scenariusz_22_2006_kosmicznapodroz.doc

(41 KB) Pobierz
Zapraszamy w ko ko kosmiczną podróż

Zapraszamy w kosmiczną podróż z Pstrokatką

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

·         czyta tekst z podziałem na role i swobodnie rozmawia na jego temat,

·         potrafi rozpoznać sytuacje i nazwać emocje i uczucia, które im towarzyszą,

·         tworzy obrazy wszechświata według własnych wyobrażeń,

·         wykonuje pracę plastyczną według instrukcji,

·         zgodnie bawi się z rówieśnikami.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 22/2006,

schematyczne rysunki twarzy wyrażające różne stany uczuciowe (buźki), chusta animacyjna lub duże dwu- lub czterokolorowe płótno, papier kolorowy, szary papier, klej, pastele olejne, nożyczki, mapka rozgwieżdżonego nieba.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

„Kolorowe i pstrokate” – zabawa integracyjna.

Dzieci stoją wokół chusty animacyjnej (lub dużego płótna). Każdemu dziecku przyporządkowujemy jeden z kolorów chusty. Chustę podnosimy rytmicznie, liczymy: raz-dwa-trzy! i wywołujemy któryś z kolorów chusty. Na hasło Trzy dzieci oznaczone wywołanym kolorem zmieniają miejsca (przebiegają pod uniesionym płótnem). Na hasło Pstrokate!wszyscy uczestnicy zabawy przebiegają pod chustą.

Dzięki tej zabawie dzieci łatwiej uświadomią sobie, że przymiotnik pstrokate oznacza różnorodność, mieszaninę kolorów.

 

„Kto może tak mruczeć?” – ćwiczenia fonacyjne.

Ciche mruczenie przez nos (wymawianie: mmmmm).

Później należy połączyć mruczenie z wymową samogłosek:

              mmma  mmme  mmmi  mmmo  mmmu

              ammm  emmm  immm  ommm  ummm...

Uwaga! Pani też może pomruczeć z dziećmi. Ćwiczenia fonacyjne pomogą ustawić głos (zmienić wysoki, piskliwy na niski, o przyjemnym brzmieniu). Zmniejszenie napięcia strun głosowych oddali ryzyko wystąpienia chrypki.

Zestaw takich ćwiczeń możemy powtórzyć podczas omawiania lektury „Kubuś Puchatek” A.A. Milne’a, w której znajduje się bogaty zestaw Kubusiowych mruczanek. Dobrą okazją będzie też Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia, który przypada 25 listopada. Dzieci mogą przynieść wtedy do szkoły pluszowych ulubieńców i mruczeć z nimi i dla nich.

 

Mruczenie, gdakanie, kwakanie i wydawanie jednocześnie głosów innych zwierząt (np. przez minutę) – przedstawienie bohaterów opowiadania: pstrokatej kurki i małego misia. Oglądanie ilustracji w „Świerszczyku”.

 

Pstrokata kurka i bury miś praca z tekstem opowiadania Małgorzaty Strzałkowskiej („Świerszczyk” s. 10–11).

• Czytanie opowiadania z podziałem na role.

Najlepiej czytający uczniowie otrzymują główne role (kurki, misia), nauczyciel czyta tekst narratora. Dla ułatwienia płynnej zmiany ról (bez przerywania narracji) można zaznaczyć w tekście zakreślaczem odpowiednie partie materiału dla kurki i misia.

 

Uwaga! Tekst z rubryki Litery znam, więc czytam sam to kolejna propozycja przeznaczona dla uczniów pierwszej klasy. Dzieci czytają tekst napisany przy użyciu liter poznanych w zerówce, trudniejsze wyrazy są w nim zastąpione rysunkami.

 

„Co się wydarzyło w lesie?” – swobodna rozmowa na podstawie bajki inspirowana pytaniami: Kogo spotkała w lesie pstrokata kurka? W jaki sposób chciała pomóc misiowi? Jak niedźwiadek odnalazł mamę?

 

Określanie uczuć bohaterów opowiadania.

Każdy uczeń ma symboliczne, uproszczone rysunki twarzy przedstawiające różne uczucia. Podczas słuchania tekstu opowiadania, czytanego przez nauczyciela, podnosi właściwy obrazek, np. w jego oku zabłysła mała łza – smutna twarz; Tam jest moja mama! zawołał uradowany. – uśmiechnięta buźka.

W tekście dzieci znajdą różne uczucia: smutek, zdumienie, zatroskanie, radość, zadowolenie.

 

◙ „Co ja czuję?” – ćwiczenie dramowe.

Dzieci próbują przedstawić nastrój za pomocą mimiki i gestów. Obserwujący pokaz uczniowie odgadują i nazywają prezentowane uczucia.

 

◙ „Pomagajmy innym” – rozmowa na temat ilustracji.

Zwrócenie uwagi na opiekuńczość kurki, jej stosunek do zagubionego, bezbronnego niedźwiadka.

Nawiązanie do przeżyć dzieci: Czy znalazłeś się w sytuacji, gdy potrzebna ci była pomoc? Czy pomogłeś, gdy ktoś (człowiek lub zwierzę) był w potrzebie?

 

◙ „Uczymy się mówić jak Pstrokatka” – zabawa językowa.

Uczniowie wybierają z tekstu słowa wypowiedziane przez kurkę: ko ko komedia, ko ko kogut, ko ko kosmos, ko ko konstelacja. Próbują rozmawiać ze sobą w języku pstrokatki. Jest to bardzo dobre ćwiczenie rozwijające słuch fonematyczny.

 

◙ „Zwiedzamy gwiezdną krainę” – zaproszenie do kosmicznej podróży.

·         Zabawa plastyczna – dzieci rysują gwiazdki (kreślą naprzemienne prawą i lewą ręką) pastelami na szarym papierze; wycinają rakiety z papieru kolorowego i naklejają je na nieboskłonie.

·         Trening twórczości – dzieci otrzymują kartki z narysowanymi gwiazdkami; próbują sobie wyobrazić gwiazdozbiory, łączą żółtą kredką ciała niebieskie i wymyślają im nazwy (ćwiczenie należy przeprowadzić po analizie rysunku Wielkiej Niedźwiedzicy, zamieszczonego w „Świerszczyku”).

 

Rundka z „jeżykiem” (piłeczką, maskotką) – podsumowanie zajęć.

Dzieci przekazują sobie „jeżyka” i kolejno wypowiadają się na temat zajęć, wskazują, co im się najbardziej podobało, co było trudne, a co łatwe, i oceniają swoją aktywność. Przekazywanie „jeżyka” dyscyplinuje rozmówców, bo wypowiadać się może tylko ten, kto trzyma zabawkę.

 

 

                                                                                         Bogusława Arkuszyńska

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin