MARZEC 2004.doc

(60 KB) Pobierz
Plan pracy dla grupy wiekowej 5- latków

 

 

Plan pracy dla grupy wiekowej 5- latków

opracowany przez Alicję Buczek©

MARZEC 2004

Ośrodki zainteresowań

Formy realizacji

Kompetencje

Glottodydaktyka,

Dziecięca Matematyka,

Praca kompensacyjno wyrównawcza

W marcu jak w garncu

„Pory roku”- rytmiczna organizacja czasu

(MATEMATYCZNA)

Dz. dostrzega rytm i stałe następstwa pór roku, układa z klocków kalendarz zimowych miesięcy, z zaznaczeniem regularności.

 

GLOTTODYDAKTYKA

Realizacja Karty Pracy nr 5(styczeń)- ewaluacja zdobytych wiadomości i umiejętności (program autorski)

 

1.Dziecko wydłuża głoski trwałe w sylabach i wyrazach. Poznaje trwałość głosek.

2. Dz. porządkuje świat głosek (Klasyfikacja: samogłoski i spółgłoski)

3. Dalsze ćwiczenia poprawnego wypowiadania głosek cz, dż. Zna litery odpowiadające tym głoskom.

 

 

MATEMATYKA

 

1.Rytmy-rytmiczna organizacja czasu (dni tygodnia)

 

2.Dodawanie i odejmowanie, dzielenie po równo

 

PRACA KOMPENSACYJNO- WYRÓWNAWCZA

 

Percepcja wzrokowa

Cwiczenia na materiale obrazkowym: domino obrazkowe.

Percepcja słuchowa

Różnicowanie sygnałów dźwiękowych: określanie strony, z której dochodzi dźwięk

Orientacja przestrzenna

Łączenie ruchów z obrazem wzrokowym: droga w labiryncie

Koordynacja wzrok.-ruchowa

Przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego: kolorowanie dużych figur

Lateralizacja

Ćwiczenie ruchliwości palców obydwu rąk: „deszcz”, „pianista”

 

PEDAGOGIKA ZABAWY

 

1.”Moja prawa strona jest wolna...”

2. Zabawy z chustą:

„Trzy kolory”

 

AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI (Batii Strauss)

 

Utwory muzyczne na skrzypce.

 

„Marzec”-

(JĘZYKOWA)

Dz. dokonuje analizy i syntezy fonemowej wyrazu, układa z klocków wyraz: wyszukuje litery, porównuje i identyfikuje litery, odkrywa 2 warianty pisowni głoski „ż” (litera podstawowa i niepodstawowa)

W marcu jak w garncu

(PRZYRODNICZA)

Dz. zna nazwę miesiąca, rozumie znaczenie przysłowia ludowego, zakłada własny kalendarz obserwacji pogody na marzec

Zabawmy się wesoło

(MUZYCZNO- RUCHOWA)

Dz. poznaje tekst, rytm i melodię piosenki Magdaleny Wieloch, wie jak wyglądają nuty i do czego służą,

Nutki

(MATEMATYCZNO- PLASTYCZNA)

Dz. rysuje lub układa ze sznurka pięciolinię, zna cyfry 1-5, numeruje cyframi linie, wycina z papieru lub toczy z plasteliny „nutę”, wie gdzie zapisuje się dźwięki niskie, średnie i wysokie

Jestem bezpieczny-

znam zagrożenia i zapobiegam wypadkom

(przygotowanie do międzygrupowego konkursu wiedzy

w ramach akcji „Podaruj dzieciom słońce”)

Co może nam się stać, gdy jesteśmy nieostrożni?

(JĘZYKOWA)

Dz. uzyskuje informacje o wynikach nieostrożnych działań, zna okoliczności i rdzaje powstania urazu (stłuczenie, skaleczenie, oparzenie), nazywa uczucia związane z urazem

Mandale Literowe

(PLASTYCZNA)

Dz. precyzyjnie wypełnia kolorem (kredka) elementy obrazka, relaksuje się i zapamiętuje litery, ustala harmonię i rytm obrazka

Tydzień

(MUZYCZNA)

Dz. zapamiętuje treść piosenki, inicjuje zabawę inscenizowaną, tworzy kółeczka 7 osobowe, porusza się po obwodzie koła krokiem tanecznym w rytm muzyki

Kalendarz tygodniowy

(MATEMATYCZNA)

Dz. nazywa kolejne dni tygodnia, przelicza w zakresie 1-7, odkrywa, że tydzień ma 7 dni i nie musi zaczynać się od poniedziałku., układa kalendarz tygodniowy z figur geometrycznych

Bezpieczna zabawa

(RUCHOWA)- zabawy w ogrodzie przedszkolnym

Dz. poznaje bezpieczne zabawy na powietrzu, wie jakie są konsekwencje ryzykownych działań,  podnosi poziom ostrożności i wyobraźni analizując sytuacje, które mogłyby się wydarzyć.

Zdrowa ziemia- zdrowy człowiek

(przygotowanie do wojewudzkiego konkursu plastycznego)

 

Recykling- co to takiego?

(JĘZYKOWA)

Dz. wie co to jest recykling i surowce wtórne, dokonuje syntezy i analizy fonemowej wyrazów, wyodrębnia głoskę „u”, poznaje litery „ u, ó” jako zapis jednej głoski, posługuje się określeniami litera niepodstawowa i podstawowa

Kwiaty

(PLASTYCZNA)

Dz. wykonuje pracę konkursową, poznaje techniki pracy (rozdmuchiwanie plamy barwnej, kleks), stosuje się do instrukcji nauczyciela

Moja planeta

(MUZYCZNA)

Dz. poznaje tekst i melodie piosenki Majki Jeżowskiej, rytmicznie porusza się, wyklaskuje rytm

Surowce wtórne- klasyfikacja

(MATEMATYCZNA)

Dz. grupuje obiekty, porządkuje według podanej cechy, uzasadnia sens wykonywania takiej czynności, przelicza elementy, potrafi zgodnie pracować w zespole.

Chcę być zdrowy

(ZDROWOTNA)

Dz. zna zagrożenia współczesnego świata, nabywa wrażliwości i dbałości o czysty wizerunek otoczenia, zastanawia się co może zrobić dla zdrowia swojego i innych na ziemi

 

Wiosenne prace w ogrodzie

Narzędzia ogrodnicze

(JĘZYKOWA)

Dz. zna nazwy narzędzi ogrodniczych, dopasowuje wyraz do obrazka, dokonuje syntezy i analizy fonemowej wyrazów, rozpoznaje i nazywa znane sobie litery w wyrazach, ćwiczy ich prawidłową wymowę

Na grządkach

(MATEMATYCZNA)

 

Dz. przelicza liczmany, układa je w określonym rytmie, projektuje własny ogródek, planuje rodzaj pracy na każdy dzień tygodnia

W naszym ogródeczku

(MUZYCZNA

Dz. bawi się do piosenki poznając kolejne czynności ogrodnicze, nazywa je, rytmizuje tekst, poszukuje źródeł dźwięku, tworzy własny akompaniament z pomocą przebiegów dźwiękowo- szmerowych

Gdzie jesteś wiosno?

spacer w okolice ogródków działkowych

(PRZYRODNICZO- ZDROWOTNA)

Dz. jest obserwatorem, poznaje w otoczeniu charakterystyczne cechy nadchodzącej wiosny, wskazuje je i nazywa, obserwuje prace ludzi w ogródkach

Motyle

(PLASTYCZNA)

Dz. wykorzystuje znana technike (kleks), zauważa oś symetrii, obrysowuje pisakiem kontury plamy, wycina i tworzy pracę zbiorową naklejając swój wytwór na duży arkusz papieru

 

 

Plan pracy na MARZEC oparty jest o:

 

·          Autorski program „Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania”

·          Autorski „Program pedagogizacji rodziców”

·          Program Edukacji Zdrowotnej- K.Dudkiewicz

·          Program prof. .E.Gruszczyk-Kolczyńskiej- Dziecięca Matematyka

·          Pedagogikę Zabawy

·          Aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin