1961. Jan XXIII - List Inde a primis.pdf

(82 KB) Pobierz
List ap Inde a primis
JAN XXIII
LIST APOSTOLSKI
INDE A PRIMIS
Jego świątobliwości papieŜa JANA XXIII
do czcigodnych braci Patriarchów, Prymasów, Arcybiskupów, Biskupów
oraz innych Ordynariuszów Ŝyjących ze Stolicą Apostolską w jedności:
o rozszerzaniu naboŜeństwa ku czci PrzenajdroŜszej Krwi Pana Naszego
Jezusa Chrystusa
Czcigodni Bracia
Pozdrowienie i Błogosławieństwo Apostolskie
Od pierwszych miesięcy sprawowania naszego urzędu apostolskiego, raz po raz
nadarzała się nam sposobność a troskliwy i spokojny głos nasz często był wyrazem
głębokich naszych przeŜyć zachęcać wiernych, jeŜeli chodzi o codzienne praktyki
poboŜne, by zwracali się z gorącym wezwaniem do objawów Boskiego Miłosierdzia
Pana, okazanego poszczególnym duszom ludzkim, Kościołowi świętemu oraz całemu
światu, którego Chrystus Pan jest Odkupicielem i Zbawicielem. Chcemy mówić o
szczególnej czci PrzenajdroŜszej Krwi Jego.
Ten rodzaj poboŜności stał się naszym zwyczajem juŜ od zarania naszego
dzieciństwa, gdyśmy w rodzinnym domu przebywali. Jeszcze dzisiaj z wielkim
wzruszeniem, wspominamy odmawianie litanii do PrzenajdroŜszej Krwi, w miesiącu
lipcu, pod przewodnictwem naszych rodzicieli.
Apostolskiemu wezwaniu posłuszni: "Miejcie tedy pieczę o siebie samych i o całą
owczarnie, nad którą was Duch święty ustanowił biskupami, abyście kierowali
Kościołem BoŜym, własną jego krwią nabytym" (Dz. Ap. 20, 28), uwaŜamy, Ŝe do
szczególnych a rozlicznych prac naszego urzędu pasterskiego naleŜy po pierwsze"
czuwanie nad czystością nauki a następnie skrzętne rozpoznawanie prawidłowego
rozwoju poboŜnych praktyk religijnych, jako oznak kultu liturgicznego i prywatnego.
Tym powodowani, osądziliśmy za stosowne wezwać braci naszych, aby swe myśli
skierowali na ten nierozerwalny węzeł, jakim z dwoma innymi, wśród wiernego ludu
bardzo rozpowszechnionymi naboŜeństwami, mianowicie naboŜeństwem do
Najświętszego Imienia Jezus i Najświętszego Serca Jezusa, winien być połączony
religijny kult, oddawany PrzenajdroŜszej Krwi Słowa Wcielonego, która ,,za wielu na
odpuszczenie grzechów jest wylana" (Mt. 26, 28).
Zaiste, jeŜeli dobrze się zastanowimy, kult liturgiczny Kościoła zawsze całkowicie
zgodny jest z wyznawaniem zasad wiary, stad powiedzenie: "lex credendi legem
statuat supplicandi" (cfr. Mediator Dei AAS v. XXX/1947, str. 54). Trzeba tedy uznać,
Ŝe o tyle wszelkie formy poboŜności są wprowadzane w Ŝycie, o ile wypływają one z
czystych źródeł prawdziwej wiary, jak równieŜ i to, Ŝe rozmaite rodzaje tej
poboŜności są ze sobą zawsze zgodne. Jak bowiem konieczną jest rzeczą, by te
formy poboŜności, które uwaŜane są za pierwszorzędne i nader stosowne do
zdobycia świętości, były zawsze miedzy sobą zgodne a nigdy nie były sprzeczne, tak
równieŜ słuszną jest rzeczą, by te formy poboŜności, które są specjalne a mniejszej
wagi, czy to jeŜeli chodzi o ogólne mniemanie, czy to o zwyczaje, ustąpiły tym
naboŜeństwom, które bardziej ułatwiają osiągnięcie zbawienia dla wielu, zbawienia
dokonanego przez Tego, który jest "pośrednikiem między Bogiem a ludźmi,
Chrystusem Jezusem, który wydał samego siebie na okup za wielu". (1 Tym 2, 56).
JeŜeli więc wierni Chrystusowi z rzetelnej wiary i zdrowej poboŜności czerpią swe
wzloty duchowe i praktykę Ŝyciową, na pewno wtedy mają to "sentire cum Ecclesia" i
tkwią w Chrystusie Jezusie, przez miłość i wymianę modlitw, tkwią w Chrystusie
Jezusie, powtarzamy, NajwyŜszym Kapłanie i Twórcy najwspanialszej religii, która od
Niego nazwę, godność i moc otrzymała.
JeŜeli teraz spokojnie tylko spoglądniemy na przedziwny rozwój jakiego dokonał
Kościół Katolicki na polu poboŜności liturgicznej w zbawiennym uzgadnianiu jej z
rozwojem samej nauki wiary, w zgłębianiu prawd BoŜych jest niewątpliwie bardzo
pocieszającą rzeczą stwierdzenie faktu, Ŝe w ciągu wieków nam bardzo bliskich,
Stolica Apostolska bardzo często oraz w sposób całkowicie jasny te trzy formy
poboŜności, o których była mowa, potwierdzała i polecała. I chociaŜ te rodzaje
poboŜności juŜ od czasów średniowiecza były praktykowane przez wiele dusz
poboŜnych a potem rozpowszechniane w róŜnych diecezjach, Zakonach,
Zgromadzeniach Zakonnych, niemniej jednak konieczną rzeczą było, aby powaga
Stolicy Apostolskiej wypowiedziała się, Ŝe te formy poboŜności zgodne są z nauką
katolickiej wiary i Ŝe mogą być one wprowadzone w całym Kościele.
Wystarczy wspomnieć, Ŝe juŜ od szesnastego wieku nasi poprzednicy ubogacili
duchowymi przywilejami naboŜeństwo do Najświętszego Imienia Jezusa, którego
niestrudzonym apostołem we Włoszech, juŜ sto lat przedtem był św. Bernardyn ze
Sieny. Na cześć tego Najświętszego Imienia Jezusa najpierw ułoŜono tekst Mszy św. i
pacierzy kapłańskich, a potem litanię, która takŜe, zatwierdzona została (cfr. AAS v.
XVIIIa. 1866 str. 509). Niemniejszymi przywilejami obdarzyli rzymscy papieŜe
naboŜeństwo do Najświętszego Serca Jezusowego, którego kult w przedziwny sposób
rozszerzył się, czego jedna z głównych przyczyn były objawienia Najświętszego Serca
Jezusowego dane św. Małgorzacie Marii Alacoque (cfr. oficjum z uroczystości Najśw.
Serca Jezusowego, II Nokt. lekcja V). A jak wspaniałe i jednomyślne było mniemanie
papieŜy wobec tej formy poboŜności, niech świadczy fakt, Ŝe spodobało się im,
dziwnie zgodnym duchem, wyjaśnić naturę, bronić słuszności, oraz zachęcić wiernych
do praktykowania tego naboŜeństwa, nowymi aktami urzędowymi, których
ukoronowaniem są trzy przesławne encykliki, traktujące o tym przedmiocie
(encyklika: Annum Sacrum, Akta Leona XIII, a. 1899. v. XIX, str. 71 n.; encyklika:
Miserentissimus Redemptor, AAS a. 1928, v. XX, str. 165 n.; encyklika: Haurietis
aquas, AAS a. 1956, v. XXXXVIII, str. 309 n.).
Ale równieŜ i naboŜeństwo do PrzenajdroŜszej Krwi Pana Jezusa, którego
przedziwnym apostołem był w ubiegłym wieku św. Gaspar del Bufalo (1) , kapłan
rzymski, zasłuŜyło sobie na aprobatę i łaskę Stolicy Apostolskiej. Wystarczy tylko
wspomnieć, Ŝe na polecenie papieŜa Benedykta XIV, ułoŜono tekst Mszy św. i
pacierzy kapłańskich na cześć PrzenajdroŜszej Krwi Boskiego Zbawiciela; Ŝe papieŜ
Pius IX, spełniając ślub, złoŜony Panu Bogu przez miasto Gaetę, to święto liturgiczne
na cały Kościół rozszerzył (cfr. dekret: Redempti sumus z dn. 10 sierpnia 1849 r.; cfr.
Arch. Św. Kongr. Obrzędów: Dekrety lat 18481849, f. 209). Wreszcie bł. pam.
papieŜ Pius XI, na wieczną rzeczy pamiątkę, z okazji pamiątki obchodu
dziewiętnastego stulecia Odkupienia, podniósł to święto do rytu podwójnego
pierwszej klasy, a to w tym celu, by jeszcze bardziej przyczynić się do rozkrzewienia
naboŜeństwa ku czci Krwi Zbawiciela i aby przez to jeszcze obfitsze owoce na
wiernych Kościoła Katolickiego spłynęły.
Idąc tedy śladami naszych poprzedników, aby naboŜeństwo do PrzenajdroŜszej Krwi
Baranka Niepokalanego, Chrystusa, coraz bardziej wzrastało i rozpowszechniało się,
potwierdzamy niniejszym litanię, ułoŜoną przez Świętą Kongregację Obrzędów (cfr.
AAS 1960, v. LII, str. 412 413) i odmawianie jej tak prywatne jak i publiczne,
szczególnymi odpustami ubogaconą, polecamy całemu światu katolickiemu (dekret
Św. Penitencjarii Ap. z dn. 3 marca 1960 r. cfr. AAS a. 1960, v. LII, str. 420).
Ufamy, Ŝe ten nasz akt, ustanowiony "w staraniu o wszystkie kościoły" (2 Kor 11,
28), właściwy naszemu NajwyŜszemu Pasterzowaniu, przyczyni się w tych tak
trudnych czasach, pełnych głębokich trosk duchowych do tego, Ŝe wierni
Chrystusowi, te trzy rodzaje poboŜności, któreśmy wyŜej z naleŜną pochwałą
wymienili, wielką czcią otoczą a przez to zawsze i wszędzie, skutecznie przyczynia się
do rozwoju Ŝycia religijnego.
Z okazji zbliŜającego się dnia uroczystości PrzenajdroŜszej Krwi Pana Naszego Jezusa
Chrystusa oraz miesiąca tejŜe Krwi Chrystusowej poświęconego, zapłaty naszego
wykupienia, okupu naszego zbawienia i Ŝycia wiecznego, niechaj wierni nad tym
rozmyślają i często przystępują do Sakramentów świętych. Tym światłem oświeceni,
które ze zbawczych pouczeń z ksiąg świętych i nauki Ojców oraz Doktorów Kościoła
pochodzą, niechaj wierni rozwaŜają, jak wielką i nieskończoną wprost mocą, bije ta
Krew prawdziwie PrzenajdroŜsza,
"Której kropelka z grzechu wszelakiego
oczyścić moŜe kaŜdego grzesznego"
jak to ustami Anielskiego Doktora śpiewa Kościół święty (hymn: Adoro te, devote), co
teŜ tak roztropnie podkreślił nasz poprzednik, papieŜ Klemens VI (bulla: Unigenitus
Dei Filius, z dn. 25 stycznia 1353 r. Denz R., 550).
Zaiste nieskończoną jest moc Krwi Chrystusa Boga i Człowieka oraz niepojęta równieŜ
miłość, która skłoniła Go do przelania tejŜe PrzenajdroŜszej Krwi. Wylał On Ją juŜ
dnia ósmego po narodzeniu, kiedy został obrzezany; później przelał Ją obficiej, gdy w
ogrodzie Getsemani "będąc w ucisku, dłuŜej się modlił" (Łk 22, 43), gdy ubiczowany i
cierniem ukoronowany został, gdy na Górę Kalwarii kroczył, gdzie teŜ do krzyŜa
przybity został. Wylał tę Krew PrzenajdroŜszą, gdy wreszcie głęboką raną bok Jego
otworzono, jako symbol tej samej Boskiej Krwi, która we wszystkich Sakramentach
świętych na wiernych spływa. JakŜeŜ tedy stosowną jest rzeczą, owszem nawet
najwyŜszym obowiązkiem wszystkich wiernych, by tę Krew, którą są odkupieni,
naprawdę z głęboką czcią adorowali i wdzięcznymi uczuciami miłości otaczali.
Wielce tedy odpowiednią i zbawienną rzeczą jest oddawanie czci Boskiej Kielichowi z
Krwią Nowego i Wiecznego Przymierza, szczególnie wtedy, kiedy ten kielich, podczas
Mszy świętej, podniesiony jest w górę oraz w czasie przyjmowania tej Krwi w
Komunii świętej, bo ta Krew przecieŜ nierozdzielnie złączona jest z Jego Ciałem.
Wtedy złączeni z kapłanem celebransem wierni mogą z całą szczerością w duszy
powtarzać te słowa, które on wypowiada w chwili przyjmowania Komunii świętej:
"Przyjmę kielich zbawienia i wzywać będę Imienia Pańskiego..." "Krew Pana Naszego
Jezusa Chrystusa niechaj strzeŜe duszy mojej na Ŝywot wieczny. Amen". W ten
sposób wierni, ilekroć tylko godnie do Komunii świętej przystępować będą, otrzymają
obfitsze owoce odkupienia, zmartwychwstania i Ŝycia wiecznego, jakie ofiarowana
Krew Chrystusowa "przez Ducha Świętego" (Hebr 9, 14) przysparza całemu
rodzajowi ludzkiemu. A posileni Ciałem i Krwią Chrystusa, staną się oni uczestnikami
tej Boskiej mocy, która zrodziła całe szeregi męczenników. Ta moc sprawi, Ŝe wierni
Chrystusowi łatwiej będą znosić trudy Ŝycia codziennego a nawet, gdy zajdzie tego
potrzeba, złoŜą swe Ŝycie w ofierze, w obronie cnoty chrześcijańskiej i sprawy
Królestwa BoŜego. Tym Ŝarem miłości zapaleni, powtarzać będą za św. Janem
Chryzostomem te słowa, które on, miłością owiany, w swych pismach pozostawił:
"Od tego stołu odchodzimy, jakoby lwy ogniem ziejące, straszni szatanom,
rozpamiętując, kto to jest naszą Głowa i jak wielką miłość nam okazał... Ta Krew
godnie przyjęta, czarta odstrasza, aniołów do nas przywołuje, samego Pana aniołów
sprowadza... Ta Krew przelana cały świat obmywa... To jest ta cena świata; to jest
cena, za którą Chrystus Pan Kościół kupił... To rozwaŜanie nasze namiętności
uśmierza... Dokąd Ŝe tedy będziemy do rzeczy doczesnych przywiązani? KiedyŜ się
obudzimy? Jak długo troskę o nasze zbawienie zaniedbywać będziemy?
Rozpamiętujmy tedy te dobra, których nam Pan udzielić raczył, bądźmy Mu za to
wdzięczni, chwałę Mu oddający nie tylko przez samą wiarę, ale przez uczynki"
(Homilia do św. Jana XLVI: Migne PG L1X, 260 261).
Oby ci wszyscy, którzy imieniem chrześcijanina przyozdobieni zostali, często ducha
swego tym wezwaniem ojcowskim pierwszego papieŜa karmili: "śyjcie w bojaźni w
czasie przebywania waszego, wiedząc, Ŝe nieskazitelnym złotem albo srebrem
zostaliście odkupieni, lecz cenną Krwią Chrystusa, jako niezmazanego i
niepokalanego Baranka" (1 Piotr 17 19). Oby teŜ dali chętny posłuch Apostołowi
narodów tak mówiącemu: "...nabyci jesteście za wysoka cenę. Chwalcie tedy i noście
Boga w ciele waszym" (1 Kor 6, 20).
JeŜeli wierni pójdą za tym wezwaniem i to uskutecznią, na pewno ich obyczaje będą
uczciwsze i godniejsze tak dalece, Ŝe dla innych staną się wzorem a szczególnie
dokonają tego, Ŝe Kościół Chrystusowy, bogatszy w cnotliwych wiernych, przyniesie
na tej ziemi wiele poŜytku dla całego rodzaju ludzkiego. A jeŜeli ludzie pójdą za
wezwaniem łaski Pana Boga, "który pragnie, aby wszyscy byli zbawieni" (1 Tym 2,
4), poniewaŜ wszystkich pragnął odkupić Krwią Jednorodzonego Syna Swego i
wszystkich do jednego Ciała Mistycznego, którego Głową jest Chrystus, jako członki
wzywa, jakimiŜ silnymi węzłami braterskiej miłości poszczególni ludzie, ludy i narody
wzajemnie się połączą i jakimŜe błogim pokojem cały świat zakwitnie, godny
naprawdę Boga i tej ludzkiej natury, która na obraz. i podobieństwo Boga Swego
stworzoną jest (cfr. Rodz 1, 26).
Św. Paweł Apostoł tymi słowami zawezwał do rozwaŜania tej godności chrześcijan,
którzy wywodzili się z śydów i skłonni byli do zachowywania przepisów Starego
Zakonu, chociaŜ był on tylko subtelną figurą i obrazem Nowego Przymierza: "Ale
przystąpiliście do góry Sion, do miasta Boga Ŝyjącego, niebieskiego Jeruzalem i do
chóru wielu tysięcy Aniołów, do kościoła pierworodnego, którzy zapisani są w niebie i
do Boga, sędziego wszystkich, do duchów sprawiedliwych i doskonałych, do Jezusa
Pośrednika Nowego Testamentu i do pokropienia Krwią, wołającą głośniej niŜ krew
Abla" (Hebr 12, 22 24).
Pełni ufności, Czcigodni Bracia, Ŝe ta nasza ojcowska zachęta, w sposób, jaki sami za
stosowny osądzicie, będzie udostępniona duchowieństwu i ludowi chrześcijańskiemu
Wam powierzonemu, oraz chętnie i z największą gorliwością wprowadzona w Ŝycie,
jako zadatek darów niebieskich, jako wyraz naszej ojcowskiej Ŝyczliwości, udzielamy
z całego serca Apostolskiego Błogosławieństwa tak wam samym, Czcigodni Bracia,
jak i trzodzie Waszej trosce powierzonej a szczególnie tym wszystkim, którzy naszym
Ŝyczeniom odpowiedzą z poboŜnym i gorliwym zapałem.
Dan w Rzymie u św. Piotra 30 lipca, w przeddzień uroczystości PrzenajdroŜszej Krwi
Pana Naszego Jezusa Chrystusa roku 1960, drugiego roku Naszego Pontyfikatu.
IOANNES PP. XXIII
Przypisy:
1. Apostoł naboŜeństwa do Krwi PrzenajdroŜszej w dziewiętnastym wieku, Gaspar del
Bufalo, urodzony w Rzymie dnia 6 stycznia 1786 r., był wychowany przez nader
poboŜną matkę, po chrześcijańsku. JuŜ w pierwszych latach swego Ŝycia dawał znaki,
Ŝe Pan Bóg powołał go do Ŝycia szczególnie apostolskiego. Chłopięciem jeszcze
będąc rozwaŜaniem tajemnicy naszego zbawienia tak się przejął i rozpalił w miłości
UkrzyŜowanego Zbawiciela, Ŝe pragnąc męczeństwa, przemyśliwał w swej prostocie,
jakby wymknąć się z domu na opowiadanie Ewangelii niewiernym. Lata młodzieńcze
przeszły mu w nauce, w czystości obyczajów, w ćwiczeniach poboŜnych; zaledwie
został wyświęcony na kapłana, począł w Rzymie bardzo gorliwie pracować nad
zbawieniem i uświęcaniem dusz nieśmiertelnych, ratowaniem ubogich, uświęceniem
kleru, jako teŜ nad rozszerzaniem czci i naboŜeństwa do PrzenajdroŜszej Krwi Pana
Jezusa. Przez obcych najeźdźców na Rzym został wygnany a następnie uwięziony, w
cichości więzienia dojrzał w nim zamiar załoŜenia, wraz z innymi wygnanymi a
poboŜnymi kapłanami, Stowarzyszenia Kapłanów, którzy by oddawali się świętym
misjom pod sztandarem Boskiej Krwi Zbawiciela. Odzyskawszy wolność, poświęcił on
w tym celu wszystkie swe siły, wśród niezmiernych trudów, niesłychanych cierpień z
heroiczną wytrwałością.
Przebiega on róŜne prowincje półwyspu włoskiego, porywając za sobą całe tłumy,
odrodzone we Krwi Jezusa Chrystusa, zanosząc wszędzie pokój, pociechę, zbawienie.
Chwała Boskiej Krwi Chrystusa Pana za staraniem św. Gaspara del Bufalo, oraz jego
synów duchownych, oŜywioną i rozszerzoną została aŜ w dalekie strony Ameryki.
Nagrodził mu to Pan Jezus śmiercią świętych, która nastąpiła w Rzymie dnia 28
grudnia 1837 roku. śycie jego prędko minęło, pośród pracy, umartwień, niewygód,
niebezpiecznych a wielce męczących podróŜy, poniesionych z miłości dla Jezusa
UkrzyŜowanego, lecz wnet teŜ był ukoronowany chwałą Błogosławionych, którą mu
przyznał Ojciec św. papieŜ św. Pius X dekretem z dnia 24 czerwca 1904 roku.
Uroczysta beatyfikacja odbyła się dnia 18 grudnia 1904 roku w bazylice św. Piotra na
Watykanie. Świętym ogłoszony został przez papieŜa Piusa XII, dnia 22 czerwca 1954
r.
Źródło: Wiadomości Archidiecezjalne Warszawskie, 51 (1961) 67 72.
111635911.003.png 111635911.004.png 111635911.005.png 111635911.006.png 111635911.001.png 111635911.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin