RONDO.doc

(89 KB) Pobierz
RONDO

RONDO

 

Nawiązując do artykułu z e-Drogowskazu nr 1/2005 pt. „Kłopot z ron­dem”, proponuję rozwinięcie koncep­cji wprowadzenia do zakresu edukacji szkolenia kandydatów na kierowców i kierowców pojęcia „rondo klasycz­ne”. Pojęcie to używane byłoby umow­nie dla ułatwienia przekazywania wie­dzy, a i my, szkolący, łatwiej będziemy

mogli wymieniać poglądy Pod poję­ciem „rondo klasyczne” rozumiemy niewielkich rozmiarów wyspę central­ną, a dolotowe do skrzyżowania jezd­nie powinny swoją geometrią wymu­szać - przy wjeździe - nieznaczny skręt w prawo (co jest ważne w istotnej rol skrzyżowania z ruchem okrężnym, a mianowicie konieczności zmniejszenia prędkości dojazdowej), zaś całe skrzy­żowanie powinno być w pełni oznako­wane znakami poziomymi (linie roz­dzielające pasy ruchu i strzałki napro­wadzające).

Ustalając taki kształt i oznakowanie możemy przyjąć jednoznaczne zasa­dy przejeżdżania i sygnalizowania na RONDZIE KLASYCZNYM.

Jedziemy w prawo

1.                Zbliżając się do skrzyżowania, zacho­wujemy szczególną ostrożność;

2.                Przed skrzyżowaniem zwalniamy i przy­gotowujemy się do ustąpienia pierw­szeństwa innym uczestnikom ruchu znajdującym się w ruchu okrężnym;

3.                Przed wjazdem na skrzyżowanie zaj­mujemy prawy pas ruchu i sygna­lizujemy manewr zmiany kierunku jazdy w prawo;

 

4.                Ustępujemy pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu znajdują­cym się w ruchu okrężnym, z który­mi w ocenie czasowo-przestrzennej możemy być lub jesteśmy na koli­zyjnym kierunku;

5.                Zmieniając kierunek jazdy, czyli pod­czas wjeżdżania i podczas zjeżdża­nia ze skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;

6.                Pozostajemy na prawym pasie ruchu w ruchu okrężnym;

7.                Sygnalizujemy zamiar zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym.

Jedziemy w lewo

1.              Wykonujemy standardowe (podsta­wowe) czynności jak przed i w trak­cie wykonywania manewru skrętu wprawo, czyli:

-                     zbliżając się do skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;

-                     przed skrzyżowaniem zwalniamy i przygotowujemy się do ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom w ruchu okrężnym;

 

2.                Przed wjazdem na skrzyżowanie zaj­mujemy lewy pas ruchu i sygnali­zujemy manewr zmiany kierunku jazdy w lewo;

3.                Ustępujemy pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu znajdują­cym się w ruchu okrężnym, z który­mi w ocenie czasowo-przestrzennej możemy być lub jesteśmy na koli­zyjnym kierunku;

4.              Zmieniając kierunek jazdy, czyli pod­czas wjeżdżania i podczas zjeżdża­nia ze skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;

5.                Pozostajemy na lewym pasie ruchu w ruchu okrężnym;

6.                Ewentualnie sygnalizujemy pra­wym kierunkowskazem zamiar zjaz­du ze skrzyżowania z ruchem okręż­nym dopiero za osią pierwszej jezd­ni poprzecznej, będącej po prawej stronie (oznaczonej na rysunku linią czerwoną). Sygnalizowanie prawym kierunkowskazem zamiaru zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym w tej sytuacji traktujemy nie jako zmianę kierunku jazdy, lecz wyłącz­nie w kategoriach kultury na drodze-podobnie jak sygnalizujemy pra­wym kierunkowskazem zatrzymanie pojazdu przy prawej krawędzi jezd­ni, gdy zatrzymanie to nie wynika z warunków lub przepisów ruchu dro­gowego.

Przejeżdżamy na wprost

1. Wykonujemy standardowe (podsta­wowe) czynności jak przed i w trak­cie wykonywania manewru skrętu w prawo lub w lewo, czyli:

-                     zbliżając się do skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;

-                     przed skrzyżowaniem zwalniamy i przygotowujemy się do ustąpie­nia pierwszeństwa innym uczestni­kom ruchu znajdującym się w ruchu okrężnym;

2.                Przed wjazdem na skrzyżowanie zaj­mujemy dowolny pas ruchu i nie sygnalizujemy żadnego manew­ru, gdyż nie wykonujemy ani zmia­ny kierunku jazdy ani zmiany pasa ruchu;

3.                Ustępujemy pierwszeństwa wszyst­kim uczestnikom ruchu znajdują­cym się w ruchu okrężnym, z który­mi – w ocenie czasowo-przestrzennej – możemy być lub jesteśmy na koli­zyjnym kierunku;

4.                Wjeżdżamy na skrzyżowanie z zacho­waniem szczególnej ostrożności;

5.                Pozostajemy na prawym lub lewym pasie ruchu;

6.                Ewentualnie sygnalizujemy pra­wym kierunkowskazem zamiar zjaz­du ze skrzyżowania z ruchem okręż­nym dopiero za osią pierwszej jezd­ni poprzecznej, będącej po prawej stronie (oznaczonej na rysunku linią czerwoną). Sygnalizowanie prawym kierunkowskazem zamiaru zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym w tej sytuacji traktujemy nie jako zmianę kierunku jazdy, lecz wyłącz­nie w kategoriach kultury na drodze - podobnie jak sygnalizujemy pra­wym kierunkowskazem zatrzymanie pojazdu przy prawej krawędzi jezd­ni, gdy zatrzymanie to nie wynika z warunków lub przepisów ruchu dro­gowego.

Należałoby te kanony, związane z przejeżdżaniem przez skrzyżowa­nie o ruchu okrężnym, zdefiniowane jako rondo klasyczne, wdrażać podczas zarówno zajęć teoretycznych jak i pod­czas nauki jazdy.

1.              Ustąp pierwszeństwa

Zbliżając się do skrzyżowania o ruchu okrężnym, zwolnij i bądź przygotowany do ustąpienia pierwszeń­stwa (jeżeli obowiązek ten wynika ze znaku pionowego A-7 „ustąp pierw­szeństwa”).

Musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, znaj­dującym się na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym, których możesz zmusić swoim zachowaniem do zmia­ny kierunku lub pasa ruchu albo istot­nej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przy­spieszenia kroku.

2.              Sygnalizuj

Jeżeli zamierzasz skręcić na skrzy­żowaniu w prawo lub w lewo, to zamiar ten sygnalizujesz odpowied­nim kierunkowskazem. Jeżeli zamie­rzasz przejechać przez rondo klasycz­ne na wprost, to nie włączasz kierun­kowskazów.

Opuszczając rondo klasyczne, możesz sygnalizować ten manewr prawym kierunkowskazem, spełnia­jąc warunki opisane w punkcie 6, dotyczącym przejeżdżania na wprost przez skrzyżowanie.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin