Marek Skoczylas
Socjologia II rok
„Geneza powstania i warunki funkcjonowania Kibuców w Izraelu”
Izraelskie kibuce są fenomenem na skalę światową , to nie tylko fasada życia żydowskiego ,ale także zjawisko o uniwersalnym charakterze .W którym kraju bowiem, nie próbowano wcielić w życie socjalistycznych idei dobra wspólnego czy tworzyć komun o charakterze religijnym?
Czym są kibuce ? Według „Słownika wyrazów obcych” to „kolektywne gospodarstwa rolne w Izraelu” [1].Definicja ta jest zdecydowanie niepełna ,ponieważ w państwie izraelskim istnieją także inne formy gospodarowania na roli.Są nimi prywatne gospodarstwa i moszawy , spółdzielcze osiedla zakładane na wsiach , gdzie ziemię uprawia się indywidualnie ,lecz kolektywnie dokonuje zakupu sprzętu oraz zbytu produktów.Jak pisze Aleksander Lewin,”istota fenomenu , któremu na imię kibuc (...) polega na tym ,że stanowi on jedyny w swoim rodzaju ,oryginalny ,nieustannie się rozwijający i przekształcający nowy model życia ludzi”[2].Członkowie kibuców tworzą wspólnotę,taki typ zbiorowości społecznej , w której najważniejszymi elementami łączącymi są wieź psychiczna,”powstała na gruncie związków obiektywnie uwarunkowanych ,(...) a także podzielanie przekonań uczuć i wartości.”[3]Uczestnictwo we wspólnocie umożliwia ludziom zaspokajanie potrzeb ,których nie mogliby zrealizować indywidualnie , sprawia , że jednostki utożsamiają się z grupą , kierują wspólnymi celami , żyją w określony , ogólnie przyjęty sposób.Tonnies twierdził , że wspólnoty ,to te rodzaje więzi , w których przeważa wola organiczna , emocje ,nawiązanie do dziedzictwa ,tradycji.Typ idealny wspólnoty zakłada istnienie tradycyjnych oraz intymnych stosunków społecznych ,opartych przede wszystkim na więzach krwi lub sąsiedztwa ,a także pewnego rodzaju społecznej kontroli , regulowanej przez tradycje oraz wspólną wartość.Właśnie kibuce to takie komuny , wspólnoty o charakterze kolektywistycznym ,autonomiczne ,samorządne , wierne tradycji i broniące własnej godności i tożsamości .
Wiele komun na świecie powstało z inicjatywy emigrantów , którzy chcieli w ten sposób utrzymac więź między sobą i łatwiej adoptować się w nowym środowisku.Tak właśnie Żydzi ,osiedlajac się wśród nieprzyjaznych im Arabów ,dażyli do jednoczenia się,by mieć wiekszą siłę , możliwość sprzciwu i obrony przed naciskami z zewnątrz.Martin Buber ,zydowski filozof pisał ,że kibuce są „jedynym eksperymentem w skali światowej , który nie zawiódł,nie poniósł fiaska.”[4]
Historia ruchu kibucowego sięga początków XX wieku .Pierwsze osiedla o charakterze wspólnoty budowane były przez ludzi ,wywodzących się z żydowskich organizacji młodzieżowych ,emigrantów z Europy Srodkowej i Wschodniej .W Palestynie znaleźli się oni w bardzo trudnym położeniu , nie tylko ze względu na poczucie wyobcowania , trudnosci w dostosowywaniu się do nowego środowiska.Emigranci bardzo często zmuszani byli do nielegalnego przekracznia granicy palestyńskiej.Poza tym warunki klimatyczne i geograficzne nie sprzyjały osadnictwu. Kraj skalisty , pustynny, niewielkie ilości wody,wszechobecnma malaria powodowały ,że ludzie ginęli z wyczerpania .Zmuszeni byli do zagospodarowywania terenów dzierżawionych przez Żydowski Fundusz Narodowy[5].Ciągłe ataki ze stronny ludności arabskiej powodowały ,że kibuce otaczano drutami ,strzegły ich straże (dzisiaj buduje się bunkry)niczym fortece. Pomimo trudności
Perspektywa ta wydawała się i tak bardziej kusząca niż rzeczywistość w diasporze , dyskryminacja , nietolerancja , antysemityzm a przede wszystkim holocaust II wojny światowej. Połączenie idei „Judestaatu” z rozwijającym się socjalizmem działały.Ideały syjonistyczne trafiły na podatny grunt socjalizmu.Młodzież chciała budować od podstaw , w nowym terenie przeobrażać świadomość społeczną-takie były założenia rozwoju Izraela w skali mikro,nie dokońca udało się wdrożyc te idee w życie ,lecz kibuce nadal pozostają bazą dla społeczności żydowskiej .
Powstawanie kibuców wiąże się z alijami,to znaczy okresami wzmożonej migracji żydowskiej na tereny Palestyny i późniejszego państwa Izrael.Młodzi uciekinierzy z carskiej Rosji założyli pierwszy kibuc w okolicach biblijnego jeziora Genezaret w 1910 roku.Nazwano go „Degania” co znaczy niebieski,stąd kolor flagi izraelskiej.Wtedy te kilkanascie osób przetarło szlaki ,dziś w tym kibucu żyje około tysiąca osób.Obserwując dane statystyczne nietrudno się domyśleć w którym momencie nastąpiło zdynamizowanie się procesów powstawania kibuców.[6]
Zwiększony napływ Żydów łączy się ze skutkami I wojny swiatowej ,wzrostem znaczenia ruchów nacjonalistycznych a później faszystowskich w Europie.Tragedia Żydów podczas II wojny światowej ,widmo eksterminacji całego narodu spowodowały,że liczba kibuców wzrastała w ogromnym tempie(w latach 1940-50)z 82 do 214.W tym okresie powstał między innymi kibuc „Bojowników gett” , będący jednym z najbardziej liczacych się ośrodków , w których pielęgnuje się pamięć o ofiarach holocaustu[7].Z danych statystycznych wynika ,ze jakkolwiek liczba kibuców ciągle rośnie to maleje procent ludności je zamieszkujących w stosunku do całkowitej liczby populacji Izraela.Większość kibuców zamieszkiwana jest przez około 100,do nawet tysiaca osób. Wiele wspólnot ma zaskakujacy dla turysty wygląd.To tonące w zieleni osiedla o wysokim standardzie życia i nowoczesnej gospodarce . Kibuce różnią się od siebie ,są rozrzucone po całym terytorium Izraela –każdy posiada własna historię , inne warunki życia.Elementem wspólnym sa zasady według których kibuce funkcjonują.Jednostka wstępuje do wspólnoty z własnej nieprzymuszonej woli ,decyzja musi być odpowiednio uzasadniona.Specjalna komisja do spraw przyjmowania nowych członków dokładnie te motywy analizuje[8].Pobudki są zwykle ideowe, jednakże kibucnicy chetnie wstepuja i służa w armii izraelskiej , potępiają nie chcących płacić podatki (stąd niechęć Żydów ortodoksyjnych do komun).Po przyjęciu kandydat przechodzi zwykle roczny okres próbny.Ostateczna decyzja zapada na zebraniu ogółu obywateli jakkolwiek wystąpienie jest tak samo dobrowolne i może nastapić w każdej chwili.Inne zasady to rezygnacja z własności prywatnej , włacznie z domami , które mogą jednak urządzać według własnych upodobań.Fundusze jakimi kibuce dysponują rozdysponowywane są na różne sektory życia, od wdrażania nowych technologii ,współpracy z innymi kibucami po ogólna konsumpcję wszytkich mieszkańców.Każdy kibucnik otrzymuje rocznie pewna kwote , którą może dowolnie rozdysponować w okolicznych sklepach.Bardzo ważna zasadą jest równouprawnienie mieszkańców,niezależnie od wykonywanej pracy nie ma żadnych dodatkowych przywilejów. Na tym tle powstają czasami nieporozumienia ,ale idea jest nienaruszalną zasadą. W kibucach powszechnie akceptuje się zasadę „każdemu według jego potrzeb” przy czym wszyscy pracują zgodnie ze swoimi mozliwosciami. Częste są również zmiany zawodów ,rotacja na stanowiskach kierowniczych i w zarządzie komuny.Kibucnicy rzadza się sami , panuje tu demokracja bezpośrednia ,zgromadzenie ogółu na podstawie opinii „fachowców” danej dziedziny podejmuja decyzje.Wprowadzane są one w życie przez zarząd
Wybierany w powszechnym głosowaniu na rok lub dwa. Na czele stoi sekretarz ,oprócz niego zarządzaniem kibucem zajmują się kierownik gospodarczy, organizator pracy, zaopatrzeniowiec , skarbnik oraz kierownik do spraw oświaty i kultury[9].Stanowiska te sa społeczne, jedynie sekretarz poświęca się całkowicie swoim obowiązkom. W stosunkach pomiędzy mieszkańcami przeważa chęć niesienia wzajemnej pomocy, wspólna opieka na dziećmi i starszymi. Mieszkańcy jadają razem posiłki ,które sami przygotowywują , razem świętują i bawią się .Kibuc traktowany jest jako dom otwarty , co oznacza ,że mogą zapraszać do siebie gości z zewnątrz.W każdej wspólnocie funkcjonuje zwykle świetnie wyposażony dom kultury,czasami muzeum.Na szczególną uwagę zasługuje troska o dzieci ,Aleksander Lewin pisze o domach dla niemowląt, dla dzieci małych , przedszkolach , klasach wstepnych,szkole podstawowej , średniej , warsztatach domach malarstwa i rzeźby ,muzyki , przyrody ośrodkach dla dzieci problemowych oraz ogródkach zoologicznych i botanicznych , którymi opiekuja się dzieci.[10]Warto zwrócić uwagę na ewolucję systemu edukacji-dawniej dzieci wychowywane były kolektywnie, z dala od rodziców ,teraz wraca się do modelu wychowywania w rodzinie. Ludzie starsi pracuja tak długo jak są w stanie lub jak długo chcą, potem przenoszeni są do specjalnych ośrodków , w których są pod opieką lekarzy i co najważniejsze, maja cały czas zapewniony kontakt z rodziną.
Idea powstania kibuców wydawała się utopią,stworzenie bezklasowego społeczeństwa wydawało się niemożliwe jednak izraelskie kibuce są przykładem na to ,że w skali mikro mogą świetnie funkcjonować pozwalając ludziom organizować się w sposób oddolny i dobrowolny ,bez konieczności stosowania przymusu.
Bibliografia:
Więcek Anna „Słownik wyrazów obcych”,W-wa 1995 , Wyd.naukowe PWN Spółka z.o.o. , wyd.1
Lewin Aleksander,”Kibuce w Izraelu.Utopia czy rzeczywistość”,W-wa 1992
Olechnicki Krzysztof,Paweł Załęcki”Słownik socjologiczny” , Toruń 1997,Wyd. Graffiti BC
Buber Martin,”Paths in Utopia”, 1945,tłumaczenie własne
Kibuce.Fakty i liczby”, wyd. przez Yada Tabenakina,Ramat Efal,Izrael,1991
[1] Więcek Anna „Słownik wyrazów obcych”,W-wa 1995 , s.546, Wyd.naukowe PWN Spółka z.o.o. , wyd.1
[2] Lewin Aleksander,”Kibuce w Izraelu.Utopia czy rzeczywistość”,W-wa 1992 ,s.10
[3] Olechnicki Krzysztof,Paweł Załęcki”Słownik socjologiczny” , Toruń 1997,s.73,Wyd. Graffiti BC
[4] Buber Martin,”Paths in Utopia”, 1945 ,s. 142 ,tłumaczenie własne
[5] Lewin....
[6] Dane statystyczne pochodza ze informatora”Kibuce.Fakty i liczby”, wyd. przez Yada Tabenakina,Ramat Efal,Izrael,1991
[7] Lewin Aleksander,”Kibuce w Izraelu.Utopia czy rzeczywistość”,W-wa 1992,s.23
[8] tamże, s. 35
[9] tamze,s.46
[10] tamże , s 58-59
gosiadabrowska