Przesypywanie ryżu, przelewanie wody
Wiek 2 - 4 Co przygotowaćGdy dziecko skończy 18 miesięcy zachęcaj je do przesypywania ryż z jednego małego dzbanka do drugiego, a następnie do przesypywania piasku w ten sam sposób.Gdy dziecko potrafi to zrobić bez rozsypywania ryżu i piasku, pozwól mu przelewać wodę.Jak to pomaga w nauceTo ćwiczenie to ważne kroki prowadzące do nauki pisania. Trzymanie uszka dzbanka pozwala rozwinąć umiejętności trzymania ołówka, zaś wsypywanie bez rozsypywania i przelewanie bez rozlewania jest ważną czynnością rozwijającą drobne ruchy mięśni niezbędnych przy pisaniuWskazówkaZacznij zabawę z ryżem, wstaw oba dzbanki do płaskiego naczynia. Możesz użyć tego samego naczynia później kiedy dziecko będzie przelewać wodę.
I jeszcze jednoWlewanie wody do piasku i mieszanie ich razem jest idealnym sposobem na zachęcenie do fizycznych eksperymentów – i tu rozlewanie nie ma znaczenia
Obrót helikoptera
Wiek 2 - 4Co przygotowaćZachęć dziecko by stanęło z rozłożonymi rękoma i kręciło się tak szybko, jak to tylko możliwe przez 15 sekund. Powiedz „Zatrzymaj się i zamknij oczy, utrzymaj równowagę, stój prosto” Dziecko powinno stać spokojnie przez 25 sekund aż do momentu, gdy przestanie mu się kręcić w głowie. Powtórzcie ćwiczenie 5 razy, za każdym razem dziecko powinno się kręcić w tę samą stronę. Powtarzajcie ćwiczenie codziennie Jak to pomaga w nauceObrót helikoptera sprawia, iż płyn znajdujący się wewnątrz mechanizmu słuchowego przesuwa się szybko, co wspomaga wzrost nowych aktywnych komórek w części mózgu odpowiedzialnej za poczucie równowagi oraz kształtuje w pamięci wzorzec niezbędny do czytania i pisaniaWskazówkaJeśli dziecko ma kłopoty z obracaniem się, stań przy nim i pomóż, chwyć dziecko za rączkę i pociągnij, aby zaczęło się obracać.
I jeszcze jednoBadane dzieci w Minnesoty w Stanach Zjednoczonych znalazły się w grupie najlepszych 5% dzieci pod względem osiągnięć w testach sprawdzających umiejętność czytania i pisaniaW jaki sposób działaObracanie się, turlanie, przewroty oraz ćwiczenia na drabinkach stymulują rozwój móżdżku przedsionkowego czyli ośrodka równowagi
Rozpoznawanie dźwięków
Wiek 2 - 4Co przygotowaćKiedy idziesz z dzieckiem na spacer zatrzymaj się od czasu do czasu i zaproponuj żebyście posłuchali wszystkich dźwięków, które umiecie rozpoznać. Nie chodzi tu tylko o dzięki oczywiste. Słuchacie odgłosu wiatru, szelestu liści i świstu opon przejeżdżających samochodów.Rozmawiaj o różnych dźwiękach takich jak „świst”, „szelest”, „trzepot”, „bzyczenie”, czy „wycie”, pomaga rozbudować słownictwo.Jak to pomaga w nauceZazwyczaj używany drobnego ułamka naszej umiejętności słuchania, patrzenia, wąchania oraz smakowania.Nauczenie się jak w pełni wykorzystywać zmysły jest kluczową częścią procesu poznawania. Uważne słuchanie jest kluczowym elementem koncentracji.WskazówkaBawcie się w ten sposób z zamkniętymi oczami – to zdumiewające, jak bardzo koncentracja wyostrza zmysły.
I jeszcze jednoKiedy wrócicie z „dźwiękowego spaceru”, sprawdź ile odgłosów pamiętacie i umiecie naśladować.
Odkrywanie zapachów
Wiek 2 - 4Co przygotowaćWprowadź dziecko w świat wspaniałych zapachów natury. Wylej odrobinę perfum na nadgarstek dziecka i powiedz mu, że aromat ten pochodzi z olejku ze słodko pachnących kwiatów. Weź kawałek skórki pomarańczy i cytryny, ściśnij każdy z nich i pokaż dziecku , jak olejek pojawia się na powierzchni. Pozwól dziecku posmakować.Zrób mieszankę z suszonego rozmarynu, tymianku oraz liści mięty. Nazywaj zapachy związane z gotowaniem, aromaty ziół, zapach świeżo pieczonego chleba, itp.Odwiedźcie ogródek i powąchajcie różne rodzaje ziół oraz kwiatów. Pokruszcie kilka płatków kwiatka i włóżcie między dwie książki, tak aby powstał pachnący proszek.Jak to pomaga w nauceRozbudowane słownictwo związane z zapachami oraz uczy rozróżniania aromatów. WskazówkaNie tylko perfumy otrzymujemy z roślin. Rozszerz nieco przykład i pokaż inne produkty pochodzenia roślinnego – gumę, papier, cynamon, węgiel do grilowania itp.I jeszcze jednoPokaż w jaki sposób pszczoły wybierają nektar z kwiatów, aby zrobić miód. Pokaz różne gatunki miodu z różnych kwiatów.
Ćwiczenia każdego dzionka
Wiek 2 - 6Co przygotowaćKażde dziecko musi codziennie dużo biegać, huśtać się, wspinać, robić przewroty, turlać, tańczyć. Pobawcie się trochę przed kąpielą. Jest to świetna okazja, żeby zagrać w „czasowniki”. „Zobaczmy ile razy musisz podskoczyć, żeby przejść przez pokój”. „Zobaczmy ile razy potrafić obrócić się dookoła”.Naucz dziecko jak mierzyć puls po bieganiu lub po zrobieniu kilku pajacyków. Wytłumacz dlaczego ćwiczenia są tak ważne.Wprowadź nawyk codziennego podskakiwania, maszerowania, skakania na skakance i wspólnego tańczenia przy muzyce. Pozwól dziecku zaproponować nowe kroki. Jak to pomaga w nauceSzybkie ćwiczenia ruchowe wspomagają wzrost komórek móżdżku . Sprawność fizyczna jest kluczowym elementem rozwoju dziecka, gdyż zdrowe ciało i zdrowy umysł współpracują ze sobąWskazówkaAby nieco urozmaicić program zajęć , zaproponuj skoki na jednej nodze, czołganie tyłem, i przewroty, ale niech te ćwiczenia nie będą na początku zbyt forsowne.
I jeszcze jednoTe ćwiczenia to dobry sposób aby połączyć sprawność fizyczną z wprowadzeniem podstawowych nazw mięśni oraz pozostałych części ciała
Nawlekanie makaronu
Wiek 2 - 4Co przygotowaćDala małych dzieci makaron jest nie tylko do jedzenia. Między drugim i trzecim rokiem życia można używać makaronu w celu rozwinięcia umiejętności nawlekania drobnych przedmiotów na nitkę.Rozłóż trochę surowego makaronu na stole i daj dziecku sznurowadło zakończone na końcu. Najpierw pokaż, jak nawlec pierwszy kawałek makaronu, a potem zachęć dziecko do samodzielnego nawlekania makaronu.Potem dziecko może pomalować makaron, by powstał naszyjnik.Jak to pomaga w nauceNawlekanie drobnych elementów na nitkę lub sznurek rozwija motoryczne umiejętności palców, które będą potem potrzebne przy pisaniu.WskazówkaNie zwlekaj , że dziecko będzie nawlekało małe elementy, zanim nauczy nawlekać się większe przedmioty.
I jeszcze jednoMniej więcej w tym samym czasie gdy dziecko potrafi nawlekać na sznurek drobne kawałki makaronu, powinno też umieć posegregować kłębki wełny według koloru
Części ciała
Wiek 2 - 5Co przygotowaćNa dużych kartkach obrysuj ciało dziecka: ramiona, ręce, palce itd. A następnie wytnij pozostały zarys postaci. Połącz części tego „szkieletu”, zszywając je nicią lub używając spinaczy do papieru. Następnie wpisz nazwy części ciała:: palec wskazujący, łokieć, ścięgno Achillesa.Potem pytaj dziecko czy lubi (np. ser), a maluch w odpowiedzi niech pokiwa palcami u nóg, jeśli odpowiedź brzmi „tak” lub dotknie ucha jeśli odpowiedź jest przecząca. W kolejnych zabawach zmieniaj pytania i części ciała – w ten sposób dziecko rozbuduje słownictwo związane z ciałem.Jak to pomaga w nauceOto inteligencja ruchowa w najlepszym wydaniu: używanie własnego ciała jako punktu wyjścia do zgłębienia wielu kwestii bardziej naukowo.WskazówkaNajlepiej będzie jeśli wypiszesz nazwy tych części ciała, które wybierze dziecko.
I jeszcze jednoGdy uczycie się danej części ciała, zastosuj dowolna grę, na jako tylko przyjdzie ci ochota: „Kto pierwszy dotknie swojego ścięgna Achillesa”.
Gry z woreczkami fasoli
Wiek 2 - 5Co przygotowaćPrzygotuj jeden woreczek fasoli dla każdego członka rodziny, wsypując pół filiżanki nieugotowanej fasoli do małego woreczka. Wypuść z niego powietrze i zabezpiecz plastikową gumką, a następnie włóż woreczek do starej skarpetki, zaszyj i odetnij niepotrzebny materiał.W pierwszej grze rzuć jeden woreczek na ziemię w odległości około 2 metrów. Wszystkie grające osoby rzucają swoje woreczki tak blisko pierwszego woreczka, jak tylko się da. Najbliższy rzut wygrywa.Jak to pomaga w nauceBardzo dobre ćwiczenie kształtujące koordynacje między ręką a okiem. Dodatkowo jeśli będziecie liczyć woreczki podczas rzucania, gra stanie się lekcją matematyki!WskazówkaW wielu grach jest lepiej używać woreczków z fasolą niż piłek – zwłaszcza przy pokonywaniu toru przeszkód z woreczkiem na głowie, co wspomaga równowagę.
I jeszcze jedno
Jako alternatywę do rzutu w woreczek z fasolą, narysuj koło lun linie na podłodze i sprawdź, kto potrafi wrzucić swój woreczek do środka koła lub najbliżej linii
Zgadywanki z zamkniętymi oczami
Wiek 2 - 5 Co przygotowaćZawiąż dziecku oczy – oczywiście pod warunkiem, że dziecko się tego nie boi. Następnie zachęć do rozpoznawania różnorodnych dźwięków i przedmiotów – dawaj dziecku pewne wskazówki. Na przykład. możesz pokroić kawałek chleba i dać dziecku do dotknięcia, możesz zetrzeć kawałek sera do powąchania, przynieść kawałek pomidora do posmakowania, potrzymać gazetę do powąchania, otwierać i zamykać okno, odkręcić kran z wodą, ruszać klamką.Od czasu do czasu zamieńcie się rolami – niech dziecko poszuka przedmiotów i zada tobie zagadkę.Jak to pomaga w nauceDoskonale rozwija percepcje z wykorzystaniem wielu zmysłów. Ta gra rozwija również koncentrację oraz zasób słownictwa, jeśli poprosisz dziecko aby opisało, jaki dany przedmiot jest w dotyku, jak smakuje i jaki dźwięk wydaje.WskazówkaPoproś dziecko aby spróbowało rozpoznać świeże owoce, warzywa oraz kwiaty, tylko za pomocą smaku oraz węchu.
I jeszcze jednoStaraj się znaleźć przykłady niecodziennych odczuć, np., pocieraj opuszkiem palca dziecka cebulę pokrojoną w plasterki.
Nauka przez dotyk
Wiek 2 - 5Co przygotowaćWłóż do torby wiele przedmiotów o różnych kształtach, rozmiarach i fakturze, np. okrągłe ołówki, długopisy i kołki, książki w twardej i miękkiej oprawie, czasopismo, kawałki różnych materiałów itp.Powiedz dziecku, aby włożyło jedną rękę do torby i znalazło „ kwadratową podstawkę z korka” albo „prostokątny ołówek”, używając tylko dotyku.. Przypilnuj, aby dziecko używało obu rąk na zmianę.Jak to pomaga w nauceZdolności dotykowe (poznawanie przez dotyk) są kluczową częścią inteligencji ruchowejWskazówkaJeśli dziecko ma trudności, zachęć je do opisania słowami tego, co wyczuwa dotykając każdego przedmiotu aż do momentu gdy dojdzie do szukanego przedmiotu.
I jeszcze jednoAby urozmaicić zabawę, poproś dziecko, by znalazło w torbie jakiś przedmiot i opisało go, a ty musisz go rozpoznać. Następnie zamieńcie się rolami.
Lewa i prawa
Wiek 2 - 5 Co przygotowaćPozwól dziecku poćwiczyć odkręcanie i zakręcanie nakrętki od słoika. Podczas wykonywania tej czynności naucz dziecko, że w lewą stronę zakręcamy, w prawą - zakręcamy. Potem dziecko jak ma powiedzieć która strona jest lewa może sobie wyobrazić odkręcanie słoika.
Pobawcie się w zabawę „pomniki”, :dziecko trzyma się za lewe ramię i stoi nieruchomo, albo obejmują prawą kostkę prawą ręką i skacze przez pokój.Jak to pomaga w nauceSamodzielne ubieranie się i nakładanie butów na właściwą nogę pomaga zdobyć pewność siebie i świetnie wpływa na poczucie własnej wartości.WskazówkaGdy ubierasz dziecko, mów ”To twój prawy bucik” i poproś by dotknęło właściwej nogi. Kiedy jedziesz samochodem, często rozmawiajcie o prawej i lewej stronie.
I jeszcze jednoJeśli dziecko jest praworęczne, powtarzaj „Piszesz prawą ręką”
Zrób układankę
Wiek 2 - 4Co przygotowaćMożesz w prosty sposób wykonać proste układanki ze starych kart świątecznych lub jakichkolwiek kart z kolorowymi obrazkami. Jeśli wytniesz obrazek z gazety pryk lej go na tekturkę. Potem potnij obrazek na kawałki o różnych kształtach i poproś dziecko, by złożyło go w jedną całość. Jeśli układanki są większe i bardziej skomplikowane, najlepiej mieć dwa takie same obrazki i jeden zachować jako model.Jak to pomaga w nauceZnakomicie rozwija pamięć i umiejętność porównywania kolorów. Obrazuje także jedną istotną prawdę: łatwiej jest nauczyć się czegoś, jeśli najpierw widzimy kompletny obrazek. Dobrze wpływa ma rozwój mniejszych mięśni, jest zatem także ćwiczeniem wprowadzającym do nauki pisania.WskazówkaJeśli przygotujesz kilka układanek , oznacz każdy zestaw z tyłu innym kolorem i trzymaj w różnych kopertach.
I jeszcze jednoGdy dziecko ma około dwóch lat, możesz wprowadzić gotowe układanki kupione w sklepach. Naucz dziecko jak można ułatwić sobie układanie obrazka patrząc na wzór.
Stymumulujące zabawki
Wiek 2 - 6Szczególnie wartościowe są:· Drewniane klocki kwadratowe, prostokątne, trójkątne, półkola, klocki ukośne, wygięte oraz słupy, z których dziecko może budować Proste instrumenty· muzyczne, takie jak: ksylofon, dzwonki, tamburyn, trójkąt, bębenek.· Tablica z kołkami do przypinania, na których możemy rozciągnąć gumkę, formuując je w proste kształty geometryczne. Ciężarówki i zabawki,· które można rozbierać na części. Zabawki na kołach popychane w górę i w dół· po rampie, uczą podstaw logiki (zasada akcja – reakcja) i pomaga wypracować precyzyjnie ruchy palców Domek dla lalek, jeśli możesz na to sobie pozwolić· (możesz go też wykonać, ze starych kartonowych pudełek. Jednorazowe· opakowania, pojemniki po jogurtach, tekturowe opakowania, plastikowe słoiczki, rolki od papieru toaletowego, sznurek
Duży magnes, szkło· powiększające i latarkę do eksperymentowania. Dopasowana do wzros...
mala_1969