ROLA I ZADANIA GERONTOLOGA
W związku z faktem , iż w Polsce z roku na rok wzrasta współczynnik starości – konieczne jest rozwijanie pedagogika starzenia się.
Jej Pierwszorzędna idea wydaje się być HUMANITAS , „oznaczający odpowiedzialność społeczeństwa za opiekę i ochronę jego członków oraz zachowanie szeroko rozumianego człowieczeństwa (...). to także respektowanie godności i wolności jednostki ludzkiej, zainteresowanie jej sprawami , uznawanie jej potrzeb i działanie dla jej dobra.” [1]
W świetle tej definicji – wydają się być oczywiste pytania : Kto, wobec ludzi starszych ma taką rolę spełniać? A także : Jakie działanie, tak naprawdę ma ona obejmować?
W zakresie podstawowych badań gerontologicznych, a więc wchodzących w zakres zadań gerontologa, znajdują się:
· Poznanie starzenia się jako procesu z jego fazami
· Diagnoza sytuacji życiowej ludzi starszych
· Określenie czynników warunkujących w wyżej wymienionym procesie
· Tworzenie optymalnych, humanistycznych warunków życia
· Waloryzacja starości
W związku z tym istnieje potrzeba rozwiązywania problemów:
· wychowanie dla wzajemnego zrozumienia i porozumienia
· przygotowanie i przystosowanie człowieka do procesów starzenia się i do jego efektu
· przeciwdziałanie i zapobieganie patologii życia społecznego starszych
· poradnictwo
· ich socjalizację
· działanie terapeutyczne, rehabilitacyjne i reaktywizacyjne
· przygotowanie człowieka do cierpienia i śmierci
Dla ich likwidacji wykorzystuje się placówki edukacyjne i opiekuńczo wychowawcze typu: kluby „złotego wieku” , placówki opieki medycznej oraz towarzystwa i placówki naukowe, a także społeczne.
Natomiast proces rozwiązywania w.w. problemów przedstawia się następująco: podstawą w tej koncepcji rozwiązywania problemów są kontrakt i informacja zwrotna. Dzięki nim możliwe jest wypracowanie określonego akceptowanego rozwiązania problemu, które uwzględni cele , a zatem i wartości uznawane przez klienta i przez gerontologa. Zaznaczone
PROCES ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW W PRACY SOCJALNEJ
na schemacie „pętle” informacji zwrotnej umożliwiają obu stronom stałą analizę i ocenę:
· czy dane przedstawiające sytuację problemową i jej uwarunkowania są wystarczające do podjęcia interwencji;
· czy definicja problemu jest wystarczająca
· czy cele jakie mają być osiągnięte przez rozwiązanie problemu, są do zaakceptowania przez obie strony;
· czy plan interwencji odpowiada możliwościom działania obu stron:
· czy realizacja planu przebiega zgodni z założeniami i prowadzi do osiągnięcia przyjętego celu?
Oceny te mogą prowadzić do renegocjacji kontraktu na każdym etapie i zapewniają dynamiczne przystosowanie pracy z klientem do zmian następujących w trakcie procesu interwencji.
Postulat angażowania klienta w rozwiązywanie jego problemu wymaga od gerontologa szeregu umiejętności wykraczających poza samo rozwiązywanie problemów. Chodzi tu o przyjęcie roli przewodnika w tym procesie, a pełnienie jej wymaga następujących trzech zakresów umiejętności:
1. porozumienia się z klientem i jego otoczeniem społecznym
2. motywowanie klienta do własnej aktywności w rozwiązywaniu problemów
3. uczenia klienta rozwiązywania problemów
Podstawą tak rozumianej roli gerontologa są umiejętności porozumiewania się interpersonalnego oraz umiejętność motywowania klientów do aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów.
Warto dodać , że oferta form pomocy wydaje się być bardzo bogata. Albowiem obejmuje ona:
· zasiłek stały wyrównawczy, okresowy, celowy dla osób starszych bez dochodów lub o niskich dochodach
· pomoc rzeczowa dla osób, które same nie mogą sobie tych rzeczy zapewnić (z powodu braku środków lub możliwości realizacji)
· usługi opiekuńcze w środowisku lokalnym, w tym usługi specjalistyczne
· lokalne domy pomocy społecznej
· rodzinne domy pomocy dla osób starszych
· domy pomocy społecznej specjalistyczne, uwzględniające specyficzne potrzeby osób starszych
· mieszkania chronione
· kluby seniora i domy dziennego pobytu [2]
Świadczeniobiorcy to jednostki, które potrzebują pomocy z powodu długotrwałej choroby, osoby niepełnosprawne, bezrobotne, ubogie lub też te, które pozostają bezradne w sprawach opiekuńczych i są samotne.
Aby jednak móc realizować zadania oparte na pomocy starszym , niezależnie od instytucji jaka udziela pomocy. Pracownik- gerontolog musi posiadać predyspozycje potrzebne do osiągnięcia celu, umiejętności , czyli to czego efektem jest skuteczność działania oraz wiedzę, pozwalającą na ich podjęcie.
