwienia czy potencjalnego zagro�enia
C � kolejne pokolenie po A i B � doskonalenie si� instytucjonalizacji � instytucje historyczne � ich pochodzenie niemo�liwe do przypomnienia sobie przez nowe pokolenie
Obiektywizacja � instytucje postrzegane jako rzeczywiste, istniej�ce niezale�nie od jednostek bior�cych w nich udzia�, instytucje narzucaj�ce si� jednostce poprzez konkretny fakt w ich biografii
Dla dziecka �wiat spo�eczny w r�wnym stopniu rzeczywisty co �wiat przyrody i w r�wnym stopniu oddzia�uj�cy na jego rozw�j psychofizyczny
Kontrola spo�eczna � post�powanie im bardziej zinstytucjonalizowane, tym bardziej przewidywalne
Konkurencyjne zbiory proces�w instytucjonalizacji � nie tworz� logicznej ca�o�ci, zachowania nie s� sp�jne, lecz ich znaczenia zwykle tak � d��enie do sp�jnej biografii
Logika jako cz�� wiedzy o �wiecie spo�ecznym, jej zadaniem t�umaczenie funkcjonowania  zobiektywizowanego �wiata spo�ecznego; �r�d�em tej logiki j�zyk
Definicje zinstytucjonalizowanego dzia�ania przekazywane za pomoc� przys��w, aforyzm�w, wierze�, mit�w � wiedza przedteoretyczna
Odchylenie od porz�dku instytucjonalnego � odej�cie od rzeczywisto�ci
Zestalenie intersubiektywne � jaka� ilo�� jednostek dzieli wsp�ln� biografi�, konieczny system znak�w, za pomoc� kt�rego mo�liwe jest przekazywanie do�wiadcze� jednostek innym � obiektywizacja wsp�lnych do�wiadcze�
Obiektyzacja do�wiadczenia � jego transformacja w powszechnie dost�pny przedmiot poznania
J�zyk zbiorem zestale�, kt�re oderwane od kontekstu cz�sto uzyskuj� nowe znaczenia
Dialektyka spo�eczna  : �Spo�ecze�stwo jest wytworem ludzkim. Spo�ecze�stwo jest rzeczywisto�ci� obiektywn�. Cz�owiek jest wytworem spo�ecznym� � wniosek w skr�cie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin