ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PAMIĘĆ.pdf

(1419 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Ćwiczenia usprawniające pamięć
lek. med. Marcin Ratajczak
868673712.015.png 868673712.016.png 868673712.017.png 868673712.018.png 868673712.001.png 868673712.002.png 868673712.003.png 868673712.004.png 868673712.005.png 868673712.006.png 868673712.007.png 868673712.008.png 868673712.009.png 868673712.010.png
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PAMIĘĆ
W ciągu ostatnich 300 lat długość życia wydłużyła się dwukrotnie. W Polsce, w okresie
ostatnich 50 lat, populacja osób powyżej 60. r.ż. wzrosła prawie 4-krotnie, obecnie w naszym
kraju żyje prawie 6 500 000 seniorów, a w przeciągu kolejnych 50 lat liczba ta podwoi się.
Wraz ze starzeniem się populacji coraz więcej osób dotyka problem chorób związa-
nych z wiekiem, do których należą zaburzenia pamięci i otępienie. Według niektórych badaczy
zaburzenia funkcji poznawczych dotyczą blisko 30% osób powyżej 60. r.ż., a u ponad połowy
90-latków rozwija się otępienie. Nie oznacza to jednak, że wszyscy po osiągnięciu pewnego
wieku skazani jesteśmy na zapominanie. Utrata pamięci nie jest nieodłącznym elementem sta-
rzenia się, a możliwości zapamiętywania maleją tylko nieznacznie wraz z upływem lat.
Pamięć, czyli umiejętność gromadzenia informacji o rzeczach, wydarzeniach i do-
świadczeniach oraz przywoływanie ich i wykorzystywanie w późniejszym czasie, jest proce-
sem, który zachodzi w całym mózgu (nie ma magazynu wspomnień). Proces ten polega na po-
wstawaniu nowych lub przebudowie istniejących połączeń między komórkami. Tak, jak mamy
wpływ na kształtowanie swojej kondycji fizycznej i masy mięśniowej poprzez odpowiednie
ćwiczenia, tak samo możemy wpływać na nasze zdolności intelektualne. Dzięki ćwiczeniom
umysłowym zwiększamy ilość połączeń między komórkami w mózgu. Zapamiętywanie to wy-
uczona umiejętność, która może być trenowana i rozwijana, ale niećwiczona słabnie. Badania
dowiodły, że u ludzi regularnie poddawanych wysiłkowi intelektualnemu wzrasta ilość enzy-
mów odpowiedzialnych za rozkładanie białka, które to uważa się za jedną z przyczyn choroby
Alzheimera.
Trzymają Państwo w ręku przykładowy zestaw ćwiczeń, który pomoże Wam poprawić
uwagę, koncentrację, spostrzegawczość, logiczne myślenie, czyli funkcje poznawcze, które są
niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania pamięci. Niektóre z tych ćwiczeń będą dla Pań-
stwa bardzo łatwe, inne będą wymagały dużego wysiłku, ale im trudniejsze ćwiczenie, tym
efektywniejszy trening dla mózgu, nawet jeżeli nie uda się go Państwu rozwiązać poprawnie!
Życzymy Państwu owocnych ćwiczeń.
Zespół Ośrodka Terapii Zaburzeń Pamięci
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PAMIĘĆ
ĆWICZENIE 1
PROSZĘ PRZERYSOWAĆ PONIŻSZĄ FIGURĘ
868673712.011.png
 
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PAMIĘĆ
ĆWICZENIE 2
PROSZĘ NARYSOWAĆ Z PAMIĘCI FIGURĘ Z POPRZEDNIEJ STRONY
ĆWICZENIE 3
PROSZĘ POLICZYĆ CZWOROKĄTY
ODPOWIEDŹ: ............................
868673712.012.png 868673712.013.png 868673712.014.png
 
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PAMIĘĆ
ĆWICZENIE 4
PROSZĘ DOPISAĆ IMIONA DO PODANYCH NAZWISK
WAŁĘSA . . . . . . . . . . . . . .
BONIEK . . . . . . . . . . . . . .
POLAŃSKI . . . . . . . . . . . . .
MAŁYSZ . . . . . . . . . . . . . .
KWAŚNIEWSKI . . . . . . . . . .
OLEJNIK . . . . . . . . . . . . . .
GÓRNIAK . . . . . . . . . . . . .
SZYMBORSKA . . . . . . . . . .
SOBIESKI . . . . . . . . . . . . .
KWIATKOWSKA . . . . . . . . . .
PAZURA . . . . . . . . . . . . . .
JANDA . . . . . . . . . . . . . . .
MATEJKO . . . . . . . . . . . . .
GAJOS . . . . . . . . . . . . . .
RODOWICZ . . . . . . . . . . . .
KONDRAT . . . . . . . . . . . . .
OLBRYCHSKI . . . . . . . . . . .
PYRKOSZ . . . . . . . . . . . . .
SIUDYM . . . . . . . . . . . . . .
DYMNA . . . . . . . . . . . . . .
CHOPIN . . . . . . . . . . . . . .
FRONCZEWSKI . . . . . . . . . .
HERBERT . . . . . . . . . . . . .
PEREPECZKO . . . . . . . . . . .
MIŁOSZ . . . . . . . . . . . . . .
WAJDA . . . . . . . . . . . . . .
NIEMEN . . . . . . . . . . . . . .
STAŃKO . . . . . . . . . . . . . .
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin