RONDO
Nawiązując do artykułu z e-Drogowskazu nr 1/2005 pt. „Kłopot z rondem”, proponuję rozwinięcie koncepcji wprowadzenia do zakresu edukacji szkolenia kandydatów na kierowców i kierowców pojęcia „rondo klasyczne”. Pojęcie to używane byłoby umownie dla ułatwienia przekazywania wiedzy, a i my, szkolący, łatwiej będziemy
mogli wymieniać poglądy Pod pojęciem „rondo klasyczne” rozumiemy niewielkich rozmiarów wyspę centralną, a dolotowe do skrzyżowania jezdnie powinny swoją geometrią wymuszać - przy wjeździe - nieznaczny skręt w prawo (co jest ważne w istotnej rol skrzyżowania z ruchem okrężnym, a mianowicie konieczności zmniejszenia prędkości dojazdowej), zaś całe skrzyżowanie powinno być w pełni oznakowane znakami poziomymi (linie rozdzielające pasy ruchu i strzałki naprowadzające).
Ustalając taki kształt i oznakowanie możemy przyjąć jednoznaczne zasady przejeżdżania i sygnalizowania na RONDZIE KLASYCZNYM.
Jedziemy w prawo
1. Zbliżając się do skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;
2. Przed skrzyżowaniem zwalniamy i przygotowujemy się do ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu znajdującym się w ruchu okrężnym;
3. Przed wjazdem na skrzyżowanie zajmujemy prawy pas ruchu i sygnalizujemy manewr zmiany kierunku jazdy w prawo;
4. Ustępujemy pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu znajdującym się w ruchu okrężnym, z którymi w ocenie czasowo-przestrzennej możemy być lub jesteśmy na kolizyjnym kierunku;
5. Zmieniając kierunek jazdy, czyli podczas wjeżdżania i podczas zjeżdżania ze skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;
6. Pozostajemy na prawym pasie ruchu w ruchu okrężnym;
7. Sygnalizujemy zamiar zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym.
Jedziemy w lewo
1. Wykonujemy standardowe (podstawowe) czynności jak przed i w trakcie wykonywania manewru skrętu wprawo, czyli:
- zbliżając się do skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;
- przed skrzyżowaniem zwalniamy i przygotowujemy się do ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom w ruchu okrężnym;
2. Przed wjazdem na skrzyżowanie zajmujemy lewy pas ruchu i sygnalizujemy manewr zmiany kierunku jazdy w lewo;
3. Ustępujemy pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu znajdującym się w ruchu okrężnym, z którymi w ocenie czasowo-przestrzennej możemy być lub jesteśmy na kolizyjnym kierunku;
4. Zmieniając kierunek jazdy, czyli podczas wjeżdżania i podczas zjeżdżania ze skrzyżowania, zachowujemy szczególną ostrożność;
5. Pozostajemy na lewym pasie ruchu w ruchu okrężnym;
6. Ewentualnie sygnalizujemy prawym kierunkowskazem zamiar zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym dopiero za osią pierwszej jezdni poprzecznej, będącej po prawej stronie (oznaczonej na rysunku linią czerwoną). Sygnalizowanie prawym kierunkowskazem zamiaru zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym w tej sytuacji traktujemy nie jako zmianę kierunku jazdy, lecz wyłącznie w kategoriach kultury na drodze-podobnie jak sygnalizujemy prawym kierunkowskazem zatrzymanie pojazdu przy prawej krawędzi jezdni, gdy zatrzymanie to nie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
Przejeżdżamy na wprost
1. Wykonujemy standardowe (podstawowe) czynności jak przed i w trakcie wykonywania manewru skrętu w prawo lub w lewo, czyli:
- przed skrzyżowaniem zwalniamy i przygotowujemy się do ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu znajdującym się w ruchu okrężnym;
2. Przed wjazdem na skrzyżowanie zajmujemy dowolny pas ruchu i nie sygnalizujemy żadnego manewru, gdyż nie wykonujemy ani zmiany kierunku jazdy ani zmiany pasa ruchu;
3. Ustępujemy pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu znajdującym się w ruchu okrężnym, z którymi – w ocenie czasowo-przestrzennej – możemy być lub jesteśmy na kolizyjnym kierunku;
4. Wjeżdżamy na skrzyżowanie z zachowaniem szczególnej ostrożności;
5. Pozostajemy na prawym lub lewym pasie ruchu;
6. Ewentualnie sygnalizujemy prawym kierunkowskazem zamiar zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym dopiero za osią pierwszej jezdni poprzecznej, będącej po prawej stronie (oznaczonej na rysunku linią czerwoną). Sygnalizowanie prawym kierunkowskazem zamiaru zjazdu ze skrzyżowania z ruchem okrężnym w tej sytuacji traktujemy nie jako zmianę kierunku jazdy, lecz wyłącznie w kategoriach kultury na drodze - podobnie jak sygnalizujemy prawym kierunkowskazem zatrzymanie pojazdu przy prawej krawędzi jezdni, gdy zatrzymanie to nie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
Należałoby te kanony, związane z przejeżdżaniem przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym, zdefiniowane jako rondo klasyczne, wdrażać podczas zarówno zajęć teoretycznych jak i podczas nauki jazdy.
1. Ustąp pierwszeństwa
Zbliżając się do skrzyżowania o ruchu okrężnym, zwolnij i bądź przygotowany do ustąpienia pierwszeństwa (jeżeli obowiązek ten wynika ze znaku pionowego A-7 „ustąp pierwszeństwa”).
Musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, znajdującym się na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym, których możesz zmusić swoim zachowaniem do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku.
2. Sygnalizuj
Jeżeli zamierzasz skręcić na skrzyżowaniu w prawo lub w lewo, to zamiar ten sygnalizujesz odpowiednim kierunkowskazem. Jeżeli zamierzasz przejechać przez rondo klasyczne na wprost, to nie włączasz kierunkowskazów.
Opuszczając rondo klasyczne, możesz sygnalizować ten manewr prawym kierunkowskazem, spełniając warunki opisane w punkcie 6, dotyczącym przejeżdżania na wprost przez skrzyżowanie.
Wolf-1