Ocena ryzyka zawodowego operatora żurawia
Identyfikacja zagrożeń
Lp.
Zagrożenie lub czynnik niebezpieczny,szkodliwy, uciążliwy
Źródło zagrożenia
Możliwe skutkizagrożenia
1
2
3
4
Zagrożenia fizyczne, chemiczne i psychofizyczne
1.
Możliwość zapalenia się żurawia (pożar).
Zapalenie się paliwa w przypadku żurawi samojezdnych, najczęściej paliwa rozlanego w trakcie tankowania zbiornika. Zwarcie w instalacji elektrycznej. Palenie tytoniu w kabinie.
Najczęściej dochodzi do poparzeń i zatrucia dymami pożarowymi (zwłaszcza tlenek węgla), w skrajnych przypadkach do śmierci poszkodowanego.
2.
Wysoka temperatura powierzchni.
Gorące elementy silnika (układ wydechowy i chłodzenia) w przypadku żurawi samojezdnych, zwłaszcza przy prowadzeniu prac konserwacyjnych.
Poparzenia – najczęściej dochodzi do poparzeń I i II stopnia dłoni.
3.
Ruch środków transportu na placu budowy.
Poruszające się po placu budowy pojazdy (pojazdy mechaniczne obsługiwane przez osoby wykonujące prace na placu budowy, jak i samochody osobowe i ciężarowe obsługiwane przez uczestników ruchu pasów drogi, które nie zostały wyłączone z ruchu).
Stłuczenia, skaleczenia, ale także ciężkie uszkodzenia ciała (złamania, zmiażdżenia, obrażenia organów wewnętrznych) lub nawet śmierć.
4.
Przemieszczające się wyroby i materiały.
Transportowane ładunki. W przypadku żurawi samojezdnych możliwość przewrócenia się maszyny, w sytuacji ustawienia jej na niesprawdzonym podłożu gruntowym bez wymaganej stabilizacji. W przypadku żurawi szynowych do przewrócenia może dojść w sytuacji, kiedy zostaną zdemontowane wyłączniki krańcowe.
Ciężkie urazy ciała (złamania, zmiażdżenia), obrażenia organów wewnętrznych, nawet ze skutkiem śmiertelnym.
5.
Położenie stanowiska pracy na poziomie wyższym od otaczającego terenu zagrażające upadkiem z wysokości.
Śliskie (błoto, oblodzenie) schody wejścia do kabiny.
W trakcie obsługi żurawi wieżowych drogą radiową, np. z poziomu stropu nowo wznoszonego budynku w przypadku nie zastosowania zbiorowych środków ochrony zabezpieczających przed upadkiem z wysokości (balustrad).
Podczas przemieszczania się po ramieniu wysięgnika żurawia w czasie wymiany, np. liny stalowej (prace konserwacyjne prowadzone przez operatora mającego uprawnienia konserwatora).
Urazy ciała (zwłaszcza stłuczenia, złamania i zwichnięcia) szczególnie kończyn oraz bardzo niebezpieczne urazy głowy.
W przypadku prowadzenia prac na wysokości – ciężkie urazy ciała, także obrażenia wewnętrzne, nawet ze skutkiem śmiertelnym.
6.
Powierzchnie sprzyjające upadkowi na tym samym poziomie.
Nierówne i śliskie drogi komunikacyjne na placu budowy.
Złamania, zwichnięcia kończyn, stłuczenia ciała i urazy głowy.
7.
Wystające nieruchome elementy na przejściach.
Elementy konstrukcyjne żurawia, zwłaszcza przy wejściach do kabiny operatora.
Stłuczenia i inne urazy ciała – szczególnie kończyn i głowy.
8.
Ruchome elementy obsługiwanego żurawia.
Ruchome elementy silnika, pokrywa silnika, klapa serwisowa (szczególnie w trakcie prac konserwacyjnych), w przypadku żurawi samojezdnych. Ruchome elementy silników elektrycznych w tym przekładnie linowe, w przypadku żurawi pozostałych (prace konserwacyjne).
Urazy ciała – szczególnie dłoni (skaleczenia, zerwania paznokci, zmiażdżenia, a nawet amputacja urazowa palców).
9.
Ostre, wystające i chropowate elementy.
Elementy składowe urządzeń, obluzowane osłony, wykorzystywane narzędzia ręczne.
Urazy ciała – szczególnie palców i głowy (skaleczenia, otarcia).
10.
Ciśnienie oleju w przewodach.
Silny strumień gorącego oleju wyciekającego z pękniętego przewodu hydraulicznego.
Urazy ciała w przypadku pęknięciu przewodów hydraulicznych będących pod ciśnieniem najczęściej podczas przeprowadzania prac konserwacyjnych. Zaprószenia oczu, ciężkie uszkodzenia gałki ocznej, poparzenia, w skrajnych przypadkach nawet śmierć.
11.
Używanie narzędzi ręcznych.
Narzędzia ręczne – młotki, klucze, skrobaczki, itp. Niewłaściwie dobrane lub niesprawne narzędzia (najczęściej uszkodzone uchwyty).
Skaleczenia, stłuczenia, zakłucia, najczęściej dłoni. Uderzenia odpryskami fragmentów narzędzi.
12.
Niebezpieczne napięcie w przewodzie elektrycznym.
Zagrożenie występuje podczas przeprowadzania przeglądu okresowego żurawia (np. co 30 dni w przypadku żurawi wieżowych, szynowych). Podczas tych czynności operator współpracuje z konserwatorem.
Zagrożenie występuje również w przypadku pracy żurawiem w bliskim sąsiedztwie linii energetycznych.
Ciężkie urazy ciała. Obrażenia wewnętrzne ze skutkiem śmiertelnym.
13.
Zmienne warunki atmosferyczne.
Praca na otwartej przestrzeni. Wysoka temperatura i przeciągi w kabinie. Nagłe zmiany temperatur po wyjściu z klimatyzowanej kabiny.
Choroby układu oddechowego, w tym: przeziębienia, zapalenia oskrzeli, płuc, zatok.
14.
Obciążenie statyczne.
Wymuszona pozycja ciała podczas wielogodzinnej, nieprzerwanej pracy w kabinie.
Długotrwałe i nawracające dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego.
15.
Hałas.
Ruch pracujących na budowie maszyn, uderzenia młotem, silnik pracującego żurawia.
Obniżenie sprawności psychofizycznej, szybsze pojawianie się stanu zmęczenia i senności, co w konsekwencji może prowadzić do wypadków.
16.
Wibracja ogólna.
Układ napędowy żurawia.
Nierówności drogi podczas jazdy żurawiem samojezdnym.
Zaburzenia w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych klatki piersiowej i jamy brzusznej oraz dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego.
17.
Niedostosowanie stanowiska pracy do cech fizycznych i psychicznych operatora.
Kabina operatora, siedzisko, urządzenia do sterowania pracą żurawia.
Zmęczenie fizyczne i psychiczne.
18.
Obciążenie nerwowo-psychiczne, stres.
Wielogodzinna praca wymagająca wytężonej uwagi, zwłaszcza podczas złych warunków atmosferycznych.
Obniżenie sprawnoś...
marcin.bog