Wykład 1 2.10.2003
Finanse – ogół zjawisk ekonomicznych związanych z ruchem pieniądza
Funkcje finansów:
1) redystrybucyjna (budżet) – gromadzenie środków pieniężnych i ponowny ich podział
2) alokacyjna – przemieszczenie środków pieniężnych z jednego do drugiego miejsca
3) fiskalna – calem finansów jest ściągnięcie środków pieniężnych na potrzeby państwa z wszystkiego co się da
4) kontrolna
System finansowy – ogół organicznie z sobą powiązanych instytucji (np. urzędy i izby skarbowe, wydziały jednostek samorządów terytorialnych, urzędy kontroli skarbowej), urządzeń (np. podatki, opłaty, dług publiczny, cła) i form gromadzenia i rozdzielania środków pieniężnych (pieniężna i rzeczowa) na cele publiczne
Piony (ogniwa) finansów – elementy składowe finansów:
· budżetowy (finansów publicznych)
· bankowo – kredytowy
· ubezpieczeń (gospodarcze i społeczne)
· finanse przedsiębiorstw
· finanse gosp. Domowych
Budżet:
· plan finansowy państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
· liczbowe zestawienie przewidywanych dochodów i granic wydatków na cele publiczne
· nietypowa ustawa parlamentu – okres życia wynosi 1 rok kalendarzowy
Funkcje pieniądza:
· płatnicza (f. Dynamiczna)
· środek wymiany (f. Dynamiczna)
· miernik wartości
· tezauryzacji – przechowywanie siły nabywczej (tworzenie oszczędności)
· pieniądz międzynarodowy *
Formy pieniądza:
gotówkowe
bezgotówkowe
1) p. kruszcowy
2) banknoty
3) bilon – pieniądz zdawkowy
1) zapis elektroniczny
Rozliczenia pieniężne:
1) czek gotówkowy
2) przekazanie gotówki
3) przekaz bankowy i pocztowy
1) czek rozrachunkowy
2) karty płatnicze
3) przelew
4) weksel
5) akredytywa, inkaso
Cechy współczesnego pieniądza:
1) pieniądz papierowy (nie ma odzwierciedlenia w kruszcu, brak powiązania)
2) pieniądz państwowy ( państwo jest gwarantem pieniądza)
3) zabezpieczony towarami i usługami
4) kredytowy (źródłem pieniądza jest kredyt bankowy)
Procesy związane z ruchem pieniądza:
1) kreacji pieniądza: bezpośrednia (emisja pieniądza-NBP), pośrednia (poprzez kredyt
2) cyrkulacja (obieg) – f. płatnicza i wymiany
3) osiadania (zamrażania) – tworzenie oszczędności, inwestycji, zakup nieruchomości
4) budżetowanie – kształtowanie relacji między dochodami i wydatkami
Zjawiska finansowe:
(wiąże się z tytułem gromadzenia i rozdysponowania zasobów pieniężnych bez względu na podmioty dokonujące wydatków czy realizujące przychody)
(wiąże się z charakterem podmiotów gromadzących i wydatkujących środki pieniężne)
· ekwiwalentne (rynkowe) – wzajemność świadczeń, reguluje je rynek
· transferowe (jednostronność świadczeń) – np. renty, emerytury – reguluje państwo
· kredytowe
· finanse publiczne
· finanse gospodarstw domowych
· finanse bankowe
· finanse ubezpieczeń
· finanse instytucji ( non-profit)
Różnice pomiędzy finansami publicznymi a prywatnymi:
a) potrzeby ogółu (jednostki)
b) przymus i dobrowolność
c) skala
d) kontrola
e) zysk
Nauka skarbowości – bada zjawiska i procesy związane z tworzeniem funduszy publicznych
Nowoczesna nauka o finansach publicznych – nie ogranicza się do badania gospodarki funduszami publicznymi ale wyjaśnia ich treść ekonomiczną i społeczną, stara się uchwycić związki przyczynowo – skutkowe między gromadzeniem środków a procesami gospodarowania, procesami społecznymi i publicznymi. Jest to nauka interdyscyplinarna (łączy w sobie wiele nauk), np. ekonomia, prawo, socjologia, psychologia, polityka
Fundusze pozabudżetowe – wyodrębnienie z budżetu jakichś zadań i powiązanie z tymi zadaniami własnych źródeł dochodów
Formy jednostek sektora finansów publicznych:
1) jednostka budżetowa – jeżeli osiąga dochody poniżej 50 % np. szkoły, przedszkola
2) zakład budżetowy – oddaje saldo budżetowi, np. ZKM w Gdańsku – dochody osiąga jedynie z ze sprzedaży biletów, a resztę potrzebnych środków dostarcza budżet państwa
3) gospodarstwo pomocnicze – pełne rozwiązanie, nie ma przekazywania salda (różnicy pomiędzy przychodami a wydatkami), np. warsztaty przy szkołach samochodowych – do budżetu nie wpływa cały zysk, lecz tylko 40% zysku, musza się one jednak rozliczać z przedsiębiorstwem (tu: szkołą) do którego należą
4) środek specjalny – niewykorzystane środki pieniężne przechodzą na następny rok (nic nikomu nie oddajemy), np. obchody 100-lecia Gdańska, fundacja „Batory”, fundacja rewaloryzacji zabytków
3. ZASADA RÓWNOWAGI BUDŻETOWEJ – wydatki budżetowe nie powinny być większe niż dochody
4. ZASADA JASNOŚCI BUDŻETU – ma być przejrzysty i zrozumiały
5. ZADASA UPRZEDNIOŚCI BUDZETU – powinien być uchwalany przed okresem jego obowiązywania
FORMY ORGANIZACYJNOPRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
· Jednostki budżetowe
· Zakłady budżetowe
· Gospodarstwa pomocnicze
· Środki specjalne
· Publiczne fundusze celowe
1. Jednostki budżetowe - najbardziej typowa forma organizacyjna dla państwowych i samorządowych instytucji sektora publicznego. Tworzy się je w dziedzinach w których wydatki są niewspółmierne do realizowanych dochodów. Wykonują one swoje zadania bez pobierania opłat, czyli na zasadach niekomercyjnych. Jednostki budżetowe dzielą się na rządowe i samorządowe.
Budżetowanie brutto- metoda rozliczania z budżetem, polegająca na tym, że jednostki organizacyjne pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Formę jednostek budżetowych przyjmują przede wszystkim:
W ...
dzingis88