program-chemia.doc

(138 KB) Pobierz
CHEMIA

CHEMIA

 

 

 

Program nauczania w gimnazjum specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

 

 

 

 

Koncepcja programu opracowana została na podstawie programowej kształcenia ogólnego zawartej w rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

 

SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

 

Cele kształcenia – wymagania ogólne

 

I. Pozyskiwanie, wykorzystywanie i tworzenie informacji

Uczeń samodzielnie pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł (np. układ okresowy pierwiastków, tablice, wykresy, słowniki, zasoby Internetu, multimedia), wykorzystuje technologie informacyjne.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

Uczeń opisuje właściwości substancji na podstawie wiedzy o budowie materii; wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych, zapisuje je w postaci równań reakcji z zastosowaniem terminologii i symboliki chemicznej; wykorzystuje posiadaną wiedzę do powiązania właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i wpływem na środowisko naturalne; wykonuje proste obliczenia dotyczące praw chemicznych

III. Opanowanie czynności praktycznych

Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne.

 

Cele kształcenia i wychowania zawarte w programie to:

·         przedstawienie znaczenia wiedzy chemicznej w życiu codziennym,

·         wskazanie powiązania chemii z innymi naukami,

·         kształtowanie postaw badawczych,

·         wpojenie uczniom wiadomości i umiejętności praktycznych, stanowiących podstawę do kształcenia w następnych etapach edukacji,

·         kształtowanie właściwych postaw w zakresie dbałości o zdrowie i ochronę środowiska przyrodniczego. 

 

Cele edukacyjne

 

Cele edukacyjne nauczania chemii w gimnazjum specjalnym

·         Rozbudzenie zainteresowań wiedzą z dziedziny chemii

·         Poznanie wybranych substancji chemicznych i zastosowania w praktyce życia codziennego

·         Kształcenie umiejętności obserwowania zjawisk chemicznych w otaczającym środowisku

·         Nabycie umiejętności dostrzegania roli chemii w życiu codziennym

·         Nabycie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń, opisywania ich i prezentowania wyników

·         Nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się prostym sprzętem laboratoryjnym oraz odczynnikami chemicznymi

·         Kształtowanie umiejętności wykorzystania różnorodnych źródeł informacji

·         Wykazywanie postaw bezpiecznego zachowania się w kontakcie z substancjami szkodliwymi i niebezpiecznymi dla zdrowia

 

Cele wychowawcze

·         Kształcenie postawy badawczej uczniów

·         Rozwijanie zainteresowania chemią jako nauką badawczą i przydatną w życiu codziennym

·         Kształtowanie nawyków ochrony życia i zdrowia własnego i innych ludzi

·         Nauczenie umiejętności pracy w grupie

·         Kształcenie umiejętności poszukiwania innych źródeł informacji

·         Rozwijanie troski o stan środowiska lokalnego i globalnego i aktywnej postawy proekologicznej i prozdrowotnej

·         Uświadamianie zagrożeń dla środowiska związanych z działalnością człowieka.

 

TREŚCI NAUCZANIA ZGODNE Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z DN.23.XII.2008

Treści nauczania

I.                   Substancje i ich właściwości

II.                Wewnętrzna budowa materii

III.             Reakcje chemiczne

IV.             Powietrze i inne gazy

V.                 Woda i roztwory wodne

VI.             Kwasy i zasady

VII.          Sole

VIII.       Węgiel i jego związki z wodorem

IX.             Pochodne węglowodorów. Substancje o znaczeniu biologicznym

 

 

Program nauczania jest przewidziany do realizacji w ramach 130 godzin, tj. 4 godzin tygodniowo w całym cyklu kształcenia: 1 godzina tygodniowo w klasie pierwszej gimnazjum, 1 godzina tygodniowo w klasie drugiej i 2 godziny tygodniowo w klasie trzeciej.

Treści nauczania zawarte w programie są:

·         zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie nauczania chemii w gimnazjum (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),

·         zgodne z aktualnym stanem wiedzy chemicznej oraz pozostałych przedmiotów przyrodniczych,

·         dostosowane do możliwości ucznia gimnazjum specjalnego

Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim obowiązuje ta sama podstawa programowa, co uczniów z normą intelektualną. Program nauczania jest odpowiednio dostosowany do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.

Praca z uczniem upośledzonym umysłowo wymaga konieczności poznania ogólnych właściwości psychofizycznych dziecka i poznania każdego wychowanka jako odrębnej indywidualności.

Dzieci upośledzone umysłowo mają bardzo zaburzone myślenie abstrakcyjne, słowno-pojęciowe. Ich rozwój bardzo często zatrzymuje się na poziomie myślenia  konkretno - obrazowego. Mają kłopoty z abstrahowaniem, uogólnianiem, tworzeniem pojęć, wnioskowaniem czy przewidywaniem ( myśleniem przyczynowo-skutkowym).

Specyfika kształcenia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim polega na całościowym, zintegrowanym nauczaniu i wychowaniu. Nauczanie oparte jest na wielozmysłowym poznaniu otaczającego świata.

Podczas pracy z uczniem upośledzonym powinny być zastosowane różnorodne metody tradycyjne, związane z myśleniem na poziomie konkretno – obrazowym, takie jak: pokaz, obserwacja, rozmowa, praca z tekstem i przede wszystkim aktywne, dotyczące praktycznej działalności ucznia, uczenia się przez doświadczenie. Metody słowne powinny być uzupełniane metodami oglądowymi i zajęć praktycznych. Zajęcia powinny być różnorodne, należy stosować atrakcyjne formy, aby pobudzić zainteresowania ucznia i umożliwić jego ekspresję.

Formy pracy z uczniem: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Warunkiem skuteczności realizacji zadań jest właściwy dobór i wykorzystanie środków dydaktycznych. Mogą być to: indywidualne karty pracy, gry dydaktyczne, układanki, narzędzia i materiały do zajęć manualnych, filmy, rysunki, animacje, przeźrocza, programy multimedialne, modele, wykresy służące rozwijaniu zdolności poznawczych uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.

Należy zachowywać zasadę stopniowania trudności i indywidualizacji w procesie kształcenia

Sposoby oceniania: ocena nie tylko określa poziom osiągnięć ucznia, ale motywuje go do dalszej nauki. Oceniając należy pamiętać o uprzednim dokładnym poznaniu możliwości i ograniczeń dziecka.

Właściwa realizacja celów edukacyjnych powinna również uwzględniać słabe i mocne strony ucznia, podnosić poczucie własnej wartości, motywować do nauki, budzić wiarę we własne możliwości. Należy unikać postrzegania ucznia tylko w kontekście jego upośledzenia.

 

 

 

Szczegółowe treści nauczania

 

Klasa I

 

I. Substancje i ich właściwości.

 

Właściwości substancji.

- opisuje właściwości substancji będących głównymi składnikami stosowanych, na co dzień produktów, np.: soli kamiennej, cukru, mąki, wody, miedzi, żelaza

- wykonuje doświadczenia, w których bada właściwości wybranych substancji

-  przeprowadza obliczenia z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość, objętość

Mieszaniny substancji

- opisuje cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych

- opisuje proste metody rozdzielania mieszanin na składniki

- wskazuje różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają jej rozdzielenie

- sporządza mieszaniny: wody i piasku, wody i soli kamiennej, kredy i soli kamiennej, siarki i opiłków żelaza, wody i oleju jadalnego, wody i atramentu; rozdziela je na składniki

Mieszanie się substancji  

- ziarnista budowa materii

- wyjaśnia zjawisko dyfuzji, rozpuszczania, mieszania

- wymienia stany skupienia substancji na przykładzie wody

-  wymienia nazwy procesów zachodzących podczas zmian stanów skupienia

- planuje doświadczenia potwierdzające ziarnistość materii

Pierwiastek chemiczny a związek chemiczny.

- wyjaśnia różnicę między pierwiastkiem chemicznym a związkiem chemicznym

- wyjaśnia potrzebę wprowadzenia symboli chemicznej

- zna symbole pierwiastków chemicznych: H, O, N, Cl, S, C, P, Si, Na, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Cu, Al, Pb, Sn, Ag, Hg i posługuje się nimi

 

 

Metale i niemetale.

- klasyfikuje pierwiastki chemiczne na metale i niemetale

- odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości

 

III. Reakcje chemiczne.

Zjawisko fizyczne a reakcja chemiczna.

- opisuje różnice w przebiegu zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej

- podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka

- projektuje i wykonuje doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną

Energia w reakcjach chemicznych.

- definiuje pojęcia reakcje egzoenergetyczne i endoenergetyczne – proces spalania i rozkładu

- podaje przykłady reakcji egzoenergetycznych i endoenergetycznych

- oblicza masy cząsteczkowe prostych związków chemicznych, dokonuje prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu i prawa zachowania masy

Typy reakcji chemicznych: synteza, analiza, wymiana.

- opisuje, na czym polega reakcja syntezy, analizy i wymiany

- podaje przykłady reakcji syntezy, analizy i wymiany

- zapisuje słownie przebieg reakcji syntezy, analizy i wymiany

- wskazuje substraty i produkty

- dobiera współczynniki w reakcjach chemicznych

- obserwuje doświadczenia ilustrujące typy reakcji i formułuje wnioski

 

V. Woda i roztwory wodne.

Budowa cząsteczki wody

- opisuje budowę cząsteczki wody

- wyjaśnia, dlaczego woda dla jednych substancji jest rozpuszczalnikiem a dla innych nie

- podaje przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie i tworzą roztwory właściwe

- podaje przykłady substancji nierozpuszczalnych w wodzie tworzących koloidy i zawiesiny

- bada zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie

Rozpuszczanie się substancji w wodzie

- planuje i wykonuje doświadczenia wskazujące wpływ różnych czynników n szybkość rozpuszczania substancji stałych w wodzie

- opisuje różnice pomiędzy roztworem rozcieńczonym, stężonym, nasyconym i nienasyconym

- odczytuje rozpuszczalność substancji z wykresu jej rozpuszczalności

- oblicza ilość substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w podanej temperaturze

Stężenie procentowe

- proste obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu, gęstość

- oblicza stężenie procentowe roztworu nasyconego w danej temperaturze ( z wykorzystaniem wykresu rozpuszczalności)

Gospodarka wodą

- proponuje sposoby racjonalnego gospodarowania wodą

 

IV. Powietrze i inne gazy.

Powietrze.

- wykonuje lub obserwuje doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną

- opisuje skład i właściwości powietrza

 

Tlen i jego właściwości.

- opisuje właściwości fizyczne i chemiczne tlenu

- opisuje znaczenie i zastosowania tlenu

- planuje i wykonuje doświadczenia dotyczące badania właściwości tlenu

- opisuje obieg tlenu w przyrodzie

Azot – główny składnik powietrza.

- opisuje właściwości fizyczne, chemiczne azotu

- przygotowuje z innych źródeł informacje o azocie

Gazy szlachetne

- wyjaśnia, dlaczego gazy szlachetne są bardzo mało aktywne chemicznie

- wymienia zastosowania gazów szlachetnych

Tlenek węgla

- opisuje właściwości fizyczne i chemiczne tlenku węgla

- planuje i wykonuje doświadczenia dotyczące badania właściwości tlenku węgla

Wodór i jego właściwości.

- opisuje właściwości fizyczne i chemiczne wodoru

- wymienia zastosowania wodoru

- planuje i wykonuje doświadczenia mające na celu badanie właściwości wodoru

Zanieczyszczenia powietrza.

- wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza

- planuje sposoby postępowania umożliwiające ochronę powietrza przed zanieczyszczeniami

- opisuje, na czym polega powstawanie dziury ozonowej

- proponuje sposoby zapobiegania jej powiększeniu

Rdzewienie żelaza

- opisuje rdzewienie żelaza

- proponuje sposoby zabezpieczania produktów przed rdzewieniem

Tlenek wapnia, żelaza i glinu

- wymienia zastosowania tlenków wapnia, żelaza i glinu

- planuje i wykonuje doświadczenie pozwalające wykryć CO2 w powietrzu wydychanym z płuc

Otrzymywanie tlenu, wodoru i tlenku węgla

- spalanie węgla

- rozkład wody pod wpływem prądu elektrycznego

- pisze równania reakcji otrzymywania tlenu, wodoru, tlenku węgla

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin