AGATHA CHRISTIE AUTOBIOGRAFIA PRZE�O�Y�Y MAGDALENA KONIKOWSKA TERESA LECHOWSKA TYTU� ORYGINA�U: �AN AUTOBIOGRAPHY� POWIE�CI KRYMINALNE AGATHY CHRISTIE Poni�szy wykaz obejmuje powie�ci o tematyce kryminalnej w porz�dku chronologicznym wed�ug daty wydania angielskiego. Do charakterystycznych bohater�w utwor�w kryminalnych Agathy Christie nale�eli: inspektor Battle, Tuppence i Tommy Beresford, Jane Marple i Hercule Poirot. Po tytule orygina�u w nawiasie kwadratowym podano nazwisko g��wnego bohatera, je�eli jest to jedna z wymienionych wy�ej postaci. Po dacie opublikowania utworu podano w nawiasie okr�g�ym tytu� polskiego przek�adu. W przypadku tych samych utwor�w, wydanych w j�zyku angielskim i polskim pod r�nymi tytu�ami, podano wszystkie wersje. �The Mysterious Affair at Styles� [Poirot], 1920; (�Tajemnicza historia w Styles�). �The Secret Adversary� [Beresford], 1922; (�Tajemniczy przeciwnik�). �Murder on the Links� [Poirot], 1923. �The Ma� in the Brown Suit�, 1924; (�M�czyzna w br�zowym garniturze�). �The Secret of Chimneys� [Battle], 1925; (�Tajemnica rezydencji �Chimneys��). �The Murder of Roger Ackroyd� [Poirot], 1926; (�Zab�jstwo Rogera Ackroyda�). �The Big Four� [Poirot], 1928; (�Wielka Czw�rka�). �The Mystery of the Blue Train� [Poirot], 1928; (�Zagadka b��kitnego ekspresu�). �The Seven Dials Mystery� [Battle], 1929; (�Tajemnica siedmiu zegar�w�). �The Murder at the Vicarage�, 1930; (�Morderstwo na plebanii�). �The Floating Admira��, 1931. �The Sittaford Mystery�, 1931, tak�e jako �The Murder at Hazelmoor�, 1931; (�Tajemnica wiruj�cego stolika�, tak�e jako �Tajemnica Sittaford�). �Peril at End House� [Poirot], 1932, (�Samotny Dom�). �Lord Edgware Dies� [Poirot], 1933, tak�e jako �Thirteen at Dinner�, 1933; (��mier� lorda Edgware�a�). �Why Didn�t They Ask Evans?�, 1934, tak�e jako �The Boomerang Clue�, 1935 (�Dlaczego nie Evans?�). �Murder on the Orient Express� [Poirot], 1934, tak�e jako �Murder on the Calais Coach�, 1934; (�Morderstwo w Orient Ekspresie�). �Murder in the Three Acts�, 1934, tak�e jako �Three�Act Tragedy�, 1935; (�Tragedia w trzech aktach�). �Death in the Clouds� [Poirot], 1935, tak�e jako �Death in the Air�, 1935; (��mier� w chmurach�). �The A.B.C. Murders� [Poirot], 1936, tak�e jako �The Alphabet Murders�, 1966; (�A�B�C��). �Cards on the Table� [Battle, Poirot], 1936; (�Karty na st�). �Murder in Mesopotamia� [Poirot], 1936; (�Morderstwo w Mezopotamii�). �Death on the Nile� [Poirot], 1937; (��mier� na Nilu�). �Dumb Witness� [Poirot], 1937, tak�e jako �Poirot Loses a Client�, 1937; (�Niemy �wiadek�). �Appointment with Death� [Poirot], 1938; (�Rendez�vous ze �mierci��). �Hercule Poirot�s Christmas� [Poirot], 1938, tak�e jako �Murder for Christmas�, 1939, tak�e jako �A Holiday for Murder�, 1947; (�Bo�e Narodzenie Herkulesa Poirot�). �Murder is Easy� [Battle], 1939, tak�e jako �Easy to Kill�, 1939; (�Morderstwo to nic trudnego�). �Ten Little Niggers�, 1939, tak�e jako �And Then There Wer� None�, 1940, tak�e jako �Ten Little Indians�, 1965; (�Dziesi�ciu Murzynk�w�). �One, Two, buckle My Shoe� [Poirot], 1940, tak�e jako �The Patriotic Murders�, 1941, tak�e jako �An Overdose of Death�, 1953; (�Pierwsze, drugie� zapnij mi obuwie�). �Sad Cypress� [Poirot], 1940; (�Zerwane zar�czyny�). �Evil Under the Sun� [Poirot], 1941; (�Hotel na wybrze�u�, tak�e jako �Z�o czai si� wsz�dzie�, tak�e jako �Z�o, kt�re �yje pod s�o�cem�). �N or M?� [Beresford], 1941; (�Pi�ta kolumna dzia�a��, tak�e jako �N czy M�). �The Body in the Library� [Marple], 1942; (�Noc w bibliotece�). �The Moving Finger� [Marple], 1942; (�Zatrute pi�ro�). �Five Little Pigs� [Poirot], 1942, tak�e jako �Murder in Retrospect�, 1942; (�Pi�� ma�ych �winek�). �Death Comes as the End�, 1944; (�Zako�czeniem jest �mier�). �Towards Zero� [Battle], 1944 (�Godzina zero�). �Sparkling Cyanide�, 1945, tak�e jako �Remembered Death�, 1945. �The Hollow� [Poirot], 1946, tak�e jako �Murder after Hours�, 1954 (�Niedziela na wsi�). �Taken at the Flood� [Poirot], 1948, tak�e jako �There Is a Tide��, 1948; (�Pora przyp�ywu�). �Crooked House�, 1949; (�Dom przest�pc�w�). �A Murder is Announced� [Marple], 1950 (�Morderstwo odb�dzie siꅔ). �The Came to Baghdad�, 1951; (�Spotkanie w Bagdadzie�). �They Do It With Mirrors� [Marple], 1952, tak�e jako �Murder with Mirrors�, 1952. �Mrs McGinty?s Dead� [Poirot], 1952 (�Pani McGinty nie �yje�). �After the Funeral� [Poirot], 1953, tak�e jako �Funerals Are Fatal�, 1953, tak�e jako �Murder at the Gallop�, 1963; (�Po pogrzebie�). �A Pocket Full of Rye� [Marple], 1953; (�Kiesze� pe�na �yta�). �Destination Unknown��, 1954, tak�e jako �So Many Steps to Death�, 1955; (�Podr� w nieznane�). �Hickory, Dickory, Dock� [Poirot], 1955, tak�e jako �Hickory, Dickory, Death�, 1955 (�Entliczek pentliczek�). �Dean Man�s Folly� [Poirot], 1956 (�Zbrodnia na festynie�). �4.50 from Paddington� [Marple], tak�e jako �What Mrs. McGillicuddy Saw!�, 1957, tak�e jako �Murder She Said�, 1961; (�4.50 z Paddington�). �Ordeal by Innocence�, 1958. �Cat Among the Pigeons� [Poirot], 1959 (�Kot w�r�d go��bi�). �The Pale Horse�, 1961 (�Blady ko�). �The Mirror Crack�d from Side to Side� [Marple], 1962, tak�e jako �The Mirror Crack�d�, 1963; (�Zwierciad�o p�ka w od�amk�w stos�). �The Clocks� [Poirot], 1963; (�Przyjd� i zgi�). �A Caribbean Mystery� [Marple], 1964; (�Karaibska tajemnica�). �At Bertram�s Hotel� [Marple], 1965; (�Hotel �Bertram��). �Third Girl� [Poirot], 1966; (�Trzecia lokatorka�) �Endless Night�, 1967 �By the Pricking of My Thumbs� [Beresford] 1968 �Hallowe�en Party� 1969; (�Wigilia wszystkich �wi�tych�) �Passenger to Frankfurt�, 1970; (�Pasa�er do Frankfurtu�) �Nemesis [Marple], 1971; (�Przeznaczenie�) Can Remember� [Poirot], 1972; (�S�onie maj� dobr� pami��) �Postern of Fate� [Beresford], 1973. �Murder on Board�, 1974. �Curtain: Poirot�s Last Case� [Poirot], 1975; (�Kurtyna�) �Sleeping Murder� [Marple], 1976 (�U�pione morderstwo�). OD WYDAWCY Agatha Christie zacz�a pisa� t� ksi��k� w kwietniu 1950 roku, a uko�czy�a j� w jakie� pi�tna�cie lat p�niej, gdy mia�a lat siedemdziesi�t pi��. Ka�da pisana przez tak d�ugi okres ksi��ka musi zawiera� powt�rki i niekonsekwencje, kt�re trzeba usun��. Nie zosta�o jednak pomini�te nic istotnego i w du�ej mierze jest to autobiografia w takiej formie, w jakiej sama pisarka pragn�aby j� wyda�. Sko�czy�a j� pisa�, gdy mia�a siedemdziesi�t pi�� lat, gdy�, jak to uj�a: �To w�a�ciwy, jak s�dz�, moment, �eby przesta�. Dlatego, �e je�li chodzi o �ycie, to jest to ju� wszystko, co da si� o nim powiedzie�. Ostatnie dziesi�� lat �ycia przynios�o jej godne odnotowania sukcesy: film �Morderstwo w Orient Ekspresie�, dalsze fenomenalne powodzenie �Pu�apki na myszy�, rosn�ca z roku na rok na ca�ym �wiecie sprzeda� jej ksi��ek, w Stanach Zjednoczonych pierwsze miejsca na listach bestseller�w, podobnie jak w Wielkiej Brytanii, odznaczenie w roku 1971 Orderem Imperium Brytyjskiego. By�y to jednak tylko dodatkowe laury za osi�gni�cia, kt�re w swojej opinii mia�a ju� za sob�. W roku 1965 mog�a w zgodzie z prawd� napisa�: �Jestem zadowolona. Robi�am to, co chcia�am robi�. Jakkolwiek jest to autobiografia i zaczyna si�, jak na ka�d� autobiografi� przysta�o, od pocz�tku, i zmierza do momentu, w kt�rym autorka pisa� sko�czy�a, Agatha Christie nie da�a si� skr�powa� zbyt rygorystycznymi wymogami chronologii. Urok tej ksi��ki polega mi�dzy innymi na tym, �e pisarka porusza si� ze swobod�, tak jak ma ochot� � tu przerywa relacj� i zastanawia si� nad niepoj�tymi zwyczajami pokoj�wek lub rekompensatami podesz�ego wieku, tam znowu skacze do przodu, bo w�asne cechy z dzieci�stwa �ywo przypominaj� jej wnuka. Nie czuje si� te� zobowi�zana wszystko umieszcza� w autobiografii. O kilku epizodach, kt�re pewnym osobom mog� wydawa� si� wa�ne � na przyk�ad o s�ynnym znikni�ciu � nie wspomina, jakkolwiek w tym szczeg�lnym przypadku aluzje w innych miejscach do wcze�niejszego ataku amnezji dostarczaj� klucza do prawdziwego przebiegu wydarze�. Co do reszty, �pami�tam, jak przypuszczam, to, co chcia�am zapami�ta�, cho� wi�c opisuje z ujmuj�c� godno�ci� rozstanie z pierwszym m�em, zwykle chcia�a pami�ta� radosne lub zabawne strony swojego �ycia. Niewielu ludzi potrafi czerpa� z niego intensywniejsz� czy te� bardziej r�norodn� rado��, a ta ksi��ka jest przede wszystkim hymnem o rado�ci �ycia. Gdyby Agatha Christie do�y�a wydania tej ksi��ki drukiem, bez w�tpienia chcia�aby wyrazi� podzi�kowanie wielu osobom, kt�re pomog�y wnie�� t� rado�� w jej �ycie; przede wszystkim oczywi�cie m�owi, Maxowi, i swojej rodzinie. Z naszej strony, jako jej wydawc�w, w�a�ciwe zapewne by�oby podzi�kowanie autorce. Przez pi��dziesi�t lat tyranizowa�a nas, gani�a i zachwyca�a. Domaga�a si� najwy�szego poziomu we wszystkich dziedzinach pracy wydawniczej, co by�o sta�ym dla nas wyzwaniem. Jej pogodne usposobienie i werwa wnosi�y ciep�o w nasze �ycie. To, �e pisanie sprawia�o pisarce wielk� przyjemno��, wyra�nie mo�na wyczyta� ze stronic tej ksi��ki, nie wida� natomiast tego, jak dalece potrafi�a przekaza� t� przyjemno�� wszystkim maj�cym kontakt z jej tw�rczo�ci�, tak �e publikowanie ksi��ek Agathy Christie stawa�o si� zaj�ciem rozkosznym. Agatha Christie pozostanie, to rzecz pewna, osobisto�ci� jedyn� w swoim rodzaju jako cz�owiek i pisarka. PRZEDS�OWIE Nimrud w Iraku, 2 kwietnia 1950 Nimrud to wsp�czesna nazwa staro�ytnego miasta Kalah, wojskowej stolicy Asyryjczyk�w. Nasz Dom Ekspedycji zbudowany jest z glinianych cegie�. Stoi po wschodniej stronie kopca i mie�ci kuchni�, jadalni� po��czon� ze �wietlic�, ma�e biuro, pracowni�, du�y magazyn oraz malutk� ciemni�. My wszyscy �pimy w namiotach. W tym roku dodano do Domu Ekspedycji jeszcze jeden pok�j, o powierzchni mniej wi�cej trzech metr�w kwadratowych. Jest tam cementowa pod�oga, ...
asia.zn