Wiemy , że wiedzę można uzupełnić, a umiejętności – nauczyć się. Jednak nie można zmodyfikować predyspozycji, gdyż te nie podlegają zmianie. Dlatego też są najistotniejszym elementem w postawie gerontologa.
To predyspozycje sprawiają, że człowiek nadaje się do jednej pracy, a do drugiej – nie. Wynika to z jego osobowości, cech charakteru i temperamentu. Jednostka „pomagającą” może być ten kto zaraża „radością życia”, potrafi akceptować zmiany, jest zainteresowany służeniem drugiemu człowiekowi, a przede wszystkim jest autentyczny i charakteryzuje go empatia.
Ważne jest to, aby dana osoba nie odczuwała negatywnych uczuć. W biegu codziennych spraw – jest to niemożliwe. Jednak musi ona posiadać zdolność radzenia sobie z nimi.
O tych umiejętnościach decyduje wiele czynników. Należą do nich aktualna polityka społeczna, rozwój wiedzy dotyczący człowieka i społeczeństwa , a także kultura społeczna.
Obejmują one:
1. UMIEJĘTNOŚCI METODOLOGICZNE, a więc : udzielanie porad, obserwowanie – dokonywanie analizy – formowanie wniosków, określanie diagnozy społecznej oraz planu pomocy, stosowanie określonych metod i technik postępowania w odniesieniu do konkretnej sytuacji.
2. UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE, czyli komunikacyjne, rozumienie sytuacji osoby, okazywanie ciepła i empatii, współpraca z przedstawicielami innych zawodów, instytucji, organizowanie i prowadzenie grup zadaniowych czy też aktywizowania społeczności lokalnej;
3. UMIEJĘTNOŚCI ZWIĄZANE ZE STOSOWANIEM WIEDZY Z ZKARESU PRAWA, a tu: właściwe posługiwanie się i stosowanie przepisów prawnych, uświadamianie uprawnień i sposobów ich egzekucji;
4. UMIEJĘTNOŚĆ WSKAZYWANIA KOMPETENTNYCH INSTYTUCJI
5. UMIEJĘTNOŚCI MENADZERSKIE, organizowanie pracy, inicjowanie współrealizowanie projektów działań społecznych dla celów pomocy, pozyskiwanie do współdziałania osób, rodzin, środowiska lokalnego, instytucji, zdobywanie funduszy do realizacji celów;
6. UMIEJĘTNOŚĆ PODEJMOWANIA DECYZJI I SZYBKIEJ INTERWNECJI SOCJALNEJ
7. UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTYWANIA ZDOBYCZY TECHNIKI PODCZAS WYKONYWANIA PRACY ZAWODOWEJ
8. UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA W PRAKTCE WIEDZY NAUKOWEJ.
Ta ostatnia, jak już było wspomniane wcześniej, jest niezbędne. Chodzi tu nie tylko o wiedzę ogólna , ale i szczegółową.
Ogólna- dotyczy dziedziny najbliższej stanowisku gerontologa, a wiec: znajomości człowieka w wieku starszym (jego potrzebach, zachowaniach, chorobach) i znajomości instytucji (jej misji, celach, zadaniach, strukturze organizacyjnej) oraz funkcjonowaniu człowieka w placówce ( a tutaj: znajomość praw i obowiązków mieszkańca i pracownika, procesu adaptacji i instytucjonalizacji). Zaś szczegółowa – to wiedza o konkretnym człowieku jego potrzebach, problemach i oczekiwaniach.
Ta wiedza warunkuje umiejętności , a te z kolei przyczyniają się do skutecznego działania.
Reasumując , niniejsza analiza, jasno określa nam kogo poszukujemy mówiąc o gerontologu. Być może jest to wyidealizowany obraz człowieka – jednak TYLKO takiego potrzebują osoby starsze. Tylko taki może ich prowadzić – będąc jednocześnie oparciem. Albowiem gerontolog to nie osoba przypadkowa, a ta która potrafi kochać i wie jak „być”.
BILIOGRAFIA:
1. C. Jurkiewicz „Personel domu pomocy społecznej” „Praca socjalna” 1/2002 Wydawnictwo Instytutu Służb Społecznych, W-wa 2002
2. A.N. Nocuń, J. Szmagalski „Umiejętności pracy socjalnej”, Katowice 1998
3. K. Wyrwicka „Osoby starsze w systemie pomocy społecznej” „Praca socjalna” 2/2003, Wydawnictwo Instytutu Służb Społecznych, W-wa 2003
4. A. A. Zych „Człowiek wobec starości” Katowice 1999
Ela Hydzik
Monika Siedlecka
Ula Ryś
Piotr Kaczmarek
PS rok3 gr.II
[1] A. A. Zych „Człowiek wobec starości” Katowice 1999 s.15-16
[2] K. Wyrwicka , art. „Osoby starsze w sysatemie pomocy społecznej”, czasopismo „Praca socjalna” 2/2003 – wydanie specjalne, s.108
Blackkalia