kinezjologia.doc

(38 KB) Pobierz

Kinezjologia (gr. kiensis - poruszać się i logos - uczyć się) jest gałęzią nauki zajmującą się ruchem.

·         Kinezjologia edukacyjna

·         Neurokinezjologia

Główne cele kinezjologii to:

·         zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji ludzkiego organizmu na krótkotrwały i bardzo intensywny wysiłek fizyczny

·         poznanie różnych form adaptacji organizmu ludzkiego na chroniczną lub długotrwałą aktywność fizyczna

·         zrozumienie mechaniki ruchu i opisanie jej cech

·         badanie procesów kontrolujących ruch i czynników wpływających na nabywanie zdolności motorycznych

·         wyjaśnienie psychologicznych efektów fizycznej aktywności na ludzkie zachowanie

Kinezjologia jest nauką interdyscyplinarną, korzysta z takich dziedzin jak: biologia, chemia, historia, fizyka, psychologia i socjologia.

Kinezjologia Edukacyjna („gimnastyka mózgu”) to nowy kierunek wiedzy zajmujący się wykorzystaniem ruchu w procesie szeroko pojętego uczenia się. Bada on związki między ruchem ciała, a organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Skutecznie uczy i pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego, niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu rozszerzania własnych możliwości..W centrum jej zainteresowania znajduje się człowiek, postrzegany jako jedność ciała i umysłu. Korzystnie wpływa na: stan równowagi psychicznej, poczucie własnej wartości, lepszą organizacje wewnętrzną i zewnętrzną, komunikacje ze sobą i z innymi, co daje nam łatwość w porozumiewaniu się, umiejętność podejmowania właściwych decyzji we właściwym czasie, redukcję stresu i naukę szybkiego sposobu rozluźnienia się. Kinezjologia edukacyjna ma także ogromne zastosowanie w pracy z dziećmi:

·         ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ( dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia);

·         nadpobudliwymi psychoruchowo;

·         które chcą poprawić funkcjonowanie umysłu ( m.in. pamięć, koncentrację)

Twórcą kinezjologii edukacyjnej jest dr Paul Dennison

Neurokinezjologia  to współczesny kierunek wiedzy i praktyki o rozwoju człowieka i wykorzystaniu jego naturalnych zasobów rozwojowych, uczenia się i zdrowia. Bazuje na wiedzy z zakresu neurologii w szczególności o rozwoju układu nerwowego i funkcjonowaniu mózgu oraz kinezjologii. Specyfiką neurokinezjologii jest aktywizacja mechanizmów samoregulacji poprzez stymulacje motoryki pierwotnej, czyli schematów odruchów i innych dynamizmów danych od przyrody.

Istnieje Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów misją ich działalności jest propagowanie idei wykorzystania aktywności ruchowej dla usprawniania procesu uczenia się oraz utrzymania dobrej kondycji psycho-fizycznej.

 

Kinezjologia (gr. kiensis - poruszać się i logos - uczyć się) jest gałęzią nauki zajmującą się ruchem.

·         Kinezjologia edukacyjna

·         Neurokinezjologia

Główne cele kinezjologii to:

·         zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji ludzkiego organizmu na krótkotrwały i bardzo intensywny wysiłek fizyczny

·         poznanie różnych form adaptacji organizmu ludzkiego na chroniczną lub długotrwałą aktywność fizyczna

·         zrozumienie mechaniki ruchu i opisanie jej cech

·         badanie procesów kontrolujących ruch i czynników wpływających na nabywanie zdolności motorycznych

·         wyjaśnienie psychologicznych efektów fizycznej aktywności na ludzkie zachowanie

Kinezjologia jest nauką interdyscyplinarną, korzysta z takich dziedzin jak: biologia, chemia, historia, fizyka, psychologia i socjologia.

Kinezjologia Edukacyjna („gimnastyka mózgu”)

·         nowy kierunek wiedzy zajmujący się wykorzystaniem ruchu w procesie szeroko pojętego uczenia się

·         Bada związki między ruchem ciała, a organizacją i funkcjonowaniem mózgu.

·         uczy i pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego, niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu rozszerzania własnych możliwości.

·         W centrum jej zainteresowania znajduje się człowiek, postrzegany jako jedność ciała i umysłu

·         Korzystnie wpływa na: stan równowagi psychicznej, poczucie własnej wartości, lepszą organizacje wewnętrzną i zewnętrzną, komunikacje ze sobą i z innymi, co daje nam łatwość w porozumiewaniu się, umiejętność podejmowania właściwych decyzji we właściwym czasie, redukcję stresu i naukę szybkiego sposobu rozluźnienia się.

Kinezjologia edukacyjna ma także ogromne zastosowanie w pracy z dziećmi:

·         ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ( dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia);

·         nadpobudliwymi psychoruchowo;

·         które chcą poprawić funkcjonowanie umysłu ( m.in. pamięć, koncentrację)

Neurokinezjologia

·         współczesny kierunek wiedzy i praktyki o rozwoju człowieka i wykorzystaniu jego naturalnych zasobów rozwojowych, uczenia się i zdrowia.

·         Bazuje na wiedzy z zakresu neurologii w szczególności o rozwoju układu nerwowego i funkcjonowaniu mózgu oraz kinezjologii

·         Aktywizuje mechanizmy samoregulacji poprzez stymulacje motoryki pierwotnej

 

 

 

^^ Proste czynności ruchowe człowiek przyswaja w trakcie rozwoju spontanicznie.

^^ Złożone czynności ruchowe wymagają pewnej ingerencji w proces ich opanowywania.

·         ingerencja może polegać na świadomym i samokontrolowanym samodzielnym uczeniu się, 

·         uczenie się czynności ruchowych z udziałem osoby trzeciej.      

 

 

Elementy opisowe ruchu:

·         Sprawność (jakość ruchów)

·         Wytrzymałość (zdolność do długotrwałego wykonywania określonych czynności ruchowych)

·         Wydolność (zdolność do długotrwałego wykonywania ruchów wymagających znacznego nakładu energetycznego, tzn. zdolność do określonego wysiłku)

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin