WISC-R.doc

(85 KB) Pobierz

WISC-R

 

Przygotowanie do badania

          Bdb znajomość testu, pomocy i instrukcji

         Dlaczego lepiej nie czytać instrukcji?

          Kompletność i właściwa kolejność pomocy testowych

          Materiały pomocnicze (stoper, ołówki itd.)

          Odpowiednie pomieszczenie

          Obecność rodzica

          Rozpoczynanie i kończenie podtestu

         Słownik, Rozumienie, Podobieństwa

          Zasady "cofania się" w podtestach

          Notatki w czasie badań

         skróty

          Nagrywanie

          Pomiar czasu

          Pytania pomocnicze (P)

         Wytłumacz (powiedz) co miałeś na myśli

         Powiedz mi coś więcej (o tym, na ten temat)

 

Nawiązanie kontaktu

"(…) przystąpienie do badania bez nawiązania satysfakcjonującej relacji z dzieckiem jest postępowaniem, które nie zapewnia rzetelności wyników."

          Redukcja lęku

         nowa, obca sytuacja

         "test": ocena, zaliczenie

         "test": badanie lekarskie

         "badanie może wpłynąć na moje życie"

          sposoby nawiązania kontaktu (?)

 

W czasie badania…

          Nagradzanie wysiłku a nie odpowiedzi

          Krótkie przerwy na zabawę

          Rozmowa w czasie zapisywania wyników

          Zbyt trudne pytania, odpowiedzi z limitem czasowym à frustracja

          Kontrola nad sytuacją badania (np. "toaleta")

          Ocena motywacji dziecka w czasie badania (?)

 

Cechy psychologa

  1. Zdolność empatii
  2. Ciepło
  3. Szacunek dla dzieci
  4. Autentyczność, szczerość
  5. Akceptacja dziecka
  6. Poczucie humoru
  7. Plastyczność
  8. Bezpośredniość

 

 

Dawid Wechsler

          ur. 1896, Lespedi, Rumunia

          1902 à USA

          badanie rekrutów

          emigranci,

          brak wykształcenia

          problemy językowe

 

Inteligencja

          Akademicko zdefiniowana inteligencja nie da się "przełożyć" na realne sytuacje życiowe

          Inteligencja jako skutek, a nie przyczyna doświadczeń życiowych.

          Ludzie są do siebie podobni

          Niektóre zdolności rosną do pewnego momentu szczytowego przypadającego w określonym wieku, a potem zaczynają się obniżać

          Inteligencja jest to zagregowana (ogólna) zdolność jednostki do podejmowania działań celowych, racjonalnego myślenia i do efektywnego radzenia sobie we własnym środowisku

          Inteligencja nie jest prostą sumą zdolności intelektualnych, ale pomiar różnych aspektów tych zdolności jest jedynym możliwym sposobem ilościowego pomiaru inteligencji

          Zdolności intelektualne to "efekty inteligencji

          Wiek umysłowy (skale Binetowskie) jest zupełnie nieprzydatny dla oceny osób dorosłych

          Dewiacyjny iloraz inteligencji

 

O teście

          Od 6;0 do do 16;11 [WISC-R i WAIS (s.95)]

          10 prób + 2 dodatkowe (50-75min.)

          Odstęp między częściami badania, max. Tydzień

 

Podtesty i skale

Skala słowna

Wiadomości

Podobieństwa

Arytmetyka

Słownik

Rozumienie

Powtarzanie cyfr

Skala bezsłowna

Uzupełnianie obrazków

Porządkowanie obrazków

Wzory z klocków

Układanki

Kodowanie

Labirynty

 

1.       Wiadomości (ss)

          29 pytań z zakresu wiedzy ogólnej

          Rozpoczynamy na poziomie odp. do wieku

          Jeśli 2 pierwsze błędnie à cofamy się

          Ocena 0/1 pkt

          Przerywamy po 5ciu kolejnych niepowodzeniach

          Zapisujemy pełne odpowiedzi

          Można dopytywać, ale nie podpowiadać

          Bada: znajomości faktów, ekspresji słownej, wiedzy (zasobu i korzystania), pamięci werbalnej

 

2.       Uzupełnianie obrazków (sbs)

          Zaczynamy na poziomie adekwatnym do wieku

          20 sek. limit ekspozycji

          Dopytywanie max. 3 razy, według instrukcji

          1 pkt. za poprawne wskazanie

          Poprawne wskazanie ale zła nazwa à nz

          Bada: dostrzeganie znaczących bodźców, pamięć, percepcję, rozróżnianie szczegółów istotnych od nieistotnych

 

3.       Podobieństwa (ss)

          Test mierzy zdolność tworzenia pojęć słownych

          Zaczynamy od 1 pozycji

          Pyt. 1,2 możemy objaśnić; Pyt. 4-5 "pomoc" w odpowiedzi za 2 pkt

          Oceny:

         1 do 3: 0 lub 2 pkt

         4 do 16: 0, 1 lub 2 pkt

          Nie oceniamy poprawności językowej

          Bada: myślenie abstrakcyjne, samodzielne, twórcze, rozumowanie werbalne, klasyfikowanie, płynność werbalną

 

4.       Porządkowanie obrazków (sbs)

          Zaczynamy od próby i przechodzimy do poziomu adekwatnego do wieku

          Przerywamy po 3 niepowodzeniach

          Limity czasu (45 lub 60 sek.)

          Premia za krótszy czas

          8-11 dopuszczalne 2 ułożenia

          Bada: zdolność do rozumienia i całościowej oceny sytuacji, myślenie przyczynowo-skutkowe, inteligencję społeczną.

 

5.       Arytmetyka (ss)

          Rozpoczynamy adekwatnie do wieku

          1-15 czytamy, 16-18 dziecko samodzielnie

         Liczenie drzew; 4; 9; ile zostanie?

          Poprawna odp. w limicie czasu: 1pkt

          Przerywamy po 3ech niepowodzeniach

          Bada: rozumowanie arytmetyczne, pamięć werbalną i symboliczną, uwagę, szybkość proc. umysłowych, łatwość posługiwania się liczbami, łączenie zdolności

 

6.       Wzory z klocków (sbs)

          Właściwe rozrzucenie klocków 1(4)/3(9)

          Rozpoczynamy adekwatnie do wieku

          Przerywamy po 2 niepowodzeniach

          1 pkt za poprawne wykonanie w limicie czasu

o        premia za szybsze wykonanie

          Bada: koordynacje wzrokowo-ruchową, analizę i syntezę wzrokową, orientację i wyobraźnię wzrokowo-przestrzenną

7.       Słownik (ss)

          Rozpoczynamy adekwatnie do wieku

          Ocena odp. 0, 1 lub 2 pkt. (zasady: s.115)

          Możliwe jest dopytywanie (P) na zasadach określonych w instrukcji

          Przerywamy po 5ciu kolejnych błędach

          Bada: znajomość i umiejętność definiowania słów; ekspresję werbalną, myślenie abstrakcyjne, wiedzę, pojęcia, pamięć, uczenie się

 

8.       Układanki (sbs)

          Rozpoczynamy od próby à ukł. nr1

          Limity czasu

o        po przekroczeniu oceniamy tylko ilość połączeń

          Ocena

o        Liczba prawidłowych złożeń (+)

o        Punkty za czas poniżej limitu (x)

o        Mnożnik; zaokrąglamy ­

          3 i 4 bez podania nazwy przedmiotu

          Bada: zdolność syntezy, koordynacje wzrokowo-ruchową, aktywność motoryczna kierowana percepcją wzrokową.

 

9.       Rozumienie (ss)

          Rozpoczynamy od zad. 1

          Przerywamy po 4 błędach

          1 raz możemy dopytać każde zadanie (pytania - patrz instrukcja, s. 128)

          Ocena 0, 1 lub 2 pkt.

     &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin