WISC-R
Przygotowanie do badania
• Bdb znajomość testu, pomocy i instrukcji
– Dlaczego lepiej nie czytać instrukcji?
• Kompletność i właściwa kolejność pomocy testowych
• Materiały pomocnicze (stoper, ołówki itd.)
• Odpowiednie pomieszczenie
• Obecność rodzica
• Rozpoczynanie i kończenie podtestu
– Słownik, Rozumienie, Podobieństwa
• Zasady "cofania się" w podtestach
• Notatki w czasie badań
– skróty
• Nagrywanie
• Pomiar czasu
• Pytania pomocnicze (P)
– Wytłumacz (powiedz) co miałeś na myśli
– Powiedz mi coś więcej (o tym, na ten temat)
Nawiązanie kontaktu
"(…) przystąpienie do badania bez nawiązania satysfakcjonującej relacji z dzieckiem jest postępowaniem, które nie zapewnia rzetelności wyników."
• Redukcja lęku
– nowa, obca sytuacja
– "test": ocena, zaliczenie
– "test": badanie lekarskie
– "badanie może wpłynąć na moje życie"
• sposoby nawiązania kontaktu (?)
W czasie badania…
• Nagradzanie wysiłku a nie odpowiedzi
• Krótkie przerwy na zabawę
• Rozmowa w czasie zapisywania wyników
• Zbyt trudne pytania, odpowiedzi z limitem czasowym à frustracja
• Kontrola nad sytuacją badania (np. "toaleta")
• Ocena motywacji dziecka w czasie badania (?)
Cechy psychologa
Dawid Wechsler
• ur. 1896, Lespedi, Rumunia
• 1902 à USA
• badanie rekrutów
• emigranci,
• brak wykształcenia
• problemy językowe
Inteligencja
• Akademicko zdefiniowana inteligencja nie da się "przełożyć" na realne sytuacje życiowe
• Inteligencja jako skutek, a nie przyczyna doświadczeń życiowych.
• Ludzie są do siebie podobni
• Niektóre zdolności rosną do pewnego momentu szczytowego przypadającego w określonym wieku, a potem zaczynają się obniżać
• Inteligencja jest to zagregowana (ogólna) zdolność jednostki do podejmowania działań celowych, racjonalnego myślenia i do efektywnego radzenia sobie we własnym środowisku
• Inteligencja nie jest prostą sumą zdolności intelektualnych, ale pomiar różnych aspektów tych zdolności jest jedynym możliwym sposobem ilościowego pomiaru inteligencji
• Zdolności intelektualne to "efekty inteligencji
• Wiek umysłowy (skale Binetowskie) jest zupełnie nieprzydatny dla oceny osób dorosłych
• Dewiacyjny iloraz inteligencji
O teście
• Od 6;0 do do 16;11 [WISC-R i WAIS (s.95)]
• 10 prób + 2 dodatkowe (50-75min.)
• Odstęp między częściami badania, max. Tydzień
Podtesty i skale
Skala słowna
Wiadomości
Podobieństwa
Arytmetyka
Słownik
Rozumienie
Powtarzanie cyfr
Skala bezsłowna
Uzupełnianie obrazków
Porządkowanie obrazków
Wzory z klocków
Układanki
Kodowanie
Labirynty
1. Wiadomości (ss)
• 29 pytań z zakresu wiedzy ogólnej
• Rozpoczynamy na poziomie odp. do wieku
• Jeśli 2 pierwsze błędnie à cofamy się
• Ocena 0/1 pkt
• Przerywamy po 5ciu kolejnych niepowodzeniach
• Zapisujemy pełne odpowiedzi
• Można dopytywać, ale nie podpowiadać
• Bada: znajomości faktów, ekspresji słownej, wiedzy (zasobu i korzystania), pamięci werbalnej
2. Uzupełnianie obrazków (sbs)
• Zaczynamy na poziomie adekwatnym do wieku
• 20 sek. limit ekspozycji
• Dopytywanie max. 3 razy, według instrukcji
• 1 pkt. za poprawne wskazanie
• Poprawne wskazanie ale zła nazwa à nz
• Bada: dostrzeganie znaczących bodźców, pamięć, percepcję, rozróżnianie szczegółów istotnych od nieistotnych
3. Podobieństwa (ss)
• Test mierzy zdolność tworzenia pojęć słownych
• Zaczynamy od 1 pozycji
• Pyt. 1,2 możemy objaśnić; Pyt. 4-5 "pomoc" w odpowiedzi za 2 pkt
• Oceny:
– 1 do 3: 0 lub 2 pkt
– 4 do 16: 0, 1 lub 2 pkt
• Nie oceniamy poprawności językowej
• Bada: myślenie abstrakcyjne, samodzielne, twórcze, rozumowanie werbalne, klasyfikowanie, płynność werbalną
4. Porządkowanie obrazków (sbs)
• Zaczynamy od próby i przechodzimy do poziomu adekwatnego do wieku
• Przerywamy po 3 niepowodzeniach
• Limity czasu (45 lub 60 sek.)
• Premia za krótszy czas
• 8-11 dopuszczalne 2 ułożenia
• Bada: zdolność do rozumienia i całościowej oceny sytuacji, myślenie przyczynowo-skutkowe, inteligencję społeczną.
5. Arytmetyka (ss)
• Rozpoczynamy adekwatnie do wieku
• 1-15 czytamy, 16-18 dziecko samodzielnie
– Liczenie drzew; 4; 9; ile zostanie?
• Poprawna odp. w limicie czasu: 1pkt
• Przerywamy po 3ech niepowodzeniach
• Bada: rozumowanie arytmetyczne, pamięć werbalną i symboliczną, uwagę, szybkość proc. umysłowych, łatwość posługiwania się liczbami, łączenie zdolności
6. Wzory z klocków (sbs)
• Właściwe rozrzucenie klocków 1(4)/3(9)
• Przerywamy po 2 niepowodzeniach
• 1 pkt za poprawne wykonanie w limicie czasu
o premia za szybsze wykonanie
• Bada: koordynacje wzrokowo-ruchową, analizę i syntezę wzrokową, orientację i wyobraźnię wzrokowo-przestrzenną
7. Słownik (ss)
• Ocena odp. 0, 1 lub 2 pkt. (zasady: s.115)
• Możliwe jest dopytywanie (P) na zasadach określonych w instrukcji
• Przerywamy po 5ciu kolejnych błędach
• Bada: znajomość i umiejętność definiowania słów; ekspresję werbalną, myślenie abstrakcyjne, wiedzę, pojęcia, pamięć, uczenie się
8. Układanki (sbs)
• Rozpoczynamy od próby à ukł. nr1
• Limity czasu
o po przekroczeniu oceniamy tylko ilość połączeń
• Ocena
o Liczba prawidłowych złożeń (+)
o Punkty za czas poniżej limitu (x)
o Mnożnik; zaokrąglamy
• 3 i 4 bez podania nazwy przedmiotu
• Bada: zdolność syntezy, koordynacje wzrokowo-ruchową, aktywność motoryczna kierowana percepcją wzrokową.
9. Rozumienie (ss)
• Rozpoczynamy od zad. 1
• Przerywamy po 4 błędach
• 1 raz możemy dopytać każde zadanie (pytania - patrz instrukcja, s. 128)
• Ocena 0, 1 lub 2 pkt.
• &#x...
daria_ja